@article { author = {Shariatmadar, Asiyeh}, title = {The Analysis of Common Factors’ Psychological Experience of in Stuck–Hearted Phenomenon: A Qualitative Study}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {7}, number = {26}, pages = {65-82}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2017.7392}, abstract = {The aim of the present research is to study the lived experience of in stuck–hearted phenomenon. The method was qualitative and phenomenological. Data collection was conducted through semi-structured interviews. Purposeful sampling and interviews re used and continued until data saturation. The number of participants was 20. Thematic analysis was used for data analysis. By examining people's experience, the following common elements emerged as themes reflecting the stuck-hearted experience: The most important experience is the feeling of reluctance. Other feelings were discomfort, pressure, and to feel being is stuck. To overcome these feelings, these thoughts flow, falls way: focus on the opposite side of the relationship, doubtful thoughts, thoughts that focus on values, furious thought, and self-focused thoughts. All of these thoughts cause a person to engage in conduct that feature, alert, stereotypical, hard and excruciating, dishonest, insincere and passive behavior. Immediately after that, the feelings of regret, helplessness and weakness, anger and other emotions such as hatred and being under dominance in the relationship and consequently, blame inquisitive, ambitious and furiously thoughts is experienced. In fact, according to the characteristics of intimate relationships that is self-disclosure and trust, in stuck-hearted relationships is the opposite of intimate relationships.}, keywords = {Stuck -hearted,sincerity,Openness,Lived experience,Confidence,self-disclosure}, title_fa = {تحلیل عوامل مشترک تجربه‌ی روانشناختی پدیده رودربایستی: مطالعه کیفی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مطالعه‌ی تجربه‌ی زیسته‌ی افراد از پدیده‌ی رودربایستی صورت گرفت. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارگرایی بود. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه‌ی نیمه ساختار یافته و جامعه شامل افرادی بود که تجربه رودربایستی را داشتند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند و مصاحبه‌ها تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. تعداد آزمودنی‌ها 20 نفر بود. روش تجزیه تحلیل اطلاعات، از نوع تحلیل تماتیک بود. با پرسش از تجارب آزمودنی‌ها و بازخوانی روایت‌های آنان، مضامین مهم استخراج و طبقه بندی شد. عوامل مشترک زیر به عنوان مضامین نمایانگر تجربه‌ی رودربایستی به دست آمد: مهمترین مفهوم این پدیده احساس بی میلی است. احساسات دیگر شامل ناراحتی، فشار و گیرکردن است. برای غلبه بر این احساسات، جریان این افکار به راه می‌افتد: تمرکز بر برداشت طرف رابطه، افکار تردید آمیز، افکار متمرکز بر ارزش‌ها، افکار خشمگینانه و افکار متمرکز بر خود. مجموع این افکار موجب می‌شود فرد، مبادرت به رفتاری کند که ویژگی آن، حالت آماده‌باش، کلیشه‌ای، سخت و مشقت بار، منفعلانه و غیرصادقانه و غیر صمیمی بودن است. اما بلافاصله پس از انجام رفتار، احساسات پشیمانی، ناتوانی و ضعف، خشم و نفرت نسبت به خود و طرف رابطه و احساسات دیگری چون دورویی و تحت سلطه بودن و به تبع این احساسات، افکار سرزنش‌گرانه، آرزومندانه و خشمگینانه تجربه می‌شوند. در واقع با توجه به ویژگی روابط صمیمانه که بر خود افشایی و اعتماد مبتنی است، روابط مبتنی بر رودربایستی نقطه‌ی مقابل روابط صمیمانه است.}, keywords_fa = {رودربایستی,صمیمیت,صراحت,تجربه‌ی زیسته,اعتماد,خودافشایی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_7392.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_7392_d76c59db9c835bb6f9ce1a5808bbeb5f.pdf} }