Development, validation, and evaluation of a group CBT+CRT-based manual for adults with major depressive disorder

Yousof Khodabandeloo؛ Faramarz Sohrabi؛ Ahmad Borjali؛ Abolghasem Isamorad؛ Abdollah Motamedi

دوره 13، شماره 49 ، دی 1401، ، صفحه 88-113

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.75636.2974

چکیده
  Methods This research was administered in three stages. First, a psycho-cognitive remediation treatment manual was developed based on the most reliable existing treatments: Cognitive Behavior Therapy (CBT) and Cognitive Remediation Therapy (CRT). In the second stage, the content validity of the manual was evaluated by 8 experts. Finally, the effectiveness of the developed treatment was evaluated by the quasi-experimental method with an active control group, pretest-posttest follow-up design. 28 adults aged 24-45 years who had been diagnosed with MDD were purposefully selected and assigned to one ...  بیشتر

اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر همدلی و حل مسئله اجتماعی دانش‌آموزان پنجم ابتدایی

ابوالقاسم عیسی مراد؛ زهرا نفر؛ فاطمه السادات فاطمی

دوره 9، شماره 36 ، آبان 1398، ، صفحه 117-134

https://doi.org/10.22054/jcps.2020.42545.2139

چکیده
  در دهه‌های اخیر، فلسفه و کودک تحت عنوان فلسفه برای کودکان در زمینه آموزش و فلسفه مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت آموزش برای کودکان در فلسفه معاصر، این مطالعه به بررسی اهمیت تدریس فلسفه برای کودکان پرداخته است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر برنامه آموزشی «فلسفه برای کودکان» (P4C) بر همدلی و حل مسئله اجتماعی در دانش‌آموزان ...  بیشتر