ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر درمان شناختی رفتاری بر پرهیز، وسوسه، عود، و تغییر نگرش معتادین به شیشه
زمینه: شیوع روز افزون مصرف ماده محرک شیشه و درمان موثر اعتیاد به این ماده، یکی از دغدغههای اصلی متخصصین این حوزه است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان شناختیرفتاری بر میزان پرهیز، وسوسه، عود و تغییر نگرش معتادین به شیشه است.
روش: در این طرح شبه آزمایشی، 36 بیمار با تشخیص وابستگی به شیشه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایش طی 12 جلسه دو ساعته به صورت انفرادی تحت درمان قرار گرفتند. آزمودنیهای هر دو گروه توسط مصاحبه ساخت یافته شخصیت، پرسشنامه نگرش نسبت به مواد، قبل از شروع درمان (مرحله پایه)، جلسه ششم، دوازدهم و 90 روز پس از پایان درمان (پیگیری) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از طریق خودسنجی در شروع هر جلسه درمانی دفعات لغزش، وسوسه و پرهیز سنجیده شد. گروه کنترل در این مدت درمان روانشناختی دریافت نکرد. دادهها به کمک آزمون t همبسته، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تحلیل واریانس دو طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تفاوت معنادار بین میانگینها در کلیه مراحل مداخله و بین مراحل خط پایه و پیگیری مشاهده شد و در آزمون فرضیهها گروه آزمایشی پرهیز بیشتر، وسوسه و عود کمتر و تغییر نگرش نسبت به ماده محرک شیشه نشان دادند. پس فرضیههای تحقیق تأیید شد.
بحث و نتیجهگیری: میزان پرهیز، وسوسه، لغزش و عود و نگرش مثبت گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل در تمام مراحل مداخله پایینتر بود، پس رویکرد شناختی رفتاری در درمان اعتیاد به شیشه مؤثر است.
https://jcps.atu.ac.ir/article_2058_6195bdd71a03ab24f8b4ec3cac9d876c.pdf
2012-06-21
1
29
درمان شناختیرفتاری
پرهیز
وسوسه
عود
نگرش
بیوک
تاجری
btajeri@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نویسنده مسئول) btajeri@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
حسن
احدی
or.ahadi1@yahoo.com
2
. استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فرهاد
جمهری
arhadjomehri@yahoo.com
3
. استادیار دانشگاه علامه طباطبایی farhadjomehri@yahoo.com
AUTHOR
منابع فارسی
1
احمدخانیها، حمیدرضا؛ غراییپور، منوچهر؛ پناغی، لیلی. (1385). اثربخشی مدیریت وابستگی و درمان شناختی رفتاری در وابستگی به مواد افیونی. مجله اندیشه و رفتار، سال دوازدهم، شماره 1. 3-8.
2
اسکندری،حسین.کرمی،ابوالفضل. (1382). همایش سراسری شناسایی علل و درمان مواد مخدر. دانشگاه علوم پزشکی زنجان .ص 32.
3
انفرادی، سیده حامده. (1390). رابطه بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، افسردگی و اضطراب در میان دانشجویان: مقایسه نمونههای بالینی و غیربالینی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه علوم پزشکی تهران.
4
بختیاری، مریم. (1379). بررسی اختلالهای روانی در مبتلایان به اختلال بدشکلی بدن. پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روان پزشکی تهران.
5
بک، آرتی؛ فرد، دیمار؛ کوری، افن؛ بروس واس، ل. (2001). درمان شناختی اعتیاد به مواد مخدر؛ آموزش مهارتهای شناختی و عملی برای ترک اعتیاد، ترجمه محمد علی گودرزی، (1380). تهران؛ نشر راهگشا. ص53، 62 و 73.
6
بوالهری جعفر، طارمیان فرهاد، پیروی حمید و قاضی طباطبایی محمود. (1385). شیوع شناسی مصرف مواد در میان دانشجویان شهر تهران و بررسی عوامل خطر و حفاظت کننده. پروژه مشترک دفتر مشاوره دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی، 1-8.
7
پرویزیفرد علیاکبر. (1386). همبودی اختلالات خلقی و اضطرابی در سوء مصرفکنندگان مواد افیونی جویای درمان و مقایسه آن با افراد بهنجار. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی انستیتو روانپزشکی.
8
پور شهباز، عباس و دیگران (1384). روابط ساختاری عوامل روانشناختی خطرزا و حفاظت کننده مصرف مواد مخدر در نوجوانان، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی. سال پنجم. شماره 19. 73-86.
9
پور شهباز، عباس. (1383). روابط ساختاری عوامل روانشناختی خطرزا و حفاظت کننده مصرف مواد مخدر در نوجوانان: مدلی برای پیشگیری اولیه ومداخله روانشناختی. پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
10
تاجری بیوک، احدی حسن و جمهری فرهاد. (1390). اثربخشی آموزش مهارتهای شناختیرفتاری بر نگرش، افسردگی و خلق عمومی معتادین به شیشه. روشها و مدلهای روانشناختی. شماره5، 85-106.
11
تاجری بیوک. (1390). اعتیاد: سبب شناسی و درمان. چاپ اول. تهران. انتشارات اندیشه نو. فصل مقابله با وسوسه.
12
دباغی، پرویز. (1386). اثربخشی شناخت درمانی بر اساس تفکر نظارهای و فعالسازی طرحوارههای مصنوعی در پیشگیری از عود مصرف مواد افیونی. پایاننامه دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران.
13
رحمتی، عباس. (1383). تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای به شیوه بحث گروهی بر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر. پایان نامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.
14
رعدی، منوچهر. (1380) بررسی اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش بازگشت به اعتیاد در معتادین خود معرف سازمان بهزیستی استان کردستان در سال 80. فصلنامه شناخت، سال اول. شماره 2 و 3. 23-31.
15
سادوک و سادوک؛ (2007). خلاصه روانپزشکی و علوم رفتاری. ترجمه؛ ن. پورافکاری (1387)، انتشارات شهراب. تهران. فصل سوءمصرف مواد
16
عرب مصطفی. (1381). تأثیر گروه درمانی شناختی در کاهش افسردگی، اضطراب و میزان عود معتاد خود معرف، خلاصه مقالات همایش سراسری اعتیاد و چالش ها و درمان ها، زنجان، صفحه۷۳.
17
عسگری امین. (1384). تاثیر نقشگذاری روانی (پسیکودرام) بر تغییر نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به اعتیاد. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
18
علی مددی عباس. (1384). درس نامه اعتیاد وسوء مصرف مواد مخدر مطابق با سر فصل ستاد انقلاب فرهنگی، تهران: جامعه نگر .ص26-29.
19
قهاری شهربانو. (1385). کارایی رویکرد شناختیرفتاری در درمان سوءمصرف حشیش. پایان نامه دکترای روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران.
20
کادن، م، رونالد (2004). درمان شناختیرفتاری وابستگی به مواد. ترجمه عباس بخشیپور رودسری. (1383). تهران: مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه تهران.
21
کارول، کاتلین (2002). راهنمای عملی درمان شناختیرفتاری سوء مصرف مواد. مترجمان: عباس بخشیپور رودسری و شهرام محمدخانی. (1381). تهران: انتشارات اسپند هنر. ص 44-73.
