دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
17
2014
12
22
تأثیر تمرین ایروبیک بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه
1
18
FA
احسان
زارعیان
نویسنده مسئول: استادیار، دکتری رفتارحرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی
ehsan.zarian@gmail.com
فروغ
رحمتی
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبائی
forough_rahmati2012@yahoo.com
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره تمرین ایروبیک بر میزان اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان سینه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران مبتلا به سرطان سینه شرکت کننده در کلاسهای رونشناسی انجمن بیماران سرطانی شهر مشهد در تابستان 1392 بودند که 24 آزمودنی به صورت تصادفی از بین آنها (43=n ؛ سن=15 ± 45سال) انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش گزینش شدند. برای ارزیابی میزان اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی، به ترتیب از سه پرسشنامه ی افسردگی بک، اضطراب عمومی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان استفاده شد. روش این پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. یافتههای پژوهش کاهش چشمگیری در میزان اضطراب و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی را پس از 8 هفته تمرین ایروبیک نشان داد (001/0≥P). میتوان نتیجه گرفت تمرینات ایروبیک در کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه تأثیردارد و بر اساس ماهیت خود می تواند تأثیر مطلوبی بر این سه مولفه روانی داشته باشد.
ایروبیک,اضطراب,افسردگی,کیفیت زندگی,سرطان سینه
https://jcps.atu.ac.ir/article_1035.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1035_a9ffb41c9f4de6bc8ec6ab1e6fac8f13.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
17
2014
12
22
بررسی اثر بخشی آموزش امید بر سبکهای اسنادی دانشجویان
19
33
FA
ابوالقاسم
یعقوبی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
yaghobi41@yahoo.com
پریسا
فروتن بقا
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
parinam.ft@gmail.com
حسین
محققی
0000-0002-4232-2273
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
hm293na@gmail.com
هدف پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش امید مبتنی بر نظریه اسنایدر بر سبکها ی اسنادی دانشجویان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که با نمونه گیری تصادفی 24 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به منظور اندازه گیری سبکهای اسناد از پرسشنامه سبک اسنادی (ASQ) استفاده شد. دادههای بدست آمده با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد، نتایج نشان داد که برنامه آموزشی امید باعث افزایش سبک اسنادی مثبت (درونی– پایدار– کلی) در موقعیتهای مثبت و کاهش سبک اسنادی منفی (بیرونی– ناپایدار– اختصاصی) در موقعیتهای منفی شده است، پس آموزش امید میتواند بر سبکهای اسنادی موثر باشد، با توجه به استفاده از این روش آموزشی به منظور تغییر سبکهای اسنادی منفی به سبکهای اسنادی مثبت پیشنهاد میگردد.
امید,سبک اسناد,سبک اسنادی مثبت,سبک اسنادی منفی,سبک اسناد پایدار,سبک اسناد ناپایدار
https://jcps.atu.ac.ir/article_1036.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1036_79deedd42195a4ff7840fe118b5a1469.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
17
2014
12
22
اثربخشی افزایش دانش جنسی بر رضایت زناشویی زنان متاهل
35
48
FA
ناهید
راستگو
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی علامه طباطبائی.
nahidrastgo@yahoo.com
محمود
گلزاری
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی.
mahmoudgolzari@yahoo.com
فرید
براتی سده
استادیار دانشگاه قرآن وحدیث.
f.baratisedeh@gmail
با توجه به اهمیت بنیان خانواده و از آنجا که مسائل جنسی یکی از مؤلفه های مهم برای داشتن یک زندگی بانشاط و پایدار است، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی افزایش دانش جنسی بر رضایت زناشویی زنان متأهل انجام گردید.پژوهش حاضر نوعی پژوهش شبه آزمایشی است که در آن بعد از اجرای پرسشنامه رضایت زناشویی اسپانیر و رضایت جنسی لارسون بر روی زنان متأهل مراجعه کننده به سرا ی محله صادقیه (منطقه18) 30 نفر از آنها به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و درحال انتظار ( کنترل) جایگزین شده و در 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند. <br />بعد از اجرای پس آزمون و اجرای آزمون در جلسه پیگیری تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که افزایش دانش جنسی با 99% اطمینان (f=28.64) موجب افزایش رضایت زناشویی می گردد اما این افزایش تا جلسه پیگیری که یکماه بعد برگزار شد ادامه نداشت و فرضیه دوم پژوهش (f=./32) رد شد. <br />پژوهش حاضر نشان داد که افزایش دانش جنسی موجب افزایش رضایت زناشویی زنان می گردد اما این افزایش تا جلسه پیگیری ادامه نداشت. بنابراین، برای اینکه نتایج حاصل از این روش آموزشی ادامه داشته باشد در پژوهشهای آتی باید تمهیداتی در نظر گرفت. برای مثال میتوان از وسایل کمک آموزشی بیشتر استفاده شود یا اینکه تکالیف بیشتری برای اجرا در منزل به آزمودنی ها داده شود
