per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
2014-12-22
5
17
1
18
1035
Research Paper
تأثیر تمرین ایروبیک بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه
Effect of Aerobic exercise on anxiety, depression and
quality of life in women with breast cancer
احسان زارعیان
ehsan.zarian@gmail.com
1
فروغ رحمتی
forough_rahmati2012@yahoo.com
2
نویسنده مسئول: استادیار، دکتری رفتارحرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبائی
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره تمرین ایروبیک بر میزان اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان سینه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران مبتلا به سرطان سینه شرکت کننده در کلاسهای رونشناسی انجمن بیماران سرطانی شهر مشهد در تابستان 1392 بودند که 24 آزمودنی به صورت تصادفی از بین آنها (43=n ؛ سن=15 ± 45سال) انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش گزینش شدند. برای ارزیابی میزان اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی، به ترتیب از سه پرسشنامه ی افسردگی بک، اضطراب عمومی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان استفاده شد. روش این پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. یافتههای پژوهش کاهش چشمگیری در میزان اضطراب و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی را پس از 8 هفته تمرین ایروبیک نشان داد (001/0≥P). میتوان نتیجه گرفت تمرینات ایروبیک در کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه تأثیردارد و بر اساس ماهیت خود می تواند تأثیر مطلوبی بر این سه مولفه روانی داشته باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of aerobic exercise on the, anxiety, depression and life quality in women with breast cancer. Research community were the women who were involved in psychology class in breast cancer Community of Mashhad in 1392 summer, 24 subject were selected randomly (N=24;Age = 45 ± 15) among them. To assess the anxiety, depression and life quality, the ANQ, BDI (Beck depression Inventory) and life quality questionnaire for women with cancer was used. Quasi-experimental method with pre- test and post- test design with a control group was used for this research. Results showed that 8 weeks aerobic exercise could decrease anxiety and depression and increase life quality in women with breast cancer (P≤0.001). Finally, we can conclude the nature of aerobic exercise can reducing anxiety and depression and increase life quality in patients with breast cancer.
https://jcps.atu.ac.ir/article_1035_a9ffb41c9f4de6bc8ec6ab1e6fac8f13.pdf
ایروبیک
اضطراب
افسردگی
کیفیت زندگی
سرطان سینه
aerobic
Depression
Anxiety
Quality of life
breast cancerDependency
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
2014-12-22
5
17
19
33
1036
Research Paper
بررسی اثر بخشی آموزش امید بر سبکهای اسنادی دانشجویان
The effect of hope teaching Snyder on attributional style of student
ابوالقاسم یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
1
پریسا فروتن بقا
parinam.ft@gmail.com
2
حسین محققی
hm293na@gmail.com
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
هدف پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش امید مبتنی بر نظریه اسنایدر بر سبکها ی اسنادی دانشجویان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که با نمونه گیری تصادفی 24 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به منظور اندازه گیری سبکهای اسناد از پرسشنامه سبک اسنادی (ASQ) استفاده شد. دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد، نتایج نشان داد که برنامه آموزشی امید باعث افزایش سبک اسنادی مثبت (درونی– پایدار– کلی) در موقعیتهای مثبت و کاهش سبک اسنادی منفی (بیرونی– ناپایدار– اختصاصی) در موقعیتهای منفی شده است، پس آموزش امید میتواند بر سبکهای اسنادی موثر باشد، با توجه به استفاده از این روش آموزشی به منظور تغییر سبکهای اسنادی منفی به سبکهای اسنادی مثبت پیشنهاد میگردد.
This study attempted to investigate the effectiveness of Schneider’s Hope Teaching theory on the attributional style of the students. Students type of attribution styles were investigated using Attributional Style Questionnaire (ASQ). The research was a quasi experimental one with pretest posttest, control group design. Total sample size was 24 and their experimental and control groups was random. The subjects in the experimental group received some courses on Hope during the eight session treatment period. After the required data was gathered, Covariance was used to analyze the data.The results revealed that Hope teaching increases positive attributional style (internal, stable, general) in positive situations Teaching decreases negative attributional style (external, unstable, local) in negative situations
https://jcps.atu.ac.ir/article_1036_79deedd42195a4ff7840fe118b5a1469.pdf
امید
سبک اسناد
سبک اسنادی مثبت
سبک اسنادی منفی
سبک اسناد پایدار
سبک اسناد ناپایدار
hope teaching theory
attribution style
positive and negative situation
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
2014-12-22
5
17
35
48
1037
Research Paper
اثربخشی افزایش دانش جنسی بر رضایت زناشویی زنان متاهل
The effectiveness of sexual knowledge on marital satisfaction in married women sex
ناهید راستگو
nahidrastgo@yahoo.com
1
محمود گلزاری
mahmoudgolzari@yahoo.com
2
فرید براتی سده
f.baratisedeh@gmail
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی علامه طباطبائی.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی.
