@article { author = {Mahmūdniā, Alirezā and Rastegārpūr, Hasan and Jokār, Farhād}, title = {Effect Of Cognitive Group Therapy On The Reduction Of Depression Of High School Student}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {1-29}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Introduction: Depression is a disorder that has attracted the attention of psychologists and therapists all over the world.  This study aims to clarify and elucidate two major points: a) epidemic status of depression on various levels of high school students; and b) scrutiny of group cognitive therapy influence on the reduction of irrational beliefs and depression of the students. Method: Sample consisted of 457 students, randomlyselected based by cluster sampling method. Beck's questionnaire (short form) was used and the following results were obtained: 1) %36.97 without depression; 2) %35.23 with mild depression; 3) %20.35 with average depression; 4) % 7.44 with intensive depression. Next, 36 students with average and intensive depression were matched according to their age, grades, and major.  Then 16 students were randomly selected and put into two groups of eight in experimental and control groups.  Both groups were tested by pre and post test of Beck's depression and Jones's irrational beliefs questionnaire. Experimental group received 10 sessions of group treatment cognition based on Ellis method of Rational Emotive Therapy.  Two significant points were determined:  a) paired sample t-test pertaining to pre and post tests of both groups (differences of within groups), and b) Independent sample t-test pertaining to the difference of pre and post tests scores (difference of between groups). Result: The data revealed that: A) Irrational beliefs had meaningful reduction [%95 confidence]; 1- Anxious over concern; 2- Frustration reaction; 3- Perfectionism. B) Irrational beliefs which had reduction but was not meaningful; 1- Emotional irresponsibility [Approximately meaningful]; 2- Dependency; 3- Demand for approval; 4- Problem avoidance.  C) Irrational beliefs which had no reduction at all [even followed by increase]; 1- High self expectation; 2- Helplessness for change; 3- Blame proneness. However, the total score of irrational beliefs test had a meaningful reduction [%95 confidence). In that sense, there had been a meaningful reduction in the depression scores of the experimental group [%95 confidence]. Discussion: The result indicates that group cognitive therapy helps the reduction of irrational beliefs as well as student's depression simultaneously.}, keywords = {Depression,Irrational Beliefs,cognitive therapy,Rational-Emotive Therapy}, title_fa = {میزان شیوع افسردگی و تأثیر شناخت درمانی گروهی بر کاهش آن در بین دانش‌آموزان}, abstract_fa = {مقدمه: افسردگی اختلالی است که سال‌هاست توجه بهداشت‌کاران روانی را به خود جلب کرده است. میزان افسردگی به قدری نگران کننده است که آن را سرماخوردگی اختلال‌های روانی نامیده‌اند. روش: تعداد 457 نفر از دانش‌آموزان دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها و مراکز پیش‌دانشگاهی قرچک به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند. سپس از پرسشنامه بک‌ برای سنجش افسردگی استفاده گردید. در مرحله دوم 36 نفر از دانش‌آموزانی که علائم افسردگی متوسط و وخیم را بروز داده بودند به صورت تصادفی انتخاب شدند و بعد از همتاسازی آنها از نظر سن، رشته و پایه تحصیلی، وضعیت درسی (معدل نیم‌سال اول) و نمره‌های افسردگی بک، به صورت کاملا تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرار گرفتند، پس از همتاسازی دو گروه 8  نفری تشکیل شد.  گروه کنترل در لیست انتظار برای درمان قرار گرفت و گروه آزمایش در معرض 10 جلسه شناخت‌درمانی گروهی به روش الیس قرار گرفتند. از هر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون افسردگی بک و باورهای غیر منطقی جونز گرفته شد. پس از محاسبه تفاوت نمره‌های پس‌آزمون و پیش‌آزمون در گروه کنترل و آزمایش بوسیله آزمون t همبسته تفاوت‌های بین گروهی آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: در مرحله اول 97/36 درصد دانش‌آموزان فاقد افسردگی، 23/35  درصد دارای افسردگی خفیف، و 35/20 درصد مبتلا به افسردگی وخیم بودند. در مرحله دوم باورهای غیر منطقی گروه شناخت درمانی به گونه معنی‌داری کاهش یافت. بررسی نمره‌های افسردگی نشان داد که نمره افسردگی دانش‌آموزان گروه آزمایشی نیز کاهش یافته است. به طور کلی یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که شناخت درمانی گروهی به طور هم‌زمان موجب کاهش باورهای غیرمنطقی و افسردگی دانش‌آموزان شده هست. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که استفاده از سبک عقلانی عاطفی و شناخت درمانی، در درمان افسردگی نوجوانان مؤثر است و روان‌شناسان، روان‌پزشکان و مشاوران می‌توانند این شیوه درمانی را به کار ببرند.