@article { author = {Bahmani, Mahsa and Naeimi, Ebrahim and Rezaie, Saeid}, title = {The Interventional Program Effectiveness of Cognitive-Behavioral Plays on Social and Emotional Skills in Autism Disorder Children with High Performance}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {31}, pages = {157-176}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8798}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effectiveness of the interventional program of cognitive-behavioral games on social and emotional skills in children with high-performance autism disorders in Tehran. The research method was a semi-experimental, pre-test, post-test with control group. The statistical population included all children with high-performance autism disorders in the year 1396-97 in Tehran. A total of 10 boys aged 5 to 15 years with high-performance autism disorders were selected by purposeful sampling and randomly placed in experimental and control groups. The profile of social autism skills (Blinney, Rezaie, 1391) and emotional checklist (self-made) were used to collect data. An interventional program of cognitive-behavioral games was conducted in 10 sessions, 60 minute for the experimental group. The results of this study showed that interventional program of cognitive-behavioral games significantly (p< 0/05), improved social and emotional skills. Given the effectiveness of the intervention program cognitive-behavioral games are recommended to be used continuously in educational and rehabilitation program for educational and rehabilitation centers.}, keywords = {Interventional cognitive behavioral games,social skills,Emotional skills,Autism disorders}, title_fa = {اثربخشی برنامه مداخله‌ای بازی‌های شناختی – رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی و هیجانی کودکان مبتلابه اختلال اتیسم با عملکرد بالا}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی برنامه مداخله‌ای بازی‌های شناختی رفتاری بر مهارت‌های اجتماعی و هیجانی کودکان مبتلابه اختلال اتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران برگزار شد. روش پژوهش به لحاظ گردآوری داده‌ها از نوع از نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلابه اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سال ۹۷-۹۶ در شهر تهران بود. تعداد 10 پسر 5 تا 15 سال با اختلال اتیسم عملکرد بالابودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جاگذاری شدند. از نیمرخ مهارت‌های اجتماعی اتیسم (بلینی، نقل از رضایی، ۱۳۹۱) و چک‌لیست هیجانی (خودساخته) برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. برنامه مداخله‌ای بازی‌های شناختی رفتاری در 10 جلسه ۶۰ دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه مداخله‌ای بازی‌های شناختی رفتاری به‌طور معناداری (P<0/05)، موجب بهبود مهارت‌های اجتماعی و هیجانی شد. با توجه به اثربخشی برنامه مداخله‌ای بازی‌های شناختی رفتاری پیشنهاد می‌شود که این برنامه به‌طور مستمر در برنامه آموزشی و توان‌بخشی مراکز آموزشی و توان‌بخشی مورداستفاده قرار گیرد.­}, keywords_fa = {بازی‌های شناختی رفتاری,مهارت‌های اجتماعی,مهارت‌های هیجانی,اختلال اتیسم}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8798.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8798_3b07d1830db82518916ccd4727229b65.pdf} }