استادیار دانشگاه قرآن وحدیث.
با توجه به اهمیت بنیان خانواده و از آنجا که مسائل جنسی یکی از مؤلفه های مهم برای داشتن یک زندگی بانشاط و پایدار است، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی افزایش دانش جنسی بر رضایت زناشویی زنان متأهل انجام گردید.پژوهش حاضر نوعی پژوهش شبه آزمایشی است که در آن بعد از اجرای پرسشنامه رضایت زناشویی اسپانیر و رضایت جنسی لارسون بر روی زنان متأهل مراجعه کننده به سرا ی محله صادقیه (منطقه18) 30 نفر از آنها به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و درحال انتظار ( کنترل) جایگزین شده و در 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند. بعد از اجرای پس آزمون و اجرای آزمون در جلسه پیگیری تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که افزایش دانش جنسی با 99% اطمینان (f=28.64) موجب افزایش رضایت زناشویی می گردد اما این افزایش تا جلسه پیگیری که یکماه بعد برگزار شد ادامه نداشت و فرضیه دوم پژوهش (f=./32) رد شد. پژوهش حاضر نشان داد که افزایش دانش جنسی موجب افزایش رضایت زناشویی زنان می گردد اما این افزایش تا جلسه پیگیری ادامه نداشت. بنابراین، برای اینکه نتایج حاصل از این روش آموزشی ادامه داشته باشد در پژوهشهای آتی باید تمهیداتی در نظر گرفت. برای مثال میتوان از وسایل کمک آموزشی بیشتر استفاده شود یا اینکه تکالیف بیشتری برای اجرا در منزل به آزمودنی ها داده شود
since the foundation of the family and sexual issues is a important component of lively and stable life, this study aimed to evaluate the effectiveness of increase knowledg on marital satisfaction in married women. this was a semi- experimental study in which after the performance Of Spainner marital satisfaction questionnair and Larson sexual satisfaction on married woman admitted the college of the city square (area 18) ,, 30 of them were selected and randomly replaced two group of emperimental and waiting. emperimental group were trained in 12 session of 90 minuted. after the implementation of the post-test and followup testing session were analyzed using analysis of covariance showed the sexual knowledge with 99% confidence (F=28.64)increase marital satisfaction. how ever ,this increas did not continue to follow-up session was held one month after and the second hypothesis (F=./32) was rejected. The study showed that sexual knowledge increase marital satisfaction But this was not followed up the meeting so that the results of this technique are continue training measures should be considered infuture studies For example, more training aidscanbe used Or more tasks to be performe the subjects'
https://jcps.atu.ac.ir/article_1037_9bedf3e2566487102644509588121055.pdf
دانش جنسی
رضایت زناشویی
رضایت جنسی
sexual knowledge
Sexual Satisfaction
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
2014-12-22
5
17
49
75
1038
Research Paper
پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس پنج رگه نیرومند شخصیت در بین دانشجویان ورزشکار
Prediction of academic procrastination based on Big five factors in athletic students
محسن گل محمد یان
molmohammadian@gmail.com
1
استادیار گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه رازی کرمانشاه
از جمله مشکلات بسیاری از یادگیرندگان، تعلل ورزی یا به تعویق انداختن کارها و تکالیف خود است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگیهای شخصیتی (پنج عامل اصلی شامل بیثباتی هیجانی، برونگرایی، باز بودن به تجربهها، توافق و وجدانی بودن)با میزان تعللورزی تحصیلی ورزشکاران انجام شد.جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب بود و نمونه مورد مطالعه (120 نفر) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعلل ورزی شوارزر شیمینز و دیهیل و پرسشنامه پنجعاملی شخصیتی NEO-FFI بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های همبستگی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه، و آزمون t برای گروه های مستقل انجام شد.تحلیل دادها نشان داد که به طور کلی متغیرهای شخصیتی (پنج مولفه شخصیت) با تعلل ورزی همبستگی معنادار دارند. متغیر بی ثباتی هیجانی و برونگرایی در کل دانشجویان ورزشکار دختر و پسر پیش بینی کننده خوبی برای تعلل ورزی بود. حال آنکه متغیر وظیفه شناسی و بی ثباتی هیجانی در گروه نمونه دختران پیش بینی کننده بود. دیگر نتایج دال بر آن بود که متغیرهای بی ثباتی هیجانی و برونگرایی با تعلل ورزی در دانشجویان ورزشکار پسر همبستگی معنادار نشان داد. همچنین مقایسه دانشجویان دختر و پسر نشان داد که بین آنها از نظر سطح تعلل ورزی، تفاوت معناداری وجود دارد، ولی فرض وجود تفاوت در میزان تعلل ورزی دانشجویان متاهل و مجرد معنی دار نبود. با توجه به شیوع تعللورزی و اثرات آن در دانشجویان، ارایه مداخلات و آموزشهایی برای افزایش خود تنظیمی و مدیریت زمان به دانشجویان ضروری میباشد.
