%0 Journal Article %T تبیین و ارائه الگویی برای سنجش عوامل روانشناختی و رفتاری در بازار سرمایه ایران %J مطالعات روان‌شناسی بالینی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2322-3189 %A افتخاری علی آبادی, اکبر %A وکیلی‌فرد, حمیدرضا %D 2014 %\ 12/22/2014 %V 4 %N 15 %P 1-24 %! تبیین و ارائه الگویی برای سنجش عوامل روانشناختی و رفتاری در بازار سرمایه ایران %K واکنش‌های رفتاری %K عوامل روانشناختی %K مالی رفتاری %K بازار سرمایه %R %X چکیده انتقادهای وارده به تئوری بازار کارا و مفروضات عقلائی آن و تحلیل‌های اقتصاد سنجی سری­های زمانی قیمت‌ها، سودهای نقدی و عایدات به بسط مدل‌هایی که روانشناسی افراد را به بازارهای مالی ارتباط می­داد، سوق داد. بر این اساس، محققین با استثناهای فراوانی در بازارهای مالی روبرو شدند و به این نتیجه رسیدند که پدیده­های روانشناختی نقش مهمی در تعیین رفتار در بازارهای مالی دارند. در این پژوهش به بررسی نوع رفتار سرمایه گذاران در بازه های زمانی مختلف پرداخته شده­است و تلاش شد تا براساس سری زمانی داده­های مربوط به شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی 1385 – 1389 مدلی متناسب با بازار سرمایه ایران بطور کلی ارائه گردد. ابزار آماری مورد استفاده تجزیه و تحلیل موجک بود که با قدرت تببین کنندگی و تفکیک مقیاس‌های زمانی امکان تحلیل بر روی شرکتهای نمونه آماری را فراهم آورد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه­گذاران پس از اخبار خوب یا بد، در بازه­های زمانی مختلف، متفاوت عمل می­کنند، به­گونه­ای که در مقیاس زمانی بلند مدت واکنش رفتاری سرمایه­گذاران قابل ملاحظه­تر از مقیاس زمانی کوتاه مدت می­باشد. اما تفاوت معناداری بین رفتار سرمایه گذاران در صنایع مختلف مشاهده نشد. %U https://jcps.atu.ac.ir/article_274_4b9f30384b161274ea2fe8aa2334518b.pdf