@article { author = {Barghandan, Sepideh and Tarkhan, Morteza and Ghaemi Khomami, Nima}, title = {Efficacy of Anger Management Training on Social Adjustment of High School Female Students in Rasht City}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {8}, pages = {140-165}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Adolescence is one of the important stages of evolution in human life that associated with frequency of stressful factors. This course represents a deep change that separates children of adult and creates the different transformations in it. All people living with challenges and problems but everyone answers to the issues in their way. Some of them face in reasonable assessment and logical way. In contrast, some other try in different methods such as the occurrence of anger and aggression, taking refuge in alcohol and other drugs and avoid of dealing with problems by ineffective strategies Instead of adjustment coping.  The aim of this study was to determine the efficacy of anger management training on social adjustment of high school female students in Rasht city.The design of this study is experimental with pretest-post test control group. Statistical population of this research is all of the high school female students in Rasht city that have been studying in 1389-90. . Sampling (n= 30) was done from subjects with Adjustment Inventory for High school Student (AISS) that their score were higher than group mean score and were divided in control (n=15) and experimental (n=15) groups. The experimental group attended at anger management training program in 8 sessions, 90 minutes each. Data analyzed by MANCOVA method’s at SPSS-16 software. The finding indicated that observed F proportion was statistically significant (p < 0.05According to these result, anger management training can be effective in increasing social adjustment or reducing the Intensity of Non-social adjustment.}, keywords = {Anger Management,social adjustment,adolescence,students}, title_fa = {تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رشت}, abstract_fa = {زمینه : نوجوانی یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار می‌آید که با عوامل تنیدگی زای فراوانی همراه می‌باشد. این دوره معرف تغییر عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا ساخته و  دگرگونی‌های مختلفی در او به وجود می‌آورد. همه افراد در زندگی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوند، با این حال هرکس به شیوه‌ی خود به مسایل پاسخ می‌دهد. هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش آموزش مدیریت خشم بر سازگاری دانش آموزان می‌باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق نیمه آزمایشی با طرح دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل می‌باشد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه سازگاری AISS ویژه دانش آموزان دبیرستانی بهره گیری شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رشت می‌باشد که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده‌اند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که F مشاهده شده از نظر آماری معنی دار می‌باشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته‌ها، اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم می‌تواند در بالا بردن سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر بوده و از شدت ناسازگاری آنان بکاهد.}, keywords_fa = {مدیریت خشم,سازگاری اجتماعی,نوجوانان,دانش آموزان}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2057.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2057_e0999406ef32a19dd2c1f32cd8442969.pdf} }