دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
3
9
2012
12
21
تدوین بسته ی روان درمانگری وجودی بر اساس اندیشۀ جلال الدین محمد مولوی و بررسی اثربخشی آن در درمان افسردگی و افزایش سطح تحول من
1
28
FA
فاطمه
تقی یاره
دکتری روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
f.yareh@yahoo.com
حسین
اسکندری
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
.sknd40@gmail.com
غلامرضا
اعوانی
استاد و عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
علی
دلاور
0000-0002-9289-1511
. استاد دانشگاه علامه طباطبایی
delavar@atu.ac.ir
فرامرز
سهرابی
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
asmar567 @ yahoo.com
پژوهش حاضر به منظور صورت بندی چارچوب ارجاع معنایی برای روان درمانگری وجودی و تدوین بسته ی روان درمانگری وجودی مبتنی بر اندیشه ی مولانا به انجام رسید. همچنین، آزمون درمان پیشنهادی در کاهش افسردگی، به عنوان یکی ازشایع ترین اختلالات روان؛ و افزایش سطح تحول من، به عنوان یکی از مهم ترین سازه های شخصیت از جمله اهداف این تحقیق بود. طرح از دو بخش کیفی (مفهومی) و کمی تشکیل شد. روش تحقیق در بخش کیفی، استنتاج تحلیلی؛ و در بخش کمی، آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش را مراجعان به مراکز بهداشت روان دانشگاه های تهران در تابستان و پاییز 1389 تشکیل دادند. 32 نفر با گزینشی تصادفی خوشه ای در پژوهش شرکت کردند. گروه آزمایشی، درمان پیشنهادی این پژوهش را دریافت کردند و گروه کنترل، در انتظار دریافت درمان قرار گرفتند. در بخش کیفی نتایج زیر به دست آمد: استخراج تعاریفی از سلامت و بیماری روان از آثار مولانا؛ استخراج تعاریفی از زبان وجودی؛ تدوین مولفه های درمان وجودی؛ و تدوین چارچوب ارجاع معنایی جهت درمانگری وجودی. بر اساس چارچوب معنایی استخراج شده می توان گفت، انگیزه ی اساسی در انسان اراده ی ربط نامتناهی است. درمان مورد نظر مدعی این اندیشه است که گسست در وجه ربطی خاص می تواند از جمله علل اساسی بیماری های روان باشد؛ و لذا، پیشرفت در شکل دهی مجدد آن، منجر به کاهش افسردگی می گردد. همچنین، اختلال در وجه ربطی می تواند از جمله علل اختلال در تحول شخصیت به شمار آید، و لذا، پیشرفت مورد نظر منجر به ارتقای سطح تحول من می گردد. در بخش کمی، نتایج آزمون های کوواریانس و t مستقل نشان داد که درمان پیشنهادی در کاهش افسردگی درمانجویان و همچنین افزایش سطح تحول "من" آنان موثر بوده است. این نتیجه از سویی با توجه به لزوم دستیابی به یک روش توانا جهت درمان اختلالات روان؛ و از سوی دیگر با توجه به اهمیت و تغییر ناپذیری طول عمری سطح تحول من و لزوم دستیابی به روشی جهت ارتقای آن قابل توجه می باشد.
بسته ی روان درمانگری وجودی,اندیشه ی جلال الدین محمد مولوی,افسردگی,و سطح تحول من
https://jcps.atu.ac.ir/article_2044.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2044_8286a087fe53e111387c47f5ee0bab0f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
3
9
2012
12
21
اثربخشی آموزش گروهی مصون سازی در مقابل استرس بر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کیفیت زندگی زنان مبتلا به فشار خون بالا
25
45
FA
مرتضی
ترخان
استادیار روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول) Mttmaster20@yahoo.com
mttmaster20@yahoo.com
مجید
صفارینیا
استادیار روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
پروانه
خوشخلق سیما
کارشناس ارشد روانشناسی و کارمند بیمارستان دکتر صولتی ارومیه
زمینه: فشار خون بالا یکی از مهمترین اختلالات روانی- فیزیولوژیایی است که میتواند شادکامی، بهزیستی روانی و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد و افراد را دچار حملات قلبی و تصلبشرائین نماید.
