%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی در کاهش اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی %J مطالعات روان‌شناسی بالینی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2322-3189 %A سواری, کریم %A منشداوی, سمیه %D 2016 %\ 04/20/2016 %V 6 %N 22 %P 1-17 %! اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی در کاهش اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی %K خودآگاهی %K اعتیاد به اینترنت %K احساس تنهایی %K خودکارآمدی %R 10.22054/jcps.2016.5148 %X در تحقیق حاضر، اثربخشی آموزش مهارت خود آگاهی در کاهش اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و افزایش خود کارآمدی مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان دختر دوم مقطع متوسطه ماهشهر بودند که از بین آن‌ها 50 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و تنها گروه آزمایشی بود که در معرض ده جلسه آموزشی عملی قرار گرفت. برای جمع آوری داده‌های تحقیق، از پرسش‌نامه‌های اعتیاد به اینترنت سواری (1391)، احساس تنهایی راسل، پیلا و کاترونا (1980) و خود کارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده بعمل آمد. طرح تحقیق حاضر میدانی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از تحلیل کواریانس چند متغیری و یک متغیری استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد آموزش مهارت خودآگاهی باعث کاهش اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی آزمودنی‌ها گردید. همچنین آموزش‌های یاد شده توانست خودکارآمدی دختران دانش آموز دوم مقطع متوسطه ماهشهر را افزایش دهد. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که از طریق آموزش می‌توان  بسیاری از عادت‌های ناپسند( اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی) را کم و عادت‌های مناسب ( خودکارآمدی) را تقویت کرد. %U https://jcps.atu.ac.ir/article_5148_63c2c69e1f0fc5308bc19843e8040e34.pdf