دانش جنسی,رضایت زناشویی,رضایت جنسی
https://jcps.atu.ac.ir/article_1037.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1037_9bedf3e2566487102644509588121055.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
17
2014
12
22
پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس پنج رگه نیرومند شخصیت در بین دانشجویان ورزشکار
49
75
FA
محسن
گل محمد یان
استادیار گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه رازی کرمانشاه
molmohammadian@gmail.com
از جمله مشکلات بسیاری از یادگیرندگان، تعلل ورزی یا به تعویق انداختن کارها و تکالیف خود است. <br />پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگیهای شخصیتی (پنج عامل اصلی شامل بیثباتی هیجانی، برونگرایی، باز بودن به تجربهها، توافق و وجدانی بودن)با میزان تعللورزی تحصیلی ورزشکاران انجام شد.جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب بود و نمونه مورد مطالعه (120 نفر) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعلل ورزی شوارزر شیمینز و دیهیل و پرسشنامه پنجعاملی شخصیتی NEO-FFI بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های همبستگی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه، و آزمون t برای گروه های مستقل انجام شد.تحلیل دادها نشان داد که به طور کلی متغیرهای شخصیتی (پنج مولفه شخصیت) با تعلل ورزی همبستگی معنادار دارند. متغیر بی ثباتی هیجانی و برونگرایی در کل دانشجویان ورزشکار دختر و پسر پیش بینی کننده خوبی برای تعلل ورزی بود. حال آنکه متغیر وظیفه شناسی و بی ثباتی هیجانی در گروه نمونه دختران پیش بینی کننده بود. دیگر نتایج دال بر آن بود که متغیرهای بی ثباتی هیجانی و برونگرایی با تعلل ورزی در دانشجویان ورزشکار پسر همبستگی معنادار نشان داد. همچنین مقایسه دانشجویان دختر و پسر نشان داد که بین آنها از نظر سطح تعلل ورزی، تفاوت معناداری وجود دارد، ولی فرض وجود تفاوت در میزان تعلل ورزی دانشجویان متاهل و مجرد معنی دار نبود. <br />با توجه به شیوع تعللورزی و اثرات آن در دانشجویان، ارایه مداخلات و آموزشهایی برای افزایش خود تنظیمی و مدیریت زمان به دانشجویان ضروری میباشد.
ویژگیهای شخصیتی,تعلل ورزی,دانشجویان ورزشکار
https://jcps.atu.ac.ir/article_1038.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1038_9d090f0f9a7d22344625f166abd5c3ac.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
17
2014
12
22
بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری و نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع II
77
96
FA
نسیم
صمدزاده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز
samadzade.n@gmail.com
حمید
پورشریفی
دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشیار دانشگاه تبریز،
poursharifih@gmail.com
جلیل
باباپور خیرالدین
دکتری تخصصی روانشناسی، استاد دانشگاه تبریز
babapourj@yahoo. com
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری و نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع II است. این پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی اجرا گردید. بدین منظور از میان مراجعه کنندگان انجمن دیابت شهر تبریز ،3 نفر که در خرده مقیاس افسردگی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در طبقه شدید و خیلی شدید قرار گرفتند، به طور در دسترس انتخاب و وارد پژوهش شدند. قبل از شروع مداخله برای تعیین خط پایه، 2 بار پیش آزمون به عمل آمد، و وضعیت فرد از لحاظ متغیرهای مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس مراحل مداخله در 8 جلسه به صورت انفرادی بر روی شرکتکنندگان اجرا شد، 3 هفته پس از اجرای مداخله نیز، متغیرهای مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفت. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس سازگاری روانی اجتماعی با بیماری(PAIS) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) استفاده شد. تحلیل دادهها نشان میدهد که درمان شناختی-رفتاری موجب افزایش سازگاری با بیماری و کاهش نشانههای افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع II میشود.
