@article { author = {Nicknam (M. A), M. and Allahyari (Ph. D), A. and Rasolzadeh Tabatabai, K.}, title = {Therapist effectiveness of the method de-Stress Stress due to the perceived style of Students}, journal = {Clinical Psychology Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {104-119}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3189}, eissn = {2476-6410}, doi = {}, abstract = {The purpose of this experiment was to study the effect of stress inoculation training on perceived stress in different identity style. Participates from simple random samplings were chosen and identity style questionnaires were performed. Entrance criteria for participant include: Female, undergraduate students in educational courses, having psychological and physical health by self-report. 54 subjects were divided by random assignment into 2 subject groups on the basis of their identity style (normative, diffuse/avoidant). In the next stage perceived stress questionnaires were performed. Then treatment. In the post test we perceived stress questionnaires was applied. The results indicated. That stress inoculation training can decrease perceived stress, and explanations and evaluations of events in mind are important in stress. Changing on the basis of self instruction can affect on perceived stress.}, keywords = {Stress inoculation training,Perceived stress,identity styles}, title_fa = {اثربخشی درمانگری به شیوه تنیدگی‏زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک‏های هویت دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمانگری به شیوه تنیدگی‌زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک‌های هویت می‌باشد. از بین دانشجویان مونث دوره کارشناسی پس از تعیین نوع سبک هویت 67 نفرکه دارای سبک‏های هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی بودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی در12 جلسه یک ساعت ونیمه تحت درمان و پس از یک دوره سه ماهه مجدداً موردپیگیری قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل نشان داد که تنیدگی ادراک شده گروه آزمایش بطور معناداری نسبت به گروه گواه کاهش یافته است. همچنین یافته‏ها در مورد سبک‌های هویت نمایانگر این بود که بر تنیدگی تأثیر داشته است اما سبک‌های هویت نتوانسته‏اند تأثیر معناداری در اثر بخشی آموزش تنیدگی زدایی بر تنیدگی ایجاد کند. پیگیری وضعیت افراد نشان دهندۀ پایداری تغییرات ایجاد شده است. ارزیابی و تفسیر رویدادها در تعیین میزان تنیدگی نقش مهمی دارند و روش درمانگری به شیوه آموزش تنیدگی‏زدایی با تأکید بر تغییرات شیوه‌هایی که درآن فرد «خود» را مورد خطاب قرارمی‌دهد بر تنیدگی مؤثر است همچنین هویت نیز به عنوان معیاری نسبتاً پایدار از یگانگی خود بر تنیدگی تأثیر دارد.}, keywords_fa = {درمانگری به شیوه تنیدگی‏زدایی,تنیدگی ادراک شده,سبک‏های هویت}, url = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2103.html}, eprint = {https://jcps.atu.ac.ir/article_2103_56429d0287ee28580a5f5e39e005b962.pdf} }