دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318982920180220The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy for Children with Chronic Pain on the Internalizing Symptoms of 7 to 12 Year-Old Childrenاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد کودکان مبتلا به درد مزمن (CHACT) بر نشانههای درونیسازی شدهی کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به درد مزمن119831210.22054/jcps.2018.8312FAسهیلاقمیاندانشجوی دکتریروان شناسی بالینی، دانشگاه شاهد0000-0001-5498-4808محمدرضاشعیریدانشیار دانشگاه شاهد0000-0002-2037-3475Journal Article20170104The purpose of this study is to evaluate the effect of acceptance and commitment therapy for children with chronic pain on internalizing symptoms of 7 to 12 year-old children. In this quasi-experimental study, a number of children suffering from chronic pain were selected by available sampling method from specialty and subspecialty pediatric hospitals of Tehran (Such as Children's Mofid, Children's Medical Center, Hazrat Ali Asghar and Bahrami), in 2014. Then, among the children, 20 children who according to their parents were prepared to participate in this study and met the inclusion criteria, were selected and placed in the experimental group (n = 10) and control group (n = 10). The CHACT protocol applied on the experiment group, for 8 sessions. The Child Behavior Checklist (CBCL) was administered in both groups at the pre-test, post-test, first and second follow-up (Respectively, 1.5 and 5 months after treatment) and analyzed with MANCOVA analysis of variance. The results showed that the experimental group compared with the control group showed significant change in internalizing symptoms in multiple stages. These changes continued after the treatment, first and secondary follow-up. Generally, it can be said that this protocol can be used in clinical fields, especially in the area of improving the internalizing symptoms of children.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد کودکان مبتلا به درد مزمن (CHACT) بر نشانههای درونیسازی شدهی کودکان 7 تا 12 ساله است. در این پژوهش شبه تجربی، ابتدا با توجه به معیارهای درد مزمن، تعدادی از کودکان مبتلا به درد مزمن، از بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی کودکان تهران (از قبیل کودکان مفید، مرکز طبی کودکان، حضرت علیاصغر و بهرامی) در سال 1392، به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. از میان کودکان انتخاب شده،20 کودک که با توجه به نظر والدینشان آمادگی شرکت در این پژوهش را داشتند و از ملاکهای شمول برخوردار بودند، انتخاب شدند و در گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر)، قرار گرفتند. پروتکل CHACT بر روی گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه اجرا شد. مقیاس سیاهه رفتاری کودک (CBCL)، در مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری اول (5/1 ماه پس از اتمام درمان) و پیگیری دوم (5 ماه پس از اتمام درمان)، در هر دو گروه اجرا شد و با کمک تحلیل واریانس مانکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تغییر معناداری را در نشانههای درونیسازی شده در مراحل متعدد نمایان ساخته و این تغییر بعد از پایان درمان، در دو مرحله پیگیری اولیه و ثانویه ادامه داشته است. با توجه به تاثیر پروتکل بهکار رفته در این تحقیق بر نشانههای درونیسازی شدهی کودکان، میتوان گفت که میتوان این پروتکل را در عرصهی بالینی مخصوصا در رابطه با بهبود نشانههای درونیسازی شدهی کودکان به کار گرفت. دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318982920180220Problem-Solving and working memory in childrenاثربخشی آموزش شایستگیهیجانی بر اضطراب، حلمسئله اجتماعی و حافظهکاری کودکان2143831310.22054/jcps.2018.8313FAمائدهعباستباربزرودیگروه روانشناسی عمومی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی،کرج،ایرانهادیهاشمی رزینیروانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایرانمحمدحسینعبداللهیروانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایرانJournal Article20170805The aim of this study was to investigate the effectiveness of the training of emotional competence in the improvement of anxiety, problem solving and working memory in children. It was a semi experimental research in which pre- test, post -test design with control group was used. Through the cluster sampling method 30 female children were selected from the primary schools of Babol city and then they were randomly put into two experimental and control groups. The assessment was performed using Multi-dimensional Children's Anxiety Scale (MASC), Social Solution Scheduler (SPSI-R) and Dunnian and Carpenter Working Memory Test (1980). The experimental group received an emotional competence training program based on two, EBP emotion-based prevention programs (Izard et al2004, 2008) and Cole's emotional knowledge intervention (2009), adapted from Hesarsorkhi (1395), for 10 group sessions for 60 minute. There was no intervention in the control group. The results of one-variable and multivariate covariance analysis showed that there is a significant difference between the experimental group and control group in the post-test in anxiety score constructive problem solving and memory working in the children. The results of this study showed that emotional competence training program can be an effective way to reduce anxiety and increase the ability of constructive problem solving, working memory of children.