%0 Journal Article %T ساختار عاملی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس اضطراب امتحان کودکان %J مطالعات روان‌شناسی بالینی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2322-3189 %A احمدی قوزلوجه, احمد %A باعزت, فرشته %D 2016 %\ 11/21/2016 %V 6 %N 24 %P 175-191 %! ساختار عاملی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس اضطراب امتحان کودکان %K اضطراب امتحان %K ساختار عاملی %K هنجاریابی %K مقطع ابتدایی %R 10.22054/jcps.2016.7002 %X این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس اضطراب کودکان ورن و بنسون انجام شد.416 نفر (210 پسر و 206 دختر) از دانش­آموزان مقطع سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 به روش خوشه ای چندمرحله ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان نسخه فارسی مقیاس اضطراب کودکان ورن و بنسون را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و آزمون تی مستقل استفاده شد.ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 بدست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مولفه‌های اصلی) سه عامل افکار مزاحم، انجام رفتارهای نامرتبط با تکلیف و تمرکز بر واکنش­های خودکار را نشان داد. همچنین تحلیل عاملی تاییدی نشان­دهنده برازش مدل سه عاملی در نمونه ایرانی بود.با توجه به ساختار عاملی مطلوب این مقیاس می­توان از آن برای ارزیابی اضطراب امتحان دانش­آموزان پایه­های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی استفاده کرد. %U https://jcps.atu.ac.ir/article_7002_956513237183d76c8f09b714b030f2e2.pdf