@article { author = {Bagheri, Mahboubeh and tahmassian, karineh and Mazaheri, Mohammad Ali}, title = {Efficacy of Mindful Parenting and Parent Management Training Integrative Program on Psychological Wellbeing and Happiness of Children}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {1-26}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8537}, abstract = {Mindful Parenting is a new application of mindfulness which aims to improve parenting through promoting the quality of parental attention and emotional awareness. Parent Management Training also focuses on the quality of parent-child relationship and involves learning new skills in order to modify children's behavior. This study aimed to compare the efficacy of mindful parenting and parent management training integrative program and parent management training program on psychological wellbeing and happiness of children. The research method was experimental including pretest-posttest with a control group design. The study population included all children in fourth to sixth grade in District 8 of Qom city in 96-95 school year, accompanied by their mothers. The sample included 41 children from fourth to sixth grade accompanied by their mothers that were selected by convenient sampling and assigned in experimental and control groups by random sampling. Research tools used on mothers included the mindful parenting and parent management training integrative program, 4-item happiness questionnaire and interpersonal mindfulness in parenting. Circular Mood and psychological wellbeing scale were the tools that were used on children. Participants completed the research tools in three phases of pretest, posttest and follow up. One group received mindful parenting and parent management training integrative program, while another group received only parent management training in 8 sessions, each 2 hours per week at a meeting. Mixed analysis of variance showed that the integrative program was more effective than parent management training in psychological wellbeing (F=7/57/ P<0/01) and these changes remained constant in follow up phase.  There were no any differences between the two groups in happiness. Higher efficacy of integrative program in psychological wellbeing can be dependent upon application of mindful parenting principals. It seems that mindful parenting causes enrichment in parent- child relationship and consequently increases psychological well-being in children through mechanisms such as listening with full attention, accepting without judgment, compassion, self-regulation and emotional consciousness.}, keywords = {Mindful Parenting,Parent Management Training,Psychological Wellbeing,Happiness}, title_fa = {اثربخشی برنامه ترکیبی والدگری ذهن‌آگاهانه و آموزش مدیریت والدین بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی کودکان}, abstract_fa = {والدگری ذهن­آگاهانه، کاربردی جدید از ذهن­آگاهی است که هدف آن بهبود بخشیدن به والدگری از طریق ارتقای کیفیت توجه والدینی و افزایش آگاهی هیجانی است. آموزش مدیریت والدین نیز بر افزایش کیفیت روابط بین والدین و فرزندان تأکید دارد و مستلزم یادگیری مهارت­های جدید جهت اصلاح رفتار کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی برنامه­ی ترکیبی والدگری ذهن­آگاهانه و آموزش مدیریت والدین و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر بهزیستی روان­شناختی و شادکامی کودکانصورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی در قالب طرح پیش­آزمون- پس­آزمون دوگروهی بود. جامعه­ی پژوهش حاضر را کلیه­ی کودکان پایه چهارم تا ششم دبستان­های واقع در منطقه 8 شهر قم در سال تحصیلی 96-95 به همراه مادرانشان، تشکیل می­دادند. نمونه­ی این پژوهش شامل 41 تن از کودکان پایه­های چهارم تا ششم دبستان به همراه مادرانشان بود که به شیوه­ی در دسترس از بین دبستان­های منطقه 8 انتخاب شده و به طریق تصادفی در دو گروه جای داده شدند. ابزارهای پژوهش در جمعیت مادران شامل برنامه­ی ترکیبی والدگری ذهن­آگاهانه و آموزش مدیریت والدین، پرسشنامه­ی چهار سوالی شادی و مقیاس ذهن­آگاهی بین­فردی در والدگری بود. مقیاس دایره­ای خلق و مقیاس بهزیستی روان­شناختی نیز ابزارهایی بودند که در گروه کودکان اجرا شدند. شرکت­کنندگان در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. یکی از گروه­ها، برنامه­ی ترکیبی والدگری ذهن­آگاهانه و آموزش مدیریت والدین، و گروه دیگر فقط برنامه­ی آموزش مدیریت والدین را در 8 جلسه­ی 2 ساعته و به صورت یک جلسه در هر هفته دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که برنامه­ی ترکیبی نسبت به برنامه آموزش مدیریت والدین در افزایش نمره­ی بهزیستی روانشناختی کودکان (01/0/P<57/7F=) مؤثرتر بوده است و این تغییرات در مرحله پیگیری نیز ثابت مانده­ است. اما در میزان شادکامی کودکان، بین دو گروه تفاوت معناداری به دست نیامد. اثربخشی بالاتر برنامه­ی ترکیبی نسبت به آموزش مدیریت والدین بر بهزیستی روان­شناختی را می­توان وابسته به کاربرد اصول والدگری ذهن­آگاهانه دانست. به نظر می­رسد والدگری ذهن­آگاهانه از طریق سازوکارهایی چون گوش­دادن با توجه کامل، پذیرش بدون قضاوت، شفقت­مندی، خودتنظیمی و آگاهی هیجانی منجر به ارتقای رابطه والد- کودک و به تبع آن افزایش بهزیستی روان­شناختی در کودکان می­گردد.