@article { author = {Ahmadi Ghozlojeg, Ahmad and Baezzat, Fereshteh}, title = {Investigating the Factorial Structure and Normalization of Persian form of the Children’s Test Anxiety Scale}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {175-191}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2016.7002}, abstract = {This study has been conducted with the intention of studying the factorial structure and normalization of Children’s Test Anxiety Scale in Iranian students of primary schools in Tehran. The sample of this study included 416 students (216 girls and 210 boys) of third to fifth grades students of Tehran primary schools that were selected through multiple stage clusters randomized sampling method. They completed Persian form of Children’s Test Anxiety Scale. The data were analyzed using Cronbach's alpha coefficient, exploratory and confirmatory factor analysis and independent T test. The results showed that Cronbach's alpha coefficient was 0.85 for the whole scale. Based on the factor analysis of this scale using the principal components analysis (Varimax rotation) three factors were extracted: worrisome thoughts, off-task behaviors and autonomic reactions. Result of confirmatory factor analysis showed that three factor models seem to provide a satisfactory and parsimonious fit to the data in the present study. Considering the Appropriate factor structure of the Children’s Test Anxiety Scale, this scale can be used for the measurement of the degree of test anxiety in Iranian primary school students.}, keywords = {Test anxiety,normalization,Factorial structure,Primary school}, title_fa = {ساختار عاملی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس اضطراب امتحان کودکان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس اضطراب کودکان ورن و بنسون انجام شد.416 نفر (210 پسر و 206 دختر) از دانش­آموزان مقطع سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 به روش خوشه ای چندمرحله ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان نسخه فارسی مقیاس اضطراب کودکان ورن و بنسون را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و آزمون تی مستقل استفاده شد.ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 بدست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مولفه‌های اصلی) سه عامل افکار مزاحم، انجام رفتارهای نامرتبط با تکلیف و تمرکز بر واکنش­های خودکار را نشان داد. همچنین تحلیل عاملی تاییدی نشان­دهنده برازش مدل سه عاملی در نمونه ایرانی بود.با توجه به ساختار عاملی مطلوب این مقیاس می­توان از آن برای ارزیابی اضطراب امتحان دانش­آموزان پایه­های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی استفاده کرد.}, keywords_fa = {اضطراب امتحان,ساختار عاملی,هنجاریابی,مقطع ابتدایی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_7002.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_7002_956513237183d76c8f09b714b030f2e2.pdf} }