@article { author = {eskandari, hossein}, title = {Discovering the Social World of Mental Illness: A Review of the Nature of Mental Illness and Emphasis on its Linguistic Structure}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {3}, number = {12}, pages = {1-20}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Background: Cultural psychology is a new discipline covering a universalistic intercultural version derived from a specific historical and cultural discourse. Since Kleinman’s major revision (1988), cultural psychopathology has been reconsidered with the aim of updating the previous reviews, assessment of conceptualizations and current methods, recognition of index trends, conceptual progressions, particularly changes in the definition of culture, studying both specific and common culture trends, the role of culture in psychiatric diagnosis for DSM-V and the World Health Organization report. In the new version, some cases of diseases such as depression and schizophreniaare included. Objective: The present research aims to show that mental illness is of a linguistic structure and study the illness as a cultural issue. Method: The method applied in this research wasthat of discourse analysis. Discourse analysis, as a method of qualitative research, analyzes language and speech. The module of discourse analysis is narrative. A narrative is a cultural text, or scientific theory or social act. In discourse analysis, the researcher tries to recognize the underlying narratives of discourses through analyzing language and speech as well as interpreting approaches and theories. Studying discourse patterns created during usage of discursive resources, the analyst aims to identify the sources of similarities and differences. Results: In recent years, research on cultural psychopathology has turned to an important area of study. The most important issue in cultural psychology and cultural psychopathology is to become aware of the definition of culture as specific discourse, and its role in in defining, clarifying and specifying mental illnesses. Cultural psychopathology focuses on language and the social global structure of language. It is in the light of language that we can reach to an integrated conceptualization of mental illness as a social and cultural construct. Conclusion: The ultimate goal of cultural psychopathology is to reduce pain and to improve people’s lives. Our modified definition of culture led to an analysis of signs and resources of cultural psychopathology in various levels of individual, family, society, and the expanded social system ones, which are all required for reaching this aim. Furthermore, culture is considered as a dynamic, variable and discursive process that is formed by role-playing of language in the social construct. }, keywords = {Language,narrative,Metaphor,Culture,Mental disorders,Depressive Disorder,Schizophrenia Disorder}, title_fa = {کشف جهان اجتماعی بیماری روانی، بازنگری در ماهیت بیماری روانی و تاکید بر ساخت زبانی آن}, abstract_fa = {زمینه: روان شناسی فرهنگی حوزه جدیدی است شامل نسخه‌ی جهان شمول بین- فرهنگی که از گفتمان خاص تاریخی و فرهنگی مشتق شده است. آسیب شناسی روانی فرهنگی از زمان بازنگری مهم کلاینمن (1988)، با هدف به روز کردن بازنگری‌های گذشته، ارزیابی مفهوم سازی‌ها و روش‌های جاری و تشخیص گرایش‌های شاخص، پیشرفت‌های مفهومی به ویژه تحولاتی در تعریف فرهنگ و بررسی هم جریان‌های خاص و هم جریان‌های عام فرهنگ، سهم فرهنگ در تشخیص برایDSM-V و گزارش سازمان جهانی بهداشت روانی، مورد بررسی مجدد و مقایسه قرار گرفته و به مواردی از بیماری‌ها از جمله افسردگی و اسکیزوفرنی اشاره شده است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بیان این مطلب است که بیماری روانی ساخت زبانی دارد و آن را به منزله موضوع و مساله فرهنگی مورد بررسی قرار داده است. روش: روش پژوهش تحلیل گفتمان است. تحلیل گفتمان به منزله روش پژوهش کیفی، زبان و سخن را مورد واکاوی قرار می‌دهد. واحد تحلیل گفتمان روایت است. روایت متنی است فرهنگی، نظریه‌ای علمی یا کنشی اجتماعی. در تحلیل گفتمان با تحلیل زبان و سخن و تفسیر دیدگاه‌ها و نظریه‌ها، پژوهشگر تلاش می‌کند روایت