22
گودرزی، ناصر. (1385). بررسی اثربخشی روش درمان فعالسازی رفتاری و قرارداد گروهی بر درمان اختلالات مصرف مواد افیونی. رساله دکترای روانشناسی سلامت. دانشگاه تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
23
لاندین رابرت، ویلیام. (2001). نظریهها و نظامهای روانشناسی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1383). تهران: ویرایش.
24
محمد خانی، شهرام. (1385). مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر؛ ارزیابی اثر آموزش مهارت های زندگی بر عوامل... پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
25
نارنجیها و همکاران. (1389). تجربه طول زندگی بیش مصرف غیر کشنده داروها در میان معتادین ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی. 15.(4). 327-333.
26
وزیریان محسن، مستشاری گلاره. (1381). راهنمای کاربردی درمان سوء مصرف کنندگان مواد. تهران :پرشکوه.ص33-51.
27
منابع لاتین
28
American Psychological Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th Ed.). Washington DC: A. P. A.
29
Anton. A. F., Moak. D. H., Latham. P. Waid. L. R., Myrick. H. Voronin. K. Thevosa. A. Wang. W. Wollson. R. (2005). Nalterexone combined with either cognitive behavioral or motivational enhancement therapy for Alcohol dependence. Journal of Clinical Psychopharmacology, 25 (4), 349-57.
30
Arseneault, L. Cannon, M. Poulton, R. Murray, R. Caspi, A. & Moffit, T. E. (2003). Amphetamin use in adolescence and risk for adult psychosis. Longitudinal prospective study. British medical journal, 325, 1212-23.
31
Baker, A., Lee, N. K., Claire, M., Lewin, T. J., Grant, T., Pohlman, S., Saunders, J. B., Kay-Lambkin, F., Constable, P., Jenner, L. & Carr, V. J. (2005) Drug use patterns and mental health of regular amphetamine users during a reported ‘heroin drought’. Addiction, 99, 875–884.
32
Blume, A. W. (2005). Treating drug problems. New York: John Wiley.
33
Burleson, J. A., & Kamminer, Y. (2005). Self-efficacy as a predictor of treatment outcome in adolescent substance use disorders. Addictive Behavior,30, 1751- 1764
34
Botvin, G. J. Griffin, K .W. (2004). LIFE SKILL TRAINING: empirical finding and future direction. Journal of primary prevention, vol25, NO .2 , 211-218.
35
Carrol. K. M, Easton. C. J. Nick. C, Hunkele. K. A., Neavins. T. M., Sinha. R. Ford. H. L. Vitolo. S.A., Doebtick. C. A. & Rounsaville. B. J. (2006). The use of contingency management and motivational skills building therapy to treat young adults with marijuana dependence. Journal of consultant clinical psychology, 14 (5), 955-66.
36
Copeland A, Sorensen JL. Differences between methamphetamine users and cocaine users in treatment. Drug Alcohol Depend. 2001; 62:91–95.
37
Dalley, D. C., & Marlatt, G. A. (2005). Relapse prevention. In J. H.
38
First. M.,B. Gibbon M. Spaitzer R. L. Williams J. B. & Benjamin L. S. (1997). Users guide for the structured clinical interview for DSM-IV Washington DC: American psychiatric press, INC.
39
Furby, L. & Beyth-Maron, R. (1992). Risk taking in adolescence: a dicition making perspective. Development review, vol, 4-12.1
40
George, L. K., Blazer, D. G., Hughes, D. C., & Fowler, N. (1989). Social support and the outcome of major depression. British Journal of Psychiatry, 154, 478–485.
41
Gerrard, M. Gibbons, F. X. Benthin, A .C , & Hessling , R . M. (1996). Longitudinal study of the reciprocal nature of risk behaviors and cognitions in adolescence: what you do shapes what you think and vice versa. Health psychology. Vol. 15. 349-344
42
Grant, B. F. (1995). Comorbidity between DSM–IV drug use disorders and major depression: Results of a national survey of adults. Journal of Substance Abuse, 7(4), 481- 497.
43
Huber A, Ling W, Shoptaw S, et al. Integrating treatments for methamphetamine abuse: a psychosocial perspective. J Addict Dis. (1997). 16:41–50.
44
Julian M. Robert. (2008). A primer of drug action: a comprehensive guide to the actions, uses, and side effects of psychoactive drugs. 11th.
45
Lundquist, T. (2005). Cognitive consequences of Meth amphatamin use: Comparison with abuse of stimulants and heroin with regard to attention, memory and executive function. Pharmacology of Biochemical Behavior, 81(2). 319-30.
46
Qi, Y., et al. (2006). Australian Federal Police Seizures of Illicit Crystalline Methamphetamine and MDMA Toxicity. AAPS Journal 8: E337-E347.
47
Rawson RA, Marinelli-Casey P, Anglin MD, et al. A multisite comparison of psychosocial approaches for the treatment of methamphetamine dependence. Addiction. 2004; 99:708–717.
48
Rohsetow, D. J. Monti, P.M. Martin, R. A. Michalec, E. & Abrams, D. B. (2004). Brief coping skills treatment for cocaine abuser. 12 month substance use outcomes. Journal of Consultant Clinical Psychology, 63(3). 515-20.
49
Roll J, Stitzer M, Petry N, et al. (2006). Contingency management for the treatment of methamphetamine use disorders. Am J Psychiatry. 163:1993–1999.
50
Shoptaw S, Reback CJ, Peck JA, et al.(2005). Behavioral treatment approaches for meth amphetamine dependence and HIV-related sexual risk behaviors among gay and bisexual men. Drug Alcohol Depend. 78:125–134.
51
Susan, R. (2008). Comorbidity of substance dependence and depression: Role of life stress and self-efficacy in sustaining abstinence. Psychology of addictive behaviors. 22(1), 47-57.
52
Turkcapar, H., Kose, S. Ince, A., & Myrick, H. (2008). Beliefs as a predictors of relapse in alcohol dependence Turkish men. Journal of Studies on Alcohool, 66 (6), 848-51.
53
United Nations Office for Drug Control and Crime Prevention (2005). Global illicit drug trends, New York: United Nations.
54
Waxman, S. E., (2009).” A Systematic Review of Impulsivity in Eating Disorders.” Impulsivity in Eating Disorders, Rev. 17pp 408–425
55
Witkiewitz, K., Marlatt, A., & Walker, D. (2005). Mind-fulness-based relapse prevention for alcohol and substance use disorders: The meditation tortoise wins the race. Journal of Cognitive Psychotherapy 19,.229-221.
56
Zweben, J., Cohen, J., Christian, D., Galloway, G., Salinardi, M., Parent, D., et al. (2004). Psychiatric symptoms in methamphetamine users. American Journal on Addictions, 13(2), 181–190.