one of the most relevant problems of learners is procrastination. The aim of the present study was to investigate the relationship between the Big five factors (Neuroticism, Extroversion, Openness to experience, Agreeableness & Conscientiousness) and academic procrastination in athletic students. In this regards, from statistical population (all female and male students in Payamnor University, Islamabad Gharb center), 120 students were selected with goal-oriented sampling method. Instruments were procrastination scale and (NEO (NEO-PI-R five-factor inventory. The data were analyzed with correlation coefficient, multiple liner regression and independent sample t- test. Result showed that; there is significant relationship between personality factors (the big five) and procrastination. Moreover, Results indicated that Neuroticism and Extroversion can predict procrastination in all students. But Conscientiousness and Neuroticism were good predictors of procrastination in female. Also there is a significant difference between female and male students in the level of procrastination. Finally there is no significant difference between married and single students groups in level of procrastination. In according to prevalence of academic procrastination and its influences on students, an intervention for enhancing self regulation and self management in student is necessary.
https://jcps.atu.ac.ir/article_1038_9d090f0f9a7d22344625f166abd5c3ac.pdf
ویژگیهای شخصیتی
تعلل ورزی
دانشجویان ورزشکار
Procrastination
Big five factor
athletic students
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
2014-12-22
5
17
77
96
1039
Research Paper
بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری و نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع II
The effectiveness of cognitive- behavioral therapy on the psycho-social adjustment to illness and symptoms of depression in individuals with type II diabetes
نسیم صمدزاده
samadzade.n@gmail.com
1
حمید پورشریفی
poursharifih@gmail.com
2
جلیل باباپور خیرالدین
babapourj@yahoo. com
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز
دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشیار دانشگاه تبریز،
دکتری تخصصی روانشناسی، استاد دانشگاه تبریز
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری و نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع II است. این پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی اجرا گردید. بدین منظور از میان مراجعه کنندگان انجمن دیابت شهر تبریز ،3 نفر که در خرده مقیاس افسردگی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در طبقه شدید و خیلی شدید قرار گرفتند، به طور در دسترس انتخاب و وارد پژوهش شدند. قبل از شروع مداخله برای تعیین خط پایه، 2 بار پیش آزمون به عمل آمد، و وضعیت فرد از لحاظ متغیرهای مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس مراحل مداخله در 8 جلسه به صورت انفرادی بر روی شرکتکنندگان اجرا شد، 3 هفته پس از اجرای مداخله نیز، متغیرهای مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفت. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس سازگاری روانی اجتماعی با بیماری(PAIS) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) استفاده شد. تحلیل دادهها نشان میدهد که درمان شناختی-رفتاری موجب افزایش سازگاری با بیماری و کاهش نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع II میشود.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive - behavioral therapy on the psycho-social adjustment to illness and symptoms of depression in individuals with type II diabetes. This research was performed within the framework of experimental single case design. For this purpose, among members of Tabriz Diabetes Association, Three of them who were in the severe and very severe categories of the depression and anxiety subscales of Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) were selected for the research. Before starting intervention, for determining baseline, a pre-test was performed two times, and the status of individual was evaluated in terms of considered variables, then stages of intervention during 8 sessions were performed on participants. For measuring the variables, Psychosocial Adjustment to Illness Scale (PAIS), and Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) were applied. Data analysis suggested that cognitive - behavioral therapy lead to the enhancement of adjustment to illness and reduction of depression symptoms in individuals with type II diabetes.
