@article { author = {Hosseini, Farideh Sadat and Omidvar, Yasser and Abbasi, Narjes}, title = {The Role of Executive Functions and Negative Automatic Thoughts in Difficulties of Emotion Regulation in Adolescent}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {7}, number = {26}, pages = {83-111}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2017.7393}, abstract = {The aim of this study is to survey the role ofexecutive functions as  cognitive/neuroscience and negative automatic thoughts and as  cognitive/psychology factors in adolescent’s difficulties in emotion regulation. The statistic society in this study consisted of all adolescent boys who lived in Bushehr in 2016- 2017. From them 128 secondary school students selected via random cluster sampling from Bushehr schools. Data were collected using the Difficulties in Emotion Regulation Scale, Negative Automatic Thoughts Questionnaire, Stroop Test, Wisconsin Card Sorting Test, and the Continuous Performance Test. Inter and stepwise multivariate analyses of covariance were used for data analysis. The results showed that from executive functions elements, inhibition can predict lack of emotional awareness. From negative automatic thoughts elements, personal incompatibility can predict all elements of difficulties in emotion regulation include non-acceptance of emotional responses, difficulties engaging in goal-directed behavior, impulse control difficulties, lack of emotional awareness, limited access to emotion regulation strategies, lack of emotional clarity. Furthermore, negative self-concept is the predictor of lack of emotional awareness. The result bold the role of negative automatic thoughts in difficulties in emotion regulation among adolescents, so findings of this research have clinical application and can affect training programs about regulation and control emotions.}, keywords = {executive functions,Difficulties,Negative automatic thought,Difficulties in emotion regulation,adolescent}, title_fa = {نقش کارکردهای اجرایی و افکار خود آیند منفی در تبیین دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی به عنوان عامل شناختی/ عصب‌شناختی و افکار خود آیند منفی به عنوان عامل شناختی/ روان‌شناختی در دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر متوسطه­ی دوره اول شهر بوشهر که در ­سال تحصیلی 94 – 95 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانش­آموزان تعداد 128 نفر (دامنه سنی آن‌ها حداقل 12 و حداکثر 16 بود) از طریق نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان، پرسشنامه افکار خود آیند منفی و نرم­افزارهای کامپیوتری ویسکانسین، استروپ و عملکرد مداوم جهت سنجش کارکردهای اجرایی استفاده شد. برای تحلیل داده­ها­ی این پژوهش نیز از روش آماری رگرسیون همزمان و گام‌به‌گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی، بازداری شناختی پیش‌بینی کننده فقدان آگاهی هیجانی بود و همچنین از بین مؤلفه‌های افکار خود آیند منفی ناسازگاری شخصی پیش‌بینی کننده تمام ابعاد شامل عدم پذیرش پاسخ هیجانی، دشواری در رفتار هدفمند، فقدان آگاهی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردها و عدم وضوح هیجانی است و همچنین خود پنداشت منفی پیش‌بینی کننده فقدان آگاهی هیجانی است. نتایج پژوهش حاضر، نقش افکار خود آیند منفی و کارکردهای اجرایی را در دشواری‌های تنظیم هیجانی نوجوانان را برجسته می‌کند، لذا یافته‌های این پژوهش می‌تواند کاربردهای بالینی داشته و در برنامه‌های آموزشی مربوط به تنظیم و کنترل هیجان مؤثر واقع شود.}, keywords_fa = {کارکرد اجرایی,افکار خود آیند منفی,دشواری در تنظیم هیجان,نوجوان}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_7393.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_7393_65a6aef959114e73ee5d2d1f66f40214.pdf} }