فروغ ادریسی؛ مصطفی خانزاده؛ عبدالمجید بحرینیان
دوره 5، شماره 20 ، آذر 1394، ، صفحه 203-226
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل ساختاری نظمبخشی هیجانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان انجام شد.برای دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 462 (223 دختر و 241 پسر) دانشجوی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس مشکلات در نظمبخشی هیجانی، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل ساختاری نظمبخشی هیجانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان انجام شد.برای دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 462 (223 دختر و 241 پسر) دانشجوی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس مشکلات در نظمبخشی هیجانی، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا و پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که از بین مؤلفههای دشواری در نظمبخشی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردهای نظمبخشی هیجانی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطهگری نگرانی و مؤلفه دشواری در انجام رفتار هدفمند تنها بهصورت مستقیم بر علائم اختلال اضطراب تعمیمیافته تأثیر میگذارند. بهطورکلی این نتایج نشان میدهد که مؤلفههای نظمبخشی هیجانی میتوانند بر علائم اختلال اضطراب فراگیر در جمعیت عمومی تأثیرگذار باشد، بهطوریکه افزایش دشواریها در نظمبخشی هیجانی منجر به افزایش نگرانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در آنها میشود.