نزهت الزمان مرادی؛ فریده سادات حسینی؛ سوران رجبی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک در ترکیب بازیهای شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 نفر از دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی به شیوه نمونهگیری هدفمند ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک در ترکیب بازیهای شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 نفر از دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی به شیوه نمونهگیری هدفمند در دو گروه آزمایش و کنترل تصادف گمارده شدند. گروه آزمایش 20 جلسه یک ساعته، هفتهای سه بار تحت آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازی شناختی رایانهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش عبارتاند بودند از: مقیاس تشخیصی اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی کودکان کانرز بزرگسالان (فرم والد و فرم معلم، 1960) و آزمون رایانهای ویسکانسین (1948). دادهها بهوسیلهی نرمافزار spss و با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس بیانگر تغییرات نمرات شرکتکنندگان از پیشآزمون به پسآزمون است. بهنحویکه آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی باعث بهبود انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی شده است (05/0>P). میانگین اندازه اثر 20 جلسه آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی 6/31 درصد بوده است.با توجه به یافتهها نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی رایانهای، میتواند موجب بهبود انعطاف-پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی شود.