هدف: این مطالعه به منظور اثربخشی درمان گروهی مصونسازی در مقابل استرس (SIT) بر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کیفیت زندگی زنان مبتلا به فشار خون بالا انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جهت نمونهگیری با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی و فشارسنج، 30 نفر از زنانی که کیفیت زندگی پایین و فشار خون سیستولیک بالای 130 و دیاستولیک بالای 90 داشتند، به طور تصادفی انتخاب و به طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی 10 جلسه فنون SIT را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش، مجدداً کیفیت زندگی و فشار خون هردو گروه مورد اندازهگیری قرار گرفت.
یافتهها: به منظور تجزیه و تحلیل دادهها برای فرضیه اول و دوم از تحلیل کوواریانس یک راهه و برای فرضیه سوم از آزمون t مقایسه میانگینهای مستقل با نمرات افتراقی استفاده شده است. F بدست آمده هم در فشار خون سیستولیک (09/3) و هم در فشار خون دیاستولیک (17/3) و t بدست آمده در کیفیت زندگی (30/3) معنادار بود.
نتیجهگیری: این پژوهش، اهمیت روش SIT را در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و افزایش کیفیت زنان مبتلا به فشار خون بالا را نشان میدهد. این مطالعه نشان میدهد با آموزش SIT میتوان موجبات کاهش فشار خون بالا و افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به فشار خون بالا را فراهم ساخت.
: کیفیت زندگی,مصونسازی در مقابل استرس,فشار خون سیستولیک و دیاستولیک
https://jcps.atu.ac.ir/article_2045.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2045_9d203b77e418288b6904873060a81edf.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
3
9
2012
12
21
اثربخشی طرحواره درمانی در درمان خودبیمارپنداری
47
62
FA
مسعود
قربانعلی پور
عضو گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خویmasood_a28493@yahoo.com.au
masood_a28493@yahoo.com.au
علی
اسماعیلی
0000-0002-5761-1887
دکتری تخصصی روان شناسی
ali_psych@yahoo.com
هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی در کاهش خودبیمارپنداری در افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر ارومیه بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از بین کلیه مراجعه کنندگان به مراکز درمانی شهر ارومیه 20 نفر انتخاب شدند. این افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفته و مقیاس نگرش به بیماری بر روی آنها به عنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس گروه طرحواره درمانی طی 20 جلسه تحت مداخله با رویکرد طرحواره درمانی قرار گرفتند. طی این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام درمان، همان ابزار به عنوان پس آزمون و یک ماه پس از پایان درمان، به عنوان پی گیری بر روی آزمودنیها اجرا گردیدند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که میزان خودبیمارپنداری گروه آزمایش در مراحل پیش آزمون و پی گیری به طور معناداری پایینتر از گروه کنترل میباشد.
طرحواره درمانی,خودبیمارپنداری,اضطراب سلامتی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2046.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2046_e7e323e71c877251eac9df78e91a5604.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
3
9
2012
12
21
مقایسه اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری با درمان فراشناختی بر علائم اختلال هراس اجتماعی
63
80
FA
ایرج
صفایی راد
عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان iraj_rad@yahoo.com
iraj_rad@yahoo.com
محسن
احمدی
مهدی
ربیعی
. دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
محمود
نجفی
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
najafi2001ir@yahoo.com
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری و فراشناختی بر علائم بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی شهر همدان بود. در این پژوهش آزمایشی از بین کلیهی بیماران مبتلا به هراس اجتماعی (طبق تشخیص روان پزشک و روانشناس بالینی) مراجعهکننده به کلینیکهای روانشناختی و مشاوره شهرستان همدان در سال 1390، 45 نفر آزمودنی با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب، و به صورت تصادفی، 15 نفر در گروه آزمایش اول (درمان شناختی - رفتاری) و 15 نفر در گروه آزمایش دوم (درمان فراشناختی) و 15 نفر در لیست انتظار قرار گرفتند. گروه آزمایش اول 8 جلسه 5/1 ساعته تحت درمان شناختی-رفتاری طی مدت 2 ماه و گروه آزمایش دوم نیز 8 جلسه 5/1 ساعته تحت مداخله فراشناختی در طی مدت 2 ماه قرار گرفتند و گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گرد آوری دادهها نیز پرسشنامه سنجش علایم هراس اجتماعی(مشاوری، 1381) بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین میانگین نمرات سه گروه در مرحله پس آزمون در متغیر وابسته هراس اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تعقیبی حاکی از کاهش علائم هراس اجتماعی گروههای آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون بود، ولی بین نمرات گروههای آزمایش تفاوت معناداری دیده نشد.