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی بر اضطراب،حلمسئله اجتماعی وحافظه کاری کودکان بوده است روش پژوهش نیمهآزمایشی با استفاده از پیش آزمون – پس آزمون باگروه کنترل بود. نمونه آماری عبارت بود از 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). ارزیابی با استفاده از مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان(MASC)، پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R) و آزمون حافظۀ کاری دانیمن و کارپنتر(1980) انجام شد.گروه آزمایش، برنامۀ آموزش شایستگی هیجانی را بر اساس دو برنامه پیشگیری مبتنی بر هیجان EBP ایزارد و همکارانش(2008،2004) و و مداخلهی مبتنی بر دانش هیجانی کول(2009) برگرفته ازحصارسرخی(1395)، به تعداد 10 جلسه 60 دقیقه ای دریافت کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان داد که بین نمره اضطراب، حلمسئله سازنده و حافظهکاری در کودکان گروه آزمایش در پسآزمون وگروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش شایستگی هیجانی میتواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب و افزایش توانایی حلمسئله سازنده،حافظۀکاری کودکان باشد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318982920180220Effect of Positive Imagery-Based Interpretation Bias Modification, Interpretation Bias Modification Based Self-Generation and Computerized Cognitive-Behaviour Training on Depressed Studentsمقایسه اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی تفسیری مثبتI) CBM-)، اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر خود-زایی و آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری بر افسردگی4567831410.22054/jcps.2018.8314FAعلینیک بختدانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی دانشگاه اصفهانحمیدطاهرنشاط دوستریاست دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. عضو هیأت علمی گروه روان شناسی0000-0001-6368-0769حسینعلیمهرابیعضو هیأت علمی گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان0000-0001-5193-1962Journal Article20170306Depressed people tend to process or recall negative information easier than positive or neutral information. A recent method that promises modifying the intrusive memories is cognitive bias modification (CBM). The aim of this study was to investigate the effects of four weeks training of interpretation (CBM-I) and CBM-I based on self-generation among the students with depressive symptoms and to compare them with computerized cognitive behavior training. The present study is a quasi-experimental research with three groups including pre-test, post-test and follow-up. Fifty one students were randomly assigned into groups of standardized CBM-I, self-generation, and computerized cognitive behaviour training. Instruments included a questionnaires related to the mood, interpretation bias, memory bias and dysfunctional attitudes. Standardized CBM-I, self-generation, and computerized cognitive-behaviour training significantly showed reduced symptoms of depression, enhanced mood, increased positive interpretation bias, increased positive memory bias and reduced negative memory bias. In none of the variables no significant difference was observed between the interventions. Only for positive memory bias, self-generation method was significantly superior to cognitive-behaviour therapy—but not to standardized CBM-I.افراد افسرده تمایل دارند اطلاعات منفی را آسان تر از اطلاعات مثبت یا خنثی پردازش یا یاداوری کنند. روشی که اخیرا اصلاح ارزیابی های خاطرات مزاحم را نوید داده است، اصلاح سوگیری شناختی کامپیوتری است. اصلاح سوگیری شناختی، شامل آموزش راههای جدید پردازش اطلاعات برای تغییر سوگیریهای پردازشی مانند توجه انتخابی و سوگیریهای تفسیری است. هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی 4 هفته اجرای CBM-I مثبت و CBM-I مبتنی بر خود-زایی بر دانشجویان دارای علائم افسردگی و مقایسه آنها با آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری بود. پژوهش حاضر، یک پژوهش شبه آزمایشی با سه گروه و شامل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری است. 51 دانشجوی شرکت کننده، به طور تصادفی به گروه CBM-I استاندارد، خود-زایی و آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری گمارده شدند. با استفاده از پرسشنامهها و درجهبندیهای مربوط به خلق، سوگیری تفسیری، سوگیری حافظه و نگرشهای ناکارآمد، نتایج بررسی شد. هم CBM-I استاندارد هم خود-زایی و هم آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری به طور معنیداری کاهش علائم افسردگی، افزایش خلق، افزایش سوگیری تفسیری مثبت، افزایش سوگیری مثبت حافظه و کاهش سوگیری منفی حافظه را نشان دادند. در هیچکدام از متغیرها تفاوت معنیداری بین مداخلههاوجود نداشت، فقط در مورد سوگیری مثبت حافظه، روش خود-زایی به طور معنیداری از روش شناختی-رفتاری- نه از CBM-I استاندارد- برتر بود.