2024-03-29T04:25:09Z
https://jcps.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=367
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
پیشبینی افسردگی بر اساس مؤلفههای کمالگرایی: نقش میانجی خود انتقادی
علیمحمد
رضایی
فائزه
جهان
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش مستقیم مؤلفههای کمالگرایی با افسردگی و همچنین نقش غیرمستقیم این مؤلفهها با میانجیگری خود انتقادی با افسردگی بود. به این منظور تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کمالگرایی، مقیاس خود انتقادی و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مؤلفههای کمالگرایی با خود انتقادی و افسردگی رابطه معنیداری وجود دارد. علاوه بر آن رابطه خود انتقادی با افسردگی نیز معنیدار بود. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که ضرایب بتای مربوط به مسیر کمالگرایی دیگر مدار به افسردگی و مسیر کمالگرایی جامعه مدار به خود انتقادی معنیدار نیست؛ اما ضرایب سایر مسیرها معنیدار بود. شاخصهای برازش مدل نیز حاکی از برازش خوب مدل با دادهها بود. درمجموع نتایج نشان داد که 59 درصد از واریانس متغیر افسردگی توسط مؤلفههای کمالگرایی و خود انتقادی و 33 درصد از واریانس متغیر خود انتقادی توسط مؤلفههای کمالگرایی خودمدار و دیگر مدار تبیین شد. درمجموع با توجه به اطلاعات حاصله نتیجه گرفته میشود که از طریق اصلاح خود انتقادی و مؤلفههای کمالگرایی به میزان زیادی میتوان افسردگی آزمودنیهای را کنترل کرد.
افسردگی
کمالگرایی
خود انتقادی
دانشجویان
2015
06
22
1
18
https://jcps.atu.ac.ir/article_1491_b12c3a60e1eed6188ae4dfbdb99bfba3.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
بررسی اثر یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی در بهبود هوش غیر کلامی کودکان مبتلابه اختلال یادگیری
زهره
توکلی
فرهاد
جمهری
آدیس
کراسکیان موجمباری
اختلال یادگیری اگر قبل ازدبستان شناسایی شود قابل پیشگیری است درغیراین صورت صدمات جبران ناپذیری ببارمی آورد. یکپارچگی حسی به معنی دریافت و پردازش اطلاعات هفت حس (حرکت، لامسه، فشار، بینایی، شنوایی، چشایی و بویایی) می باشد. دراختلال یادگیری اطلاعات حسی با دقت پردازش نمی شود بنابراین با هماهنگ کردن چشم و دست و کنترل حرکتی و... می توان گروهی از ناتوانیهای نوشتن خواندن، هجی کردن واختلالات ریاضی را درمان کرد. تمرینات تفکر فضایی تمرین هایی هستند که توانمندی کودک را در زمینه ادراک فضایی و دیداری تقویت کرده و هماهنگی لازم بین چشم، دست و دیگر حواس را برقرار میسازد. دراین روش به مدت دو ماه به جامعه آماری کودکان مبتلابه اختلال یادگیری آموزش یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی داده شد و نتیجه گرفته شد که آموزش یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی باعث بهبود هوش غیر کلامی در کودکان مبتلابه اختلال یادگیری میشود
اختلال یادگیری- یکپارچگی حسی- تفکر فضایی- هوش غیرکلامی
2015
06
22
19
33
https://jcps.atu.ac.ir/article_1492_0175f2aa5d6a3c950d5fb4512b3b22fb.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی گروهی بر درمان اختلال افسردگی
احمد
عابدی
حمیدرضا
عریضی
مریم
شریفی
در دهههای اخیر، متخصصان به بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی متعدد بر درمان اختلال افسردگی پرداختهاند. بسیاری از این مداخلات بهمنظور صرفهجویی در هزینه و زمان بهصورت گروهی اجرا شدهاند و تغییرات معناداری را در افراد تحت درمان، نسبت به گروه کنترل گزارش نمودهاند.بااینحال، میزان تأثیر دقیق آنها مشخص نیست. ازاینرو، پژوهش حاضر به جمعآوری و یکپارچهسازی نتایج حاصل از مداخلات روانشناختی گروهی بر درمان افسردگی و محاسبه میزان اثر آنها با استفاده از الگوی پژوهشی فرا تحلیل پرداخته است. بدین منظور 41 پژوهش که ازلحاظ روششناسی مورد قبول بود، انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار این پژوهش، چکلیست فرا تحلیل بوده است. یافتهها نشان داد که میزان اثر مداخلات روانشناختی گروهی در درمان افسردگی 59/0 بوده است(001/0 p<). این میزان اثر در گروه سنی کودک و نوجوان 42/0(01/0p<)، در گروه بزرگسال 64/0 (001/0 p<) و در افراد سالمند 50/0 (001/0 p<) به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل تعدیلی بیانگر اثرگذاری متغیرهای تعدیلکننده در این مداخلات بود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج فرا تحلیل حاضر، میزان اثر مداخلات روانشناختی گروهی در درمان افسردگی، مطابق جدول کوهن در حد بالا است. این میزان اثر در گروههای سنی بزرگسال و سالمند در حد بالا و در گروه کودک و نوجوان در سطح متوسط هست. اثر متغیرهای تعدیلکننده نیز در گروه کودک و نوجوان بیش از دو گروه دیگر است.
