@article { author = {nematipour, zahra and golzari, mahmoud and baqeri, fariborz}, title = {evaluating the effectiveness of collective patience training on reduction of depression and stress symptoms of bereaved mothers}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {31-59}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {This study aims to examine the effectiveness of collective patience training on the reduction of depression and stress symptoms caused by bereavement in bereaved mothers. The study used a quasi-experimental design with pretest-posttest along with experimental and control groups. The data-gathering instruments were Beck Depression Inventory-2 (BDI-II) and Perceived Stress Scale (PSS-14). The population of this research included the bereaved mothers who had three to twelve months of bereaved history, and their depression scores in BDI-II inventory were in range of severe depression. The sample consisted of 18 bereaved mothers who were randomly placed in experimental and control groups. Then, the experimental group received 10 weekly sessions (90 minutes) of patience training. Finally, a post-test was administered after the therapy sessions for both groups. The results of the study were analyzed by independent samples t-test. The test of assumptions showed that the differences between experimental and control groups were significant in variables of depression and stress, and the intervention reduced depression and stress in bereaved mothers. The results showed that patience training is an effective therapy for reduction of depression and stress in bereaved mothers.}, keywords = {patience training,Depression,stress}, title_fa = {بررسی اثر بخشی آموزش صبر به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی و فشار روانی حاصل از داغدیدگی در مادرانی که فرزند خود را از دست داده اند}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی آموزش صبر به شیوه گروهی، بر کاهش افسردگی و فشار روانی حاصل از داغدیدگی در مادرانی که فرزند خود را از دست داده اند، انجام شد. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی بود و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، عبارت بودند از: پرسشنامه افسردگی بِک-2، پرسشنامه استرس ادراک شده. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران داغدار فرزندی بود که مدت سه ماه تا یک سال از مرگ فرزندانشان می گذشت و نمرات افسردگی آن ها در پرسشنامه افسردگی بِک در محدوده افسردگی شدید قرار داشت. نمونه شامل 18 مادر داغدیده بود که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس مداخله آموزش صبر، در طی 10 جلسه 90 دقیقه ای به صورت یک جلسه در هفته، برای گروه آزمایش به اجرا در آمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق آزمون تی گروه های مستقل انجام شد و آزمون فرضیات نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل، در متغیرهای افسردگی و استرس ادراک شده معنادار بوده است. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که آموزش صبر، در کاهش میزان افسردگی و استرس ادراک شده مادران داغدیده موثر است.  }, keywords_fa = {آموزش صبر,افسردگی,فشار روانی}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2067.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2067_a7429c6a62d958c3721d9c0ef87c2c85.pdf} }