}, keywords_fa = {والدگری ذهن‌آگاهانه,آموزش مدیریت والدین,بهزیستی روان‌شناختی,شادکامی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8537.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8537_1f20592f8da5bcf4c2e13fbefd166de9.pdf} } @article { author = {Talebi, Mohammad Ali and Etemadi, Ozra and Bahrami, Fatemeh and Fatehizade, Maryam and Jazayeri, Rezvanosadat and Fatemi, Sayyed Mohsen}, title = {Phenomenological Analysis of Factors Affecting Quality of Marital Life in the Iranian Couples with POW Experience: A Qualitative Study}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {27-64}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8538}, abstract = {Captivity is one of the traumatic phenomena of war, which inflicts considerable damages on individual, interpersonal and ultimately, quality of marital life of prisoners of war. The purpose of this study was to investigate the factors affecting quality of marital life in the couples with POW experience using phenomenological research method. 65 participant couples were selected using purposeful sampling method respecting for diversity and homogeneity. Semi-structured interview was used to collect data and thematic analysis was used to analyze the data. Findings on the factors affecting prisoner of war quality of marital life included 25 sub themes that were classified into five main themes, including: interpersonal pathological interactions; individual psychological disorders; socio-economic factors; spiritual-ideological factors; and physiological pathological factors. The analysis of the structure of lived experiences of couples with POW experience revealed that the concept of quality of marital life in this community is a synergistic multi-factorial structure that requires an interdisciplinary and comprehensive approach in applied interventions and theoretical researches at the prevention and treatment levels.}, keywords = {Quality of marital life,POW,Phenomenology}, title_fa = {واکاوی پدیدارشناختی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی اسرای جنگی: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa = {اسارت از جمله پدیده­های استرس­زای جنگ است که آسیب­های قابل توجهی را بر ساختارهای درون‌فردی و بین­فردی اسیر و نهایتا میزان کیفیت زندگی زناشویی وی تحمیل می­کند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی زوجین آزاده با استفاده از روش پژوهش پدیدار‌شناسی بود. 65 زوج مشارکت­­کننده با استفاده از نمونه­گیری هدفمند و با رعایت تنوع و همگونی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل داده­ها از تحلیل موضوعی استفاده شد. یافته­ها در زمینه عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی آزادگان، دربرگیرنده­ی 25 موضوع فرعی بود که در 5 موضوع اصلی طبقه­بندی شدند که عبارتند از: تعاملات آسیب­زای بین­فردی ؛ اختلالات روانشناختی فردی؛ عوامل اقتصادی-اجتماعی؛ عوامل معنوی-اعتقادی؛ و عوامل آسیب­زای جسمانی. واکاوی ساختار تجارب زیسته­ی زوجین آزاده نشان داد که مفهوم کیفیت زندگی زناشویی در این جامعه، یک ساختار چند علیتی هم­افزا می­باشد که در سطوح پیشگیری و درمان نیازمند رویکردی بین­رشته­ای و جامع در مداخله­های کاربردی و پژوهش­های نظری است.}, keywords_fa = {کیفیت زندگی زناشویی,اسارت,پدیدارشناسی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8538.