اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی افراد دچار سکته مغزی

زینب خانجانی؛ محمدعلی نظری؛ پریا آب روانی

دوره 9، شماره 34 ، خرداد 1398، ، صفحه 197-226

https://doi.org/10.22054/jcps.2019.38717.2059

چکیده
  طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سکته مغزی مجموعه ای از علایم کلینیکی است که به طور ناگهانی ایجاد می شوند و هیچ علت واضحی جز منشأ عروقی ندارند. نقص در حافظه کاری از متداول ترین پدیده ها بعد از آسیب مغزی می باشد. توجه و کارکرد اجرایی حل مسئله رابطه تنگاتنگی با حافظه کاری دارند. توانبخشی شناختی یک برنامه مداخلات شناختی است که در جهت بازسازی ...  بیشتر

ارزیابی عملکرد حافظه کاری و بازداری پاسخ در افراد وابسته به متآمفتامین و افراد عادی

کورش اسکندری؛ ایمان‌اله بیگدلی؛ علی محمدرضایی؛ عاطفه فدایی

دوره 6، شماره 21 ، اسفند 1394، ، صفحه 62-74

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.2384

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه فرایند­های شناختی (حافظه کاری و بازداری پاسخ) در افراد وابسته به مت‌آمفتامین بود.پژوهش حاضر از نوع علی–مقایسه‌ای است. جامعه پژوهش کلیه افراد وابسته به مت‌آمفتامین و افراد غیروابسته به مواد در شهر ایلام بودند. روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر به شیوه دردسترس و نمونه پژوهش شامل 30 نفر وابسته به مت‌آمفتامین، و 30 ...  بیشتر

اثربخشی آموزش و تمرین‌های تن‌آرامی ‌بر اضطراب و ظرفیت حافظه کاری

منیر کلانتر قریشی؛ دکتر احمد برجعلی؛ دکتر عباس زامیاد؛ دکتر فریبرز درتاج

دوره 2، شماره 6 ، فروردین 1391، ، صفحه 65-88

چکیده
  در این پژوهش برای آزمایش تأثیر آموزش و تمرین‌های تن‌آرامی ‌بر میزان اضطراب و ظرفیت حافظه کاری در نوجوانان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دو مرحله‌ای، پس از غربالگری با استفاده از آزمون خودسنجی اضطراب زونگ (1970)، 40 نفر از دانش‌آموزان دوره راهنمایی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه ...  بیشتر