@article { author = {Hassanpour, Fatemeh and Jalali, Muhammad Reza and Sha’iri, Muhammad Reza and Khaza’i, Muhammad}, title = {Effectiveness of Work with Clay in Reducing Primary School Children’s Aggression}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {3}, number = {10}, pages = {140-153}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {This study seeks to determine the effect of clay therapy on the aggression of 7-12 years-old school children. For this purpose, 35 aggressive elementary school children of Tehran were selected according to the aggression scale of CBCL test. Then, they were randomly divided into control (n=14) and experimental groups (n=21). The experimental group went under clay therapy while control group received no treatment. The two groups were evaluated immediately after the treatment session and two months later. Data were analyzed based on the repeated analysis of variance (between-within the mixed group). The F parameter showed that clay therapy is able to reduce the aggression of the experimental group in comparison to the control group. These results were also observed during follow-up period.}, keywords = {Keywords: work with clay,Aggression,art therapy,primary school children}, title_fa = {تاثیر کار با گِل بر پرخاشگری کودکان دبستانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر گِل­درمانی بر پرخاشگری کودکان دبستانی 7-12 ساله بوده است. به این منظور در مرحله نخست 35 کودک مبتلا به پرخاشگری از بین مدارس ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران با توجه به معیارهای خرده مقیاس پرخاشگری CBCL انتخاب شدند. سپس آنها به تصادف، در دو گروه کنترل و آزمایش (14 و 21 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش در جلسه های کار با گِل­شرکت کردند وگروه کنترل در انتظار ماندند. ارزیابی­های مربوط به دو گروه بلافاصله بعد از جلسه­های درمانی و دوباره حدود 2 ماه بعد از آن انجام شد. در نهایت داده­ها براساس تحلیل واریانس تکرار اندازه­ها ( طرح آمیخته بین × درون گروهی) مورد تحلیل قرار گرفتند.F   مشاهده شده ناشی از تحلیل  نتایج به دست آمده نشان داد کار با گِل توانسته است پرخاشگری کودکان گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل کاهش دهد. این امر در پی­گیری نیز ثبات مناسبی را دارا بوده است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: کار با گِل,پرخاشگری,هنر درمانی,کودکان دبستانی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_1992.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_1992_e39e31a77955bc36440a44726a26872e.pdf} }