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8538_e72a2fa5465891eae9f49796d8b7373d.pdf} } @article { author = {khodabandelow, saeed and Najafi, Mahmoud and Rahimian Boogar, Icaaq}, title = {The Effectiveness of Schema Mode Therapy on the Self-Esteem in Narcissistic Personality Disorder: A Single-Subject Research}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {65-101}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8579}, abstract = {The present study aimed to study the effectiveness of schema mode therapy on the increasing of explicit and implicit self -esteem in narcissistic personality disorder was carried out. In this study, the A-B single-subject design, and multiple baseline were used. The study sample was three clinic clients in Qazvin who were selected by purposive sampling. So that, the clients after answering to the Third Version of Millon Clinical Multiaxial Inventory (MMPI-III(, were diagnostic interviewed by psychiatrist, and they were diagnosed with Narcissistic Personality Disorder (NPD). First, at baseline, subjects (2 female, 1 male), responded to the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES). After drawing the baseline data, the treatment process was followed in accordance with the principles of the single subject experimental designs and all three subjects entered to the treatment plan one after another. Schema therapy in 20 individual 60-minute sessions weekly for 2 sessions was administered and 1 month after the end of treatment, follow-up period followed. Finally, the data obtained using descriptive statistics, visual analysis charts with trend indicators, stability, percentage data unoverlapping (PND), and the percentage overlapping data (POD) were analyzed. The results showed that schema mode therapy on the increasing of the explicit self-esteem in narcissistic personality disorder was not effective, but on their implicit self-esteem was effective. According to the results, schema therapy on improving and increasing of the explicit self-esteem in narcissistic personality disorder is efficient and effective, and can be used in the treatment of symptoms that they are due to low implicit self-esteem in narcissism patients.}, keywords = {Schema therapy,Narcissistic personality disorder,Explicit self-esteem,Implicit self-esteem}, title_fa = {اثربخشی طرحواره درمانی ذهنیت‌مدار بر عزت نفس افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته: پژوهش مورد منفرد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی طرحواره‌درمانی ذهنیت‌مدار بر عزت‌نفس آشکار و ناآشکار مبتلایان به اختلال شخصیت خودشیفته انجام شد. در این پژوهش از طرح تجربی مورد‌منفرد از نوع خط‌پایه چندگانه استفاده گردید. نمونه این مطالعه شامل 3 مورد از مراجعه کنندگان به کلینیک مشاوره در شهر قزوین در سال 1395بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. به این صورت که پس از پاسخگویی به سومین نسخه پرسش‌نامه بالینی چندمحوری میلون (MMPI-III)، توسط روانپزشک مورد مصاحبه تشخیصی قرار گرفته و مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) تشخیص داده شدند. ابتدا آزمودنی‌ها (2 زن و 1مرد) در مرحلـه خط‌پایه به پرسش‌نامه عزت‌نفس آشکار روزنبرگ (RSES) و مقیاس عزت نفس ناآشکار حرف-نام (NLT) پاسخ دادند. پس از ترسیم خط‌پایه داده‌ها، روند درمان طبق اصول طرح‌های تجربی تک‌آزمودنی دنبال شد و هر سه آزمودنی یکی پس از دیگری وارد طرح درمان شدند. طرحواره‌درمانی در 20 جلسه انفرادی 60 دقیقه‌ای به صورت هفته‌ای 2 جلسه اجرا شد و دوره پیگیری درمان، 1 ماه پس از پایان مداخله دنبال گردید. در پایان داده‌های بدست آمده با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، تحلیل دیداری نمودارها با شاخص‌های روند، ثبات، درصد داده‌های غیرهمپوش (PND) و همپوش (POD) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که طرحواره‌درمانی درافزایش عزت‌نفس آشکار افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته موثر نبود ولی در افزایش عزت نفس ناآشکار آنها موثر واقع شد.بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، طرحواره‌درمانی ذهنیت‌مدار در بهبود و افزایش عزت نفس ناآشکار افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار است و می‌تواند در درمان علائم ناشی از عزت نفس پایین بیماران خودشیفته مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {طرحواره‌درمانی,اختلال شخصیت خودشیفته,عزت‌نفس آشکار,عزت نفس ناآشکار}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8579.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8579_f7afc4e0188a9d4d039f7558bce01035.pdf} } @article { author = {Nikoogoftar, Mansooreh and Sangani, Alireza and Ahmadi, Anis and Ramak, Nahid}, title = {Effectiveness of Logo-therapy in the Hutzel Method on Personality State, Love Trauma and Attitudes to the Opposite Sex in Female Students with Emotional Breakdown Experience}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {103-116}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8583}, abstract = {The high level of human relationships, that cognitively, emotionally, and motivationally relates to, can be the representation of love. The aim of this study