رضوان السادات جزایری؛ فهیمه سنائی؛ مریم فاتحی زاده
چکیده
یکی از متغیرهایی که می تواند در کاهش مشکلات نوجوانان و افزایش سازگاری در این دوران حساس به نوجوان کمک کند ، تاب آوری است. تاب آوری به معنای توانایی بازگشت از تجربه های هیجانی منفی و انطباق منعطفانه با تجربه های پر استرس است پژوهش حاضر باهدف بررسی تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور و تدوین الگوی آموزش تابآوری دانش آموزان مبتنی بر این ...
بیشتر
یکی از متغیرهایی که می تواند در کاهش مشکلات نوجوانان و افزایش سازگاری در این دوران حساس به نوجوان کمک کند ، تاب آوری است. تاب آوری به معنای توانایی بازگشت از تجربه های هیجانی منفی و انطباق منعطفانه با تجربه های پر استرس است پژوهش حاضر باهدف بررسی تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور و تدوین الگوی آموزش تابآوری دانش آموزان مبتنی بر این تجارب انجام شد. روش پژوهش، کیفی با روش پدیدارشناسی بود. بدین منظور ابتدا با 11 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان شهرضا که بر اساس پرسشنامه کانر و دیویدسون تاب آور تشخیص داده شده بودند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها به روش کلایزی از نرم افزار MAXQDA-2020 استفاده شد . سپس بر اساس محتوای بهدستآمده از تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور، الگوی آموزش تابآوری بر اساس تحلیل محتوای کتابها، پایاننامهها و مقالات معتبر تا سال 2022 تدوین شد. در مرحله آخر نیز الگوی تدوینشده زیر نظر متخصصان اعتبار یابی شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد. در هر سه مرحله برای حجم نمونه از معیار اشباع استفاده شد که نشاندهنده کفایت حجم نمونه است. اطلاعات مربوط به مؤلفههای مرتبط با تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور در 3 مفهوم اصلی عوامل جهتدهی معنوی، نگرشی، رفتاری، سرمایههای روانشناختی و الگوی حل تعارض به دست آمد. الگوی آموزش تابآوری دانش آموزان مبتنی بر تجارب زیسته نیز حاوی 8 مقوله آگاهی و آموزش روانشناختی، فعالسازی ذهن آگاهانه و ارزشمدار، ارتقای کارآمدی، انعطافپذیری شناختی، حل مسئله، کارآمدی هیجانی، کارآمدی بین فردی وخودمراقبتی، میباشد. الگوی بهدستآمده با استفاده از شاخصهای روانسنجی اعتباریابی و پایایی سنجی شد. نتایج حاکی از معتبر و پایا بودن الگوی موردنظر بود. الگوی تابآوری تدوینشده با روش سه سویه سازی میتواند در کنار سایر الگوهای آموزشی موجود، در طراحی مداخله برای افزایش تابآوری دانش آموزان قابلاستفاده باشد.
محمدعلی طالبی؛ عذرا اعتمادی؛ فاطمه بهرامی؛ مریم فاتحی زاده؛ رضوان السادات جزایری؛ سید محسن فاطمی
چکیده
اسارت از جمله پدیدههای استرسزای جنگ است که آسیبهای قابل توجهی را بر ساختارهای درونفردی و بینفردی اسیر و نهایتا میزان کیفیت زندگی زناشویی وی تحمیل میکند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی زوجین آزاده با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی بود. 65 زوج مشارکتکننده با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
اسارت از جمله پدیدههای استرسزای جنگ است که آسیبهای قابل توجهی را بر ساختارهای درونفردی و بینفردی اسیر و نهایتا میزان کیفیت زندگی زناشویی وی تحمیل میکند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی زوجین آزاده با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی بود. 65 زوج مشارکتکننده با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رعایت تنوع و همگونی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل دادهها از تحلیل موضوعی استفاده شد. یافتهها در زمینه عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی آزادگان، دربرگیرندهی 25 موضوع فرعی بود که در 5 موضوع اصلی طبقهبندی شدند که عبارتند از: تعاملات آسیبزای بینفردی ؛ اختلالات روانشناختی فردی؛ عوامل اقتصادی-اجتماعی؛ عوامل معنوی-اعتقادی؛ و عوامل آسیبزای جسمانی. واکاوی ساختار تجارب زیستهی زوجین آزاده نشان داد که مفهوم کیفیت زندگی زناشویی در این جامعه، یک ساختار چند علیتی همافزا میباشد که در سطوح پیشگیری و درمان نیازمند رویکردی بینرشتهای و جامع در مداخلههای کاربردی و پژوهشهای نظری است.