زیر ساخت آنها را مورد بازشناسی قرار دهد. تحلیلگر با بررسی و تحلیل الگوهای گفتمانی، الگوهایی که به هنگام به کارگیری منابع گفتمانی خلق می‌شوند، در صدد آن است تا منابع تشابه و تفاوت را بازشناسی کند. نتایج: در سال‌های اخیر پژوهش‌های آسیب شناسی روانی فرهنگی تبدیل به عاملی مهم شده است. در روان شناسی فرهنگی و آسیب شناسی روانی فرهنگی مهمترین مساله آگاه شدن از تعریف فرهنگ به عنوان گفتمان و نقش آن در تعریف و تبیین و تعیین بیماری روانی است. . تمرکز آسیب شناسی روانی فرهنگی  بر زبان و ساخت جهان اجتماعی زبان است. و در سایه نقش آفرینی زبان است که می‌توان به مفهوم یکپارچه‌ای از بیماری روانی به منزله یک ساخت اجتماعی و فرهنگی دست پیدا کرد. بحث و نتیجه گیری: هدف غایی آسیب شناسی روانی فرهنگی کاستن از رنج و بهبود زندگی افراد است.  تعریف اصلاح شده ما از فرهنگ منجر به تحلیلی از نشانه‌ها و منابع آسیب شناسی روانی در سطوح متعدد فردی، خانوادگی، جامعه و سیستم اجتماعی گسترده‌تر شد که مورد نیاز برای این هدف می‌باشد. همچنین فرهنگ به عنوان فرایندی پویا، متغیر و گفتمانی در نظر گرفته می‌شود که زبان با نقش آفرینی در ساخت اجتماعی به آن شکل می‌دهد. }, keywords_fa = {زبان,روایت,استعاره,فرهنگ,اختلالات روانی,اختلال افسردگی,اختلال اسکیزوفرنی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_706.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_706_354e8f1e8349ff8857e4312cbd13f455.pdf} } @article { author = {jamali paghaleh, somayeh and Abedi, Ahmad and nazari badi, marzieh and Mirzaeirad, Reza}, title = {A Comparison of the Effectiveness of Social-Emotional Learning Program and Social Problem-Solving Training on the Rate of Oppositional Defiant Disorder: An Assessment of Parents}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {3}, number = {12}, pages = {21-40}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {The present research aims to compare the effectiveness of social-emotional learning program and social problem-solving training on the rate of oppositional defiant disorder. The statistical population included all the 3rd and 4th-grade male students with symptoms of oppositional defiant disorder in Isfahan city in the educational year 2010-2011. Using multistage sampling method, 45 subjects were selected from among the students of two random boy elementary schools. The participants were randomly assigned into three groups, each consisting of 15 students. The method applied in the research was that of quasi-experimental. The Oppositional Defiant Disorder Rating Scale and clinical interview were used to diagnose the disorder symptoms. Then, the two experiment groups received 7 sessions of two separate approaches of social-emotional learning and social problem-solving. The rate of oppositional defiant disorder symptoms was assessed in the three groups during two stages of pre-test and post-test. The data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that the average scores of oppositional defiant symptoms in the two experiment groups was significantly lower than that of control group (p<0.001). The results also indicated that training both social-emotional and social problem-solving programs is effective in reducing the symptoms of oppositional defiant disorder. Therefore, the social-emotional learning and social problem-solving programs as the underlying skills of emotional intelligence, social learning and interpersonal relationships can be effective approaches in dealing with oppositional defiant disorder.}, keywords = {Oppositional Defiant Disorder (ODD),Social-Emotional Learning Program,Social Problem-Solving Training}, title_fa = {مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی و آموزش حل مسئله اجتماعی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ارزیابی والدین)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی و حل مسئله اجتماعی بر میزان نشانه های اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی دارای نشانه های اختلال نافرمانی مقابله‌ای شهر اصفهان در سال تحصیلی  90- 89 بودند. از بین این جامعه آماری با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای دو دبستان پسرانه به تصادف انتخاب شد و از بین دانش آموزان پایه سوم و چهارم 45 دانش آموز