دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622Predicting Depression based on the Components of Perfectionism: The Mediating Role of Self-criticismپیشبینی افسردگی بر اساس مؤلفههای کمالگرایی: نقش میانجی خود انتقادی1181491FAعلیمحمدرضاییاستادیار، روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانفائزهجهاندانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20150417This study deals with the direct role of perfectionism components in depression and their indirect mediating role in depression. To this end, 200 students at Bu-Ali Sina University in Hamedan were selected using the stratified random sampling method and responded to the research instruments, including perfectionism scale, self-criticism scale, and Beck's Depression Inventory. Pearson correlation and path analysis were applied in data collection. Results of the former indicated that there is a significant relation between the components of perfectionism and self-criticism and depression. In addition, there was a significant relation between self-criticism and depression. Path analysis results suggest that beta coefficient of other oriented perfectionism path to depression and community oriented perfectionism path to self-criticism is not significant, while the other path coefficients were significant. Good fit of model indices also demonstrated that the model has a good fit vis-à-vis the model. Overall, the results showed that perfectionism and self-criticism account for 59% of the variance of depression, and self-oriented perfectionism and other-oriented perfectionism account for 33% of the variance of self-criticism. Overall, one could draw the conclusion from the collected information that the subjects' depression could remarkably be controlled through reformed self-criticism and components of perfectionism.هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش مستقیم مؤلفههای کمالگرایی با افسردگی و همچنین نقش غیرمستقیم این مؤلفهها با میانجیگری خود انتقادی با افسردگی بود. به این منظور تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کمالگرایی، مقیاس خود انتقادی و پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مؤلفههای کمالگرایی با خود انتقادی و افسردگی رابطه معنیداری وجود دارد. علاوه بر آن رابطه خود انتقادی با افسردگی نیز معنیدار بود. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که ضرایب بتای مربوط به مسیر کمالگرایی دیگر مدار به افسردگی و مسیر کمالگرایی جامعه مدار به خود انتقادی معنیدار نیست؛ اما ضرایب سایر مسیرها معنیدار بود. شاخصهای برازش مدل نیز حاکی از برازش خوب مدل با دادهها بود. درمجموع نتایج نشان داد که 59 درصد از واریانس متغیر افسردگی توسط مؤلفههای کمالگرایی و خود انتقادی و 33 درصد از واریانس متغیر خود انتقادی توسط مؤلفههای کمالگرایی خودمدار و دیگر مدار تبیین شد. درمجموع با توجه به اطلاعات حاصله نتیجه گرفته میشود که از طریق اصلاح خود انتقادی و مؤلفههای کمالگرایی به میزان زیادی میتوان افسردگی آزمودنیهای را کنترل کرد.https://jcps.atu.ac.ir/article_1491_b12c3a60e1eed6188ae4dfbdb99bfba3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622The Impact of Sensory Integration and Spatial Thinking Exercises on Improved Non-verbal Intelligence in the Children with Learning Disorderبررسی اثر یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی در بهبود هوش غیر کلامی کودکان مبتلابه اختلال یادگیری19331492FAزهرهتوکلیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بینالمللی کیش، جزیره کیش، ایران.فرهادجمهریاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانآدیسکراسکیان موجمباریاستادیار، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.Journal Article20150503Learning disorders could be prevented if identified before the elementary school; otherwise, they will bring about irremediable damages. Sensory integration refers to the reception and processing of the seven senses' information (motion, touch, pressure, vision, hearing, taste, and smelling). In a learning disorder, sensory information is not carefully processed; therefore, one could treat a series of writing, reading and spelling disabilities as well as mathematical disorders by coordinating eyes and hands and motion control, etc. Spatial thinking exercises aim to boost children's ability for spatial and visual perception, establishing necessary coordination among the eyes, hands and other senses. In this technique, the statistical population of children with learning disorder was provided with sensory integration training and spatial thinking exercises for 2 months. The results suggest that sensory integration training and spatial thinking exercises lead to improved non-verbal intelligence in the children with learning disorder.