57
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر بخشی آموزش صبر به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی و فشار روانی حاصل از داغدیدگی در مادرانی که فرزند خود را از دست داده اند
هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی آموزش صبر به شیوه گروهی، بر کاهش افسردگی و فشار روانی حاصل از داغدیدگی در مادرانی که فرزند خود را از دست داده اند، انجام شد. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی بود و در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، عبارت بودند از: پرسشنامه افسردگی بِک-2، پرسشنامه استرس ادراک شده. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران داغدار فرزندی بود که مدت سه ماه تا یک سال از مرگ فرزندانشان می گذشت و نمرات افسردگی آن ها در پرسشنامه افسردگی بِک در محدوده افسردگی شدید قرار داشت. نمونه شامل 18 مادر داغدیده بود که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس مداخله آموزش صبر، در طی 10 جلسه 90 دقیقه ای به صورت یک جلسه در هفته، برای گروه آزمایش به اجرا در آمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق آزمون تی گروه های مستقل انجام شد و آزمون فرضیات نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل، در متغیرهای افسردگی و استرس ادراک شده معنادار بوده است. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که آموزش صبر، در کاهش میزان افسردگی و استرس ادراک شده مادران داغدیده موثر است.
https://jcps.atu.ac.ir/article_2067_a7429c6a62d958c3721d9c0ef87c2c85.pdf
2012-06-21
31
59
آموزش صبر
افسردگی
فشار روانی
زهرا
نعمتی پور
z_nematipour@yahoo.com
1
. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات (نویسنده مسئول) Email: z_nematipour@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
محمود
گلزاری
mahmoud.golzari@gmail.com
2
. استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران Email: mahmoud.golzari@gmail.com
AUTHOR
فریبرز
باقری
email: f_bagheri@yahoo.com
3
. استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات Email: f_bagheri@yahoo.com
AUTHOR
ایزدی تامه، احمد. (1387). مقایسه تاثیر آموزش صبر، حل مساله و ترکیبی بر مولفه های سخت رویی، میزان پرخاشگری و انتخاب راهبردهای مقابله ای دانشجویان. پایان نامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
1
برازش، علیرضا (1383). قرآن صاعد؛ پژوهشی پیرامون مسئله دعا در فرهنگ اسلامی (چاپ چهارم). تهران: انتشارات امیرکبیر.
2
برنز، دیوید. (1386). شناخت درمانی؛ روانشناسی افسردگی. ترجمه قراچه داغی، مهدی. تهران: نشر دایره.
3
پسندیده، عباس. (1384). رضایت از زندگی. (چاپ سوم). قم: انتشارات دارالحدیث.
4
حافظ، شمس الدین محمد. (1385). دیوان غزلیات با معنی واژه ها و شرح ابیات. خطیب رهبر، خلیل. تهران: انتشارات صفی علیشاه.
5
حسین ثابت، فریده. (1386). اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب افسردگی و شادکامی. پایان نامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
6
خسروانی، علیرضا میرزا. (1397 ه. ق.). تفسیر خسروی. (چاپ دهم). قم: انتشارات اسلامیه.
7
رمضانی، ولی الله. (1386). بررسی تاثیر انشای هیجانی نوشتاری بر افسردگی و ظرفیت حافظه فعال دانشجویان با افسردگی بالا. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی. دانشگاه بین المللی امام خمینی.
8
زین الدین بن علی (شهید ثانی). (1384). اسلام در کنار داغدیدگان. ترجمه حجتی، سید محمد باقر. تهران: انتشارات جوانه رشد.
9
فقیهی، علی نقی. شناخت رفتار درمانگری در زمینه سبب شناسی و درمان اختلال افسردگی؛ مقایسه رویکرد اسلامی با رویکرد سنتی. سومین همایش مشاوره از دیدگاه اسلامی؛ جوان و آرامش روان. 1384؛ 12-15.
10
فیتز جرالد، هلن (2000). نوجوانان داغدیده؛ راهنمای کنار آمدن با مرگ نزدیکان. ترجمه حیدری، عفت. تهران: انتشارات رشد(1389).
11
کرینگ، آن م. (1388). آسیب شناسی روانی. ترجمه شمسی پور، حمید. تهران: انتشارات ارجمند (2007).
12
کلانتری، مهرداد (1378). طرح اندیشه اسلامی در روانشناسی بالینی. مرکز تحقیقات علوم رفتاری در قلمرو اسلام. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
13
گراث؛ مارنات، گری. (2003). راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ترجمه پاشا شریفی، حسن؛ نیکخو، محمد رضا. تهران: انتشارات سخن (1384).
14
گرینبرک، جرالد اس. (2002). کنترل فشار روانی. ترجمه دهقانی، محسن و همکاران. تهران: انتشارات رشد (1387).
15
محمودی قرائی، جواد و همکاران (1385). اثر بازی درمانی گروهی بر نشانه های مرتبط با سوگ و آسیب شناسی ناشی از واقعی زلزله در کودکان 3 تا 6 سال بم. مجله بیماری های کودکان ایران. تابستان 85، 16 (2): 137-142.
16
مکارم شیرازی، ناصر. (1377). پیام قرآن؛ اخلاق در قرآن.(چاپ نهم). قم: موسسه تفسیر قرآن کریم.
17
مولایی، اعظم. (1388). اثر فیلم درمانی بر کاهش شدت سوگ نوجوانان دختر داغدیده 17 تا 19 ساله شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
18
وردن، جی. ویلیام. (1374). مشاوره و درمان سوگ. ترجمه فیروزبخت، مهرداد؛ بیگی، خشایار. تهران: انتشارات ابجد.
19
وولوف، دیوید ام (1386). روانشناسی دین. ترجمه دهقانی، محمد. تهران: انتشارات رشد.
20
هاتون، کرک؛ سالکودس کیس، کلارک. (1989). رفتار درمانی شناختی؛ راهنمای کاربردی در درمان اختلال های درونی (جلد اول). ترجمه قاسم زاده، حبیب الله. تهران: انتشارات ارجمند (1386).
21
منابع لاتین
22
Azhar MZ, Vama SL. Religious psychotherapy as management of bereavement. Acta Psychiatry Scand. 1995; 91(4): 233-245.
23
Boelen PA, Prigerson HG. The influence of symptoms of prolonged grief disorder, depression and anxiety on quality of life among bereaved adults. Eur Arch Psychiatry & Clin Neurosci. 2006; 25(7): 444-452.
24
Boelen P A, De Keijser J, Vanden HMA, Vanden B J. Treatment of complicated grief: A comparison between cognitive-behavioral therapy and supportive counseling. J Couns and Clin Psychol. 2007; 75(1): 277-284.
25
Cercle A, Gadea C, Hartman A, Lourel M. Typological and factor analysis of the perceived stress measure by using the PSS scale. Eur Rev Appl Psychol. 2008; 58 (4): 227-239.
26
Coifman K. Does Repressive Coping Promote Resilience? Affective–Autonomic Response Discrepancy during Bereavement. J Person and Soc Psychol. 2006; 92 (4): 745-758.
27
Cox JD, Burlingame GM, Campbell JE, Layne CM, Katzenbach RJ. Effectiveness of a trauma: Grief-focused group intervention: A qualitative study with war-exposed Bosnian adolescents. Int J Group Psychother. 2007; 57(3): 319-345.
28
Dalton TA, Krout RE. Development of the Grief Process Scale through music therapy songwriting with bereaved adolescents". The Arts in Psychotherapy.2005; 12(2): 131–143.
29
De Groot M, De Keisjer J, Neelemen J, Kerkhof A, Nolen w, Burger H. Cognitive behavior therapy to prevent complicated grief among relatives and spouses bereaved by suicide: Cluster randomized controlled trail. BMJ. 2007; 334(7601): 994.
30
Ferrario R, Piredda A. Counselling: a new door opens for cancer patients. Eur J Cancer Suppl. 2004; 1 (5): 382.