فراتحلیل
تحلیل تعدیلی
افسردگی
مداخلات روانشناختی
مداخلات گروهی
2015
06
22
35
61
https://jcps.atu.ac.ir/article_1496_fd880d82002fe8fa9a513a0625e18601.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
بررسی اثربخشی درمانهای روانشناختی و دارویی در درمان اختلال وسواس فکری-عملی: یک فرا تحلیل
علی
طیرانی راد
نورعلی
فرخی
اسماعیل
خیرجو
نفیسه
صریحی
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمانهای شناختی-رفتاری، مواجهه و پیشگیری از پاسخ و دارویی در درمان اختلال وسواس فکری-عملی با استفاده از روش فرا تحلیل و همچنین مقایسه کارایی این روشها در درمان اختلال وسواس فکری-عملی بود. برای انتخاب پژوهشهای مورد نیاز از روش مرور ساختاریافته بهره گرفته شد. بدین ترتیب 28 مطالعه، مشتمل بر رسالههای کارشناسی ارشد، دکتری و مقاله (داخلی و خارجی) که از روشهای درمانی فوقالذکر برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی بهره برده بودند، بهعنوان نمونه پژوهشی مورداستفاده قرار گرفتند. عامل مهم در مناسب تشخیص دادن این پژوهشها، روشهای آماری مورداستفاده برای تجزیهوتحلیل دادههای آنها بوده است. برای محاسبه اندازههای اثر، تفاوت استاندارد بین میانگینها مورداستفاده قرارگرفته است. بر اساس نتایج بهدستآمده، درمان شناختی-رفتاری دارای اندازه اثری برابر با 611/1 هست. همچنین روشهای مواجهه و پیشگیری از پاسخ و درمانهای دارویی نیز به ترتیب اندازه اثرهایی برابر با 59/1 و 617/0 را نشان داده اندکه نشاندهنده تأثیرگذار بودن درمانهای نامبرده است. از طرفی دیگر، مقایسه کارایی این درمانها نشان داد که درمان شناختی-رفتاری بیشترین میزان اثربخشی را برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی داراست. همچنین درمان دارویی در مقایسه با درمانهای روانشناختی از کارایی کمتری برخوردار است.
اختلال وسواس فکری-عملی
درمان روانشناختی
درمان دارویی
فرا تحلیل
2015
06
22
63
79
https://jcps.atu.ac.ir/article_1497_e1c14efb9a9f6bbd1a05171e58ef3bb4.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
هنجاریابی پرسشنامه احساس شکست و ارتباطش با ناامیدی و افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی
مهدیه
ترصفی
سید محمد کلانتر کوشه
کلانتر کوشه
دیوید
لستر
نظریه جایگاه اجتماعی نظریهای در مورد افسردگی و رفتارهای منجر به خودکشی است. الگوی نظریه مذکور احساس شکست و احساس ناکامی در حیوانات است؛ که درنهایت منجر به افسردگی آنان میشود. بر این اساس، گیلبرت و آلن (1998) پرسشنامهای را برای سنجش احساس شکست ابداع نمودهاند. پژوهش حاضر بهمنظور هنجاریابی اکتشافی پرسشنامه احساس شکست و بررسی روایی و پایایی آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه انجامشده است. نمونهای مشتمل بر 306 نفر (102 مرد و 204 زن) از دانشجویان به روش تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس بکار گرفته شد؛ همچنین بهمنظور محاسبه روایی همگرا از پرسشنامههای ناامیدی و افسردگی بک استفاده شد. اگرچه نسخه اصلی پرسشنامه بدون خرده مقیاس است، پژوهش حاضر وجود سه عامل به نامهای "احساس رکود"، "احساس بازندگی" و "احساس رضایتمندی" را نشان میدهد. درمجموع این سه عامل قادر به تبیین حدود 63% از واریانس کل هستند. ضریب پایایی روش آلفای کرونباخ برای کل آزمودنیها 91/0، در جامعه زنان 91/0 و مردان 92/0 به دست آمد. همچنین همبستگی بالایی بین پرسشنامههای ناامیدی و افسردگی بک با پرسشنامه احساس شکست و نیز سه خرده مقیاس آن به دست آمد. بر اساس نتایج پژوهش، مقیاس احساس شکست از روایی و پایایی مناسبی در میان دانشجویان ایرانی برخوردار است.
