TY - JOUR ID - 11156 TI - تجربه زیسته مادران در زمینه عوامل موثر در مشکلات رفتاری هیجانی کودکان سوگ JO - مطالعات روان‌شناسی بالینی JA - JCPS LA - fa SN - 2322-3189 AU - اصلی پور, عادله AU - کلانتری, مهرداد AU - سماواتیان, حسین AU - عابدی, احمد AD - دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. AD - استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. AD - دانشیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 36 SP - 83 EP - 116 KW - تجربه زیسته KW - مادران KW - مشکلات رفتاری - هیجانی KW - کودکان سوگ DO - 10.22054/jcps.2020.47254.2203 N2 - بسیاری از وقایع در زندگی روزمره باعث می‌شوند تا کودکان درجات مختلفی از سوگ را تجربه نمایند. از دست دادن والدین یکی از مهمترین رویدادهای ایجاد کننده سوگ در کودکان است و منجر به مشکلات رفتاری هیجانی قابل توجهی در آنها می-شود. هدف پژوهش حاضر، دستیابی به تجربه زیسته مادران در زمینه عوامل موثر در مشکلات رفتاری - هیجانی کودکان سوگ بود. مطالعه حاضر، کیفی و به روش تحلیل محتوا بود. شرکت‌کنندگان شامل 10 نفر از مادرانِ کودکان سوگ 7 تا 11 ساله تحت پوشش کمیته امداد قائمشهر که به شیوه هدفمند انتخاب گردیدند و تجارب زیسته آنان به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع-آوری شد. سپس مصاحبه‌های ضبط شده، به صورت کتبی پیاده‌سازی و به روش کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. از تحلیل تجربه زیسته مادران شرکت‌کننده، 4 مضمون سازمان دهنده شامل عوامل مرتبط با کودک، عوامل مرتبط با خانواده، عوامل مرتبط با مرگ و عوامل حمایتی و 26 مضمون پایه استخراج گردید. مهمترین مضامین پایه شامل سن کودک زمان فوت والد، رابطه کودک با والد متوفی و بازمانده، متفاوت درنظرگرفتن خود از همسالان، وضعیت اقتصادی خانواده، ناگهانی بودن مرگ و عدم حمایت عاطفی خانواده پدری است. عوامل به دست آمده از تجربه زیسته مادران در زمینه مشکلات رفتاری - هیجانی کودکان سوگ می‌تواند در تدوین مداخله‌ای متناسب با رشد شناختی، هیجانی و اجتماعی این کودکان، همچنین متناسب با فرهنگ، جامعه و خانواده‌ای که کودک در آن زندگی می‌کند، کمک نماید. UR - https://jcps.atu.ac.ir/article_11156.html L1 - https://jcps.atu.ac.ir/article_11156_f712984d4d028bc8810b18dc759b358c.pdf ER -