}, keywords_fa = {: افسردگی,باورهای غیر منطقی,شناخت درمانی گروهی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2080.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2080_3b0952d7861c63a573c662cd7e3efc28.pdf} } @article { author = {Sohrābi, Farāmarz and Dārini, Mehrnūsh and Dāvūdi, Hussein}, title = {Effectiveness of Stress Inoculation Training on Reduction of Stress, Anxiety and Depression in Working Women}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {28-49}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to determine the effectiveness of Stress Inoculation Training (SIT) on reduction of stress, anxiety and depression in working women. The research methodology was semi-experimental. The statistical population of this research consisted of all those women employed in private sector of Tehran Welfare organization in the year 2010. In this procedure 24 of the female staff who gained higher average scores in Depression Anxiety Stress Scale (DASS) were randomly selected and divided into two groups of 12 each, as an experimental and control groups. Experimental group received SIT through ten 2-hour sessions. Both groups were tested and evaluated twice (pre-test, post-test). The results of the study obtained from analysis of covariance indicated that the mass SIT intervention is effective in reduction of stress, anxiety and depression amongst working women. According to the results of the study, it can be concluded that the SIT is an effective technique to reduce stress, anxiety and depression.}, keywords = {: Stress Inoculation Training (SIT),stress,Anxiety,Depression,working women}, title_fa = {اثربخشی روش آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس (SIT) بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی زنان شاغل}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، اثر‌بخشی روش آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی زنان شاغل مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش روش مورد استفاده نیمه‌آزمایشی است و جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه زنان کارمند بخش خصوصی بهزیستی شهر تهران در سال 1389 تشکیل می‌دهند. تعداد 24 نفر از کارمندان زن که نمره کسب شده آنها در پرسشنامه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) لایبوند بالاتر از میانگین بود به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 2 ساعته آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس را دریافت کردند. هر دو گروه دو بار (پیش‌آزمون، پس‌آزمون) مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که روش آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس در کاهش استرس، اضطراب و افسردگی زنان شاغل مؤثر است.}, keywords_fa = {آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس (SIT),استرس,اضطراب,افسردگی,زنان شاغل}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2081.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2081_9f87906f0aba3e3c908837890ecb03b1.pdf} } @article { author = {Ahmadi Tahūr-Soltāni, Mohsen and Karami-Niā, Rezā and Ahadi, Hasan and Morādi, Alirezā}, title = {Standardization, Validity and Reliability of Adult Domain-Specific Hope Scale (ADSH) in Iranian University Students}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {51-73}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Background and Objective: To measure the mental strength and ability of human and structures that exist in field of positive psychology some instruments are required. The aim of the present study was to investigate the psychometric properties of Simpson's Hope Scale in Iranian university students. Methods: In this descriptive-survey research 1000 students of the 18-34 age group and the 23.9±5.13 mean were selected through categorical cluster sampling method from among different Iranian universities, and the participant answered Snyder's Hope Scale, Oxford Happiness Scale, Hardiness Scale, Beck Hopelessness Inventory, Riff's Psychological Well-being Scale as well as Simpson's (1999) Hope Scale (with minor changes). Results: Of meaningful significance (p<0/01) were Coefficients of Cronbach's Alpha (0.94), split-half (0.85), convergent validity (with Hardiness, (0.40), Happiness, (0.64), Psychological Well-being, (0.47), divergent validity (with Hopelessness, -0.25). Exploratory factor analysis showed that 40-items Hope scale for adults had five latent factors that explain 56% of the variance. Second order confirmatory factor analysis indicated that the five factors had high factor loadings on one latent factor and therefore six factors model was fitted with the data (AGFI=0.93, RMSEA= 0.037, NFI=0.98). Conclusion: The results showed that this test has high reliability and validity and can be used in other researches as well.