https://jcps.atu.ac.ir/article_1039_a53c6206ed62d5fb5ddcbc238cd542da.pdf
درمان شناختی-رفتاری
سازگاری روانی-اجتماعی
افسردگی
دیابت
مطالعه تک موردی
cognitive - behavioral therapy
psycho-social adjustment to illness
diabetes
single-case research
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
2014-12-22
5
17
97
119
1040
Research Paper
کاربستپذیری نظریه و درمان روانپویشی در ایران
The Applicability of psychodynamic theory and practice in Iran
سمیه بابائی
somayebabai@gmail.com
1
علیرضا عابدین
zeightgeist40@yahoo.com
2
شهریار شهیدی
shahriarshahidi@hotmail.com
3
محمود حیدری
mahmood.heidari@gmail.com
4
فاطمه باقریان
f_bagherian@sbu.ac.ir
5
د کتری دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه آزاد قزوین
دانشیاردانشگاه شهید بهشتی
دانشیاردانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
مکتب روانپویشی به عوامل اجتماعی و فرهنگی حساس است و کاربرد آن در فرهنگهای مختلف آثار مختلفی را بجا میگذارد. به طوری که از سویی تطبیق و تناسب نظری و عملی این مکتب با فرهنگهای غیرغربی همواره بحثبرانگیز بودهاست. شناخت همخوانیها و عدم همخوانیهای نظری و کاربردی روانپویشی در ایران موضوع بررسی حاضر است. کاربستپذیری نظری، مقولههای اصلی نظرات متخصصان روانپویشی، شناخت تناسب این مکتب از جهت درمانی در چهارچوب تسهیلها، موانع، همخوانیها، عدم همخوانیها، تعدیلها و پیشنهادها رواندرمانگران و متخصصان روانپویشی در کاربرد این رویکرد با جمعیت ایرانی محور پژوهش در این بررسی است. مطابق روششناسی نظریه زمینهای کاربستپذیری روانپویشی در ایران در سه بخش کلی مرتبط با یکدیگر نشان داده است که سازوکارهای اجرائی همچون چرخههای معیوب سیستماتیک، تعدیلها، آمادهسازی و گزینش گرایشهای مناسب روانپویشی به عنوان یک میانجی ارتباطی، ویژگیهای بافتشناختی جامعه ایران را با حدود و ثغور نظری و درمانی روانپویشی پیوند میدهد. ساز و کارهای اجرائی مناسب و یا نامناسب در این حیطه احتمالاً میتواند از یک سو تعیین کننده نوع پیوند و کاربستپذیری روانپویشی در ایران باشد و از سوی دیگر منجر به بازتعریف مرزهای روانپویشی و همچنین تحولاتی در بافت ایران باشد. رویکرد روانپویشی گرچه مجال پرداخت عمیق به پویششناسی خاص در ایران را فراهم میآورد اما توجه و کاربست رویکردهای جدیدتر پویشی همچون "خود" دربرگیرنده، "خود" نامتمرکز و رویکرد میانه پیشنهادی فرهنگ اسلامی میتواند انعطاف، کاربستپذیری و دربرگیرندگی آن را در مواجهه با پویششناسی خاص ایران افزایش دهد.
Psychodynamic school is sensitive to socio-cultural factors. Namely its theoretical and practical applicability in non-western cultures had been always arguable. The aim of this study is to identify compatibilities and incompatibilities of psychodynamics in Iran. Theoretical applicability considers based on literature review and experts' references. Practical applicability will design based on facilities, barriers, compatibilities and incompatibilities, adjustments and suggestions that psychodynamic psychotherapists had in their practices with Iranian samples. According to Grounded theory methodology developed through codification process showed that applicability of psychodymics in Iran can be demonstrated by three connected elements. Executive mechanisms such as systematic vicious cycles, adjustments, preparatory items and the best selected approaches could determine applicability of psychodynamics in Iran, on the one hand, and redefining limits of psychodynamics and contextual changings in Iran, on the other hand. Although this school is an opportunity to investigation psychic dymics in Iran, but considering new approaches such as assimilative self, decentered self or median Islamic orientation could increase its flexibility, applicability and coverage faced with psychic dynamics in Iran.
