پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس پنج رگه نیرومند شخصیت در بین دانشجویان ورزشکار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

از جمله مشکلات بسیاری از یادگیرندگان، تعلل ورزی یا به تعویق انداختن کارها و تکالیف خود است.
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگی‌های شخصیتی (پنج ‌عامل اصلی شامل بی‌ثباتی هیجانی، برون‌گرایی، باز بودن به تجربه‌ها، توافق و وجدانی بودن)با میزان تعلل‌ورزی تحصیلی ورزشکاران انجام شد.جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب بود و نمونه مورد مطالعه (120 نفر) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. ابزار‌های پژوهش شامل پرسشنامه تعلل ورزی شوارزر شیمینز و دیهیل و پرسشنامه پنج‌عاملی شخصیتی NEO-FFI بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های همبستگی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه، و آزمون t برای گروه های مستقل انجام شد.تحلیل دادها نشان داد که به طور کلی متغیرهای شخصیتی (پنج مولفه شخصیت) با تعلل ورزی همبستگی معنادار دارند. متغیر بی ثباتی هیجانی و برونگرایی در کل دانشجویان ورزشکار دختر و پسر پیش بینی کننده خوبی برای تعلل ورزی بود. حال آنکه متغیر وظیفه شناسی و بی ثباتی هیجانی در گروه نمونه دختران پیش بینی کننده بود. دیگر نتایج دال بر آن بود که متغیرهای بی ثباتی هیجانی و برونگرایی با تعلل ورزی در دانشجویان ورزشکار پسر همبستگی معنادار نشان داد. همچنین مقایسه دانشجویان دختر و پسر نشان داد که بین آنها از نظر سطح تعلل ورزی، تفاوت معناداری وجود دارد، ولی فرض وجود تفاوت در میزان تعلل ورزی دانشجویان متاهل و مجرد معنی دار نبود.
با توجه به شیوع تعلل‌ورزی و اثرات آن در دانشجویان، ارایه مداخلات و آموزش‌هایی برای افزایش خود تنظیمی و مدیریت زمان به دانشجویان ضروری می‌‍باشد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of academic procrastination based on Big five factors in athletic students

نویسنده [English]

  • Mohsen Golmohammadian
Assistant Professor ir Razi university
چکیده [English]

one of the most relevant problems of learners is procrastination.
The aim of the present study was to investigate the relationship between the Big five factors (Neuroticism, Extroversion, Openness to experience, Agreeableness & Conscientiousness) and academic procrastination in athletic students.
In this regards, from statistical population (all female and male students in Payamnor University, Islamabad Gharb center), 120 students were selected with goal-oriented sampling method. Instruments were procrastination scale and (NEO (NEO-PI-R five-factor inventory. The data were analyzed with correlation coefficient, multiple liner regression and independent sample t- test.
Result showed that; there is significant relationship between personality factors (the big five) and procrastination. Moreover, Results indicated that Neuroticism and Extroversion can predict procrastination in all students. But Conscientiousness and Neuroticism were good predictors of procrastination in female. Also there is a significant difference between female and male students in the level of procrastination. Finally there is no significant difference between married and single students groups in level of procrastination.
In according to prevalence of academic procrastination and its influences on students, an intervention for enhancing self regulation and self management in student is necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Procrastination
  • Big five factor
  • athletic students
ابراهیمی، علی. (1387). رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با رضایت زناشویی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه.
الیس، آلبرت.، و جیمز نال، ویلیامز (2008). روانشناسی اهمال کاری. ترجمه: محمد علی فرجاد،(1386). تهران: انتشارات رشد.
حق‌شناس، حسن. (1385). طرح پنج عاملی ویژگیهای شخصیت، شیراز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
سادوک،ب. ج و سادوک. و. آ (1383). خلاصه روانپزشکی ترجمه حسن رفیعی و فرزین رضاعی،چاپ اول،تهران: انتشارات ارجمند.
شهنی ییلاق، منیجه و همکاران (1385). بررسی شیوع تعلل و تاثیر روشهای درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش آن در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان اهواز. مجله روانشناسی دانشگاه شهید چمران. شماره 3.
علامه، عاطفه. (1384). بررسی رابط ساده و چند گانه عزت نفس، اضطراب اجتماعی،کمال گرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانهای اهواز. پایان نامه (کارشناسی ارشد). دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ملازاده، جواد. (1381). بررسی رابطه بین عوامل شخصیت و سبک‌های مقابله‌ای با سازگاری زناشویی در فرزندان شاهد. پایان‌نامه دکتری روانشناسی. دانشگاه تربیت مدرس.
