بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سرگردانی ذهن

سعید پورعبدل

دوره 13، شماره 51 ، تیر 1402، ، صفحه 91-118

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.17000

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی نسخه کوتاه پرسشنامه سرگردانی ذهن در بین دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1402-1401 (به تعداد 2075) دانشجو بود که تعداد 380 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت محاسبه روایی همگرا و واگرا از مقیاس ...  بیشتر

پیش بینی افکار خودکشی براساس سبک‌های هویت و پذیرش خود در دانشجویان

علیرضا بی نیاز؛ عبدالعزیز افلاک سیر؛ محمدعلی گودرزی

دوره 13، شماره 51 ، تیر 1402، ، صفحه 149-174

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.61545.2586

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های هویت و پذیرش خود با افکار خودکشی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز انجام‌شده است. جامعه‌ی آماری، 300 نفر از دانشجویان شش دانشکده مختلف دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 97-98 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ی سبک‌های هویت ...  بیشتر

پیش بینی اختلالات روانی بر اساس تیپ شخصیتی دی در دانشجویان

سیده زهرا موسوی؛ علی پاکیزه

دوره 11، شماره 43 ، تیر 1400، ، صفحه 25-44

https://doi.org/10.22054/jcps.2021.60505.2569

چکیده
  تیپ شخصیتی دی به وسیله آسیب پذیری نسبت به بیماری مشخص می‌‌گردد و شامل دو بعد عاطفه منفی و بازداری اجتماعی می‌شود. در پژوهش‌‌های سال‌های اخیر به نقش تیپ شخصیتی دی در پیامدهای جسمانی و روانشناختی توجه شده است. لذا هدف از مطالعه حاضر، پیش بینی اختلالات روانی بر اساس تیپ شخصیتی دی در دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر بود. روش پژوهش ...  بیشتر

اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌نگر بر رضایت از زندگی، خوش‌بینی و عواطف مثبت در دانشجویان

مهدی خانجانی

دوره 7، شماره 27 ، تیر 1396، ، صفحه 137-159

https://doi.org/10.22054/jcps.2017.7911

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه روان‌درمانی مثبت‌نگر بر افزایش رضایت از زندگی، خوش‌بینی و عواطف مثبت در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه بود. 34 نفر به عنوان نمونه پژوهش از بین 1200 نفر از دانشجویان کارشناسی ورودی سال تحصیلی 93-1392 دانشگاه شهید بهشتی با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

پیش‌بینی افسردگی بر اساس مؤلفه‌های کمال‌گرایی: نقش میانجی خود انتقادی

علی‌محمد رضایی؛ فائزه جهان

دوره 5، شماره 19 ، تیر 1394، ، صفحه 1-18

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش مستقیم مؤلفه‌های کمال‌گرایی با افسردگی و همچنین نقش غیرمستقیم این مؤلفه‌ها با میانجی‌گری خود انتقادی با افسردگی بود. به این منظور تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و به ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کمال‌گرایی، مقیاس خود انتقادی و پرسشنامه افسردگی ...  بیشتر

بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و تصور از خدا در دانشجویان دانشگاه شیراز

مریم رادی؛ فریده حسین ثابت؛ احمد برجعلی

دوره 4، شماره 15 ، تیر 1393، ، صفحه 43-60

چکیده
  چکیده هدف این مطالعه بررسی رابطه ی بین طرحواره های ناسازگار اولیه و تصور از خدا است. بدین منظور 125نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ، فرم کوتاه (SQ-SF) و پرسشنامه تصور از خدای لارنس (GIS) (لارنس، ...  بیشتر

اثربخشی آموزش مهارت‏های ارتباطی بر سلامت روان دانشجویان سال اول علوم بهزیستی دانشگاه کرمان

پرستو مصطفی نژاد؛ فریبرز درتاج

دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1390، ، صفحه 70-90

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‏های ارتباطی بر سلامت روان دانشجویان سال اول دانشگاه علوم بهزیستی کرمان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون می‏باشد. جامعه آماری، دانشجویان سال اول علوم بهزیستی به تعداد 180 نفر که از این تعداد 30 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه ...  بیشتر

اثربخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روانی دانشجویان

کورش گودرزی؛ دکتر فرامرز سهرابی؛ دکتر نورعلی فرخی؛ دکتر فرهاد جمهری

دوره 1، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 15-42

چکیده
   اثربخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روانی دانشجویان در پژوهشی از نوع طرح‌های جایگزینی تصادفی بلوکی بررسی شد. ابتدا، نمونه‌ای به تعداد 166 دانشجوی پسر و دختر از بین11370 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، پرسشنامه‌های هوش معنوی (ناصری و سهرابی، 1386)، سنجش نشانه‌های مرضی (دروگاتیس و همکاران، 1975)، ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری حضوری و درمان شناختی رفتاری اینترنتی آفلاین بر میزان افسردگی دانشجویان

دکتر محمد حسینی بهشتیان

دوره 1، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 129-144

چکیده
  هدف: هدف این تحقیق مقایسه اثر‌بخشی درمان شناختی رفتاری اینترنتی آفلاین و درمان شناختی رفتاری حضوری فردی بر میزان افسردگی دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان افسرده مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره دانشگاه تهران بود. نمونه شامل 24 دانشجوی افسرده بود که به تصادف از بین مراجعان افسرده مرکز مشاوره دانشگاه ...  بیشتر