<span lang="AR-SA" dir="RTL">اختلال یادگیری اگر قبل ازدبستان شناسایی شود قابل پیشگیری است درغیراین صورت صدمات جبران ناپذیری ببارمی آورد. یکپارچگی حسی به معنی دریافت و پردازش اطلاعات هفت حس (حرکت، لامسه، فشار، بینایی، شنوایی، چشایی و بویایی) می باشد. دراختلال یادگیری اطلاعات حسی با دقت پردازش نمی شود بنابراین با هماهنگ کردن چشم و دست و کنترل حرکتی و... می توان گروهی از ناتوانیهای نوشتن خواندن، هجی کردن واختلالات ریاضی را درمان کرد. تمرینات تفکر فضایی تمرین هایی هستند که توانمندی کودک را در زمینه ادراک فضایی و دیداری تقویت کرده و هماهنگی لازم بین چشم، دست و دیگر حواس را برقرار میسازد. دراین روش به مدت دو ماه به جامعه آماری کودکان مبتلابه اختلال یادگیری آموزش یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی داده شد و نتیجه گرفته شد که آموزش یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی باعث بهبود هوش غیر کلامی در کودکان مبتلابه اختلال یادگیری میشود</span>https://jcps.atu.ac.ir/article_1492_0175f2aa5d6a3c950d5fb4512b3b22fb.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622Meta-Analysis for the Effect of Group Psychological Interventions on Treating Depression Disorderفراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی گروهی بر درمان اختلال افسردگی35611496FAاحمدعابدیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانحمیدرضاعریضیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانمریمشریفیدانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20150331In the late decades, specialists have investigated the impact of multiple psychological interventions on treatment of depression disorder. In order to save budget and time, many of such interventions have been provided in groups, reporting significant changes in the experiment groups vis-à-vis the control groups. Even so, the precise degree of their effect is unknown. <br />This study aims to gather and integrate the results originating from group psychological interventions in treating depression and computing the level of their effect using a meta-analysis. <br />To this end, 41 methodologically acceptable studies were selected and underwent a meta-analysis. The research instrument includes a meta-analysis checklist. <br />The findings suggest that the level of impact of group psychological interventions on improved depression is 0.59 (p<0.001), which was put at 0.42 (p<0.01) in the age-range of children and adolescents, 0.64 (p<0.001) among the adults, and 0.50 (p<0.001) among the elderly. Moreover, the results of moderation analysis suggested the influence of moderating variables in such interventions. <br />According to this meta-analysis, the degree of impact of group psychological interventions on treating depression is high as indicated by Cohen's chart. This level of effect was high among adults and the elderly, while mediocre among children and adolescents. Furthermore, the impact of moderating variables was more in the child and adolescents group than adults and the elderlyدر دهههای اخیر، متخصصان به بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی متعدد بر درمان اختلال افسردگی پرداختهاند. بسیاری از این مداخلات بهمنظور صرفهجویی در هزینه و زمان بهصورت گروهی اجرا شدهاند و تغییرات معناداری را در افراد تحت درمان، نسبت به گروه کنترل گزارش نمودهاند.بااینحال، میزان تأثیر دقیق آنها مشخص نیست. ازاینرو، پژوهش حاضر به جمعآوری و یکپارچهسازی نتایج حاصل از مداخلات روانشناختی گروهی بر درمان افسردگی و محاسبه میزان اثر آنها با استفاده از الگوی پژوهشی فرا تحلیل پرداخته است. بدین منظور 41 پژوهش که ازلحاظ روششناسی مورد قبول بود، انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار این پژوهش، چکلیست فرا تحلیل بوده است. یافتهها نشان داد که میزان اثر مداخلات روانشناختی گروهی در درمان افسردگی 59/0 بوده است(001/0 p<). این میزان اثر در گروه سنی کودک و نوجوان 42/0(01/0p<)، در گروه بزرگسال 64/0 (001/0 p<) و در افراد سالمند 50/0 (001/0 p<) به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل تعدیلی بیانگر اثرگذاری متغیرهای تعدیلکننده در این مداخلات بود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج فرا تحلیل حاضر، میزان اثر مداخلات روانشناختی گروهی در درمان افسردگی، مطابق جدول کوهن در حد بالا است. این میزان اثر در گروههای سنی بزرگسال و سالمند در حد بالا و در گروه کودک و نوجوان در سطح متوسط هست. اثر متغیرهای تعدیلکننده نیز در گروه کودک و نوجوان بیش از دو گروه دیگر است. https://jcps.atu.ac.ir/article_1496_fd880d82002fe8fa9a513a0625e18601.