31
Fujisawa D, Miyashita M, Nakajima S, Ito M, Kato M, Kim Y. Prevalence and determinants of complicated grief in general population. J Affect Disord. 2010; 127(2): 352–358.
32
Houwen K, Vander S, Henk B, Vanden J, Stroebe M, Stroebe W. The efficacy of a brief internet-based self-help intervention for the bereaved. Behav Res & Ther. 2010; 48(5): 359-367.
33
Kersting A, Brähler E, Glaesmer H, Wagner B. Prevalence of complicated grief in a representative population-based sample. J Affect Disord. 2011; 131(3): 339-343.
34
Kissane DW, Mchenzie M, Bloch S. Family focused grief therapy: A randomized, controlled trail in palliative care and bereavement. Am J Psychiatry. 2006; 163(1): 1208-1218.
35
Moreira AA. Religiousness and mental health; A review. Rev Brass psychiatry. 2006; 28(3): 242-250.
36
Murray LK, Cohen JA, Ellis BH, Mannarino A. Cognitive behavioral therapy for symptoms of trauma and traumatic grief in refugee youth. Child & Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2008; 17(3): 585-604.
37
Nassbaumer A, Russel RIR. Bereavement support unexpected death in children. J Couns Psychol. 2003; 36(3): 308-315.
38
Neimeyer RA, Burke LA, Mackay MM, Van DS, Jessica G. Grief therapy and the reconstruction of meaning: From principles to practice. J Contemp Psychother. 2010; 40(1): 73–83.
39
Richards PS, Bergin AE. Religiousness and mental health reconsidered: A study of an intrinsically religious sample. J Couns Psychol. 2005; 34(2): 197-204.
40
Robinson T, Marwit SJ. An investigation of the relationship of personality, coping, and grief involvement among bereaved mothers. Death Stud. 2006; 20(4): 677–696.
41
Shear KM, Frank E, Houck PR. An attachment-based model of complicated grief including the role of avoidance. Eur Arch Psychiatry & Clin Neurosci. 2007; 257(8): 453–461.
42
Shear KM, Frank E, Houck PR, Reynolds CF. Treatment of complicated grief: a randomized controlled trial. J Am Med Assoc. 2005; 293: 2601-2608.
43
Simon NM. (2007). Prevalence and correlates of psychiatric comorbidity in individuals with complicated grief. Compr Psychiatry. 2007; 48 (5): 395–399.
44
Stepakoff S. From destruction to creation, from silence to speech: Poetry therapy principles and practices for working with suicide grief. The Arts in Psychother. 2009; 36 (9): 105–113.
45
Stroebe M, Folkman S, Hansson R, Schut H. The prediction of bereavement outcome: Development of an integrative risk factor framework. Soc Sci & Med. 2006; 23(3): 2440-2451.
46
Teseng W. Culture and psychotherapy; Asian perspective. J Ment Health. 2004; 13(12): 151-161.
47
Wagner B, Maercker A. An Internet-based cognitive-behavioral preventive intervention for complicated grief: a pilot study. G Ital Med Lav Ergon. 2008; 32(2): 46-58.
48
Warden Jw, Davies B, Mccown D. Comparing parent loss with sibling loss. Death stud. 1999. 23: 10-15.
49
Wittouck C, Van AS, De Jagere E, Portzky G, Van HK. The prevention and treatment of complicated grief: A meta-analysis. Clin Psychol Rev. 2011; 31(2): 69–78.
50
Huss,D. B., Bear, R. A. (2007). Acceptance and change, the integration of Mindfulness-Based Cognitive Therapy in to Ongoing Dialectical Behavioral Therapy In a case of Borderline personality disorder. Clinical Case Studies, 6(2): 17-33.
51
Jacobson, N. S., & Truax, P. (1991). Clinical significance: A statistical approach to defining meaningful change in psychotherapy research. Journalof conslting and clinical psychology. 59(1):12-19.
52
Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of your Body and Mind to Face Stress, Pain and Illness. New York: Delacort.
53
Kenny, M., Williams, G. M. J. (2007). Treatment resistant depressed patients show a good response to mindfulness based cognitive therapy. Behavior research and therapy. 45(3): 617-625.
54
Kingston, T., Dooley, B., Bates, A., Lawlor, E., Malone, K. (2007). Mindfulness based
55
cognitive therapy for residual depressive symptoms. Journal of Psychology and Psychotherapy. 80(5):193–203.
56
Kupfer, D. J., Frank, E., Perel, J.M., Cornes, C., Mallinger, A.G., Thase, M. E., cEachran, A. B & Grochoncinski, V.J. (1992). Five-year outcomes for maintenance therapies in recurrent depression. Archives of General Psychiatry, 49(2):769–773.
57
Longmore, R.,Worrell, M.(2007). Do we need to challenge thoughts in cognitive behavior therapy. Clinical Psychology Review, 27(2): 173–187
58
Ma,SH, Teasdel J. D.( 2004). Mindfulness based cognitive therapy for depression: replication and exploration of deferential relapse prevention effects. Consulting and clinical psychology, 72(3):31-40.
59
Nolen-Hoeksema, S. (1991). Responses to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of Abnormal Psychology. 100(3): 569–582.
60
Papageorgiou, C., & Wells, A. (2000). Treatment of recurrent major depression with attention training. Cognitive and Behavioral Practice. 7(3): 407–413.
61
Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. New York: Guilford Press.
62
Teasdale, J. D.,Segal, Z.,Williams, J. M. (1995). How does cognitive therapy prevent depressive relapse and why should attentional control (mindfulness) training help? Behavior Research and Therapy 33(4):25–39.
63
Teasdel, J. D., Segal, Z. V., Williams, J. M. G., Ridgeway, V, A., Soulsby, J., Lau, M. A. (2000). Prevention of relapse in major depression by mindfulness based cognitive therapy. Consulting and clinical psychology, 68(2):615-623.
64
Treynor, W. Gonzalez, R., & Nolen-Hoeksema, S. (2003). Rumination reconsidered: A
65
psychometric analysis. Cognitive Therapy and Research. 27(5): 247–259.
66
Watkins, E., & Baracia, S. (2001). Why do people ruminate in dysphoric mood. Personality and individual differences, 32 (4): 723-734.
67
Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression .UK:Guilford Press Williams, J. M. ( 2008 ). Mindfulness, Depression and Modes of Mind. Journal of Cognitive Therapy Research , 32(4):721–733.
68
ORIGINAL_ARTICLE
فرا تحلیل مقایسه اثربخشی مداخلات روان شناختی و دارو درمانی بر میزان نشانههای اختلال وسواسی- اجباری: (ایران 1389- 1379)
زمینه: در سالهای اخیر، متخصصان در زمینه اختلال وسواسی- اجباری به دنبال ارزیابی و مقایسه اعتبار و کارایی مداخلات روانشناختی و درمان دارویی هستند. در این خصوص فرا تحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر روش درمان را مشخص مینماید.
هدف: پژوهش حاضر نیز بر آن است تا با استفادهی الگوی پژوهشی فرا تحلیل، میزان اثرگذاری مداخلات روانشناختی و دارو درمانی را بر کاهش نشانههای وسواس فکری- عملی مورد بررسی قرار داده است.
