@article { author = {Pirkha'efi, Ali Reza and Borjali, Ahmad}, title = {Clinical Application of Creativity Therapy Model on University Students: A New Vision in Clinical Mental Health Therapy}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {85-104}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Mental health is a multivariate concept that is related to various factors. Unfortunately, the impact of creativity on the development of mental health has been underexamined in the field of clinical therapy. The present research was designed to investigate the clinical roles of creativity in the prediction and explanation of mental health. A statistical sample of 120 male and female university students of Tehran was randomly selected through the process of multi-stage cluster sampling. Solomon's four-groups design was implemented in the study. Research tools included Torrance Test of Creative Thinking, Goldberg's General Health Questionnaire, Sherer's General Self-Efficacy Scale, and Folkman and Lazarus's Ways of Coping Questionnaire. The data were analysed using the covariance analysis. The results of the covariance analysis showed that the activation of creativity in samples could have a significant impact on increasing mental health, self-efficacy and coping.}, keywords = {creativity therapy,Mental Health,self-efficacy,coping}, title_fa = {کاربردهای بالینی الگوی خلاقیت درمانی در بین دانشجویان: (دیدگاهی نوین در حوزه درمانگری بالینی سلامت روان)}, abstract_fa = { زمینه: سلامت روان مفهومی چند متغیری است که با عوامل گوناگونی در ارتباط است. آنچه در این میان در حوزه درمانگری بالینی کمتر مورد بررسی قرارگرفته تأثیر نقش خلاقیت بر پدیدآیی سلامت روان است. هدف: پژوهش به منظور بررسی نقش‌های بالینی خلاقیت در پیش بینی و تبیین سلامت روان اجرا گردید. روش: نمونه پژوهش شامل 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه‌های شهر تهران بود که  با روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش در قالب طرح آزمایشی چهار گروهی سولومن اجرا شد. ابزار پژوهش شامل آزمون خلاقیت تورنس، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ، خودکارآمدی شرر و انطباق با فشار روانی لازارورس بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید.  یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که فعال سازی خلاقیت در نمونه پژوهش توانست تأثیر معنی داری بر افزایش سلامت روان، خودکارآمدی و روش انطباقی آنان بگذارد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که تحریک مؤلفه‌های خلاقیت فرایند سلامت روان، خودکارآمدی و روش انطباقی افراد را تسهیل می‌سازد.}, keywords_fa = {خلاقیت درمانی,سلامت روان,خودکارآمدی,انطباق با فشار روانی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2069.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2069_60b9d06681ea4553b0a824fa92fd9e14.pdf} }