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622Investigating the Impact of Psychological and Medicinal Treatments on Obsessive-Compulsive Disorder: A Meta-analysisبررسی اثربخشی درمانهای روانشناختی و دارویی در درمان اختلال وسواس فکری-عملی: یک فرا تحلیل63791497FAعلیطیرانی راددانشجوی دکتری رشته سنجش واندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائینورعلیفرخیدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائیاسماعیلخیرجواستادیار گروه مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجاننفیسهصریحیدانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارJournal Article20150502This study deals with the effect of cognitive-behavioral therapy, response prevention and exposure and medicinal treatments on OCD using a meta-analysis and by means of drawing a comparison between such techniques and OCD treatment. The structured review method was adopted for the purpose of selecting the required surveys; therefore, 28 surveys, including master's degree and doctoral theses and local and foreign papers and articles drawing upon the foregoing methods in OCD treatment, were selected as the research sample. The important factor in determining suitability of the studies and surveys was the statistical methods employed for their data analyses. In order to compute effect sizes, the standard difference between means was used. According to the ensuing results, CBT has an effect size of 1.611. Moreover, effect sizes of response prevention and exposure techniques and medicinal treatments were put at 1.59 and 0.617 respectively, suggesting effectiveness of the foregoing treatments. A comparison of efficiency of such therapies and treatments demonstrated, on the other hand, that CBT has the highest level of effect in OCD treatment. Furthermore, medicinal care is less effective than psychological therapies and treatments. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمانهای شناختی-رفتاری، مواجهه و پیشگیری از پاسخ و دارویی در درمان اختلال وسواس فکری-عملی با استفاده از روش فرا تحلیل و همچنین مقایسه کارایی این روشها در درمان اختلال وسواس فکری-عملی بود. برای انتخاب پژوهشهای مورد نیاز از روش مرور ساختاریافته بهره گرفته شد. بدین ترتیب 28 مطالعه، مشتمل بر رسالههای کارشناسی ارشد، دکتری و مقاله (داخلی و خارجی) که از روشهای درمانی فوقالذکر برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی بهره برده بودند، بهعنوان نمونه پژوهشی مورداستفاده قرار گرفتند. عامل مهم در مناسب تشخیص دادن این پژوهشها، روشهای آماری مورداستفاده برای تجزیهوتحلیل دادههای آنها بوده است. برای محاسبه اندازههای اثر، تفاوت استاندارد بین میانگینها مورداستفاده قرارگرفته است. بر اساس نتایج بهدستآمده، درمان شناختی-رفتاری دارای اندازه اثری برابر با 611/1 هست. همچنین روشهای مواجهه و پیشگیری از پاسخ و درمانهای دارویی نیز به ترتیب اندازه اثرهایی برابر با 59/1 و 617/0 را نشان داده اندکه نشاندهنده تأثیرگذار بودن درمانهای نامبرده است. از طرفی دیگر، مقایسه کارایی این درمانها نشان داد که درمان شناختی-رفتاری بیشترین میزان اثربخشی را برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی داراست. همچنین درمان دارویی در مقایسه با درمانهای روانشناختی از کارایی کمتری برخوردار است.https://jcps.atu.ac.ir/article_1497_e1c14efb9a9f6bbd1a05171e58ef3bb4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622Exploratory Factor analysis of the Defeat Scale and its Relationship with Depression and Hopelessness among Iranian University Studentsهنجاریابی پرسشنامه احساس شکست و ارتباطش با ناامیدی و افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی81981498FAمهدیهترصفیکارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانسید محمد کلانتر کوشهکلانتر کوشهاستادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندیویدلستراستاد روانشناسی دانشگاه استوکتن، ایالت نیوجرسی، ایالاتمتحده آمریکاJournal Article20150822Social rank theory is a theory of depression and suicidal behavior based on animal models of defeat and entrapment which, in animals result in depressive-type behavior. Gilbert and Allan (1998) have devised a scale to measure defeat. This goal of the present study was to explore the validity and reliability of the Defeat Scale with students of Allameh Tabataba'i University. <br />A sample of 306 (102 male and 204 female) students was selected using simple random sampling. An exploratory factor analysis with varimax rotation was employed. Beck’s hopelessness and depression scales were used to examine convergent validity. Even though the original scale of the questionnaire was published without subscales, the results of the present research identified three subscales labeled inactivity, loser and satisfaction. Together, these three factors explained 63% of the variance of the matrix of item-correlations. The internal consistency using Cronbach’s alpha was 0.91 overall, 0.91 in females, and 0.92 in males. There were significant correlations between Beck’s hopelessness and depression scale scores with scores on the defeat and with the three factor scores. The Defeat Scale has good reliability and validity in Persian culture. نظریه جایگاه اجتماعی نظریهای در مورد افسردگی و رفتارهای منجر به خودکشی است. الگوی نظریه مذکور احساس شکست و احساس ناکامی در