به شیوه تصادفی در سه گروه 15 نفری گمارده شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. در این پژوهش جهت تشخیص نشانه های اختلال مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای فرم والدین و مصاحبه بالینی مورد استفاده قرار گرفت. سپس دو رویکرد آموزشی، در دو گروه آزمایش طی7 جلسه اجرا شد. میزان نشانه های اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان در سه گروه طی دو مرحله(پیش آزمون و پس آزمون) مورد سنجش قرار گرفت. داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، میانگین نمرات نشانه های نافرمانی درگروه های آموزشی کاهش معناداری نسبت به گروه کنترل داشت(001/0 P<). نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی و حل مسئله اجتماعی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله‌ای موثر می باشند. لذا توجه به برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی و حل مسئله اجتماعی به مثابه مهارتهای زیربنایی هوش هیجانی و مهارتهای زیربنایی یادگیری اجتماعی و روابط بین فردی می توانند رویکردی موثر در آموزش  اختلال نافرمانی مقابله‌ای باشند. }, keywords_fa = {اختلال نافرمانی مقابله‌ای,برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی,آموزش حل مسئله اجتماعی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_709.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_709_abf0e6b52fb1f83bb353ff629bff9bf4.pdf} } @article { author = {mahammadi, shahnaz}, title = {The Effect of Spiritual Therapy on Depression in Elderly Women Residing in Nursing Homes}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {3}, number = {12}, pages = {41-63}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Objectives: The present research aims to study the effect of spiritual therapy on depression in elderly women residing in nursing homes. Method: This was a quasi-experimental research applying the method of pre-test and post-test. The subjects included 34 elderly women suffering from depression residing in Kahrizak nursing home. After the Geriatric Depression Scale ‘GDS’ (1993) was carried out, the subjects scored 15 or higher were randomly selected by using simple sampling method. Then, they were randomly assigned to experiment and control groups. The experiment group received 10 sessions of spiritual therapy. Subsequently, the GDS test was carried out again to both groups. T-test was used to analyze the data. Results:The results showed that there was a significant difference between the experiment and control groups in terms of GDS score, and that spiritual therapy could decrease the rate of depression in elderly women residing in the nursing home. Conclusion: Spiritual therapy, as a rehabilitation and nonorganic interference, can help betterment of depression in elderly women.}, keywords = {Spiritual Therapy,Depression,Elderly,Nursing Home}, title_fa = {اثر معنویت درمانی بر افسردگی زنان سالمند ساکن آسایشگاه سالمندان}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر معنویت­درمانی بر افسردگی زنان سالمند ساکن در آسایشگاه سالمندان بود. روش: این پژوهش جزء طرح­های نیمه­تجربی طبقه­بندی می­شود و به شیوه پیش­آزمون- پس­آزمون روی 34 زن سالمند مبتلا به افسردگی در خانه سالمندان کهریزک انجام شد. پس از اجرای آزمون افسردگی سالمندان GDS (1993) افرادی که نمره 15 یا بالاتر در آزمون کسب کردند به روش تصادفی ساده انتخاب و به طورتصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. روی گروه آزمایشی 10 جلسه معنویت­درمانی صورت گرفت و سپس دوباره آزمون GDS به دو گروه داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t استفاده شد. یافته­ها: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که معنویت­درمانی باعث کاهش افسردگی در زنان سالمند در آسایشگاه شد و بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد. نتیجه­گیری: معنویت­درمانی به عنوان یک مداخله توانبخشی و غیرعضوی می­توانند سبب بهبود زنان سالمند مبتلا به افسردگی شود.}, keywords_fa = {معنویت‌درمانی,افسردگی,سالمند,آسایشگاه سالمندان}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_720.