was the efficacy of logo-therapy in the Hutzel method on personality state, love trauma and attitudes to the opposite sex in the female students with emotional breakdown experience. The study design of pre-test - post-test control group was carried out. The statistical population included all female students with emotional breakdown experience in University of Mazandran. The sampling was selected by targeted sampling method, that sample size included of 28 students (14 in the experimental group and 14 in the control group) was selected. To measure was used questionnaires: Ambivalent Sexism Inventory, Love Trauma Inventory and questionnaire of interpersonal analysis (personality states) and also the Hutzel's logotherapy Method (2002). For data analysis, multivariate analysis of covariance was used. The results indicated that logo-therapy has an effect on personality states, love trauma and attitudes to the opposite in the female students with emotional breakdown. It is recommended to use the principles of logo-therapy in order to improve the situation of people with emotional breakdown. It is recommended to use the principles of logo-therapy in order to improve the status of people with emotional failure.}, keywords = {Logo-therapy,Personality state,Love Trauma,Attitudes to the opposite emotional breakdown}, title_fa = {اثربخشی معنادرمانی به شیوه هوتزل بر حالات شخصیتی، ضربه عشق و دوسوگرایی به جنس مقابل در دانشجویان دختر با شکست عاطفی}, abstract_fa = {حد والایی از روابط انسانی که جنبه­های شناختی، هیجانی و انگیزشی را در خود جای می­دهد، می­تواند بازنمایی از عشق باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی معنادرمانی به شیوه­ هوتزل بر حالات شخصیتی، ضربه عشق و دوسوگرایی به جنس مقابل در دانشجویان دختر با شکست عاطفی بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر با شکست عاطفی دانشگاه مازندران بود. 28 نفر از دانشجویان (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه، ضربه عشق (LTI)، دوسوگرایی نسبت به جنس مقابل (ASI)، تحلیل رفتار متقابل (حالات شخصیتی) و پروتکل معنادرمانی هوتزل (2002) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان داد که معنادرمانی بر حالات شخصیتی، ضربه عشق و دوسوگرایی به جنس مقابل در دانشجویان دختر با شکست عاطفی اثربخش است. بر این اساس، استفاده از مبانی معنادرمانی در جهت بهبود وضعیت روانشناختی افراد با تجربه  شکست عاطفی قابل توصیه است.}, keywords_fa = {معنادرمانی,حالات شخصیتی,ضربه عشق,دوسوگرایی به جنس مقابل,شکست عاطفی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8583.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8583_22523f93e06a4799ecf240ec16789bd1.pdf} } @article { author = {Esmaeili, Leila and amiri, shole and Reza Abedi, Mohammad and Molavi, Hossein}, title = {The Effect of Acceptance and Commitment Therapy Focused on Self -Compassion on Social Anxiety of Adolescent Girls}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {117-137}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8605}, abstract = {The purpose of this research was to determine the effect of acceptance and commitment therapy focused on self -compassion on social anxiety of adolescent girls. Thirty two female adolescents with social anxiety were randomly selected in Isfahan. The participants were randomly assigned to experimental and control groups (sixteen persons in each group). The study performed in pretest, posttest and follow up stages. Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) and demographical information questionnaires were used to gather the data. The interventions were consisted of self-compassion focused therapy with acceptance and commitment therapy method (8 sessions for experimental group). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that  acceptance and commitment therapy focused on self -compassion had a significant effect on Reducing of social anxiety in adolescent girls in posttest(P≤0.01) and follow up (P<0.02). The study supported that acceptance and commitment therapy focused on self -compassion can reduce social anxiety in adolescent girls. }, keywords = {Acceptance and commitment therapy focused on self-compassion,Social anxiety,Adolescent girls}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان}, abstract_fa = {پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان 14 تا 18 ساله انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران نوجوان 14 تا 18 ساله شهر اصفهان در سال 1394 بود. به منظور