}, keywords = {Hope,Standardization,reliability,validity,exploratory factor analysis,Confirmatory Factor Analysis}, title_fa = {هنجاریابی، روایی و اعتبار مقیاس امیدواری حوزه‌های خاص در دانشجویان ایرانی*}, abstract_fa = {زمینه و هدف: اندازه‌گیری نقاط قوت و توانمندی‌های ذهنی انسان و سازه‌هایی که در حیطه روان‌شناسی مثبت وجود دارد نیازمند ابزارهایی می‌باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی مشخصات روان‌سنجی مقیاس امیدواری بزرگسالان سیمپسون (1999) در دانشجویان ایرانی بود. روش پژوهش: در این تحقیق توصیفی- پیمایشی 1000 نفر دانشجو با دامنه سنی (18 تا34) و میانگین 13/5±9/23  با روش نمونه گیری خوشه‌ای طبقه‌ای از بین دانشگاه‌های مختلف انتخاب شدند و به  پرسشنامه‌های امیدواری اسنایدر، شادکامی‌آکسفورد، سرسختی روانی، ناامیدی بک، و بهزیستی روان‌شناختی ریف به همرا مقیاس امیدواری سیمپسون ( 1999)، (با اندکی تغییر) پاسخ دادند. یافته‌ها: ضرایب آلفای کرونباخ (94/0)، دونیمه کردن (85/0)، اعتبار همگرا با مقیاس‌های سرسختی (40/0)، شادکامی (64/0)،  و بهزیستی روان‌شناختی ( 47/0) اعتبار واگرا ( ناامیدی بک،25/0-)، اعتبار ملاکی (امیدواری اسنایدر، 55/0) به دست آمد که همگی در سطح 01/0< p معنی‌دار بودند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس 40 سؤالی امیدواری بزرگسالان در نمونة ایرانی از پنج عامل اشباع شده است که 56 درصد واریانس مقیاس را تبیین می‌کنند. تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم نشان داد پنج عامل مذکور به خوبی بر روی یک عامل اصلی بار می‌شوند و مدل شش عاملی به خوبی با داده‌ها برازش داشت (93/0 AGFI=،  037/0RMSEA=، 98/0 NFI=). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که‌این آزمون از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و قابل استفاده در سایر تحقیقات می‌باشد}, keywords_fa = {امیدواری,هنجاریابی,اعتبار,روایی,تحلیل عاملی اکتشافی,تحلیل عاملی تأییدی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2082.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2082_21968bd6d581b8785fb47189df2c9829.pdf} } @article { author = {Kāzemiyān, Somayyeh and Delāvar, Ali}, title = {Effectiveness of Life Review Therapy on General Health Improvement in Addicts Voluntarily Seeking Therapy}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {75-90}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {  The aim of this research is to improve the general health in addicts who voluntarily seek treatment. The study is semi-experimental with pre-test and post test design. After applying the general health questionnaire (GHQ) on the participants, 20 clients with scores over the standard level (23 or more) were chosen randomly as the subjects, and were divided into experimental and control groups. Both groups underwent pre- and post-tested. The results showed that life review therapy can reduce depression, anxiety and physical symptoms, and enhance the rate of general health and social performance of the subjects.}, keywords = {addicted,general health,life review therapy}, title_fa = {اثربخشی مرور زندگی بر افزایش سلامت عمومی‌ معتادین خوددرمانجو}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مرور زندگی بر افزایش سلامت عمومی‌ معتادین خوددرمانجو است. روش: جامعه آماری پژوهش، بیمارانی بودند که برای ترک اعتیاد به یکی از مراکز ترک اعتیاد بیماران سرپایی وابسته به سازمان بهزیستی مشهد مراجعه کرده بودند. تعداد اعضای نمونه 20 نفر هستند که به صورت نمونه‌گیری در دسترس و براساس نمرات آنها در پرسشنامه GHQ (نمره 23 و بالاتر) انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی ساده در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گواه جایگزین شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش، پرسشنامه GHQ است که دارای روایی و پایایی منایبی است. روش تحقیق به صورت نیمه تجربی است و برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان مرور زندگی بر افزایش سلامت عمومی ‌معتادین خوددرمانجو و به عبارتی کاهش خرده آزمون‌های آن یعنی علایم جسمانی، علایم اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کنش اجتماعی و علایم افسردگی مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد به کارگیری روش درمانی مرور زندگی به شکل چشم‌گیری در افزایش سلامت روانی معتادین در حال ترک مؤثر باشد}, keywords_fa = {مرور زندگی,سلامت عمومی,معتادین خوددرمانجو}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2083.