@article { author = {Goodarzy, Nasrin and Makvand hosseini, Shahroukh and Rezaei, Ali and Akbari balootbangan, Afzal}, title = {Effectiveness of Life Skills Training Applying Storytelling on Shyness of Elementary School Student}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {5}, number = {17}, pages = {121-136}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of life skills training applying storytelling on the shyness of 5th grade elementary school children. An experimental pretest, posttest with control group paradigm was administered. The study sample consisted 39 children (experimental= 20, control= 19) who were chosen in one school in Tehran city in a volunteer basis and randomly assigned to experimental and control groups. A measure of shyness was collected using Stanford Shyness Scale in pretest stage of the study. Consequently, subjects in the experimental group received 13 sessions of life skills training by storytelling method, whereas no intervention was made in control group. After two weeks all subjects again were filled Stanford Shyness Scale and data were extracted from scales. The dataset was then analyzed by analysis of covariance (ANCOVA). Result reveled a significant difference between 2 groups. The life skills training decreased mean of shyness (p}, keywords = {story telling,Life skills,Shyness}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی به روش قصه‌گویی بر میزان کمرویی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر کاهش میزان کمرویی کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی بود. تعداد 39 نفر از کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی یکی از دبستان‌های شهر تهران به شیوه داوطلب انتخاب و بصورت تصادفی به گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهره‌گیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ابتدا مقیاس کمرویی استنفورد بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس کاربندی آزمایشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوه قصه گویی در طی 13 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و دو هفته پس از اتمام جلسات پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری را میان میانگین های دو گروه نشان داد )05/0(p}, keywords_fa = {قصه گویی,مهارت‌های زندگی,کمرویی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_1052.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_1052_533f6032adda51c5cb99866bf188ac08.pdf} }