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318982920180220The Study of the Effectiveness of Metacognitive Therapy on Depressive Symptoms and Life Expectancy of Women with Breast Cancerتعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر علایم افسردگی و امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان6995831510.22054/jcps.2018.8315FAاینچه نازاسدزادهnaziasadzadeh@yahoo.comمجیدمحمود علیلواستاد گروه روان شناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریزJournal Article20170404Breast cancer, being the most common type of cancer among women, causes anxiety, depression, hopelessness, and anger. Metacognitive therapy is a new approach that puts emphasis on reducing useless cognitive processes instead of the cognitive content of thoughts and also on facilitating metacognitive processing. Based on the single-case experimental research, the study intended to examine the effectiveness of metacognitive therapy on depression and hope-to-life in women with breast cancer. The study drew on a multiple-baseline design in which three individuals from Women’s Breast Cancer Association in Tabriz received the intended 8-session treatment. The instruments used for data gathering were Beck Depression Inventory (BDI –II) and Life Expectancy scale. Results show that the highest percentage of improvement was related to physical and emotional symptoms of depression and also to the life expectancy, which was 75% and the lowest percentage was 50%. Concerning the cognitive symptoms of depression, the highest percentage of improvement was 100% and the lowest was 50%. Findings also suggest that the effectiveness of the metacognitive therapy for the three participants was consistent at the follow-up testing. Therefore, it is suggested that metacognitive therapy be used for reducing depression and increasing life expectancy in women with breast cancer.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر کاهش علایم افسردگی و امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان انجام پذیرفت. این مطالعه بر روی سه بیمار از بین بیماران مبتلا به سرطان پستان انجمن حمایت از زنان مبتلا به سرطان پستان شهرستان تبریز در چارجوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه پلکانی طی هشت جلسه، انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه افسردگی BDI –II Beck و پرسشنامه امید به زندگی بود. نتایج تحلیل نشان داد بیشترین درصد بهبودی در نشانههای جسمانی و عاطفی افسردگی و همچنین در حوزه امید به زندگی 75 درصد و کمترین میزان آن 50 درصد بود، همچنین در حوزه نشانههای شناختی افسردگی نیز بالاترین درصد بهبودی 100 درصد و کمترین میزان50 درصد بود. نتایج نشان داد که این اثربخشی برای هرسه آزمودنی در مرحله پیگیری پایدار بوده است. بر اساس این نتایج میتوان از درمان فراشناختی برای کاهش افسردگی و افزایش امید به زندگی در زنان مبتلا به سرطان پستان استفاده کرد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318982920180220Investigating the Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy to Reduce Shyness and Increase the Assertiveness Puberty Girlsبررسی اثربخشی شناخت در مانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش کمرویی و افزایش ابراز وجود دختران دوره بلوغ97111831610.22054/jcps.2018.8316FAابوالقاسممهری نژاددانشیار روان شناسی بالینی دانشگاه الزهراJournal Article20161231Shyness is significant trait that influences wildly internal and external disorders in adolescents. This study investigated the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy in the treatment of shyness and assertiveness failure puberty girls. The research method was quasi-experimental design with pre-test and post-test with two experimental and control groups. The population of the study is all female high school students (school year 95-94) (7<sup>th</sup> and 8<sup>th</sup> grades) that studied in Regions 7 and 3 in Tehran. 4 schools were selected using simple random sampling. After a test run shyness and assertiveness in the 4 schools, 30 people who agreed to receive 10 sessions of treatment were selected in available and randomly assigned to two experimental and control group. For experimental groups 10 one-hour sessions of mindfulness-based cognitive therapy was performed. Then both groups were post analysis of covariance was used to analyze the test data<strong>.</strong> The findings showed that mindfulness-based cognitive therapy have had significant effect to reduce shyness and increase assertiveness (P <0/001). According to the findings of this study, cognitive therapy based on mindfulness as an effective treatment to reduce Shyness and increase the skills of assertiveness.کمرویی یک صفت تاثیرگذار درطیف وسیعی از اختلالات درونی شده و برونی شده در نوجوانان است . هدف پژوهش بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در درمان کمرویی و نارسایی ابراز وجود دختران سن بلوغ بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول (سال تحصیلی 95-94) ( پایه7و8) مناطق 7 و 3 تهران بود. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 4 مدرسه انتخاب شد. پس از اجرای آزمون کمرویی و ابراز وجود در این 4 مدرسه، 30 نفر که حاضر به دریافت 10 جلسه درمان بودند بصورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه یک ساعته شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی اجرا گردید. سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش کمرویی و افزایش ابراز وجود در سطح P<0/001 تاثیرمعناداری داشته است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان از درمان شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان درمان موثر بر کاهش کمرویی و افزایش مهارت های ابراز وجود و جرات مندی استفاده کرد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318982920180220The Effects of Mindfulness Training to Mothers on Improving Parent-Child Relationshipتأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد- فرزند113135831710.22054/jcps.2018.8317FAموسیریاحیکارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبائی تهرانمعصومهاسمعیلیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی تهرانسمیهکاظمیاناستادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20170104The present study aimed to study the effects of mindfulness training to mothers on improving parent-child relationship. The statistical population of this research comprised all high school students with their mothers in first grade in academic year 1393-1394 in Baharestan District of Tehran Province, where were studying together with their mothers. The present research subjects were 24 students with their mothers selected through cluster sampling method and interview. The measurement used in this study was questionnaire of parent-child conflicts of Murray Straus (2002) (mother and child forms).The mothers in the experimental group got mindfulness training for eight 120-minute sessions and a session per week, then, pre-post and follow up tests were carried out. Data were analyzed through MANOVA and ANOVA. The results showed that mindfulness training to the mothers improves parent-child relationships and its dimensions (increasing the reasoning skills of parent-child and decreasing their verbal aggression and physical aggression) between mothers and sons (p<0/05). Based on the findings of the study, we suggest the counselors and psychologists to use mindfulness training to improve parent-child relationship.پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد- فرزند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بهارستان (از توابع استان تهران) در سال تحصیلی 94-93 همراه مادرانشان تشکیل میدادند. نمونه حاضر در پژوهش تعداد 24 نفر از دانش آموزان به همراه مادرانشان بودند که روابط خوبی با یکدیگر نداشتند و به روش نمونهگیری خوشهای همراه با مصاحبه انتخاب شده بودند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل 12 نفره تقسیم شدند. مادران گروه آزمایش 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش آگاهی سیال (1 جلسه در هفته) را دریافت نمودند؛ و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تعارضات والد-فرزندی موری ای. اشتراوس (2002) بود. در این تحقیق از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری 90 روزه استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یکراهه صورت گرفت. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش آگاهی سیال به مادران موجب کاهش تعارضات والد-فرزند و ابعاد آن (پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی) در مادران و فرزندان میشود. دیگر یافتهها حاکی از آن بود که آموزش آگاهی سیال به مادران در افزایش توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی در مادران و فرزندان به طور معناداری مؤثر بوده است و این یافتهها در مرحله پیگیری حفظ شدند (05/0 p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به مشاوران و روان شناسان پیشنهاد میشود از آموزش آگاهی سیال به شیوهی گروهی بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود روابط والد- فرزند استفاده کنند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318982920180220The Effectiveness of Schema Therapy on Interactional Pathology of Married Men with Avoidant Personalityاثربخشی رویکرد طرحوارهدرمانی بر کاهش آسیبهای تعاملی زناشویی مردان دارای شخصیت اجتنابی137161831810.22054/jcps.2018.8318FAعلیرضاروحیدکترای مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانرضوانالساداتجزایریاستادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانمریمفاتحیزادهدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانعذرااعتمادیدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20170613Marital interactions are known as one of the most important predictors of marital quality. The present study aimed to investigate the effectiveness of Schema Therapy on interactional pathology of married men with avoidant personality traits. For this purpose, the single case method with multiple baselines design was used. Participants of the study were four married men with avoidant personality traits who were selected by purposeful sampling. Two men received 19 sessions and two others received 20 sessions of Schema Therapy, and follow-up was performed in a two-month period. To determine the participants' scores in interactional pathology, the researcher-made questionnaire was used. Visual analysis of the data based on the parameters of descriptive statistics and visual analysis showed that Schema Therapy reduced the interactional pathology among married men with avoidant personality traits. Schema Therapy can be used to reduce the interactional pathology and increase marital quality of married men with avoidant personality traits.