حیوانات است؛ که درنهایت منجر به افسردگی آنان میشود. بر این اساس، گیلبرت و آلن (1998) پرسشنامهای را برای سنجش احساس شکست ابداع نمودهاند. <br />پژوهش حاضر بهمنظور هنجاریابی اکتشافی پرسشنامه احساس شکست و بررسی روایی و پایایی آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه انجامشده است. نمونهای مشتمل بر 306 نفر (102 مرد و 204 زن) از دانشجویان به روش تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس بکار گرفته شد؛ همچنین بهمنظور محاسبه روایی همگرا از پرسشنامههای ناامیدی و افسردگی بک استفاده شد. اگرچه نسخه اصلی پرسشنامه بدون خرده مقیاس است، پژوهش حاضر وجود سه عامل به نامهای "احساس رکود"، "احساس بازندگی" و "احساس رضایتمندی" را نشان میدهد. درمجموع این سه عامل قادر به تبیین حدود 63% از واریانس کل هستند. ضریب پایایی روش آلفای کرونباخ برای کل آزمودنیها 91/0، در جامعه زنان 91/0 و مردان 92/0 به دست آمد. همچنین همبستگی بالایی بین پرسشنامههای ناامیدی و افسردگی بک با پرسشنامه احساس شکست و نیز سه خرده مقیاس آن به دست آمد. بر اساس نتایج پژوهش، مقیاس احساس شکست از روایی و پایایی مناسبی در میان دانشجویان ایرانی برخوردار است.https://jcps.atu.ac.ir/article_1498_f05832428a8321066c07fe16d40fd65c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622The Effect of Group Cognitive-Behavioral Intervention in Stress Management on Improved Hardiness and Self-control in Depressed Womenاثربخشی مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خودکنترلی زنان افسرده991181499FAالهامآب نیکیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعباسابوالقاسمیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیمعصومهعباسیدکتری پزشکی عمومی، کارشناس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیرقیهمعززدانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیراضیهجلالیدانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150503This study sets out to investigate the impact of group cognitive-behavioral intervention in stress management on improved hardiness and self-control in depressed women. It was carried out by means of experimental method inclusive of pretest and posttest with a control group. The statistical population comprises all female married patients visiting the Psychiatry Clinic in Tehran in 2013. The research sample is composed of 30 depressed patients who were selected from among the patients and divided into two experiment and control groups. For the purpose of data collection, the hardiness scale, self-control scale, perceived stress scale, and depression inventory were employed. Results of the multivariate variance analysis suggested that group cognitive-behavioral intervention in stress management positively affects improved hardiness and self-control (P<0.001). According to the research findings, group cognitive-behavioral intervention in stress management proves to be an effective method for improving and increasing depressed women's hardiness and self-control.هدف این پژوهش، تعیین تأثیر مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خودکنترلی زنان افسرده بود. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه بیماران زن متأهل مراجعهکننده به کلینیک روانپزشکی شهر تهران در سال 1392 بودند. نمونه پژوهش 30 بیمار افسرده بود که از میان مراجعهکنندگان شناسایی و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس سرسختی، مقیاس خودکنترلی، مقیاس استرس ادراکشده و پرسشنامه افسردگی استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس برافزایش سرسختی و خودکنترلی و کاهش افسردگی مؤثر بوده است (001/0>P). با توجه به یافتههای پژوهش، مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس روش مؤثری برای ارتقاء سرسختی و خودکنترلی زنان اقسرده است.https://jcps.atu.ac.ir/article_1499_f28baaff6f8f85f75c59be7e846936d6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622Predicting Psychological Resiliency based on the Level of Religious Affiliation in Married Womenپیشبینی تابآوری روانشناختی بر اساس میزان پایبندی مذهبی در زنان متأهل1191381502FAآتوساکلانترهرمزیاستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیسکینهعسلی طالکوئیکارشناس ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبائیقاسممرادی لیاولیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150414This study aims to predict psychological resiliency in the married women residing at district 9 of Tehran based on their level of religious affiliation and religious dual orientation. The sample is composed of 150 married women who visited cultural and counseling centers based in district 9 in 2013 and were selected by means of convenience sampling method and filled out Janbozorgi Scale of Religious Affiliation (2009) and Conner and Davidson Scale of Psychological Resiliency (2003). The research data were analyzed by means of Pearson correlation coefficient and multivariate regression. The results suggest that