Blatt, S. J. , and Quinn, P. (1967). Punctual and procrastinating students: A A personal project-analytic and action control perspective, Personality and Individual Differences 28 pp. 153–167.
Costa, P. T. , & McCrae, R. R. (1992). Normal personality assessment in clinical practice: The NEO Personality Inventory. Psychological Assessment, 4, 5–13.
Day, V. , Mensink, D. , and O'Sullivan, M. (2000). Patterns of academic), Procrastination temptations, and incentives: the struggle between the present and the future in procrastinators and the punctual, European Journal of Personality 16, pp. 469–489.
Díaz-Morales, J. F., Cohen,J. C., & Ferrari, J. R. (2008). An integrated view of personality styles related to avoidant procrastination. Personality and Individual Differences. 45 PP: 554–558.
Ellis, A . , and Knaus, W. J .(1977). Overcoming procrastination, Institute for Rational Living, New York .
Fabio, A. , D(2006). Decisional procrastination correlates: personality traits, self-esteem or perception of cognitive failure? Springer Science+Business Media B. V. 2006. journal of Int J Educ Vocat Guid (2006) 6:109–122.
Ferrari, J. R. (1991). Self-handicapping by procrastinators: Protecting self esteem, social-esteem, or  both? Journal of Research in Personality, 25-261-245 .
Ferrari, J. R. (1994). Dysfunctional procrastination and its relationship with self-esteem, interpersonal dependency, and self-defeating behaviors Personality and Individual Differences, 17, 673-679.
Ferrari, J. R. (1998). Procrastinators and perfect behavior: An exploratory factor analysis of self-presentation, self-awareness, and self handicapping components. Journal of Research in Personality, 26, 75. 84.
Ferrari, J. R. , & Diaz-Morales, J. F. (2007). Procrastination: Different time orientations reflect different motives. Journal of Research in Personality, 41,707–714.
Ferrari, J. R. , Diaz-Morales, J. F. , O’Callaghan, J. , Diaz, K. , & Argumedo, D. (2007). Frequent behavioral delay tendencies by adults: International prevalence rates of chronic procrastination. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38, 458–464.
Ferrari, J. R. , Harriott, J. S. , Evans, L. , Lecik-Michna, D. M. , & Wenger, J. M.(1997). Exploring the time preferences of procrastinators: Night or day, which is the one? European Journal of Personality, 11, 187-196
Ferrari, J. R. , Johnson, J. , & McCown, W. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. New York: Plenum Press.
Ferrari, J. R. , O’Callaghan, J. , & Newbegin, I. (2005). Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and avoidance delays in adults. North American Journal of Psychology, 7, 1–6.
Ferrari, J. R. , Johnson, J. L. , &. McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. New York: PlenumPress.
Goldberg,D. P. (1978). Manual of the General Health Questionnaire. Sussex: DJS Spools.
Greenfield D. N. , and Davis, R. A. ( 2002). Greenfield and Davis, Lost in cyberspace: The web @ work, CyberPsychology & Behavior 5 (2002), pp. 347–35.
Haycock, L. A. (1993). The cognitive mediation of procrastination The role of self-efficacy and anxiety. Journal of Counseling and Development, 76, 317-324.
Haynes, N. M. and Comer, J. P( 1996). Haynes and Comer, Integrating schools, families, and communities through successful school reform: The school development program, School Psychology Review 25. pp. 501–506.
Johnson, J. L. , & Bloom, A. M. (1995). An analysis of the contribution of the five factors of personality to variance in academic procrastination. Personality and Individual Differences, 18, 127–133.
Kagan, M; Çakir, O; Ilhan, T ; Kandemir,M .(2010). The explanation of the academic procrastination behavior of university students with perfectionism, obsessive – compulsive and five factor personality traits. Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 (2010) 2121–2125.
Lavoie J. & Pychyl T. A,( 2001). Cyber-slacking and the procrastination superhighway: A   web-based survey of online procrastination, attitudes, and emotion, Social Science Computer  Review 19 (2001), pp. 431–442.
Lay C. H. (1986). At last my research article on procrastination, Journal of Research in Personality, 20, pp. 474–495.
Lay C. H. and Schouwenburg, H. C. ( 1993). Trait procrastination, time management, and academic behavior, Journal of Social Behavior and Personality 8, pp. 647–662.
