Development, validation, and evaluation of a group CBT+CRT-based manual for adults with major depressive disorder

Yousof Khodabandeloo؛ Faramarz Sohrabi؛ Ahmad Borjali؛ Abolghasem Isamorad؛ Abdollah Motamedi

دوره 13، شماره 49 ، دی 1401، ، صفحه 88-113

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.75636.2974

چکیده
  Methods This research was administered in three stages. First, a psycho-cognitive remediation treatment manual was developed based on the most reliable existing treatments: Cognitive Behavior Therapy (CBT) and Cognitive Remediation Therapy (CRT). In the second stage, the content validity of the manual was evaluated by 8 experts. Finally, the effectiveness of the developed treatment was evaluated by the quasi-experimental method with an active control group, pretest-posttest follow-up design. 28 adults aged 24-45 years who had been diagnosed with MDD were purposefully selected and assigned to one ...  بیشتر

Developing the Job Stress Model for Airlines Flight crew

Shiva Sakhaie؛ Mohamad Asgari؛ Ahmad Borjali؛ Amir hoosein Mahmoodi

دوره 10، شماره 37 ، بهمن 1398، ، صفحه 43-62

https://doi.org/10.22054/jcps.2020.50485.2300

چکیده
  Job is one of the most important issues in the discussion of human resources, and since the discussion of job stress in the flight crew and its relationship with the performance of the flight crew is very important and vital. This research is about recognizing and developing a model for job stress among the cabin crew of Mahan Airline. The qualitative research methodology has been followed by qualitative inductive approach and grounded theory, that is the common approach in this case. The population of this research has two sections; the first section includes the new related scientific documents ...  بیشتر

مدل یابی معادلات ساختاری راهبردهای مقابله‌ای دانشجویان بر اساس سبک‌های دلبستگی با واسطه‌گری سبک‌های فرزندپروری، آسیب‌های دوران کودکی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه

امین غلامی؛ نور علی فرخی؛ احمد برجعلی

دوره 9، شماره 35 ، مرداد 1398، ، صفحه 41-69

https://doi.org/10.22054/jcps.2019.43138.2144

چکیده
  برای اینکه بتوانیم یک نظام آموزشی اثربخش داشته باشیم می بایست به مسائل روانی دانشجویان توجه داشته باشیم. استرس و تنش یکی از عوامل موثر بر بهداشت روانی و مخل عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌باشد، که به منظور ایجاد یک آموزش کارآمد می بایست به منابع آن و روشهای مقابله با آن توجه شود. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل ساختاری راهبردهای مقابله‌ای ...  بیشتر

عوامل موثر بر تجربه شرم در خانواده‌های بیماران با اختلال روان پزشکی: نقش انگ، حساسیت به طرد و ارزیابی شناختی

سمیرا کرملو؛ یاسمن متقی پور؛ احمد برجعلی؛ منصوره السادات صادقی؛ حمید خانی پور

دوره 6، شماره 23 ، شهریور 1395، ، صفحه 25-39

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.4556

چکیده
  شرم و انگ حاصل از بیماری به عنوان تجارب هیجانی شایع منفی در خانواده‌های بیماران اسکیزوفرن است که هم روی سلامت خانواده و هم افزایش احتمال بازگشت مجدد نشانه‌های بیمار اثر گذار است. اما هنوز اطلاعات کمی در خصوص این‌که چرا برخی افراد انگ را استرس زا تر دریافت می‌کنند و برخی آن‌را قابل رویارویی در نظر می‌گیرند، وجود دارد. پژوهش حاضر ...  بیشتر

اثربخشی آموزش گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) بر بهبود کیفیت زندگی و کاهش تکانشوری بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک

احمد برجعلی؛ محمدجواد بگیان کوله مرز؛ ، محمدعلی یزدان پناه؛ مسلم رجبی

دوره 5، شماره 20 ، آذر 1394، ، صفحه 133-161

چکیده
  هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) بر بهبود کیفیت زندگی و کاهش تکانشوری بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک بود. این پژوهش به شیوه‌ی شبه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه مردان مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک مراجعه‌کننده به مطب­های روان‌پزشکان ...  بیشتر

اثربخشی طرح واره درمانی دو وجهی در درمان وابستگی به هروئین همبود با اختلال شخصیت ضداجتماعی

اسماعیل ناصری؛ فرامرز سهرابی؛ احمد برجعلی؛ محمدرضا فلسفی نژاد

دوره 5، شماره 18 ، فروردین 1394، ، صفحه 75-97

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرح واره درمانی دو وجهی در درمان مردان وابسته به هروئین مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی (ASPD) انجام شده است. در یک طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه، سه آزمودنی مرد وابسته به ماده هروئین مبتلا به ASPD، بر اساس پرسشنامه چندمحوری میلون و مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور دو و به شیوه نمونه ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی تکنیک‌های شناختی و هیجانی طرح‌واره‌درمانی بر کاهش طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه افراد افسرده

افسانه دارابی؛ احمد برجعلی؛ یوسف اعظمی

دوره 5، شماره 18 ، فروردین 1394، ، صفحه 143-166

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی تکنیک‌های شناختی و هیجانی طرح‌واره‌درمانی بر کاهش طرح‌واره‌های ناسازگاراولیه افراد افسرده مراجع کننده به مراکز مشاوره و روان‌شناسی شهر تهران انجام شد. برای این منظور 34 نفر از افراد افسرده با استفاده از اجرای پرسش‌نامه افسردگی بک (II-BDI) انتخاب شدند. مصاحبه تشخیصی ساختاریافته بر اساس DSM-IV و فرم ...  بیشتر

بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و تصور از خدا در دانشجویان دانشگاه شیراز

مریم رادی؛ فریده حسین ثابت؛ احمد برجعلی

دوره 4، شماره 15 ، تیر 1393، ، صفحه 43-60

چکیده
  چکیده هدف این مطالعه بررسی رابطه ی بین طرحواره های ناسازگار اولیه و تصور از خدا است. بدین منظور 125نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ، فرم کوتاه (SQ-SF) و پرسشنامه تصور از خدای لارنس (GIS) (لارنس، ...  بیشتر

اثربخشی طرحواره درمانی بر کاهش علائم تجربه مجدد ضربه در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه (PTSD)

علی موسوی اصل؛ احمد برجعلی؛ فرامرز سهرابی؛ نورعلی فرخی

دوره 4، شماره 14 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-20

چکیده
  هدف: علیرغم وجود روش های متنوع روان شناختی برای درمان علائم اختلال استرس پس از ضربه PTSD))، فراتحلیل‌ ها نشان می دهند که هنوز هم تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به این اختلال، به درمان های مذکور پاسخ نمی دهند و یا بهبودی نسبتا کمی را نشان می دهند. بنابراین، پژوهش حاضر به منظور پاسخ به این سئوال که" آیا طرح واره درمانی برکاهش علائم تجربه ...  بیشتر

اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن بر روی نشانه‌های افسردگی و اندیشناکی در افراد با سابقه یک دوره افسردگی اساسی: طرح تک موردی

حمید خانی‌پور؛ احمد برجعلی؛ پروانه محمدخانی؛ فرامرز سهرابی

دوره 4، شماره 13 ، دی 1392، ، صفحه 23-42

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن بر روی نشانه­های افسردگی و اندیشناکی در افراد با سابقه یک دوره پیشین افسردگی اساسی بود. روش: MBCT برای 4 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی  اساسی در قالب یک طرح مطالعه تک موردی با خطوط پایه چند گانه به مدت 8 جلسه 1 ساعتی با دوره پی گیری 1 ماهه اجرا شد. برای ارزیابی تغییرات از ...  بیشتر