resiliency was in negative correlation to religious dual orientation (-0.37) at the level of Pهدف از پژوهش حاضر پیشبینی تابآوری روانشناختی زنان متأهل منطقهی 9 شهر تهران بر اساس میزان پایبندی مذهبی، ناپایبندی مذهبی و دوسوگرایی مذهبی در آنان است. نمونهای مشتمل بر 150 نفر از زنان متأهل که به مراکز فرهنگی و مشاورهی منطقهی 9 در سال 1393 مراجعه کرده بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و دو پرسشنامهی پایبندی مذهبی جان بزرگی (1388) و تابآوری روانشناختی کانِر و دیویدسون (2003) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تابآوری با پایبندی مذهبی (165/0) در سطح P<0/01 همبستگی مثبت داشت. این در حالی است که تابآوری با دوسوگرایی مذهبی (37/0-) در سطح 01/P<0، ناپایبندی مذهبی (17/0-) و پایبندی کل (22/0-) در سطح P<0/05 همبستگی منفی داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که دوسوگرایی مذهبی و پایبندی مذهبی مشترکاً 18 درصد و پایبندی مذهبی کل 48 درصد از واریانس تابآوری روانشناختی را در سطح معناداری P<0/01 تبیین میکنند. در این میان ناپایبندی مذهبی به دلیل اینکه قدرت تبیین در پیشبینی تابآوری را نداشته، از معادلهی رگرسیون حذفشده است.https://jcps.atu.ac.ir/article_1502_1af4a34f33b4e4726375fecf62e86ac3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622Comparing the Metacognitive Beliefs and Pathological Worry in the Students with Test Anxiety Disorder Syndrome and Normal Studentsمقایسهی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانشآموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادی1391531512FAمنصوربیرامیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز0000-0001-6948-2077یزدانموحدیدانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریزرضامحمدزادگانکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریزرضاسپهوندکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه زاهدانJournal Article20150502Metacognition is a multidimensional concept entailing knowledge, processes and the strategies which assess, monitor, or control cognition. This study sets out to draw a comparison between metacognitive beliefs and pathological worry in the students with test anxiety syndrome and normal students. <br />In this causal-comparative study, 670 individuals were selected from the senior high school students in Tabriz by means of multistep cluster random sampling method and responded to Spellberger Test Anxiety Scale. Then, 100 students with test anxiety disorder were selected and matched with 100 normal students. Moreover, they responded not only to demographic questions but also to Wells & Cartwright Scale of Metacognitive Beliefs, and Pennsylvania Worry Scale. The data were analyzed by means of multivariate variance analysis. The results suggest that there is a significant difference between the scores of students with test anxiety disorder and normal students as to the components of metacognitive beliefs and pathological worry. Metacognitive beliefs serve as effective factors in students' mental health, and one could make an improvement in their mental health by altering the metacognitions which develop negative and incompatible attitudes and general negative beliefs. فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است که دربرگیرندهی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل میکنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسه¬ی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان بادانش آموزان عادی بود. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیس برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسش نامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت و نگرانی پنسلوانیا پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفه های های باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01). بحث و نتیجه گیری: باورهای فراشناختی عوامل موثری در سلامت روانی دانش آموزان است؛ و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه تفکر منفی و ناسازگارانه و همچنین باورهای منفی عمومی را زیاد می کنند، سلامت روانی دانش آموزان را بهبود بخشید.https://jcps.atu.ac.ir/article_1512_f831e1da3f5dc1c5df862b4ce41b87e4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622How Do Narratives Make a Reality?روایتهاچگونه واقعیت را میسازند؟