انجام این پژوهش32 نفر دختر به شیوه هدفمند، انتخاب و با روش تصادفی به گروه­های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 16 نفر). روش پژوهش نیمه تجربی بود. مداخله درمانی به مدت 8 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان  (SAS-A)و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته  بود که در سه مرحله پیش آزمون، پس­آزمون و پیگیری (3 ماهه) تکمیل شد. داده­های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان  از وجود تفاوت معنادار در گروه آزمایش و  گواه، در مرحله پس­آزمون (01/0P≤) و پیگیری (02/0P≤) بود، لذا با اطمینان 98 درصد می­توان نتیجه گرفت که اثربخشی مداخله درمانی مبتنی بر پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان موثر است.}, keywords_fa = {پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت,اضطراب اجتماعی,دختران نوجوان}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8605.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8605_55bc3b0f202b95c7f673a7b6e29a656a.pdf} } @article { author = {pasbani ardabili, mohsen and Borjali, Ahmad and Pezeshk, Shahla}, title = {The Effectiveness of Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy to Improve the Conflictive the Relationship between Mother-Child}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {139-162}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8612}, abstract = {Relationship with parents plays an important role in the lives of adolescents. Conflict in the relationship causes long-term and serious damage which occurs in adolescents. This study aimed to determine the effectiveness of intensive short-term dynamic psychotherapy on improving mother-child relationship is the opposite. This quasi-experimental study with pretest and posttest approach with a 2-month-old follow-up. 16 women with children that criterion for entry to the study were randomly selected to be available in both experimental and control groups were replaced. Parent-child conflict questionnaire was used to evaluate the experimental variable. Intervention in 8 sessions were performed on women. Pretest and posttest and follow-up was 2 months, and data were collected on children. Complex multivariate analysis of variance (within a group Mass), and multivariate analysis of variance revealed a mixed two-way between the pretest and posttest, but there is a pretest and posttest control group was not different. This difference was persistent in the pursuit of two months. The results showed that intervention of intensive short-term dynamic psychotherapy in improving the quality of mother-child relationship conflict has a positive impact. This effect was significant in a 3-scale questionnaire. Results showed that the effectiveness of intensive short-term dynamic psychotherapy on both sexes was significant, and there was no significant difference between girls and boys in treatment outcomes.}, keywords = {Intensive short-term dynamic psychotherapy,conflict,Parent-child relationship}, title_fa = {اثربخشی روان‌درمانی روان‌پویشی فشرده و کوتاه مدت (ISTDP) بر بهبود رابطه متعارض مادر- فرزندی}, abstract_fa = {رابطه با والدین نقش مهمی در زندگی نوجوانان دارد. بروز تعارض در این رابطه باعث آسیب­های بلند­مدت و جدی در نوجوانان می­شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان روان­پویشی فشرده و کوتاه­مدت بر بهبود رابطه متعارض مادر- فرزندی می­باشد. این پژوهش به شیوه نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با پیگیری 2 ماهه صورت گرفت. 16 نفر از مادران به همراه فرزندانشان که ملاک ورود به تحقیق را داشتند به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای بررسی متغیر آزمایشی از پرسشنامه تعارض والد- فرزند (م­روف) استفاده شد. مداخله به مدت 8 جلسه بر روی مادران انجام شد. پیش­آزمون و پس­آزمون و پیگیری 2 ماهه بر روی فرزندان اجرا گردید. تحلیل واریانس چند متغیره – آمیخته (درون گروهی- بین گروهی) و تحلیل واریانس چند متغیره آمیخته دو راهه نشان داد که بین پیش­آزمون و پس­آزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد ولی در پیش‌آزمون و پس­آزمون گروه کنترل تفاوتی وجود نداشت. این تفاوت در پیگیری دو ماهه ماندگار بود. نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله روان­پویشی فشرده و کوتاه­مدت در بهبود کیفیت رابطه متعارض مادر- فرزندی تأثیر مثبت دارد و این تأثیر در سه مقیاس پرسشنامه معنی­دار بود. همچنین یافته­ها نشان داد که اثربخشی درمان روان پویشی فشرده و کوتاه مدت بر روی هر دو جنس معنی­دار بود و تفاوت معنی­داری بین دختران و پسران در پیامدهای درمانی مشاهده نشد.