فروغ ادریسی؛ مصطفی خانزاده؛ عبدالمجید بحرینیان
دوره 5، شماره 20 ، آذر 1394، ، صفحه 203-226
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل ساختاری نظمبخشی هیجانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان انجام شد.برای دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 462 (223 دختر و 241 پسر) دانشجوی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس مشکلات در نظمبخشی هیجانی، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل ساختاری نظمبخشی هیجانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان انجام شد.برای دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 462 (223 دختر و 241 پسر) دانشجوی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس مشکلات در نظمبخشی هیجانی، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا و پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که از بین مؤلفههای دشواری در نظمبخشی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردهای نظمبخشی هیجانی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطهگری نگرانی و مؤلفه دشواری در انجام رفتار هدفمند تنها بهصورت مستقیم بر علائم اختلال اضطراب تعمیمیافته تأثیر میگذارند. بهطورکلی این نتایج نشان میدهد که مؤلفههای نظمبخشی هیجانی میتوانند بر علائم اختلال اضطراب فراگیر در جمعیت عمومی تأثیرگذار باشد، بهطوریکه افزایش دشواریها در نظمبخشی هیجانی منجر به افزایش نگرانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در آنها میشود.
افسانه کریمی؛ سیّد مجید عبدالمجید بحرینیان؛ باقر غباری بناب
دوره 3، شماره 9 ، دی 1391، ، صفحه 103-118
چکیده
زمینة مسأله: افسردگى و اضطراب از رایج ترین بیماری هاى روانى قرن بیست و یکم است و باعث مراجعۀ افرادزیادی ازجمله زنان به متخصصان بهداشت روان می گردد. مدیتیشن به عنوان یکی از درمان هاى پیشرفتۀ امروزى به شمار می رود که مورد استفاده روان درمانگران و پزشکان است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله به روش مدیتیشن در کاهش افسردگی و ...
بیشتر
زمینة مسأله: افسردگى و اضطراب از رایج ترین بیماری هاى روانى قرن بیست و یکم است و باعث مراجعۀ افرادزیادی ازجمله زنان به متخصصان بهداشت روان می گردد. مدیتیشن به عنوان یکی از درمان هاى پیشرفتۀ امروزى به شمار می رود که مورد استفاده روان درمانگران و پزشکان است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله به روش مدیتیشن در کاهش افسردگی و اضطراب زنان دانشجو است.
روش: در این مطالعه100 نفراز زنان ردۀ سنی 18 تا 48 ساله به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند (50 نفرگروه آزمایش و50 نفرگروه کنترل). ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ اضطراب زونگ و پرسشنامۀ افسردگی بک بود که بصورت پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مدیتیشن بردرمان وکاهش اضطراب وافسردگی زنان دانشجوتأثیرمعناداری دارد(001/0p<) و بین زنانی که مدیتیشن انجام دادند با زنانی که مدیتیشن انجام ندادند از نظر میزان افسردگی واضطراب تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: مدیتیشن روشی مفید در درمان اضطراب وافسردگی زنان است. بنابر این، مفید است که این مداخله به عنوان یک دورة درمانی منسجم در کلینیکها و مراکز درمانی توسط روان درمانگران به عنوان یک شیوه اثر بخش به کار گرفته شود.