1551821513FAحسیناسکندریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی ( نویسنده مسئول)0000-0002-3621-9034Journal Article20150417The purpose of this study is to answer these essential questions: how the narrative is made? How does it work? How does it describe the status of wellbeing or illness, and how and based on what mechanism would it be capable to predict and control of human conditions? At last, the objective is to answer this question that how narratives construct the reality. <br />The current study is organized in theoretical analysis framework and based on argumentative and deductive methods founded on discourse analysis. As a qualitative method, discourse analysis provides an analysis of the text. Text in this literature can be a written text as well as a theory and also a social reality. <br />Language can be considered in two ways. In the synchronized form, language is studied in a specific time unit and in a specific timeless situation, the other one is the diachronized form in which the development of language during a time is studied. Narrative is made through the synchronized and diachronized movement of language. This process is dependent on language and dialogic conversation. Narrative is expressed and becomes coherent and integrated in dialogic process. Narrative is neither an outer-mind (the first world) issue as narrative realism claims, nor an inter-mind one (the second world) as proposed by postmodernism and constructionism. Language is both the subject and the issue, which is formulated during dialogic process and discursive context and settles down in the third world. Narratives are organized into dialogic form and help construct the narrative self.هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این مسائلهاست که روایت چگونه شکل میگیرد؛ چگونه کار میکند؛چگونه وضعیت سلامت و بیماری را توضیح میدهد و چگونه و براساس چه مکانیزمی قادر به پیشبینی و کنترل وضعیت انسانیمیشود و در پایان هدف پاسخگویی به این پرسش است که چگونه روایت واقعیت را میسازد.پژوهش حاضر در چارچوب تحلیلی نظری و بر اساس بررسی استدلالی و استنباطی مبتنی بر تحلیل گفتمان نظری سازماندهی شده است. تحلیل گفتمان بهمنزله روش پژوهش کیفی متن را مورد واکاوی قرار میدهد. متن در ادبیات مزبور هم یک متن نوشتاری میتواند باشد، هم یک نظریه و هم یک واقعیت اجتماعی. زبان را میتوان از دو راه بررسی کرد؛ درمطالعه «همزمانی»، زبان در یک مقطع زمانی واحد و در یک وضعیت خاص بدون در نظر گرفتن زمان، بررسی میشود و در مطالعه «درزمانی»، تحول زبان در طول زمان، مطالعه میشود. روایت در جریان ساختارهای همنشینی و جانشینی(حرکت همزمانی و درزمانی زبان) شکل میگیرد. این جریان وابسته به زبان و گفتگویی دوجانبه است؛ روایت به زبان درمیآید و در جریان گفتگو انسجام پیدا میکند و یکپارچهمیشود. روایت مسائلهبرون ذهنی ( جهان اول)، چنانکه واقعگرایان روایتی میگویند و نیز موضوعی درون ذهنی(جهان دوم)، چنانکه رویکردهای پسامدرن و برساخت گرا میگویند، نیست.زبان مسائله و موضوعی است کهدر فرایند گفتگو و در بستر گفتمانی شکل میگیرد و در جهان سوم مستقر میشود. روایتهابه شکل گفتگویی سامان پیدا میکنندوبه شکل دادن خویشتن روایتی کمک میرسانند.https://jcps.atu.ac.ir/article_1513_247e19dbe16068053b484ae8e67fb171.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622A Study in the Impact of Coping-Cat-based Cognitive-Behavior Therapy (CBT) on Reduced Anxiety in the Children Aged 8 to 10 with Anxiety Disorderبررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش اضطراب کودکان 10-8 ساله مبتلا به اضطراب1832021514FAفیروزهضرغامیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینیلیلاحیدری نسباستادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد0000-0002-1051-1475محمدرضاشعیریدانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد0000-0002-2037-3475زهراشهریوردانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه تهران- بیمارستان روزبهJournal Article20150422This study investigates the effect of CBT based on Coping Cat on reduced anxiety symptoms in the Iranian children within the age range of 8 to 10 suffering from anxiety. It was conducted based on a quasi-experimental design with pretest and posttest and control group. 20 children within the preceding age range suffering from generalized anxiety disorder, separation anxiety disorder, and social anxiety were selected using the goal-directed convenience sampling method after they underwent clinical interviews arranged by the child and adolescent psychiatrist, assessment with a semi-structured diagnostic interview of mood disorders and schizophrenia for children and adolescents (K-SADS) and placement at the clinical level according to the DSM-based anxiety scale and Child Behavior Checklist (CBCL), and placed into two groups of 10 (treatment and waiting list groups). Intervention therapy based on Coping Cat individual cognitive-behavior program was provided to the members of the treatment group for 16 sessions. The research data were gathered by means of DSM-based anxiety scale and CBCL and Spence Scale (Parent and Child version), and further analyzed using Mann-Whitney test, Friedman test, and significant clinical changes. The results suggest that Coping-cat-based CBT significantly reduces anxiety symptoms of the treatment group members vis-à-vis the waiting group both statistically (p<0.001, Z=3.335) and clinically, which continued in one-and-a-half and three-month follow-ups. Confirming the results of previous studies, the research findings indicate that Coping-cat CBT affects reduced anxiety symptoms in the Iranian children falling within the age range of 8 to 10 and that such an impact persists during follow-ups. Therefore, its basic application in psychological therapy centers could be feasible.