منصور بیرامی؛ ابراهیم اکبری؛ عبدالله قاسمپور؛ زینب عظیمی
دوره 2، شماره 8 ، مهر 1391، ، صفحه 40-69
چکیده
هدف: حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و تنظیم هیجانی از مؤلفههای مهم روانشناختی دخیل در اختلال اضطراب اجتماعیاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مؤلفههای تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار انجام شده است.
روش: روش این پژوهش از نوع پس رویدادی (علّی- مقایسهای) است. نمونه ...
بیشتر
هدف: حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و تنظیم هیجانی از مؤلفههای مهم روانشناختی دخیل در اختلال اضطراب اجتماعیاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مؤلفههای تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار انجام شده است.
روش: روش این پژوهش از نوع پس رویدادی (علّی- مقایسهای) است. نمونه پژوهش شامل 92 نفر (46 نفر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و 46 نفر بهنجار به عنوان گروه شاهد) بود. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای افکار اضطرابی ولز، تنظیم هیجانی گراس و جان و حساسیت اضطرابی ریس و پترسون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغییری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی و بهنجار از لحاظ حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و ارزیابی مجدد تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی، حساسیت اضطرابی و فرانگرانی بیشتری تجربه میکنند، اما ارزیابی مجدد در دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی در مقایسه با گروه کنترل کمتر است. همچنین از لحاظ فرونشانی بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و ارزیابی مجدد سازههایی روانشناختی هستند که در شکلگیری اختلال اضطراب اجتماعی نقش بسزایی ایفا کرده و منجر به پایداری علائم این اختلال میشوند.