احساس شکست
افسردگی
پایایی
روایی
ناامیدی
نظریه جایگاه اجتماعی
2015
06
22
81
98
https://jcps.atu.ac.ir/article_1498_f05832428a8321066c07fe16d40fd65c.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
اثربخشی مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خودکنترلی زنان افسرده
الهام
آب نیکی
عباس
ابوالقاسمی
معصومه
عباسی
رقیه
معزز
راضیه
جلالی
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خودکنترلی زنان افسرده بود. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه بیماران زن متأهل مراجعهکننده به کلینیک روانپزشکی شهر تهران در سال 1392 بودند. نمونه پژوهش 30 بیمار افسرده بود که از میان مراجعهکنندگان شناسایی و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس سرسختی، مقیاس خودکنترلی، مقیاس استرس ادراکشده و پرسشنامه افسردگی استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس برافزایش سرسختی و خودکنترلی و کاهش افسردگی مؤثر بوده است (001/0>P). با توجه به یافتههای پژوهش، مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس روش مؤثری برای ارتقاء سرسختی و خودکنترلی زنان اقسرده است.
مداخله شناختی رفتاری مدیریت استرس
افسردگی
سرسختی
خودکنترلی
2015
06
22
99
118
https://jcps.atu.ac.ir/article_1499_f28baaff6f8f85f75c59be7e846936d6.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
پیشبینی تابآوری روانشناختی بر اساس میزان پایبندی مذهبی در زنان متأهل
آتوسا
کلانترهرمزی
سکینه
عسلی طالکوئی
قاسم
مرادی لیاولی
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی تابآوری روانشناختی زنان متأهل منطقهی 9 شهر تهران بر اساس میزان پایبندی مذهبی، ناپایبندی مذهبی و دوسوگرایی مذهبی در آنان است. نمونهای مشتمل بر 150 نفر از زنان متأهل که به مراکز فرهنگی و مشاورهی منطقهی 9 در سال 1393 مراجعه کرده بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و دو پرسشنامهی پایبندی مذهبی جان بزرگی (1388) و تابآوری روانشناختی کانِر و دیویدسون (2003) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تابآوری با پایبندی مذهبی (165/0) در سطح P<0/01 همبستگی مثبت داشت. این در حالی است که تابآوری با دوسوگرایی مذهبی (37/0-) در سطح 01/P<0، ناپایبندی مذهبی (17/0-) و پایبندی کل (22/0-) در سطح P<0/05 همبستگی منفی داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که دوسوگرایی مذهبی و پایبندی مذهبی مشترکاً 18 درصد و پایبندی مذهبی کل 48 درصد از واریانس تابآوری روانشناختی را در سطح معناداری P<0/01 تبیین میکنند. در این میان ناپایبندی مذهبی به دلیل اینکه قدرت تبیین در پیشبینی تابآوری را نداشته، از معادلهی رگرسیون حذفشده است.
پایبندی مذهبی
ناپایبندی مذهبی
دوسوگرایی مذهبی
تابآوری روانشناختی
2015
06
22
119
138
https://jcps.atu.ac.ir/article_1502_1af4a34f33b4e4726375fecf62e86ac3.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
مقایسهی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانشآموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادی
منصور
بیرامی
یزدان
موحدی
رضا
محمدزادگان
رضا
سپهوند
فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است که دربرگیرندهی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل میکنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسه¬ی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان بادانش آموزان عادی بود. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیس برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسش نامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت و نگرانی پنسلوانیا پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفه های های باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01). بحث و نتیجه گیری: باورهای فراشناختی عوامل موثری در سلامت روانی دانش آموزان است؛ و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه تفکر منفی و ناسازگارانه و همچنین باورهای منفی عمومی را زیاد می کنند، سلامت روانی دانش آموزان را بهبود بخشید.