روش: بدین منظور 40 پژوهش که از لحاظ روش شناسی مورد قبول بود، انتخاب و فرا تحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فرا تحلیل بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روانشناختی بر کاهش نشانه وسواس فکری- عملی 88/1 d= بود (001/0 p≤). همچنین نتایج پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات دارو درمانی بر کاهش نشانههای وسواس فکری- عملی11/1d= بود (001/0 p≤).
بحث و نتیجه گیری: پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی و دارو درمانی بر کاهش نشانههای اختلال وسواسی- اجباری مطابق جدول تفسیر اندازه اثر کوهن در حد بالا میباشد.
https://jcps.atu.ac.ir/article_2068_7b5df20a1a291f1eb984c5fe957e63bb.pdf
2012-06-21
59
83
فرا تحلیل
اختلال وسواسی- اجباری
مداخلات روانشناختی
دارو درمانی
احمد
عابدی
a.abedi44@gmail.com
1
. عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان a.abedi44@gmail.com
LEAD_AUTHOR
محبوبه
کیانی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
AUTHOR
سالار
فرامرزی
salarfaramarzi@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مژگان
شوشتری
mojganshooshtari@yahoo.com
4
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی/ مدرس دانشگاه پیام نور کرج mojganshooshtari@yahoo.com
AUTHOR
فرشته
گلشنی منزه
5
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
AUTHOR
آرمان، س. (1381). مقایسه اثربخشی دارو درمانی و درمان توام دارویی و غیر دارویی بر وسواس کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
1
استکتی، گابل. (1377). روشهای درمان اختلال وسواس. آستان قدس رضوی. شرکت به نشر.
2
اصفهانی، م. (1383). تأثیر روش مواجهه و جلوگیری از پاسخ به شیوه خود درمانی در کاهش نشانههای اختلال وسواس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
3
اکرمی، ن. (1389). مقایسه اثربخشی روشهای رفتاری، رفتاری شناختی، رفتاری فراشناختی و دارویی بر علایم وسواس و باورهای فرا شناخت بیماران اختلال وسواس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان
4
ایمانی، م. (1383). مقایسه اثربخشی درمانهای مواجه سازی- جلوگیری از پاسخ و فلوگزتین در بهبود اختلال وسواس اجباری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان
5
بابایی، م. (1389). تأثیر درمان ترکیبی شناختی- رفتاری و کاهش اندیشه پردازی خطر بر اختلال
6
وسواسی- اجباری در دانشجویان دختر. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
7
بیان زاده، الف. (1383). بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری، مذهبی فرهنگی در بهبود مبتلایان OCD. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
8
ترک زبان، ر. (1381). بررسی مقایسهای اثربخشی فلوگستین و کلومی پیرامین در درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی .
9
توکلی، س.، و قاسمزاده، ح.ا. (1385). نظریهها و درمانهای شناختی- رفتاری وسواس. تازههای علوم شناختی، سال 8، شماره 1، صص76-54.
10
توزنده جانی، ح. (1383). بررسی کارآمدی نسبی تکنیکهای شناختی-رفتاری دارویی و ترکیب آنها در درمان OCD. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی .
11
حمیدی، آ. (1385). بررسی تأثیر نالترکسون بر کاهش علایم اختلال وسواس- اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
12
داد فر، م. (1381). بررسی تأثیر درمان دارویی بر تغییر تشخیص اختلال شخصیت در بیماران وسواسی- جبری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
13
سادوک، بنجامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا آلکوت (1388). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. (ترجمه فرزین رضاعی). تهران: ارجمند، جلد دوم.
14
سجادیان، الف. (1387). تأثیر آموزش روش ذهن آگاهی بر میزان علایم OCD در زنان شهر اصفهان. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
15
سلطانیفر، ع. (1386). مقایسهای کارایی فلوگستین و کلومی پیرامین در کودکان و نوجوانان اختلال وسواس اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
16
شعبانی، م. (1388). بررسی اثر تقویت داروئی با الانزاپین در اختلال وسواس جبری مقاوم به درمان. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
17
شمس، گ.، کرم قدیری، ن.، اسماعیلی ترکانبوری، ی.، امینی، ه.، ابراهیمخانی، ن.، ناصری بفرونی، ع.، و پایهدار اردکانی، ح. (1386). شیوع علایم وسواس فکری- عملی در نوجوانان و میزان هم ابتلایی آن با سایر علایم روانپزشکی. تازههای علوم شناختی، سال 9، شماره 2، صص 59-50.
18
صرامی، ز. (1386). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مادران مبتلا به اختلال وسواس. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
19
عابدی، محمدرضا؛ نشاط دوست، حمید طاهر؛ اصفهانی، مهدی (1378).راهنمایی آموزشی و عملی وسواس. فرهنگ پژوهان دانش.
20
علیلو، م. م.، ایمانی، م.، بخشی پور، ع. ، و فرنام، ع. (1388). تأثیر روشهای درمانی رفتار درمانی شناختی، مواجهه سازی و جلوگیری از پاسخ در اختلال وسواسی– اجباری. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوره 31، شماره 3، صص 77-71
21
فرنام، ع. (1388). مقایسه اثربخشی درمانهای رفتار درمانی شناختی و فلوگزتین در بهبود مبتلایان به اختلال وسواس اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
22
قریشی زاده، م. (1384). بررسی پاسخ درمانی انواع مختلف اختلال وسواسی- جبری به فلوگزتین. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
23
قدیری، ف. (1385). نقش توان بخشی در کاش نقایص کارکردهای اجرایی و نشانههای اختلال وسواس در بیماران اسکیزو- وسواسی. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
24
محمود زاده، ع. (1386). مقایسه اثرات درمانی نالترکسون و فلوگزتین بر اختلال وسواس- اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی .
25
محمود علیلو، م. (1388). تأثیر روشهای درمانی رفتار درمانی شناختی، مواجهه سازی و جلوگیری از پاسخ در اختلال وسواسی اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
26
مکملی، ز. (1382). اثربخشی روش مواجهه و بازداری از پاسخ به شیوه فردی و گروهی بر کاهش علائم اختلال وسواس اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
27
مکملی، ز. (1384). اثر بخشی درمان شیوه شناختی- رفتاری گروهی در اختلال وسواس اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
28
مکملی، ز. (1387). اثر بخشی آموزش روش خوددرمانی به شیوه شناختی-رفتاری بر کاهش علائم اختلال وسواس اجباری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
29
میر سپاسی، غ. (1382). مقایسه کارایی ترکیب فلوگزتین- هالیپریدول با فلوگزتین دارو نما در بیماران اختلال وسواس اجباری. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
30
هویت،کرامر. (2005). روشهای آماری در روان شناسی. ترجمه پاشا شریفی و همکاران. تهران: انتشارات سخن
31
منابع لاتین
32
Abramowitz, J. S. (1996). Variants of exposure and response prevention in the treatment of obsessive–compulsive disorder: A meta-analysis. Behavior Therapy, 27,583−600.
33
Abramowitz, J. S. (1997). Effectiveness of psychological and pharmacological treatments for obsessive–compulsive disorder: A quantitative review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65, 44−52.
34
Abramowitz, J. S. (1998). Does cognitive-behavioral therapy cure obsessive–compulsive disorder? A meta-analytic evaluation of clinical significance. Behavior Therapy, 29, 339−355.
35
Abramowitz, J. S. (2006). Understanding and treating obsessive–compulsive disorder: A cognitive-behavioral approach. Mahwah, NJ: Erlbaum.
