%0 Journal Article %T نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان %J مطالعات روان‌شناسی بالینی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2322-3189 %A احمدی, سمیه %A حیدری, محمود %A باقریان, فاطمه %A کشفی, عبدالرسول %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 6 %N 23 %P 149-177 %! نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان %K منابع معنای زندگی %K ابعاد معنای زندگی %K نوجوانی %K تحول معنا %R 10.22054/jcps.2016.4563 %X با وجود تحقیقات متعددی که بر روی تجربه­ی معنای زندگی صورت گرفته است، کماکان این ابهام وجود دارد که منابع معنابخش به زندگی یک نوجوان چیست و نوجوانان دختر و پسر چه تفاوتی از نظر این منابع و نیز ابعاد وجود و جستجوی معنای زندگی با یکدیگر دارند. مطالعه‌ی حاضر منابع و حوزه­هایی که از نظر نوجوانان به زندگی آنها معنا داده، میزان وجود و جستجوی معنای زندگی و نیز تفاوت دختران و پسران در این مولفه­ها را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا 416 نوجوان 12 تا 18 ساله (94/15=M، 32/1=Std؛ 3/54 درصد دختر) به دو ابزار برنامه­ی ارزیابی معنای زندگی و پرسشنامه­ی معنای زندگی پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده­ها از آزمون­های کای اسکوئر و t  مستقل استفاده گردید. نتایج حاصل حاکی از این است که از میان منابع معنا مطابق با برنامه­ی ارزیابی معنای زندگی به ترتیب، "خانواده" (3/91%)، "ارتباطات اجتماعی" (4/53 %) و "کار و تحصیل" (53%) حوزه­های هستند که با بیشترین فراوانی از سوی نوجوانان به عنوان منبع معنا بخش به زندگی گزارش شده است. همچنین در نمونه­ی مورد پژوهش 7 طبقه­ی جدید از منابع معنای زندگی مورد شناسایی قرار گرفت که از آن میان "فناوری اطلاعات" (15%) و "آینده" (3/12%) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. شرکت­کنندگان دختر و پسر از نظر فراوانی تکرار برخی از منابع معنا و رضایت از این منابع و نیز بعد وجود معنای زندگی با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند. این یافته­ها در چارچوب نظریات تحولی و معنای زندگی مورد بحث قرار گرفتند. %U https://jcps.atu.ac.ir/article_4563_a668861e8dc5f5e17edbf1e4ad7ec6a6.pdf