تعاملات زناشویی به عنوان یکی از مهمترین پیشبینیکنندههای مقطعی سطح کیفیت رابطه زناشویی زوجها شناخته میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی رویکرد طرحواره درمانی بر کاهش میزان آسیبهای تعاملی زناشویی مردان دارای شخصیت اجتنابی صورت گرفت. بدین منظور از روش موردمنفرد با طرح خطپایه چندگانه استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه مردان متأهل دارای شخصیت اجتنابی و شرکتکنندگان پژوهش چهار مرد متأهل دارای شخصیت اجتنابی بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. برای شناسایی این افراد از پرسشنامه محققساخته شخصیت اجتنابی استفاده گردید. دو نفر از این شرکتکنندگان طی 19 جلسه و دو نفر دیگر در خلال 20 جلسه تحت درمان با رویکرد طرحوارهدرمانی قرار گرفتند و پیگیری در یک دوره دو ماهه انجام شد. جهت تعیین میزان آسیبهای تعاملی شرکتکنندگان در رابطه زناشویی در مراحل خطپایه از پرسشنامه محققساخته آسیبهای تعاملی افراد اجتنابی استفاده شد. تحلیل دیداری نمودار دادهها بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل دیداری یافتههای پژوهش حکایت از آن داشت که رویکرد طرحوارهدرمانی در کاهش آسیبهای تعاملی مردان متأهل دارای شخصیت اجتنابی موثر بود. بر این اساس، از طرحوارهدرمانی میتوان جهت کاهش آسیبهای تعاملی افراد دارای شخصیت اجتنابی و افزایش کیفیت زندگی زناشویی آنان استفاده کرد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318982920180220Effectiveness of Positive Thinking on Reducing Bullying and Increasing Emotional Independence Adolescents in Tabasاثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان شهر طبس163181831910.22054/jcps.2018.8319FAمریمصف آراعضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)محبوبهمعظم آبادیدانشگاه ازادJournal Article20170104Bullying is an antisocial phenomenon to be addressed. Although there are several anti-bullying interventions that are effective in reducing bullying, more sophisticated interventions are more effective than educational changes. The purpose of this study was to determine the effectiveness of positive thinking training on reducing bullying and increasing emotional independence in adolescents in Tabas. The present study is a semi-experimental two-group pretest-posttest design. The statistical society of all first grade high school students in Tabas was in academic year 1396-1395. To collect data, a sample of 30 people was selected by random sampling method. The tools used to achieve the research goals were Illinois Zurge Scale (1999) and Stanberge and Silverberg (1986) for the Independence of Stanberger and Silverberg (1986) for data analysis, descriptive statistics such as mean, standard deviation, and single variable and multivariate covariance analysis used. The mean of bullying in the control group before education was 56.66, but the post-training was 54.80 and the mean bullying in the experimental group before the training was 13.52 and the education level was 86.42. Also, the mean of emotional independence of the control group before training was 26.28 and after training 30.20, while the mean of the experimental group before training was 26.27, but after training, it was 60.34. The results showed that the mean of the experimental group decreased in the components of bullying and the emotional independence increased compared to the control group. Therefore, it can be said that positive thinking has been effective in decreasing bullying and increasing emotional independence in adolescents.زورگویی پدیدهای ضداجتماعی است که باید با آن برخورد کرد. گرچه چندین مداخلهی ضد زورگویی وجود دارد که در کاهش زورگویی تأثیر دارند، اما مداخلات پیچیدهتر و منظمتر تأثیر بیشتری نسبت به تغییرات آموزشی صرف دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان شهر طبس انجام شد. پژوهش حاضر از نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون دوگروهی است. جامعه ی آماری کلیه دانش پسر دوره متوسطه اول شهر طبس در سال تحصیلی 1396-1395 بود. بهمنظور جمعآوری دادهها، نمونهای شامل 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده جهت دستیابی به اهداف پژوهش عبارت بودند از: مقیاس زورگویی ایلینویز (1999) و مقیاس استقلال عاطفی استنبرگ و سیلوربرگ (1986) جهت تحلیل داده، از روشهای آمار توصیفی مانند محاسبه میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، میانگین گروه آزمایش در مولفه های زورگویی کاهش و استقلال عاطفی نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. می توان گفت که آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان موثر بوده است. لذا نتایج پژوهش توجه بیشتر دست اندرکاران عرصه تعلیم و تربیت در زمینه کاهش آسیب های دانش آموزی را بیشتر می طلبد.