36
Abramowitz, J. S., Franklin, M. E., & Foa, E. B. (2002). Empirical status of cognitive-behavioral therapy for obsessive–compulsive disorder: A meta-analytic review. Romanian Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 2, 89−104.
37
American Psychiatric Association (APA). (2000). Diagnostic & Statistical, Manual of Mental Disorders. (4ed, TR.). Washington, DC:APA.
38
Eddy, K. T., Dutra, L., Bradley, R., & Westen, D. (2004). A multidimensional
39
meta-analysis of psychotherapy and pharmacotherapy for obsessive–compulsive disorder.Clinical Psychology Review, No (24) , 1011−1030.
40
Fisher, P. L., & Wells, A. (2005). Experimental modification of beliefs in obsessive – compulsive disorder: a test of the meta cognitive model. Journal of Behavior Research and therapy, 43 (6) , 821-829.
41
Fisher, P. L & Wells, A. (2008). Metacognitve therapy for obsessive – compulsive disorder: a case series. Journal of Behavior Therapy and Experimenta , 39, 117-132.
42
Foa, E. B., & Franklin, M. E. (2001). Obsessive – Compulsive disorder. In D. H. Bartlow (Ed), Clinical handbook of psychological disorders: A step by step treatment manual (3 th ed. pp. 211-263). New York: The Guilford press.
43
Foster, P. S., & Eisler, R. M. (2001). An integrative approach to the treatment of obsessive compulsive disorder. Comprehensive Psychiatry, 42(1), 24-31.
44
Kobak, K. A., Greist, J. H., Jefferson, J. W., Katzelnick, D. J., & Henk, H. J. (1998). Behavioral versus pharmacological treatments of obsessive compulsive disorder: A Meta-analysis. Psychopharmacology, No (136), 205−216.
45
Rosa-Alcázar, A., Gómez-Conesa, A., Marín-Martínez, F., & Sánchez-Meca, J. (2008). Psychological treatment of obsessive–compulsive disorder: A
46
meta-analysis. Clinical Psychology Review 28. 1310–1325.
47
Stein, D. J., Spadaccini, E., & Hollander, E. (1995). Meta -analysis of pharmacotherapy trials for obsessive - compulsvedisorder. International Clinical Psychopharmacology, 10, 11–18.
48
Taylor, S. (2002). Cognition in obsessive compulsive disorder: An overview.In R. O. Frost & G. Steketee (Eds). Cognitive approaches to obsessions and compulsions: theory , assessment, and treatment (1st ed. pp.1-12). New York: Pergamon Press.
49
ORIGINAL_ARTICLE
کاربردهای بالینی الگوی خلاقیت درمانی در بین دانشجویان: (دیدگاهی نوین در حوزه درمانگری بالینی سلامت روان)
زمینه: سلامت روان مفهومی چند متغیری است که با عوامل گوناگونی در ارتباط است. آنچه در این میان در حوزه درمانگری بالینی کمتر مورد بررسی قرارگرفته تأثیر نقش خلاقیت بر پدیدآیی سلامت روان است.
هدف: پژوهش به منظور بررسی نقشهای بالینی خلاقیت در پیش بینی و تبیین سلامت روان اجرا گردید.
روش: نمونه پژوهش شامل 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهر تهران بود که با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش در قالب طرح آزمایشی چهار گروهی سولومن اجرا شد. ابزار پژوهش شامل آزمون خلاقیت تورنس، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ، خودکارآمدی شرر و انطباق با فشار روانی لازارورس بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که فعال سازی خلاقیت در نمونه پژوهش توانست تأثیر معنی داری بر افزایش سلامت روان، خودکارآمدی و روش انطباقی آنان بگذارد.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که تحریک مؤلفههای خلاقیت فرایند سلامت روان، خودکارآمدی و روش انطباقی افراد را تسهیل میسازد.
https://jcps.atu.ac.ir/article_2069_60b9d06681ea4553b0a824fa92fd9e14.pdf
2012-06-21
85
104
خلاقیت درمانی
سلامت روان
خودکارآمدی
انطباق با فشار روانی
علیرضا
پیرخائفی
alireza_pirkhaefi@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. گرمسار. ایران (نویسنده مسئول )alireza_pirkhaefi@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
احمد
برجعلی
borjali_atu@yahoo.com
2
. استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران. تهران. ایران
AUTHOR
ابراهیمی، احترام. (1384). بررسی و مقایسه رابطه بین سبکهای مقابله با فشار روانی، خلاقیت هیجانی و سلامت روانی در دختران دانشجوی ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه تربیت معلم تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
1
خسروانی، سولماز. (1384). رابطه خلاقیت با پنج عامل شخصیت و سلامت روان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
2
داوری، رحیم. (1386). «رابطه خلاقیت و هوش هیجانی با سبکهای کنار آمدن با استرس». مجله اندیشه و رفتار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. دوره دوم. شماره 6. زمستان
3
سلطانی عمروآبادی. م. (1381). بررسی رابطه بین خلاقیت و شیوه مقابله با استرس در دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
4
شولتز. دوان. (1366). روان شناسی کمال (ترجمه گیتی خوشدل) نشر نو .چاپ سوم (سال انتشار اثر به زبان اصلی 1977).
5
محمدی.فریده، صاحبی.علی. (1380). «بررسی سبک حل مسئله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی». مجله علوم روانشناختی. دوره اول. شماره 1. پائیز
6
یانگ. جفری. (1384). شناخت درمانی اختلالهای شخصیت (ترجمه علی صاحبی، حسن حمیدپور) انتشارات آگه. چاپ اول (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 1999).
7
منابع لاتین
8
Amabile.T and Hennessey.A (1987) Creativity and learning. N. E. A .National Education Association .washington DC.
9
Brannon l.and Feist.j (2007) Introduction to health psychology. Thomson WADSwort Blanter. A. (2003). Using creativity to explore in psychotherapy. psychiatric times vol xx .issue 6.
10
Carson. D and Becker. K. W. (2003). the role creativity in marriage and family therapy practice.journal contemporary family therapy. volume 25 number 1 march.
11
Dolan. P and Metcalfe. A. (2008). The relationship between innovation and wellbeing. Imperial college London.12 September .
12
Ekvall. G. (1991). Organizational climate for creativity and innovation in European work. Organizational psychology n 5.
13
Feldhusen. J. F. (1995). Creativity: A knowledge base, metacognition skills, and personality factors. journal of creative behavior.29.
14
Gupta.G and Bakhshi. Dogra. Kumar. (2009). Effect of gender and creativity on mental health of adolescents. Social Science Research Network.
15
Guilford. J. P. (1967). The nature of human intelligence. Mcgrahill. New York.
16
Herrman. H and Skehar. (2005). promoting mental health. World health organization.
17
Koh. C. (2006). reviewing the link between creativity and madness a postmodern perspective. Educational research and reviews vol 1 (7) October.
18
Kerr. B and Gagliardi.C. (2007). Measuring creativity in research and practice. Arizona state university.
19
Malchiodi.C. (2005). Expressive therapies. History. Theory and practice. Guliford publications.
20
Mihalyi. Csikszentmihalyi and Wolf. R. (2002). new conception and research approaches to creativity: implication of systems perspective for creativity in education.
21
Morgan. M. L and Wampler. K. (2004). Fostering client creativity in family therapy: A process research study. journal contemporary family therapy.vol 25 n2.june.