: مداخله شناختی- رفتاری,مداخله فراشناختی,اختلال هراس اجتماعی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2047.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2047_7fe36cccf73c4a4788fdf0585b1ff8ce.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
3
9
2012
12
21
بررسی اثر بخشی روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده بر کاهش تعارضات زناشویی در زنان
81
102
FA
سولماز
مبسم
. دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی ( نویسنده مسئول) Email: smobasem@yahoo.com
smobasem@yahoo.com
علی
دلاور
استاد دانشگاه علامه طباطبایی delavarali@yahoo.com
delavarali@yahoo.com
ابوالفضل
کرمی
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی ravansanji@yahoo.com
ravansanji@yahoo.com
باقر
ثنایی
استاد دانشگاه تربیت معلم bsanai@yahoo.com
bsanai@yahoo.com
عبدالله
شفیع آبادی
0000-0001-7832-7474
. استاد دانشگاه علامه طباطبایی ashafiabady@yahoo.com
ashafiabady@yahoo.com
حضور یکی از زوجها (زن) در درمان با رویکرد روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده میتواند روابط زوجها را بهبود بخشد.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده بر کاهش تعارضات زناشویی در زنان انجام شد.
روش: روش پژوهشی مورد استفاده، طرح نیمه آزمایشی به صورت بررسی موردی در زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در تهران بود. از بین این زنان 5 نفر که تعارضات زناشویی داشتند و بر اساس جلسه درمان آزمایشی ملاکهای ورود به روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده داشتند و داوطلب شرکت در درمان بودند، به طور هدفمند نمونه گیری شدند. هدف از این شیوه نمونه گیری انتخاب کسانی بود که با هدف پژوهش مطابقت داشته باشند. این افراد در جلسات درمانی به مدت 12- 15 جلسه شرکت کردند. درمان بر اساس راهنمای روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشردۀ دوانلو انجام شد. این مدل درمانی متمرکز بر روشن سازی دفاعها و چالش با آنها، تجربه احساسات و حل تعارضات کانونی است. چون افراد مراجعه کننده دچار تعارض زناشویی به مراکز مشاوره خواستار درمان بودند، عملاً تشکیل گروه گواه امکان پذیر نبود. ابزاری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت، پرسشنامه تعارضات زناشویی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون t همبسته استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان دادند که تفاوت میانگین نمرات تعارضات زناشویی و خرده مقیاسهای آن در بین زنان مورد آزمون در مرحله پس آزمون نسبت به مرحله پیش آزمون معنی دار است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اجرای درمان روان پویشی کوتاه مدت فشرده در کاهش تعارضات زناشویی در بین زنان مؤثر بوده است و فرضیه پژوهش تایید میشود.
نتیجه گیری: روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده بر کاهش تعارضات زناشویی در زنان مؤثر است.
روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده,تعارضات زناشویی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2048.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2048_7cbc75248ae58d9daa28925134978d53.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
3
9
2012
12
21
بررسی اثربخشی مراقبه متعالی (مدیتیشن) برکاهش افسردگی و اضطراب زنان دانشجو بررسی
103
118
FA
افسانه
کریمی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند email: a.karimi_t@yahoo.com
a.karimi_t@yahoo.com
سیّد مجید
عبدالمجید بحرینیان
گروه روان شناسی بالینی، دانشیاروعضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران majid.bahrainian@gmail.com
majid.bahrainian@gmail.com
باقر
غباری بناب
https://orcid.org/00
گروه روان شناسی وعلوم تربیتی ، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران email: bghobari@ut.ac.ir
bghobari@ut.ac.ir
زمینة مسأله: افسردگى و اضطراب از رایج ترین بیماری هاى روانى قرن بیست و یکم است و باعث مراجعۀ افرادزیادی ازجمله زنان به متخصصان بهداشت روان می گردد. مدیتیشن به عنوان یکی از درمان هاى پیشرفتۀ امروزى به شمار می رود که مورد استفاده روان درمانگران و پزشکان است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله به روش مدیتیشن در کاهش افسردگی و اضطراب زنان دانشجو است.