}, keywords_fa = {روان درمانی پویشی کوتاه مدت,تعارض,رابطه والد- فرزندی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8612.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8612_e6f9a0dd81cadf7b15617e37c2c383d0.pdf} } @article { author = {Alizadeh, Galavizh and Kordnoghabi, Rasoul and Rashid, Khosro and gholizadeh, Zolaekhi}, title = {The Impact of Upper Alpha Neurofeedback Training on Executive Functions of the Female Students of Kurdistan University with Academic Burnout Syndrome and Depression Symptoms}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {163-188}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8613}, abstract = {This study was conducted to examine the impact of upper alpha neurofeedback training on executive functions of the female students of the University of Kurdistan with academic burnout syndrome and depression symptoms. A semi-experimental method designed with control and experimental groups, undergoing pre-test and post-test used. The subjects were selected from the female students of the University of Kurdistan in academic year 2015-2016, and using the volunteer sampling. In terms of method, first screening test of Beck depression and Maslach academic burnout among students 19 to 25 years old were distributed, and then  based on score questionnaire,  students who were average scores in both questionnaires were selected and  among those who were eligible for the study, 34 people have volunteered to participate in this study, and the subjects were placed randomly in experimental (n = 17), and control (n = 17) groups, and then responded to theStroop color- word and Wisconsin card sorting computer trials and letter – number span test. Neurofeedback sessions was held for the experimental group in psychology laboratory at the University of Kurdistan, and for each person over a period of 10 sessions (2 times a week for 45 minutes). Neurofeedback protocols were using upper alpha waves in the parieto- occipital area (P3, PZ, P4, O1, 02) of the scalp and particular point PZ. After three sessions, two members of the experimental group withdrew from further cooperation. After the end of sessions both groups were assessed and data were analyzed using analysis of MANCOVA and SPSS18 software. The results showed that upper alpha neurofeedback training has a significant effect on executive functions in the female students of the University of Kurdistan academic burnout syndrome and depression symptom (p< 0.001). The findings of this study showed that upper-alpha neurofeedback training has a significant effect on executive functioning of the female students of the University of Kurdistan with academic burn-out syndrome and depression symptom and through changes that makes in cell's levels of the brain, leads to improve in individuals’ cognitive performance.}, keywords = {Neurofeedback,Upper alpha,executive functions,Academic burnout syndrome,Depression symptom}, title_fa = {تاثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکرد‌های اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکرد­های اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی بود. روش مطالعه نیمه تجربی به صورت پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل کلیه­ی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان در نیم­سال دوم تحصیلی 1395-1394 و روش نمونه­گیری از نوع داوطلبانه بود. بدین صورت که ابتدا آزمون غربال­گری افسردگی بک و فرسودگی تحصیلی ماسلاش در بین دانشجویان دختر 25- 19 ساله توزیع شد و سپس بر اساس نمره­ی پرسشنامه­ها دانشجویانی که از متوسط نمرات در هر دو پرسشنامه برخوردار بودند انتخاب گردیده و از بین افرادی که شرایط ورود به پژوهش حاضر را داشتند 34 نفر برای مشارکت در پژوهش حاضر داوطلب شدند که به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش( 17 نفر) و کنترل(17 نفر) قرار گرفتند و به آزمون­های رایانه­ای دسته­بندی کارت­های ویسکانسین و استروپ رنگ- واژه و آزمون فراخنای حروف ارقام پاسخ دادند. جلسات نوروفیدبک برای گروه آزمایش در آزمایشگاه روانشناسی دانشگاه کردستان و برای هر فرد طی یک دوره­ی آموزشی 10 جلسه­ای( هفته­ای 2 بار و به مدت 45 دقیقه) انجام شد. پروتکل نوروفیدبک با استفاده از امواج آلفای بالا در ناحیه­ی پاریتال- اکسیپیتال)نقاطP3, PZ, P4, O1, 02) و به ویژه نقطه­ی PZانجام گرفت که پس از گذشت 3 جلسه دو نفر از اعضای گروه آزمایش از ادامه­ی همکاری انصراف دادند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پس­آزمون به عمل آمد و داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss 18 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکرد­های اجرایی دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی موثر بوده است ( 001/0> p). یافته­های این پژوهش نشان داد که نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکرد­های اجرایی دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی اثر­گذار است و از طریق تغییراتی که در سطوح سلولی مغز ایجاد می­کند منجر به بهبود عملکرد شناختی افراد می­شود.