ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه ارزیابی عمومی تجربه‌های روانپریشی در دانشجویان

زهرا زمانیان؛ چنگیز رحیمی طاقانکی

دوره 12، شماره 48 ، مهر 1401، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.63820.2657

چکیده
  چکیده هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ویژگی های روانسنجی فرم 42 سوالی پرسشنامه فارسی ارزیابی عمومی از تجربه‌های روان‌پریشی (استفانیز و همکاران، 2002) در دانشجویان دانشگاه شیراز بود. این مطالعه همچنین به ارتباط بین تجربه‌های روان‌پریشی و سلامت عمومی پرداخت. بدین منظور 200 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز (129 پسر و 71 دختر) با میانگین ...  بیشتر

The Relationship between Attributional Style and Mental Health in Diabetic Patients with Good and Poor Metabolic Control of diabetes

Faramarz Sohrabi؛ Saloomeh Sartipzadeh Dizaji

دوره 10، شماره 37 ، بهمن 1398، ، صفحه 129-146

https://doi.org/10.22054/jcps.2020.50607.2303

چکیده
  Diabetes is one of the common diseases which is increasingly rising in most countries and has wide a range of complications ranging from physical to psychological problems. Given the importance of this disease, this study aims to investigate the relationship between attributional style and general health in diabetic patients with good and poor metabolic control of diabetes. The main research question was that “Is there a relationship between attributional style and general health in diabetic patients with good and poor metabolic control of diabetes?”. The statistical population of the ...  بیشتر

بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر سلامت روان افراد مبتلا به وابستگی مواد در کانون توسکای شهر تهران

رضا احمدی؛ پرویز شریفی درآمدی

دوره 4، شماره 16 ، آذر 1393، ، صفحه 1-17

چکیده
  مقدمه: تحقیقات نشان می دهد که گروههای مختلف افراد بعضا از لحاظ سلامت روان در سطح پایین تر از عادی می باشند. از این رو به نظر می رسد که افراد مبتلا به وابستگی مواد نیز از لحاظ کارکردهای سلامت روان دچاره مخاطره هستند. هدف: هدف تحقیق حاضر تعیین اثر بخشی برنامه آموزش تاب آوری بر سلامت روان افراد مبتلا به وابستگی مواد در کانون توسکای شهر تهران ...  بیشتر

بررسی رابطه بین افکار خودکشی، افسردگی، اضطراب، تاب‌آوری، تنیدگی‌های روزانه و سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه تهران

رضا پورحسین؛ فرزاد فرهودی؛ محسن امیری؛ محمود جانبزرگی؛ اکرم رضایی بیداخویدی؛ فاطمه نوراللهی

دوره 4، شماره 14 ، فروردین 1393، ، صفحه 21-40

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین افکار خودکشی، افسردگی، اضطراب، تاب‌آوری، تنیدگی‌های روزانه و سلامت روانی در دانشجویان انجام گرفته است. 265 دانشجوی دانشگاه تهران مطالعه شدند. از آزمودنی‌ها خواسته شد تا به مقیاس‌های افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی بک به همراه مقیاس‌های سلامت روانی، تنیدگی‌های روزانه و تاب آوری پاسخ دادند. برای ...  بیشتر

مقایسه سطح سلامت روانی کارکنان بخش درمانی با کارکنان بخش غیر‌درمانی در شهر همدان

احسان کیوه‌ئی؛ پگاه پروین

دوره 4، شماره 14 ، فروردین 1393، ، صفحه 63-82

چکیده
  هدف: این پژوهش به منظور مقایسه سلامت روانی کارکنان بخش درمانی با کارکنان بخش غیردرمانی شهر همدان در زمستان 1391 انجام شده است. با توجه به عوامل استرس­زایی که خاص محیط­های بیمارستانی است و نیز ارتباط دایم کارکنان این محیط­ها با بیماری و مرگ انسان­ها، انتظار می رود شاغلین بخش درمانی در مقایسه با بخش غیردرمانی سلامت روانی نامطلوب­تری ...  بیشتر

تاثیر درمان شناختی - رفتاری بر شدت درد و سلامت روانی بیماران زن مبتلا به کمردرد مزمن مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی شهر تهران

نجمه حمید؛ لیلی رمضان ساعتچی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند

دوره 3، شماره 10 ، فروردین 1392، ، صفحه 96-113

چکیده
  زمینه: دردهای مزمن به عنوان یکی از مهم ترین معضلات پزشکی در تمام جهان بوده و خواهند بود، امروزه درمان های پزشکی و روان شناختی بسیاری از جمله درمان های شناختی-رفتاری برای کنترل و بهبود این دردها به کار گرفته می شود. هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر شدت درد و سلامت روانی بیماران مبتلا به کمر درد مزمن ...  بیشتر

کاربردهای بالینی الگوی خلاقیت درمانی در بین دانشجویان: (دیدگاهی نوین در حوزه درمانگری بالینی سلامت روان)

علیرضا پیرخائفی؛ احمد برجعلی

دوره 2، شماره 7 ، تیر 1391، ، صفحه 85-104

چکیده
   زمینه: سلامت روان مفهومی چند متغیری است که با عوامل گوناگونی در ارتباط است. آنچه در این میان در حوزه درمانگری بالینی کمتر مورد بررسی قرارگرفته تأثیر نقش خلاقیت بر پدیدآیی سلامت روان است. هدف: پژوهش به منظور بررسی نقش‌های بالینی خلاقیت در پیش بینی و تبیین سلامت روان اجرا گردید. روش: نمونه پژوهش شامل 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه‌های ...  بیشتر

اثربخشی آموزش مهارت‏های ارتباطی بر سلامت روان دانشجویان سال اول علوم بهزیستی دانشگاه کرمان

پرستو مصطفی نژاد؛ فریبرز درتاج

دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1390، ، صفحه 70-90

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‏های ارتباطی بر سلامت روان دانشجویان سال اول دانشگاه علوم بهزیستی کرمان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون می‏باشد. جامعه آماری، دانشجویان سال اول علوم بهزیستی به تعداد 180 نفر که از این تعداد 30 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه ...  بیشتر

مقایسه اثر بخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر سلامت عمومی جانبازان شیمیایی

محمد نریمانی؛ سعید آریاپوران

دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1390، ، صفحه 93-117

https://doi.org/10.22054/jcps.2011.5797

چکیده
  بر اساس تحقیقات قبلی علاوه بر مشکلات جسمانی، سلامت روانی پایین یکی از مشکلات روان شناختی جانبازان شیمیایی می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر سلامت روانی جانبازان شیمیایی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی چند گروهی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 47 نفر از جانبازان ...  بیشتر

اثربخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روانی دانشجویان

کورش گودرزی؛ دکتر فرامرز سهرابی؛ دکتر نورعلی فرخی؛ دکتر فرهاد جمهری

دوره 1، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 15-42

چکیده
   اثربخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روانی دانشجویان در پژوهشی از نوع طرح‌های جایگزینی تصادفی بلوکی بررسی شد. ابتدا، نمونه‌ای به تعداد 166 دانشجوی پسر و دختر از بین11370 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، پرسشنامه‌های هوش معنوی (ناصری و سهرابی، 1386)، سنجش نشانه‌های مرضی (دروگاتیس و همکاران، 1975)، ...  بیشتر