روش: در این مطالعه100 نفراز زنان ردۀ سنی 18 تا 48 ساله به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند (50 نفرگروه آزمایش و50 نفرگروه کنترل). ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ اضطراب زونگ و پرسشنامۀ افسردگی بک بود که بصورت پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مدیتیشن بردرمان وکاهش اضطراب وافسردگی زنان دانشجوتأثیرمعناداری دارد(001/0p<) و بین زنانی که مدیتیشن انجام دادند با زنانی که مدیتیشن انجام ندادند از نظر میزان افسردگی واضطراب تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: مدیتیشن روشی مفید در درمان اضطراب وافسردگی زنان است. بنابر این، مفید است که این مداخله به عنوان یک دورة درمانی منسجم در کلینیکها و مراکز درمانی توسط روان درمانگران به عنوان یک شیوه اثر بخش به کار گرفته شود.
: مدیتیشن(T.M),افسردگی,اضطراب,زنان دانشجو
https://jcps.atu.ac.ir/article_2049.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2049_81f6cfa565c559b7a0a5d6eedea227c8.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
3
9
2012
12
21
ارائه روش شناسی هرمنوتیکی برای الگوسازی در روان درمانی و مشاوره
120
133
FA
رزگار
محمدی
کارشناس هسته مشاوره آموزش و پرورش شهرستان سرو آباد
rzgarmohammadi@yahoo.com
به رزان
حسینی
کارشناس هسته مشاوره آموزش و پرورش شهرستان سرو آباد
یوسف
کریمی
. مشاور آموزش و پرورش شهرستان شهریار، . مشاور آموزش و پرورش شهرستان شهریار، yukarimi@yahoo.com
yukarimi@yahoo.com
حسین
احمد دوست
کارشناس مشاوره مرکز مددکاری ساعی شهرستان املش
هرمنوتیک خوانش و نظریه فهم گفتمانها در ارتباط با تفسیر متن است. به عبارتی دیگر هرمنوتیک هنر فهم گفتمانهایی همچون زبان، متون و توضیح معنای این گفتمانهاست. هدف از این پژوهش تدوین مدلی روش شناختی برای تحقیقات حوزه علوم انسانی و به ویژه حوزه مشاوره و روان درمانی است که مدلی هرمنوتیکی را برای الگوسازی درمانی بر اساس سنت و منابع بومی فراهم نماید.
این پژوهش در حوزه تحقیقات کیفی تلاش میکند تا بر اساس نظریه هرمنوتیک و به خصوص آرای گادامر و هایدگر، روش شناسی نوینی را برای الگوسازی فراهم نماید. پژوهش بر اساس دو مفهوم اصلی ادغام افقها و چرخش هرمنوتیکی شکل گرفته است. پژوهش نشان میدهد که از طریق چرخش هرمنوتیکی و دیالوگی من و تویی، ادغام افقهای متفاوت شکل میگیرد و در نتیجه ادغام افقها، فهم رخ میدهد. در پژوهش سه افق عامل، مؤلف و مفسر تشخیص داده شده است. تاویلگر با آگاهی از پیش فهمهای خویش و افقش وارد فهم متن مورد نظر یا تجربه زیسته شرکتکنندگان تحقیق به عنوان افق مؤلف میشود. پژوهشگر پس از این مرحله وارد تفاسیر و رویکردهای گوناگون برای غنیتر شدن فهم متن میشود. پژوهشگر با پیش روی و پس روی میان این افقها در چرخش هرمنوتیکی به فهم و معنای متن میرسد.
<strong><em> </em></strong>
هرمنوتیک,ادغام افقها,روش شناسی,چرخش هرمنوتیکی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2050.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2050_f3a580406178fa42adb83a192fd6ae85.pdf