مجید محمود علیلو؛ زینب خانجانی؛ احمد بیات
چکیده
دوران نوجوانی یکی از دورههای تحولی مهم است. مشکل در تنظیم هیجان، مقابله و نیز وجود نشانههای شخصیت مرزی میتواند منجر به اختلالات اضطرابی شود. هدف این پژوهش پیشبینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابلهای و نشانههای اختلال شخصیت مرزی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیشبینی ...
بیشتر
دوران نوجوانی یکی از دورههای تحولی مهم است. مشکل در تنظیم هیجان، مقابله و نیز وجود نشانههای شخصیت مرزی میتواند منجر به اختلالات اضطرابی شود. هدف این پژوهش پیشبینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابلهای و نشانههای اختلال شخصیت مرزی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیشبینی بود. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان تویسرکان در سالتحصیلی 94- 1393 بود که 331 نفر از آنان به روش طبقهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای تنظیم هیجان گراس و جان، راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر، اختلال شخصیت مرزی (BPI) و اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که تنظیم هیجان، راهبردهای مقابلهای و نشانههای اختلال شخصیت مرزی نوجوانان میتواند نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پیشبینی کند (05/0 > P). همچنین بین تنظیم هیجان با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، راهبردهای مقابلهای با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و نشانههای اختلال شخصیت مرزی با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، از نظر آماری همبستگی معنادار وجود دارد (05/0 > P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تنظیم هیجان، شیوهی مقابلهی نوجوانان و میزان بروز نشانههای اختلال شخصیت مرزی در بروز نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نقش مهمی دارد و میتوان با توجه به ویژگیهای روانشناختی مذکور بروز یا عدم بروز این دسته از اختلالات را در نوجوانان پیشبینی کرد.