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_720_f3f325e85c158b353902bafd71f7beab.pdf} } @article { author = {Hemmati, Azad and Dezhkam, Mahmoud and delavar, ali and Atef Vahid, Mohammad Kazem and Borj’ali, Ahmad and kamkari, kambiz}, title = {The Consistency between the Personality Psychopathology Five (PSY-5) Scales of the MMPI-2-RF Questionnaire and the Characteristics Proposed by DSM-IV Axis II}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {3}, number = {12}, pages = {69-82}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {The present research aims to study the consistency between the Personality Psychopathology Five (PSY-5) scales and DSM-IV axis II. The study was a questionnaire survey research applying methodological and testing methods. First, the experimental background of the Iranian data for PSY-5 as well as the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) were studied. Then, the consistency between PSY-5 and DSM-5 was investigated in a multivariate environment through examining the joint factor analysis of PSY-5 and PID-5. The data were collected using MMPI-2-RF and PID-5 questionnaires. The sample population included 793 (student, non-student, and clinical) subjects selected from among all people older than 16 in Tehran. At the end, 452 protocols of the answered items were recognized as valid for doing statistical analysis. Depending on the research questions, the methods of question categorization, exploratory factor analysis, principal component analysis with varimax rotation, common factor analysis, maximum-likelihood estimation with varimax rotation, Horn's parallel analysis, confirmatory factor analysis, goodness of fit index (GFI), X2 / d. f. ratio, adjusted goodness of fit index (AGFI), comparative fit index (CFI), root mean square error of approximation (RMSEA), and SPSS and AMOS software. The results were indicative of a good fitness of the research data with confirmatory factor analysis models for both PSY-5 and PID-5 scales. The results of the common exploratory factor analysis also confirmed the hypothesis, and showed that each scale of PSY-5 had a significant factor loading in the expected areas of DSM-5.}, keywords = {Personality disorders,PSY-5 Scale,DSM-5 Scale,PID-5 Scale}, title_fa = {همخوانی مقیاس‌های آسیب‌شناسی شخصیت (PSY-5) پرسشنامه MMPI-2-RF با صفات پیشنهادی محور دوم DSM-5}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف کلی مطالعه انطباق ساختار پنج عاملی شخصیت مرضی (PSY-5) با محور دوم DSM-5 در قالب یک پژوهش پیمایشی پرسشنامه­ای انجام گرفته است. پژوهش از جمله مطالعات روش­شناسی و آزمون­سازی به حساب می­آید. در این تحقیق ابتدا حمایت تجربی داده­های ایرانی برای ساختار پنج عاملی شخصیت مرضی (PSY-5) و ساختار عاملی صفات و حیطه­های کلی شخصیت DSM-5 مطالعه شدند. سپس همخوانی بین مقیاس­های شخصیت مرضی (PSY-5) با حیطه­های پنج‌گانه محور دوم DSM-5 در یک فضای مکنون چندمتغیری با بررسی ساختار عاملی مشترک مقیاس­های PSY-5 و صفات PID-5مطالعه شده است. به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه­های MMPI-2-RF و PID-5 در اختیار نمونه­ای به حجم 793 نفر (متشکل از نمونه دانشجویی، غیردانشجویی و کلینیکی) از جامعه بالای 16 سال شهر تهران قرار گرفت که نهایتاً 452 پروتکل از موارد پاسخ داده شده جهت انجام تحلیل­های آماری معتبر تشخیص داده شدند. به تناسب سؤالات پژوهش از روش­های بسته­بندی سوالات، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل مولفه­های اصلی با چرخش واریماکس، تحلیل عاملی مشترک، برآورد بیشینه درست­نمایی با چرخش پروماکس، تحلیل موازی هورن، تحلیل عاملی تاییدی، شاخص نیکویی برازش(GFI)، نسبت (X2 / d.f.)، شاخص نیکویی برازش اصلاح­شده(AGFI)، شاخص برازش تطبیقی(CFI)، ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریب­(RMSEA) و نرم­افزارهای SPSS و AMOS استفاده شده است. یافته­ها حاکی از برازش مطلوب مدل تحلیل عاملی تاییدی هر دو مقیاس PSY-5 و PID-5 با داده­ها بوده است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مشترک نیز با مبانی نظری مورد انتظار انطباق نسبتاً مطلوبی داشته و نشان داده است که هر کدام از مقیاس­های PSY-5 بر روی حیطه­هایی مورد انتظار DSM-5 دارای بار عاملی معنادار بوده­اند.}, keywords_fa = {اختلالات شخصیت,مقیاس PSY-5,DSM-5,مقیاس PID-5}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_729.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_729_60942f2526f3719dacc36990ff244f9b.pdf} }