اکبر همتی ثابت؛ دکتر جواد خلعتبری؛ دکتر داریوش امینی
دوره 2، شماره 6 ، فروردین 1391، ، صفحه 169-189
چکیده
زمینه: با توجه به اینکه درمان دارویی برای هراس اجتماعی استفاده میشود، لذا از روش آموزش گروهی مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی به منظور کاهش هراس اجتماعی استفاده شد.
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی بر هراس اجتماعی دانشجویان است.
روش: این پژوهش مطالعه شبه تجربی است، جامعه پژوهش ...
بیشتر
زمینه: با توجه به اینکه درمان دارویی برای هراس اجتماعی استفاده میشود، لذا از روش آموزش گروهی مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی به منظور کاهش هراس اجتماعی استفاده شد.
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی بر هراس اجتماعی دانشجویان است.
روش: این پژوهش مطالعه شبه تجربی است، جامعه پژوهش در این تحقیق دانشجویان پسر رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامیهمدان بودند. نمونهای به حجم 45 نفر از جامعه پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آموزش گروهی مدیریت استرس، شناخت درمانی گروهی و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه اجتناب، فشار و ناراحتی واتسون و فرند بود. پرسشنامه اجتناب و فشار و ناراحتی به عنوان پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید گروههای آموزش مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی 10 جلسه ساختار یافته 5/1 ساعته در هر هفته شرکت کردند، ولی گروه گواه هیچ درمانی را دریافت نکردند. برای تحلیل توصیفی دادهها از مشخصههای آماری نظیر میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شده است.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون بین میانگین نمرات سه گروه در پسآزمون تفاوت معناداری وجود داشت.
(0050/0> p ، 18/139= (1,41)F). همچنین بررسی میانگینهای تعدیل شده نشان از اثر بخش بودن آموزش گروهی مدیریت استرس نسبت به شناخت درمانی گروهی داشت ونشانههای دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در پسآزمون کاهش بیشتری را نشان داد.
نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان داد که آموزش گروهی مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی در کاهش علائم هراس اجتماعی مؤثر میباشند.
علیرضا محمودنیا؛ حسن رستگارپور؛ فرهاد جوکار
دوره 2، شماره 5 ، اسفند 1390، ، صفحه 1-29
چکیده
مقدمه: افسردگی اختلالی است که سالهاست توجه بهداشتکاران روانی را به خود جلب کرده است. میزان افسردگی به قدری نگران کننده است که آن را سرماخوردگی اختلالهای روانی نامیدهاند. روش: تعداد 457 نفر از دانشآموزان دبیرستانها، هنرستانها و مراکز پیشدانشگاهی قرچک به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به صورت کاملاً تصادفی انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: افسردگی اختلالی است که سالهاست توجه بهداشتکاران روانی را به خود جلب کرده است. میزان افسردگی به قدری نگران کننده است که آن را سرماخوردگی اختلالهای روانی نامیدهاند. روش: تعداد 457 نفر از دانشآموزان دبیرستانها، هنرستانها و مراکز پیشدانشگاهی قرچک به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند. سپس از پرسشنامه بک برای سنجش افسردگی استفاده گردید. در مرحله دوم 36 نفر از دانشآموزانی که علائم افسردگی متوسط و وخیم را بروز داده بودند به صورت تصادفی انتخاب شدند و بعد از همتاسازی آنها از نظر سن، رشته و پایه تحصیلی، وضعیت درسی (معدل نیمسال اول) و نمرههای افسردگی بک، به صورت کاملا تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرار گرفتند، پس از همتاسازی دو گروه 8 نفری تشکیل شد. گروه کنترل در لیست انتظار برای درمان قرار گرفت و گروه آزمایش در معرض 10 جلسه شناختدرمانی گروهی به روش الیس قرار گرفتند. از هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون افسردگی بک و باورهای غیر منطقی جونز گرفته شد. پس از محاسبه تفاوت نمرههای پسآزمون و پیشآزمون در گروه کنترل و آزمایش بوسیله آزمون t همبسته تفاوتهای بین گروهی آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: در مرحله اول 97/36 درصد دانشآموزان فاقد افسردگی، 23/35 درصد دارای افسردگی خفیف، و 35/20 درصد مبتلا به افسردگی وخیم بودند. در مرحله دوم باورهای غیر منطقی گروه شناخت درمانی به گونه معنیداری کاهش یافت. بررسی نمرههای افسردگی نشان داد که نمره افسردگی دانشآموزان گروه آزمایشی نیز کاهش یافته است. به طور کلی یافتههای پژوهش نشان میدهد که شناخت درمانی گروهی به طور همزمان موجب کاهش باورهای غیرمنطقی و افسردگی دانشآموزان شده هست. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که استفاده از سبک عقلانی عاطفی و شناخت درمانی، در درمان افسردگی نوجوانان مؤثر است و روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران میتوانند این شیوه درمانی را به کار ببرند.