مهرزاد رمضانلو؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس- هیجان بر کیفیت رابطه مادر-کودک در مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شده است. این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم انجمن اتیسم ایران در شهر تهران بود که از بین آنها 30 نفر به صورت ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس- هیجان بر کیفیت رابطه مادر-کودک در مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شده است. این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم انجمن اتیسم ایران در شهر تهران بود که از بین آنها 30 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه ارزیابی رابطه مادر– کودک (رابرت راس، 1961) برای گردآوری داده ها و از تحلیل واریانس آمیخته چند متغیری با رعایت پیش فرض ها برای تحلیل داده ها استفاده شد. برنامه ارتقائی مادران در 7 جلسه دوساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج نشان داد که نمرات مولفه های طرد و بیش حمایتگری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش اما در پذیرش به طور معنادار افزایش یافته است(P<0.01) در مرحله پیگیری نیز ماندگاری اثر دیده شد. با توجه به موثر بودن برنامه ارتقائی مادران (مدیریت استرس- هیجان) در بهبود رابطه مادر- کودک مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم، از این بسته می توان به عنوان یک مداخله روانشناختی استفاده کرد.
میترا مایلی؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی؛ مصطفی نوکنی؛ سیاوش طالع پسند
چکیده
اختلال نارسایی توجه فزونکنشی همراه با الگوی پایدار عدم توجه و / یا فزونکنشی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر از آن است که معمولاً در کودکان با سطح تحولی مشابه دیده میشود. ملال تحصیلی با هدر رفتن منابع انسانی و هزینههای مالی بسیار همراه است؛ ملال تحصیلی یکی از مسائل اساسی گریبانگیر نظامهای آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر ...
بیشتر
اختلال نارسایی توجه فزونکنشی همراه با الگوی پایدار عدم توجه و / یا فزونکنشی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر از آن است که معمولاً در کودکان با سطح تحولی مشابه دیده میشود. ملال تحصیلی با هدر رفتن منابع انسانی و هزینههای مالی بسیار همراه است؛ ملال تحصیلی یکی از مسائل اساسی گریبانگیر نظامهای آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار در ملال تحصیلی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه فزونکنشی بود. شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 24 (12 پسر و 12 دختر) دانشآموز دارای اختلال فزونکنشی و نارسایی توجه مقطع ششم تا نهم منطقه هفت تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که بهصورت نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2002) را در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل نمودند. گروه گواه در ده هفته 20 جلسه بازتوانی شناختی رایانهیار (هفتهای دو جلسه 30 دقیقهای) دریافت کردند. یافتهها بر اساس تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر در محیط نرمافزار SPSS-26 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که ملال تحصیلی دانشآموزان با اختلال فزونکنشی نارسایی توجه در تمام خردهمقیاسها بهطور معناداری با اندازه اثری متوسط کاهش پیدا کرده است. توسعه و ارزیابی اثربخشی اولیه مداخله بازتوانی رایانهیار برای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه فزونکنشی میتواند اولین گام را در پر کردن شکاف موجود در ادبیات بالینی حال حاضر بردارد و باعث بهبود ملال تحصیلی و کارکرد دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه فزونکنشی شود و در نتیجه میتوان انتظار داشت که باعث بهبود کارکرد تحصیلی این دانشآموزان بشود.