22
Malouf. G. M. Thorstiensson. E. B and Schuttle. N. S. (2007). The efficacy of problem solving therapy in reducing mental and physical health problems. clinical psychology review 27.
23
Mccrae. R. (1987). Creativity. journal of personality and social psychology. vol 2 n6 Maslow. A. H. A theory metamotivation: the biological rooting of the value-life. Journal humanistic psycho.vol 7.
24
Meng. J. L. (2001). The study of creativity of engineering curriculum of department of technology education in college. international conference engineering education. august 6.oslo.norway.
25
Ogunyemi. A. O and Mabekoje. S. O. (2004). Self efficacy. risk-taking behavior and mental health as predictors of personal growth initiative among university undergraduates. Journal of research in educational psychology.vol 4 n12.
26
Prilleltensky. I and prilleltensky. O. (2006). Promoting wellbeing. John Wiley and Sons Inc.
27
Pavitra. KS and Chandrashekar. (2008). Creativity and mental health: A profile of writers and musicians department of psychiatry. NIMHANS. Bangalore. India.
28
Runco. M and Albert. R. (1990). Theories of creativity (first printing). SAGE publisher.
29
Seligman. M. E. P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to realize yours potential for lasting fulfillment. New York. simon and Schuster.
30
Sternberg. R. A. (1988). Three facet mode of creativity. The nature of creativity. Cambridge uni press.
31
Torrance. E. P. (1974). Norms technical manual Torrance test of creative thinking Personnel press.
32
Vollrath. M. E. (2006). Handbook of personality and health. John wiley and sons.
33
ORIGINAL_ARTICLE
سبکهای دلبستگی و اختلالات شخصیت: تحلیلی بر نقش نا ایمنی دلبستگی بر اختلالات شخصیت خوشه B و C
هدف از این پژوهش تعیین رابطه سبکهای دلبستگی با اختلالات شخصیت خوشه B و C است. جامعه آماری تحقیق فوق را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز در سال 1389 تشکیل میدهد. با استفاده از پرسشنامه میلون ІІІ از میان تعداد 600 نفر دانشجو پس از غربالگری از لحاظ دارا بودن اختلال شخصیت، 150 نفر واجد اختلال شخصیت شناخته شدند، که از این افراد خواسته شد تا مقیاس دلبستگی بزرگسال را نیز تکمیل کنند. ابزارهای بکار رفته جهت جمع آوری دادهها عبارت بودند از پرسشنامه چند محوری میلون ІІІ و مقیاس دلبستگی (AAQ) که هر دو ابزار از اعتبار و روایی قابل توجهی برخوردار هستند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هیچ یک از سه سبک دلبستگی ایمن، دوسوگرا و اجتنابی با اختلالات شخصیت خوشه B رابطه معنی داری وجود ندارد اما بین سبک دلبستگی ایمن و اختلال شخصیت خوشه C رابطه منفی معنی دار و با سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا رابطه مثبت معنی داری بدست آمد. و سبکهای دلبستگی ناایمن (دوسوگرا و اجتنابی) روی هم رفته با هر دو خوشه اختلالات شخصیتB و C رابطه مثبت و معنی داری داشتند.
همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که فقط دو سبک دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی توان پیش بینی خوشه اختلالات شخصیت C را دارا هستند و هیچ یک از سبکهای دلبستگی قادر به پیش بینی اختلال شخصیت خوشه B نبودند. نتیجه اینکه بین سبکهای دلبستگی با اختلالات شخصیت خوشه B رابطه معنی داری وجود ندارد.
https://jcps.atu.ac.ir/article_2070_b68339ccdc4744407759bfe5fa6c145b.pdf
2012-06-21
103
126
سبکهای دلبستگی
اختلال شخصیت خوشه B و C
زینب
خانجانی
zeynabkhanjani@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز E-mail: zeynabkhanjani@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
سید داود
حسینی نسب
2
استاد روانشناسی دانشگاه تبریز
AUTHOR
آمنه
کاظمی
3
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
AUTHOR
امیر
پناه علی
panahali@iaut.ac.ir
4
دانشجوی دکترای مشاوره دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ارغوانیان، ژیلا. (1388). رابطه اختلال شخصیتی مادران با مشکلات رفتاری دانش آموزان دبستان شهر تبریز در سال تحصیلی88-87. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز.
1
بشارت، محمدعلی. (1385). تبیین اختلالهای شخصیت بر اساس نظریه دلبستگی. مجله روانشناسی معاصر. سال اول. شماره2.
2
بشارت، محمدعلی. (1386). مقایسه سبکهای دلبستگی بیماران مبتلا به اختلالهای مصرف مواد و افراد غیر مبتلا. مجله پژوهشی دانشکده پزشکی. دوره31. شماره2.
3
خانجانی، زینب. (1384). تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا نوجوانی. تبریز: انتشارات فروزش.
4
روزنهان، دیوید، ال و سلیگمن، مارتین، ای، پی. (1382). آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر ارسباران.
5
سادوک، ب و سادوک. (1382). خلاصه روانپزشکی. ترجمه نصرت الله پورافکاری. تهران: انتشارات شهراب.
6
شاملو، سعید. (1377). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات رشد.
7
صفرزاده خوشایی، کتایون و ابوحمزه، الهام. (1385). جان بالبی (نظریه دلبستگی). تهران. نشر دانژه.
8
کارلوپریس، پاتریک دومک گوری. (1383). روان درمانی شناختی بیماران روان پریش اختلالهاشخصیت. ترجمه رسول روشن، قاسم قنبری و آزیتا شمشادی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
9
هالاهان، دی. کافمن، جی، ام. (1998). کودکان استثنایی، ترجمه مجتبی جوادیان. تهران : انتشارات رشد.
10
منابع لاتین
11
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol.I. Attachment. New York: basic books.
12
Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: seperation.New York: basic books.
13
Bogaerts, S. (2005).Recalled parental bonding, Adult attachment style and personality disorder in child molesters. Journal of forensic psychiatry & psychology .Vol 16(3). pp 445 – 458.
14
Brennan, K. A., & Shaver, P. R. (1998).Attachment style and personality disorder: their connections to each other and to parental divorce, parental death, and perceptions of parental care giving. Journal of personality, 66, 835 – 878.
15
Cassidy, J & Berlin, J. (1994). The insecure/ambivalent patterns of attachment: Theory and research.child development.65,971 – 991.
16
Cassidy. J. (1988). Child - mother attachment and the self in six - years olds.Child development 59,121 -134.
17
Choi-Kain, Lois W; Fitzmaurice, Garrett ; Zanarini, Mary C; Laverdière, Olivier ; Gunderson, John G. (2009). The Relationship Between Self-Reported Attachment Styles, Interpersonal Dysfunction, and Borderline Personality Disorder. Journal of Nervous and Mental Disease November. 2009 - Volume 197 - Issue 11 - pp 816-821.
18
Davidson Sarah; Carol Ireland. (2009). the relationship between attachment styles, personality traits and coping in drug and non-drug users. Drugs and Alcohol Today, 9(3), pp.22-27.
19
Doron. G, Moulding. R, Kyrios. M & Nedljkovic. M. (2009). Adult Attachment insecurities r related to obsessive compulsive phenomena. Journal of social and clinical psychology. 28 (8).1022 – 1049.