https://jcps.atu.ac.ir/article_1040_5160090acff100a9d1520bd66e587376.pdf
: کاربست پذیری
روانپویشی
نظریه
درمان
عوامل اجتماعی-فرهنگی
Applicability
psychodynamic
Theory
therapy
socio-cultural factors
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
2014-12-22
5
17
121
136
1052
Research Paper
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی به روش قصهگویی بر میزان کمرویی دانشآموزان
Effectiveness of Life Skills Training Applying Storytelling on Shyness of Elementary School Student
نسرین گودرزی
nasringoodarzy@yahoo.com
1
شاهرخ مکوند حسینی
shmakvand@yahoo.com
2
علی محمد رضایی
rezaei_am@yahoo.com
3
افضل اکبری بلوطبنگان
akbariafzal@ymail.com
4
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر کاهش میزان کمرویی کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی بود. تعداد 39 نفر از کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی یکی از دبستانهای شهر تهران به شیوه داوطلب انتخاب و بصورت تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ابتدا مقیاس کمرویی استنفورد بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس کاربندی آزمایشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوه قصه گویی در طی 13 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و دو هفته پس از اتمام جلسات پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری را میان میانگین های دو گروه نشان داد )05/0(p
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of life skills training applying storytelling on the shyness of 5th grade elementary school children. An experimental pretest, posttest with control group paradigm was administered. The study sample consisted 39 children (experimental= 20, control= 19) who were chosen in one school in Tehran city in a volunteer basis and randomly assigned to experimental and control groups. A measure of shyness was collected using Stanford Shyness Scale in pretest stage of the study. Consequently, subjects in the experimental group received 13 sessions of life skills training by storytelling method, whereas no intervention was made in control group. After two weeks all subjects again were filled Stanford Shyness Scale and data were extracted from scales. The dataset was then analyzed by analysis of covariance (ANCOVA). Result reveled a significant difference between 2 groups. The life skills training decreased mean of shyness (p
https://jcps.atu.ac.ir/article_1052_533f6032adda51c5cb99866bf188ac08.pdf
قصه گویی
مهارتهای زندگی
کمرویی
story telling
Life skills
Shyness
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
2014-12-22
5
17
137
155
1042
Research Paper
بررسی کیفی طرحوارههای جنسیت و انتظارات از نقش همسر آسیبزننده به ازدواج
Qualitative study of marriage damaging gender schemas and husband role expectations
آسیه شریعتمدار
s_shariatmadar@yahoo.com
1
استاد یار دانشگاه علامه طباطبائی
پویاییهای مؤثر بر شکلگیری فرد به رشد هویت و سبک شخصیتی میانجامد که به نوبه ی خود بر شیوهای که فرد با دیگران ارتباط بر قرار میکند تاثیر میگذارد. هدف این تحقیق بررسی کیفی طرحوارههای جنسیتی و انتظارات از نقش همسر آسیب زننده به ازدواج است. روش این پژوهش کیفی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش باز استفاده شده است. با کد گذاری و طبقه بندی کلمات، عبارات و جملات، مفاهیم و طرحوارهها شناسایی شد.آزمودنیها 25 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه و دانشگاه علم و فرهنگ در سال تحصیلی 91 و 92 بودند. نتایج پژوهش نشان داد که آزمودنیها در فرافکنی افکار خود بر موضوع ازدواج طرحوارهی ناسازگار متعددی نشان داده اند.تلقی از مرد به عنوان قدرت ما فوق ، و از زن به عنوان بازنده و از اقتضائات زندگی به عنوان عاملی طاقت فرسا برای زن، انتظارات غیر واقع بینانه (از خود و دیگری) و انتظار ویژگیهای آرمانی از دیگری(بدون توجه به نقش خود) به رابطه آسیب می زند. اما از آجا که افزایش آگاهی از کلیشه سازیها موجب تغییر در تصورهای قالبی می شود، مشاوران ازدواج باید در مورد این طرحوارهها به مراجعان خود آگاهی دهند.
The influential dynamics on the development of individual identity and personality styles affects the manner in which an individual communicate with others. The purpose of this research is to study qualitatively gender schemas and husband role expectations which damages the marriage.This was a qualitative research. Open questions were used to collect data. By coding and classification of words, phrases, sentences, the concepts and schemas were identified.The participants were 25 graduate students of Allameh and Science and Culture Universities in 1391 and 1392. Results showed that participants in projecting their thoughts on marriage have shown many incompatible schemas.The results showed that the perception of man as a superior power , the woman: Regarding the man as a power, the woman as a loser, the requirements of life as a onerous factor for women, having unrealistic expectations (of self and others) and ideal expectations from husbands (regardless of own role) damages the relationship.
https://jcps.atu.ac.ir/article_1042_022e0e75055b34ea1a7755ee52d3ab3c.pdf
طرحوارههای جنسیت
انتظارات از نقش همسر
آسیب شناسی ازدواج
کلیشه سازی جنسیتی
gender schema
role expectation
marriage pathology
gender stereotyping