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش علائم اضطراب کودکان 10-8 ساله ایرانی مبتلا به اضطراب صورت گرفته است. این پژوهش، بر اساس یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام شده است. 20 کودک 8 تا 10 ساله با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، و یا اضطراب اجتماعی پس از مصاحبه بالینی توسط روانپزشک کودک و نوجوان، ارزیابی با مصاحبه تشخیصی نیمهساختاریافته اختلالات خلقی و اسکیزوفرنیا برای کودکان و نوجوانان (K-SADS-PL) و قرارگرفتن در سطح بالینی بر اساس مقیاس اضطراب مبتنی بر DSM آزمون فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL)، با روش نمونهگیری در دسترس مبتنی بر هدف به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری (گروه درمان و گروه انتظار) جایگزین شدند. مداخله درمانی مبتنی بر برنامه شناختی رفتاری انفرادی "Coping cat" به مدت 16 جلسه برای شرکتکنندگان گروه درمان اجرا شد. تحلیل دادهها بر اساس آزمون ناپارامتریک منویتنی، فریدمن و همچنین بررسی معناداری بالینی نشان داد درمان شناختی رفتاری "Coping cat" از نظر آماری (335/3-=Z ، 001/0p<) و بالینی به طور معناداری علایم اضطراب گروه درمان را در مقایسه با گروه انتظار کاهش داده که در پیگیریهای یک و نیم ماهه و سه ماهه نیز تداوم داشته استhttps://jcps.atu.ac.ir/article_1514_ae018037ab48e5b39bab379c49841eea.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318951920150622The Effect of Reality Therapy on Students' Academic Procrastinationتاثیر واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی دانشآموزان2032201515FAفرشادمحسن زادهاستادیار رشته مشاوره دانشگاه خوارزمی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیزهراجهان بخشیدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیحسینکشاورزافشاراستادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری،دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)،تهران،ایرانJournal Article20150508Academic procrastination is a common problem and hindrance to students' academic achievement, such that diverse studies have suggested that 50 to 95% of people have procrastinated in doing their assignments. Despite the negative problems and consequences it brings about, few interventional efforts have been made to tackle it, and counseling specialists have few interventional options. <br />This study seeks to examine the impact of an interventional option, namely reality therapy, on reduced academic procrastination. <br />To this end, 60 individuals were randomly selected from among the male high school freshmen with high levels of academic procrastination identified in the initial study and divided into two experiment and control groups. The former was exposed to reality therapy provided by means of WDEP, while the latter underwent no intervention. <br />An analysis of the data and comparison of difference in means of pretest and posttest scores achieved by the both groups using a t-test on each group separately indicated that academic procrastination scores in the experiment group have significantly reduced to the extent more than the control group. <br />The research finding shows that reality therapy could be adopted as a serious interventional option for the purpose of decreasing academic procrastination. Finally, implications for teachers and parents were discussed. سهلانگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به شمار میرود، به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهلانگاری میکنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهلانگاری تحصیلی دربردارد، تلاشهای مداخلهای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنة گزینههای مداخلهای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخلهای، یعنی واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق این هدف، از بین دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهلانگاری تحصیلی که در مطالعة مقدماتی شناسائی شده بودند60 نفر به طور تصادفی انتخاب ،و در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیتدرمانی که بر اساس رویه WDEP انجام شد قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. نتایج:تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل نشان داد که نمرات سهلانگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. این یافته حاکی از این است که واقعیتدرمانی را میتوان به عنوان یک گزینه جدی مداخلهای برای کاهش سهلانگاری تحصیلی به کار بست. نهایتاً، تلویحات یافتهها برای معلمان و والدین مورد بحث قرار گرفته است.https://jcps.atu.ac.ir/article_1515_65dc0a055944b2f60202cc8a86a54a2f.pdf