درمان شناختی-رفتاری,سازگاری روانی-اجتماعی,افسردگی,دیابت,مطالعه تک موردی
https://jcps.atu.ac.ir/article_1039.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1039_a53c6206ed62d5fb5ddcbc238cd542da.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
17
2014
12
22
کاربستپذیری نظریه و درمان روانپویشی در ایران
97
119
FA
سمیه
بابائی
د کتری دانشگاه شهید بهشتی
somayebabai@gmail.com
علیرضا
عابدین
استادیار دانشگاه آزاد قزوین
zeightgeist40@yahoo.com
شهریار
شهیدی
دانشیاردانشگاه شهید بهشتی
shahriarshahidi@hotmail.com
محمود
حیدری
0000-0002-1310-658X
دانشیاردانشگاه شهید بهشتی
mahmood.heidari@gmail.com
فاطمه
باقریان
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
f_bagherian@sbu.ac.ir
مکتب روانپویشی به عوامل اجتماعی و فرهنگی حساس است و کاربرد آن در فرهنگهای مختلف آثار مختلفی را بجا میگذارد. به طوری که از سویی تطبیق و تناسب نظری و عملی این مکتب با فرهنگهای غیرغربی همواره بحثبرانگیز بودهاست. شناخت همخوانیها و عدم همخوانیهای نظری و کاربردی روانپویشی در ایران موضوع بررسی حاضر است. کاربستپذیری نظری، مقولههای اصلی نظرات متخصصان روانپویشی، شناخت تناسب این مکتب از جهت درمانی در چهارچوب تسهیلها، موانع، همخوانیها، عدم همخوانیها، تعدیلها و پیشنهادها رواندرمانگران و متخصصان روانپویشی در کاربرد این رویکرد با جمعیت ایرانی محور پژوهش در این بررسی است. مطابق روششناسی نظریه زمینهای کاربستپذیری روانپویشی در ایران در سه بخش کلی مرتبط با یکدیگر نشان داده است که سازوکارهای اجرائی همچون چرخههای معیوب سیستماتیک، تعدیلها، آمادهسازی و گزینش گرایشهای مناسب روانپویشی به عنوان یک میانجی ارتباطی، ویژگیهای بافتشناختی جامعه ایران را با حدود و ثغور نظری و درمانی روانپویشی پیوند میدهد. ساز و کارهای اجرائی مناسب و یا نامناسب در این حیطه احتمالاً میتواند از یک سو تعیین کننده نوع پیوند و کاربستپذیری روانپویشی در ایران باشد و از سوی دیگر منجر به بازتعریف مرزهای روانپویشی و همچنین تحولاتی در بافت ایران باشد. رویکرد روانپویشی گرچه مجال پرداخت عمیق به پویششناسی خاص در ایران را فراهم میآورد اما توجه و کاربست رویکردهای جدیدتر پویشی همچون "خود" دربرگیرنده، "خود" نامتمرکز و رویکرد میانه پیشنهادی فرهنگ اسلامی میتواند انعطاف، کاربستپذیری و دربرگیرندگی آن را در مواجهه با پویششناسی خاص ایران افزایش دهد.
: کاربست پذیری,روانپویشی,نظریه,درمان,عوامل اجتماعی-فرهنگی
https://jcps.atu.ac.ir/article_1040.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1040_5160090acff100a9d1520bd66e587376.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
17
2014
12
22
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی به روش قصهگویی بر میزان کمرویی دانشآموزان
121
136
FA
نسرین
گودرزی
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
nasringoodarzy@yahoo.com
شاهرخ
مکوند حسینی
0000-0002-4846-3499
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
shmakvand@yahoo.com
علی محمد
رضایی
0000-0002-7848-0652
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
rezaei_am@yahoo.com
افضل
اکبری بلوطبنگان
0000-0002-8596-7354
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
akbariafzal@ymail.com
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر کاهش میزان کمرویی کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی بود. تعداد 39 نفر از کودکان دبستانی پایه پنجم ابتدایی یکی از دبستانهای شهر تهران به شیوه داوطلب انتخاب و بصورت تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ابتدا مقیاس کمرویی استنفورد بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس کاربندی آزمایشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوه قصه گویی در طی 13 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و دو هفته پس از اتمام جلسات پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری را میان میانگین های دو گروه نشان داد )05/0(<em>p</em>
قصه گویی,مهارتهای زندگی,کمرویی
https://jcps.atu.ac.ir/article_1052.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1052_533f6032adda51c5cb99866bf188ac08.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
17
2014
12
22
بررسی کیفی طرحوارههای جنسیت و انتظارات از نقش همسر آسیبزننده به ازدواج
137
155
FA
آسیه
شریعتمدار
0000-0002-0830-7379
استاد یار دانشگاه علامه طباطبائی
s_shariatmadar@yahoo.com
پویاییهای مؤثر بر شکلگیری فرد به رشد هویت و سبک شخصیتی میانجامد که به نوبه ی خود بر شیوهای که فرد با دیگران ارتباط بر قرار میکند تاثیر میگذارد. هدف این تحقیق بررسی کیفی طرحوارههای جنسیتی و انتظارات از نقش همسر آسیب زننده به ازدواج است. روش این پژوهش کیفی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش باز استفاده شده است. با کد گذاری و طبقه بندی کلمات، عبارات و جملات، مفاهیم و طرحوارهها شناسایی شد.آزمودنیها 25 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه و دانشگاه علم و فرهنگ در سال تحصیلی 91 و 92 بودند. نتایج پژوهش نشان داد که آزمودنیها در فرافکنی افکار خود بر موضوع ازدواج طرحوارهی ناسازگار متعددی نشان داده اند.تلقی از مرد به عنوان قدرت ما فوق ، و از زن به عنوان بازنده و از اقتضائات زندگی به عنوان عاملی طاقت فرسا برای زن، انتظارات غیر واقع بینانه (از خود و دیگری) و انتظار ویژگیهای آرمانی از دیگری(بدون توجه به نقش خود) به رابطه آسیب می زند. اما از آجا که افزایش آگاهی از کلیشه سازیها موجب تغییر در تصورهای قالبی می شود، مشاوران ازدواج باید در مورد این طرحوارهها به مراجعان خود آگاهی دهند.
طرحوارههای جنسیت,انتظارات از نقش همسر,آسیب شناسی ازدواج,کلیشه سازی جنسیتی
https://jcps.atu.ac.ir/article_1042.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1042_022e0e75055b34ea1a7755ee52d3ab3c.pdf