20
Feeny, J, A., Noller, P. (1996).Adult Attachment stage. Publications: London.
21
Guidano.V, F. (1991). The self in process: toward a postrationalist cognitive theory. New York: Guilford press.
22
Hazen, C., Shaver, P, R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of personality and social psychology.Vol 52 (3).pp 511 – 524.
23
Hoermann.S,Clarkin. J. F, Fertuck. E. A & Hall. J. W. (2002). The association of cluster B comorbidity, attachment style,and theraputio alliance with psychotherapy use in individuals with BPD.
24
Ijzendoorn.V, Feldbrugge. J, Derks.F, Ruiter.C, Verhagen.M, Philipse.M, der Staak.C.P. Riksen-Walraven. J. (1997). Attachment representation of personality disorder criminal offenders. American Journal of Orthopsychiatry. Volume 67, Issue 3, pages 449–459.
25
Irma G.H. Timmerman and Paul M.G. Emmelkamp. (2006). The relationship between attachment styles and Cluster B personality disorders in prisoners and forensic inpatients. International Journal of Law and Psychiatry. Volume 29, Issue 1, Pages 48-56.
26
Lopez, F. G (1995). Contemporary attachment theory: an introduction with implications for councelling psychology. the counceling psychologist.23, 395-415.
27
Lyddon, W, J. (1995). Attachment theory: a metaperspective for counceling psychology. The counceling psychologist.23, 479-483.
28
Meyer. B, Pilkonis.p, proietti. j. (2001). Attachment Styles and Personality Disorders as Predictors of Symptom Course. Journal of personality disorders.15, 5pp371-389.
29
Ora nakash-eisikovits.Dutra Lissla and westen drew WESTEN.(2002).Relationship Between Attachment Patterns and Personality Pathology in Adolescents. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. Volume 41, Issue 9, Pages 1111-1123.
30
Patrick, M., Hobson, R. P., Castle, D., Howard, R., & Maughan, B. (1994). Personality disorders & the mental representation of early social experience . Development and Psychopathology, 4,375 – 388.
31
Sable, pat. (1997). Attachment, detachment and borderlile personality disorder. Psychotherapy: ory/Research/Practice/Training. Volume 34, Issue 2, Pages 171-184.
32
Spangler, G. Grossmann, K. (1993). Biobehavioral organization in sesurly and insecurely attached infant. child development.64, 1439-1450.
33
Stalker, C. A., & Davies, F. (1995). Attachment organization and adaptation in sexually abused women .Canadian journal of psychiatry, 40,234 - 240.
34
Turkat, I, D&Maisto, S, A. (1985). Personality disorder: application of the experimental method to the formulation and modification of personality disorders. handbook of psychological disorders. New York: Guilford.
35
ORIGINAL_ARTICLE
الگوهای ارتباطی خانواده و مهارتهای مقابله با استرس به عنوان پیش بین های استعمال دخانیات در نوجوانان پسر سیگاری و غیر سیگاری 13 تا 18 سال شهر مشهد
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوهای ارتباطی خانواده (الگوهای گفت و شنود و هم نوایی) و مهارتهای مقابله با استرس (هیجان مدار و مسأله مدار) به عنوان پیش بینی کنندههای وابستگی به سیگار در نوجوانان پسر سیگاری و غیر سیگاری 13 تا 18 ساله شهر مشهد انجام شد. نمونه پژوهش شامل 182 (91 نفر سیگاری و 91 نفر غیر سیگاری) نفر نوجوان پسر ساکن شهر مشهد بود که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، با انتخاب تصادفی دو ناحیه (منطقه 5 و 2) از میان نواحی 7 گانه شهر مشهد و 14 محله از میان دو ناحیه، انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده از مقیاس تجدید نظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک (1990) و برای سنجش مهارتهای مقابله با استرس از مقیاس مهارتهای مقابلهای کرمی و زینلخانی (1389) استفاده شد. برای تحلیل دادهها علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل ممیز به کار بسته شد. نتایج به دست آمده همه فرضیههای پژوهش را تایید کرد و نشان داد که استعمال دخانیات در نوجوانان را میتوان بر اساس متغیرهای الگوی ارتباطی گفت و شنود، الگوی ارتباطی همنوایی، مهارت مقابله با استرس مسئله مدار و مهارت مقابله با استرس هیجان مدار پیش بینی نمود. نتایج به دست آمده و مدل ارائه شده توسط این پژوهش به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.
https://jcps.atu.ac.ir/article_2071_5b4d653a1371b8975274b233f5b15fcd.pdf
2012-06-21
125
150
الگوی ارتباطی گفت و شنود
الگوی ارتباطی همنوایی
مهارت مقابله با استرس مسئله مدار
مهارت مقابله با استرس هیجان مدار
استعمال دخانیات
ابوالفضل
کرمی
ravansanji@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ملیحه
شهرستانی
shahrestany_1366@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)shahrestany_1366@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
سمیرا
توانایی یوسفی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مینا
آسیابی
4
دانشجوی کارشناسی ارشد روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سپهری، صفورا، و مظاهری، محمد علی. (1388). الگوهای ارتباطی خانواده و متغیرهای شخصیتی در دانشجویان. مجله روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 2،150-141.
1
عاشوری، احمد، ملازاده، جواد، و محمدی، نورالله. (1387). اثربخشی درمان گروهی شناختی-رفتاری در بهبود مهارتهای مقابلهای و پیش گیری از عود در افراد معتاد. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 3، 288-281.
2
کوروش نیا، مریم. (1385). بررسی تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده بر میزان سازگاری روانی فرزندان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
3
منابع لاتین
4
Ackard, D. M., Neumark-Sztainer, D., Story, M., & Prrey, C. (2006). Parent-child connectedness and behavioral and emotional healthamong adolescents. Journal of preventive Medicine,30,59-66.
5
American Cancer Society. ( 2006). Cancer Facts and Figures. American Cancer Society, Atlanta.G.A.
6
Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44, 1175-1184.
7
Baschnagel, J. S., Coffey, S. F., Schumacher, J. A., Drobes, D. J. (2008). Between PTSD and nicotine dependence severity in crime victims. Addictive Behaviors, 11, 1441-1447.
8
Beatty, S. E., Cross, D. S., & Shaw, T. M., Saladin, M. E. (2008).The impact of a parent-directed intervention on parent-child communication about tobacco and alcohol. Drug and Alcohol Review, 27, 591-601.
9
Byrne, R. B. (2000). Relationship between anxiety, fear, self-esteem, andcoping strategies in adolescence. Journal of Adolescence, 35, 201-215.
10
Center for disease control and prevention. (2006). Cigarette use among high school students-United State, 1991-2005.MMWR Weekly, 55, 724-726.
11
Chassin, L., Presson, C. C., Sherman, S. J., Edwards, D. A. (1990). The natural-history of cigarette-smoking predicting young –adult smoking outcoms from adolescent smoking patterns. Health Psycology, 9, 701-716.
12
Chassin, L., Presson, C. C., Sherman, S. J., Edwards, D. A., Davis, M. J. & Gonzalez, J. L. (2005). Parenting style and smoking-specific parenting practices as predictors of adolescent smoking onset. Journal of Pediatric Psychology, 30, 333-344.
13
Cohen, D .A. Richardson, J., &Labree, L. (1994). Parenting behaviors and the onest of smoking and alcohol use: A longitudinal study. