TY - JOUR ID - 8313 TI - اثربخشی آموزش شایستگی‌هیجانی بر اضطراب، حل‌مسئله اجتماعی و حافظه‌کاری کودکان JO - مطالعات روان‌شناسی بالینی JA - JCPS LA - fa SN - 2322-3189 AU - عباس‌تباربزرودی, مائده AU - هاشمی رزینی, هادی AU - عبداللهی, محمدحسین AD - گروه روانشناسی عمومی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی،کرج،ایران AD - روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 29 SP - 21 EP - 43 KW - اضطراب KW - حل‌مسئله اجتماعی KW - حافظه‌کاری KW - شایستگی هیجانی KW - کودکان DO - 10.22054/jcps.2018.8313 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی بر اضطراب،حل‌مسئله اجتماعی وحافظه کاری کودکان بوده است روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با استفاده از پیش آزمون – پس آزمون باگروه کنترل بود. نمونه آماری عبارت بود از 30 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی که از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). ارزیابی با استفاده از مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان(MASC)، پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R) و آزمون حافظۀ کاری دانیمن و کارپنتر(1980) انجام شد.گروه آزمایش، برنامۀ آموزش شایستگی هیجانی را بر اساس دو برنامه پیشگیری مبتنی بر هیجان EBP ایزارد و همکارانش(2008،2004) و و مداخله‌ی مبتنی بر دانش هیجانی کول(2009) برگرفته ازحصارسرخی(1395)، به تعداد 10 جلسه 60 دقیقه ای دریافت کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان داد که بین نمره اضطراب، حل‌مسئله سازنده و حافظه‌کاری در کودکان گروه آزمایش در پس‌آزمون وگروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش شایستگی هیجانی می‌تواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب و افزایش توانایی حل‌مسئله سازنده،حافظۀ‌کاری کودکان باشد. UR - https://jcps.atu.ac.ir/article_8313.html L1 - https://jcps.atu.ac.ir/article_8313_518df09d94807145144f6caa1724ff5a.pdf ER -