Lay, C (1986). At last, my research article on procrastination, Journal of Research in Personality 20, pp. 474–495.
Lay, C. , Kovacs, A. , & Danto, D. (1998). The relation of trait procrastination to the big five factor conscientiousness: An assessment with primary-junior school children based on self-report scales. Personality and Individual Differences, 25, 187–193.
Lee, D. , Kelly, R. ,K, &Edwards, K. , J .(2006). A closer look at the relationships among trait procrastination, neuroticism, and conscientiousness. Journal of Personality and Individual Differences, 40 , PP. 27–37
Lim, V. K. G(2002). The IT way of loafing on the job: Cyber loafing, neutralizing, and organizational justice, Journal of Organizational Behavior 23 (2002), pp. 675–694.
McCown, W. , Petzel, T. , & Rupert, P. (1987). An experimental study of some hypothesized behaviors and personality variables of college student procrastinators. Personality and Individual Differences, 8, 781–786.
Milgram, N. , Batori, G. , & Mowrer, D. (1993). Correlates of academic procrastination. Journal of School Psychology, 31, 487–500.
Milgram, N. , Mey-Tal, G. , & Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25, 297-316  
Muszynski S. Y. and Akamatsu, T. J. (1991). Delay in completion of doctoral dissertations in clinical psychology, Professional Psychology: Research and Practice 22, pp. 119–123.
O'Brien, W. K. (2002). Applying the Trans theoretical model to academic of developmental psychology. 43,1479-1512.
  Onwuegbuzie A. J .(2004). Academic procrastination and statistics anxiety, Assessment and Evaluation in Higher Education 29, pp. 3–19264.
Rothblum, E. D. Solomon, L. J& Murakami, J . (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators, Journal of Counseling Psychology 33, pp. 387–394.
Saddler, C. D., & Buley, J. (1999). Predictors of academic procrastination in college students. Psychological Reports, 84, 686-688.
Schouwenburg J. T. and Groenewoud. E. L. (2001). Study motivation under social temptation: effects of trait procrastination, Personality and Individual Differences 30, pp. 229–240.
Schouwenburg, H. C. (2004). Procrastination in academic settings: general introduction. In: H. C. Schouwenburg, C. H. Lay, T. A. Pychyl and J. R. Ferrari, Editors, Counseling the procrastinator in academic settings, American Psychological Association, Washington, pp. 3–17.
Schouwenburg, H. C. , Lay, C. H. , Pychyl, T. A. , & Ferrari, J. R. (2004). Counseling the procrastinator in academic settings. Washington: APA.
Schouwenburg, H. , & Lay, C. (1995). Trait procrastination and the Big-Five factors of personality. Personality and Individual Differences, 18, 481–490.
Schwwartz,D. ,Gorman,A. W. ,Doung,M. T. ,Nakamato,J. (2008). Peer relationship and academic achievement as interacting predictors of depressive symptoms during middle childhood. Journal of abnormal psychology,117,289-299.
Simpson, W. K & Pychyl, T, A. (2009). In search of the arousal procrastinator: Investigating the relation between procrastination, arousal-based personality traits and beliefs about procrastination motivations. Journal of Personality and Individual Differences ,47, PP: 906–911
Solomon L. J. & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates, Journal of Counseling Psychology 31 (1984), pp. 503–509.
Steel, P. (2004). The nature of procrastination: A meta analytic study, retrieved July 12, from http://www. ucalgary. ca /mg/research/ media/ . pdf
Watson, D. C. (2001). Procrastination and the five-factor model: A facet level analysis. Personality and Individual Differences, 30, 149–158.
Mastor, K. A. (2003). Personality Traits and Gender Differences in the Selection of Academic Major Among Malay students. Journal Pendidikan, 28, 3-13.
 Goldberg, L. R. (1993). The structure of phenotypic personality traits. American Psychologist, 48, 26-34.
Moser, K. S. , Goetzmann, L. , Vetsch, E. , Grieder, E. , Klaghofer, R. , Naef, R. , Russi, E. W. , Boehler, A. , & Buddeberg, C. (2007). The interplay of "Big five" personality factors and metaphorical schemas: A pilot study with 20 lung transplant recipients. The Qualitative Report, 12(3), 397-413. Retrieved [Insertdente], from http://www. nova. edu/ssss/ QR/QR/2-3/goetzmann. pdf.
Bouchard,N. & Mc, Gue, M. (1999). "Genetic and environmental influences on human psychological differences. " Journal of Neurobiology, 54, 4-45