باورهای فراشناختی
نگرانی آسیب شناختی
اضطراب امتحان
2015
06
22
139
153
https://jcps.atu.ac.ir/article_1512_f831e1da3f5dc1c5df862b4ce41b87e4.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
روایتهاچگونه واقعیت را میسازند؟
حسین
اسکندری
هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این مسائلهاست که روایت چگونه شکل میگیرد؛ چگونه کار میکند؛چگونه وضعیت سلامت و بیماری را توضیح میدهد و چگونه و براساس چه مکانیزمی قادر به پیشبینی و کنترل وضعیت انسانیمیشود و در پایان هدف پاسخگویی به این پرسش است که چگونه روایت واقعیت را میسازد.پژوهش حاضر در چارچوب تحلیلی نظری و بر اساس بررسی استدلالی و استنباطی مبتنی بر تحلیل گفتمان نظری سازماندهی شده است. تحلیل گفتمان بهمنزله روش پژوهش کیفی متن را مورد واکاوی قرار میدهد. متن در ادبیات مزبور هم یک متن نوشتاری میتواند باشد، هم یک نظریه و هم یک واقعیت اجتماعی. زبان را میتوان از دو راه بررسی کرد؛ درمطالعه «همزمانی»، زبان در یک مقطع زمانی واحد و در یک وضعیت خاص بدون در نظر گرفتن زمان، بررسی میشود و در مطالعه «درزمانی»، تحول زبان در طول زمان، مطالعه میشود. روایت در جریان ساختارهای همنشینی و جانشینی(حرکت همزمانی و درزمانی زبان) شکل میگیرد. این جریان وابسته به زبان و گفتگویی دوجانبه است؛ روایت به زبان درمیآید و در جریان گفتگو انسجام پیدا میکند و یکپارچهمیشود. روایت مسائلهبرون ذهنی ( جهان اول)، چنانکه واقعگرایان روایتی میگویند و نیز موضوعی درون ذهنی(جهان دوم)، چنانکه رویکردهای پسامدرن و برساخت گرا میگویند، نیست.زبان مسائله و موضوعی است کهدر فرایند گفتگو و در بستر گفتمانی شکل میگیرد و در جهان سوم مستقر میشود. روایتهابه شکل گفتگویی سامان پیدا میکنندوبه شکل دادن خویشتن روایتی کمک میرسانند.
زبان
روایت
هویت روایتی
روایت زیسته شده
روایت بازگو شده
روایت پنهان
2015
06
22
155
182
https://jcps.atu.ac.ir/article_1513_247e19dbe16068053b484ae8e67fb171.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش اضطراب کودکان 10-8 ساله مبتلا به اضطراب
فیروزه
ضرغامی
لیلا
حیدری نسب
محمدرضا
شعیری
زهرا
شهریور
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش علائم اضطراب کودکان 10-8 ساله ایرانی مبتلا به اضطراب صورت گرفته است. این پژوهش، بر اساس یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام شده است. 20 کودک 8 تا 10 ساله با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، و یا اضطراب اجتماعی پس از مصاحبه بالینی توسط روانپزشک کودک و نوجوان، ارزیابی با مصاحبه تشخیصی نیمهساختاریافته اختلالات خلقی و اسکیزوفرنیا برای کودکان و نوجوانان (K-SADS-PL) و قرارگرفتن در سطح بالینی بر اساس مقیاس اضطراب مبتنی بر DSM آزمون فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL)، با روش نمونهگیری در دسترس مبتنی بر هدف به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری (گروه درمان و گروه انتظار) جایگزین شدند. مداخله درمانی مبتنی بر برنامه شناختی رفتاری انفرادی "Coping cat" به مدت 16 جلسه برای شرکتکنندگان گروه درمان اجرا شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون ناپارامتریک منویتنی، فریدمن و همچنین بررسی معناداری بالینی نشان داد درمان شناختی رفتاری "Coping cat" از نظر آماری (335/3-=Z ، 001/0p<) و بالینی به طور معناداری علایم اضطراب گروه درمان را در مقایسه با گروه انتظار کاهش داده که در پیگیریهای یک و نیم ماهه و سه ماهه نیز تداوم داشته است
درمان شناختی رفتاری
برنامه "Coping cat"
اضطراب
کودکان
2015
06
22
183
202
https://jcps.atu.ac.ir/article_1514_ae018037ab48e5b39bab379c49841eea.pdf
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2322-3189
1394
5
19
تاثیر واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی دانشآموزان
فرشاد
محسن زاده
زهرا
جهان بخشی
حسین
کشاورزافشار
سهلانگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به شمار میرود، به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهلانگاری میکنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهلانگاری تحصیلی دربردارد، تلاشهای مداخلهای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنة گزینههای مداخلهای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخلهای، یعنی واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق این هدف، از بین دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهلانگاری تحصیلی که در مطالعة مقدماتی شناسائی شده بودند60 نفر به طور تصادفی انتخاب ،و در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیتدرمانی که بر اساس رویه WDEP انجام شد قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. نتایج:تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل نشان داد که نمرات سهلانگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. این یافته حاکی از این است که واقعیتدرمانی را میتوان به عنوان یک گزینه جدی مداخلهای برای کاهش سهلانگاری تحصیلی به کار بست. نهایتاً، تلویحات یافتهها برای معلمان و والدین مورد بحث قرار گرفته است.
سهلانگاری تحصیلی
واقعیتدرمانی
دانش آموزان
2015
06
22
203
220
https://jcps.atu.ac.ir/article_1515_65dc0a055944b2f60202cc8a86a54a2f.pdf