TY - JOUR ID - 2069 TI - کاربردهای بالینی الگوی خلاقیت درمانی در بین دانشجویان: (دیدگاهی نوین در حوزه درمانگری بالینی سلامت روان) JO - مطالعات روان‌شناسی بالینی JA - JCPS LA - fa SN - 2322-3189 AU - پیرخائفی, علیرضا AU - برجعلی, احمد AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. گرمسار. ایران (نویسنده مسئول )alireza_pirkhaefi@yahoo.com AD - . استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران. تهران. ایران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 7 SP - 85 EP - 104 KW - خلاقیت درمانی KW - سلامت روان KW - خودکارآمدی KW - انطباق با فشار روانی DO - N2 -  زمینه: سلامت روان مفهومی چند متغیری است که با عوامل گوناگونی در ارتباط است. آنچه در این میان در حوزه درمانگری بالینی کمتر مورد بررسی قرارگرفته تأثیر نقش خلاقیت بر پدیدآیی سلامت روان است. هدف: پژوهش به منظور بررسی نقش‌های بالینی خلاقیت در پیش بینی و تبیین سلامت روان اجرا گردید. روش: نمونه پژوهش شامل 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه‌های شهر تهران بود که  با روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش در قالب طرح آزمایشی چهار گروهی سولومن اجرا شد. ابزار پژوهش شامل آزمون خلاقیت تورنس، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ، خودکارآمدی شرر و انطباق با فشار روانی لازارورس بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید.  یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که فعال سازی خلاقیت در نمونه پژوهش توانست تأثیر معنی داری بر افزایش سلامت روان، خودکارآمدی و روش انطباقی آنان بگذارد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که تحریک مؤلفه‌های خلاقیت فرایند سلامت روان، خودکارآمدی و روش انطباقی افراد را تسهیل می‌سازد. UR - https://jcps.atu.ac.ir/article_2069.html L1 - https://jcps.atu.ac.ir/article_2069_60b9d06681ea4553b0a824fa92fd9e14.pdf ER -