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2083_d727099441da66d05a6d36dcb13b8e5e.pdf} } @article { author = {Saeediyān, Fātemeh and Nili, Mohammad-Rezā}, title = {A Study on the Effect of Assertiveness Training on Social Adjustment and Positive Self-Concept for Head-of-Household Women}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {91-115}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Background: Women living as the head of a family are vulnerable for a variety of reasons. Objectives: This investigation examined the effect of assertiveness training on social adjustment and positive self concept of those women in Tehran who head their family and household. In this research, the assumption is that assertiveness training is influential on social adjustment and positive self concept of such women. Methods: This research was quasi-experimental with pre-post test and control group. The sample consisted of 30 head-of-household women living in Tehran. Bell social adjustment and Tennessee self concept are two questionnaires that are used in this study. "T test" has been used for the analysis of the aggregate data. Conclusions: The results showed that assertiveness training has a meaningful influence on the social adjustment of head-of-household women, but no effect on their positive self concept.}, keywords = {Assertiveness,social adjustment,self concept}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و خودپنداره مثبت زنان سرپرست خانوار}, abstract_fa = {زمینه: زنان سرپرست خانوار بدلایل گوناگون، در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارند. هدف: در این پژوهش، تأثیر آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و خودپنداره مثبت زنان سرپرست خانوار در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است و فرض بر این است که آموزش ابراز وجود بر افزایش سازگاری اجتماعی و خودپنداره مثبت زنان سرپرست خانوار تأثیر دارد. روش: پژوهش مورد استفاده، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه، از یک نمونه در دسترس 30  نفری از زنان سرپرست خانوار تهرانی استفاده گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسش­نامه‌های سازگاری اجتماعی بل (فرم بزرگسالان) و خودپنداره تنسی هستند. به منظور تحلیل داده­ها، از آزمون تی استفاده شده است. نتایج: آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی زنان سرپرست خانوار تأثیر معناداری دارد، ولی بر خودپنداره مثبت آنان تأثیر معناداری ندارد.}, keywords_fa = {ابراز وجود,سازگاری اجتماعی,خودپنداره}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2084.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2084_6dfb01cd4aa75aa902f8d8b5b98a00ed.pdf} } @article { author = {Shokūhi Yektā, Mohsen and Akbari-Zardkhāneh, Saeed and Qahvehchi, Fahimeh}, title = {Training Preschool Teachers for Problem-solving and Anger Management and its Effect on Teaching Style, Aggression and Happiness}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {116-137}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Objective: This paper aims to study the effectiveness of training the pre-school teachers for issues relating to problem solving and anger management, and its impact on their teaching style, aggression and happiness. Method: The present study is of a quasi-experimental “pretest-posttest” single group design. 48 preschool teachers in Tehran were selected, and asked to complete the Teaching Style Questionnaire, Redford-Williams Hostility, and Oxford Happiness Inventory. The subjects were then exposed to problem-solving and anger management training. Results: Test results for pre and post tests in all subscales of parenting styles showed significant differences. Comparison of the effect size for different subscales of teaching styles suggested that the highest effect size was for problem solving. Also hostility showed a significant decrease and happiness a significant increase in the posttest stage. Conclusion: It is concluded that the interventions applied in the present study can be used to increase happiness, decrease hostility and improve the problem solving strategies accordingly.}, keywords = {teaching problem solving,Anger Management,hostility,Happiness,teaching methods,preschool teachers}, title_fa = {اثربخشی آموزش حل مسئله، مدیریت خشم بر سبک‌های تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیش‌دبستانی}, abstract_fa = { هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله و مدیریت خشم بر سبک­های تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیش دبستانی انجام گرفته است. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک­گروهی است. برای این منظور ۴۸ نفر از مربیان زن پیش­دبستانی شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند و مقیاس روش­های تربیتی معلمان، سیاهه احساس خصومت ردفورد - ویلیامز و سیاهه شادکامی آکسفورد را تکمیل کردند. سپس در معرض مداخله آموزش روش حل مسئله و مدیریت خشم قرار گرفتند. یافته­ها: نشان می­دهند که شرکت در کارگاه­ها، به افزایش میانگین خرده‌مقیاس حل مسئله و کاهش میانگین دیگر خرده‌مقیاس­­های سبک­های تربیتی گروه نمونه شده است. هم‌چنین نتایج آزمون اثر بین آزمودنی­ها نشان داد پیش‌آزمون و پس‌آزمون در کلیه خرده‌مقیاس­های روش­های تربیتی تفاوت معناداری دارند. مقایسه اثربخشی آموزش ارائه­ شده در خرده‌مقیاس‌های روش‌های تربیتی نشان می­دهد بالاترین اندازه اثر آن بر خرده‌مقیاس حل مسئله بوده است. هم‌چنین در مرحله پس‌آزمون میانگین خصومت و شادکامی به طور معناداری کاهش و افزایش یافته است. نتیجه­گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت برای افزایش شادکامی، کاهش خصومت و هم‌چنین بهبود روش­های تربیتی می­توان از مداخلات مورد استفاده در پژوهش حاضر سود برد.}, keywords_fa = {آموزش حل مسئله,کنترل خشم,خصومت,شادکامی,روش‌های تربیتی,معلمان پیش‌دبستانی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2085.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2085_9c8063f0b26fd460652a450e80ace4e5.pdf} } @article { author = {Asgari, Mohammad and Hāshemi-Nasab, Batūl and Faraji, Fardin}, title = {The Effect of Cognitive-Behavior Stress Management Treatment on Quality of Life and Depression in Female Multiple Sclerosis Patients}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {140-164}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {Introduction:There exists a close relationship between the quality of life and health, and the chronic diseases have negative effects in this respect. Researchers have shown the positive impact of stress management on reducing psychological and physical disorders. The goal of the present study was to determine the effectiveness of cognitive-behavior stress management treatment on the quality of life and depression in female Multiple Sclerosis Patients. Method: A pretest – post-test design with control group was used in this study. The population included the female MS patients who resided in Arak in the year 1389/2010. A sample of 40 patients was randomly selected and assigned into control and experimental groups. All the participants responded to a 24 item Life Style Questionnaire as well as to Beck Depression inventory (BDI) which comprised 21 items. Then, the experimental group participated in a 10-session cognitive-behavioral stress management treatment. After the treatment program, the questionnaires were submitted to both groups. Results: The results of MONOVA analysis revealed that the life style of patients considerably increased whereas their depression significantly reduced. Conclusion: The cognitive-behavioral stress management treatment program can effectively reduce the depression of the female MS patients. Meanwhile, these people can enjoy a better life while exposed to such treatment program. This can play the role of supplement for pharmacological treatment.}, keywords = {cognitive-behavioral stress management,Depression,multiple sclerosis,Quality of life}, title_fa = {تأثیر درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس در کیفیت زندگی و افسردگی بیماران MS زن شهر اراک}, abstract_fa = {مقدمه:بین کیفیت زندگی و سلامتی ارتباط نزدیکی وجود دارد. بیماری‌های مزمن در سلامتی و کیفیت زندگی اثرات منفی دارند. پژوهش‌ها نشانگر تأثیر مثبت درمان شناختی - رفتاری مدیریت استرس بر اختلالات روانی و مشکلات جسمی‌ بوده است. هدف پژوهش تعیین اثر‌بخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس در کیفیت زندگی و افسردگی بیماران ام اس زن  بود. روش: برای انجام پژوهش از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری عبارت بود از زنان بیمار مبتلا به ام‌اس که در سال 1389 در اراک ساکن بودند. نمونه 40 نفر از بیماران ام اس زن شهرستان اراک بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل  جایگزین شدند. نخست افراد هر دو گروه به پرسشنامه کیفیت زندگی مخصوص بیماران ام اس (MSIS-29) 29 سؤالی و آزمون افسردگی بک (BDI) 21 سؤالی پاسخ دادند. پس از آن، گروه آزمایش یک دوره 10 جلسه‌ای درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچگونه مداخله‌ای دریافت نکرد. در پایان دوره درمان، افراد هر دو گروه دوباره به پرسشنامه کیفیت زندگی و آزمون افسردگی بک پاسخ دادند.   یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره برای نمرات افتراقی نشان داد که افسردگی بیماران ام اس گروه آزمایش کاهش معنی‌دار داشته است و کیفیت زندگی بیماران ام اس گروه آزمایش نیز در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی‌دار داشته است.  نتیجه‌گیری: درمان شناختی -  رفتاری مدیریت استرس، کیفیت زندگی بیماران ام اس  را افزایش و افسردگی آنها را کاهش می‌دهد و می‌تواند به عنوان مکمل درمان دارویی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {: افسردگی,درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس,کیفیت زندگی,مولتیپل اسکلروزیس (MS)}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2086.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2086_5abd63b0793cacb9f74ad5914fbd435a.pdf} }