بررسی فشار روانی جامعه در همه‌گیری کووید19 به منظور سیاست‌گذاری داده‌محور در مدیریت سلامت

فرنوش صفوی فر؛ علی نوری؛ جمیله زارعی؛ یلدا متقالچی؛ فرزاد پیرویان؛ نازیلا یوسفی

دوره 13، شماره 50 ، فروردین 1402، ، صفحه 69-98

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.16444

چکیده
  برای آن که سیاست‌گذار بتواند مداخلات مناسبی برای مدیریت جو روانی ناشی از همه‌گیری کووید 19 طراحی و اجرا کند، بایستی در مقاطع مختلف زمانی، سریع، جامع و طبقه‌بندی‌شده اطلاعات مربوط به گروه‌های مختلف جامعه را پایش کند. هدف این مطالعه طراحی و اجرای پرسشنامه‌ای برای ارزیابی فشار روانی با این خصوصیات بود. با استفاده از پرسشنامه‌ طراحی ...  بیشتر

اثر بخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان پسران داوطلب کنکور سراسری

مسعود چینی‌فروشان؛ حمید طاهر نشاط‌دوست؛ محمدرضا عابدی

دوره 6، شماره 23 ، شهریور 1395، ، صفحه 133-148

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.4562

چکیده
  اضطراب امتحان پدیده‌ای شایع در میان دانش‌آموزان و دانشجویان و از جمله مشکلات رایج نظام آموزشی است که تاثیرات مخربی بر عملکرد و همچنین سلامت جسمی و روانی افراد دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان پسر داوطلب کنکور سراسری در شهر تهران است. پژوهش حاضر یک مطالعه ...  بیشتر

بررسی اثر بخشی آموزش صبر به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی و فشار روانی حاصل از داغدیدگی در مادرانی که فرزند خود را از دست داده اند

زهرا نعمتی پور؛ محمود گلزاری؛ فریبرز باقری

دوره 2، شماره 7 ، تیر 1391، ، صفحه 31-59

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی آموزش صبر به شیوه گروهی، بر کاهش افسردگی و فشار روانی حاصل از داغدیدگی در مادرانی که فرزند خود را از دست داده اند، انجام شد. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی بود و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، عبارت بودند از: پرسشنامه افسردگی بِک-2، ...  بیشتر