@article { author = {soudmnd, noushin and sohrabi, faramarz and bermas, hamed}, title = {The Effect of Cartoon – Therapy on Impouring the Relationship aming Children and Their Parents with A and B Personality Types}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {5}, number = {20}, pages = {55-78}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to determine effectiveness of cartoon therapy on  relationship improvement between mother and child due to mother type A, B by quasi-experiment. First, the sample, 70 mothers who have common characteristics, have at least 1 child 3-12 years old and in region 22 in Tehran city, filled out questionnaire of types A and B, assessment scale of relationship between mother and child in pretest. Thus, giving kind of type A and B, they divided group that each group divided experiment and witness again. Experiment groups took part in 8 sessions of cartoon therapy (2 hours) and in the last training, they filled out questionnaires of types A and B of assessment scale of relationship between mother and child in post-test. The results of  T-test after examining grades showed that cartoon therapy has a meanningful effect on relationship improvement between mother and child. In the other hand, the kind of mother’s type (A, B) doesn’t has meaningful effect on increasing and decreasing relationship between mother and child.}, keywords = {Cartoon –therapy,Child – mother relation,Personal types A & B}, title_fa = {تأثیر کارتون درمانی بر بهبود روابط بین فرزندان و والدین با تیپ‌های شخصیتیA و B}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی کارتون درمانی بر بهبود روابط مادر و کودک با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی A و B مادر، در پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی، انجام شد. ابتدا، نمونه‌ای به تعداد 70 نفر از مادرانی با خصوصیت مشترک، شامل داشتن حداقل 1 فرزند در رده سنی 3-12 سال (دارای پدر و مادر) و عضو انجمن مادر و کودک خانه‌های سلامت از منطقه 22 شهر تهران، پرسشنامه‌های تیپ شخصیتی B و A (گنجی، 1384)، مقیاس ارزیابی رابطه مادر – کودک (رات، 1961) را در پیش‌آزمون تکمیل کردند. سپس با توجه به نوع شخصیت A و B به دو گروه و سپس هر گروه شخصیتی مجدداً به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه‌های آزمایشی، در 8 جلسه 2 ساعته از کارتون درمانی، در خلال 8 هفته شرکت کردند و در پایان آموزش، برای بار دوم پرسشنامه‌های تیپ شخصیتی B و A، مقیاس ارزیابی رابطه مادر– کودک را در پس‌آزمون کامل کردند. بعد از بررسی نمرات نتایج آزمون آماری "t" نشان داد کارتون درمانی تأثیر معناداری بر بهبود روابط مادر و کودک دارد. از سوی دیگر یافته‌های تحقیق حاضر نشان داد که نوع شخصیت مادر (A و B) در افزایش یا کاهش روابط مادر و کودک تأثیر معناداری ندارد}, keywords_fa = {کارتون درمانی,روابط مادر و کودک,تیپ شخصیت A/B}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_1860.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_1860_7ab43562b16d3e7acf0cd1c455aa29fd.pdf} }