}, keywords_fa = {نوروفیدبک,امواج آلفای بالا,کارکرد‌های اجرایی,نشانگان فرسودگی تحصیلی,علایم افسردگی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8613.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8613_e9b183a3e240fec35b5100ce69727d1c.pdf} } @article { author = {Mahmoudpour, Abdolbust and Barzegari Dahaj, Aboulfazl and Salimii Bajestani, Hossin and Yousefi, Naser}, title = {Prediction of Perceived Stress on the Basis of Emotional Regulation, Experiential Avoidance and Anxiety Sensitivity}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {189-206}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {10.22054/jcps.2018.8614}, abstract = {Stress is among the important factors of beginning and continuing addiction. The aim of this research was to anticipate the perceived stress on the basis of emotional regulation, experiential avoidance and anxiety sensitivity. The present research is of correlation kind which falls under the explanatory projects category. Research population consisted of all of the individuals that were addicted to drugs, and who used the services of addiction treatment centers of Tehran in 1394. From among the research population 220 individuals were selected by convenience sampling method, and then filled out the questionnaires which were related to the research. Evaluation tools were emotion regulation (Gras and John, 2003), experiential avoidance (Bond et al, 2007) and anxiety avoidance (Rees et al, 1986). Regression analysis results showed that repression, experiential avoidance and anxiety sensitivity components anticipates the perceived stress in addicted individuals significantly and positively and the reevaluation component predicted it negatively and significant. Findings of the present research pointing out to the fact that psychological structures including emotional regulation, experiential avoidance and anxiety sensitivity, have important role in the perceived stress of the individuals who are addicted to drugs. Thus, in creating a psychotherapeutic basis for people who are addicted to drug, this factor should be taken into consideration.}, keywords = {Perceived stress,emotional regulation,Experiential avoidance,Anxiety sensitivity}, title_fa = {پیش بینی استرس ادراک شده براساس تنظیم هیجان، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی افراد وابسته به مواد}, abstract_fa = {استرس یکی از عوامل مهم در شروع و تداوم اعتیاد است. هدف این پژوهش پیش‌بینی استرس ادراک‌شده بر اساس تنظیم هیجان، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که در مقوله طرح‌های توصیفی قرار دارد. جامعه‌ی پژوهش حاضر تمامی افراد وابسته به موادمراکز ترک اعتیاد عادل و نصوح شهر تهران در سال 1394 بود. از جامعه آماری 230 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس، پرسشنامه‌های مربوط به پژوهش را کامل کردند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003)، اجتناب تجربی (بوند و همکاران، 2007) و حساسیت اضطرابی (ریس و همکاران، 1986) بود. نتایجتحلیل همبستگی بین متغیرها نشان داد بین استرس ادراک شده با مؤلفه های تنظیم هیجان، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی افراد وابسته به موادرابطه وجود دارد(p<0.05). همچنین نتایج نهایی تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه تنظیم هیجان سرکوبی، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی به‌صورت مثبت و معنی‌دار و مؤلفه ی ارزیابی مجدد به صورت منفی و معنی دار قادر به پیش‌بینی استرس ادراک‌شده در افراد وابسته به مواد بودند(p<0.05). نتایج به دست آمده از این پژوهش، اشاره دارد به اینکه سازه های روان شناختی تنظیم هیجان، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی نقش بسزایی در استرس ادراک شده افراد وابسته به مواد دارند؛ بنابراین، پی ریزی روان درمانی افراد وابسته به مواد مستلزم در نظر گرفتن این عوامل می باشد.}, keywords_fa = {اجتناب تجربی,استرس ادراک‌شده,تنظیم هیجان,حساسیت اضطرابی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8614.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_8614_a964ff608129902c1e9b016e856c4f31.pdf} }