مریم وطن خواه؛ سید محمد حسین موسوی نسب
چکیده
افراد مبتلا به افسردگی در کارکردهای شناختی و علائم روانشناختی افسردگی، دچار اختلال هستند. افسردگی با سوگیری منفی در جنبههای مختلف پردازش اطلاعات مشخص میشود که با آسیبپذیری در گسترش، سطوح بالاتر علائم افسردگی، ماندگاری و حتی عود افسردگی مرتبط است. روانشناسان بر این باور هستند که حافظه شالوده روانشناسی شناختی است. حافظه ...
بیشتر
افراد مبتلا به افسردگی در کارکردهای شناختی و علائم روانشناختی افسردگی، دچار اختلال هستند. افسردگی با سوگیری منفی در جنبههای مختلف پردازش اطلاعات مشخص میشود که با آسیبپذیری در گسترش، سطوح بالاتر علائم افسردگی، ماندگاری و حتی عود افسردگی مرتبط است. روانشناسان بر این باور هستند که حافظه شالوده روانشناسی شناختی است. حافظه از مهمترین مشکلات شناختی در بیماران مبتلا به افسردگی محسوب میشود که اختلال در آن باعث تشدید ناتوانی آنان در انجام عملکردهای روزانه میشود. حافظه شرححال بخشی از حافظه است. پژوهشها نشان دادهاند که رابطهای قوی بین علائم روانشناختی و سوگیری در حافظه شرححال وجود دارد. افسردگی باعث اختلال در این حافظه میشود به نحوی که افراد افسرده دچار دشواری در بازیابی خاطرات اختصاصی میشوند. به عبارت دیگر بیشکلی گرایی حافظه شرححال در آنها رخ میدهد. با توجه به اهمیت این موضوع در دو دهه گذشته، تحقیقات گستردهای در راستای ارتباط بین افسردگی و حافظه و درمانهای افسردگی مبتنی بر حافظه انجامشده است که بعضا نتایج متناقضی به همراه داشتهاند. با وجود درمانهای گسترده دارویی و روانی برای افسردگی در جامعیت و کارآیی این درمانها محدودیت وجود دارد که اینامر حاکی از نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد مداخلات مرتبط با افسردگی است. پژوهش حاضر از نوع مقالات مروری سیستماتیک است که از طریق مطالعه کامل45 مقاله در زمینهی هر یک از مداخلات مطرح شده در طول مقاله، حافظهشرح حال و افسردگی اساسی گردآوری شده است. هدف از این مطالعه مروری بر مداخلات آموزش محور مبتنی بر حافظه شرححال رویدادی برای بیماران مبتلا به افسردگی است تا بستری برای پژوهشهای گستردهتری در رابطه با هر یک از این مداخلات فراهم شود. در مجموع بررسیهای انجام شده در این مطالعه حاکیاز این امر بودند که مداخلات آموزش-محور حافظه شرح حال رویدادی بر روند بهبودی و علائم افسردگی بیماران مبتلا به افسردگی تاثیرات چشمگیری دارند.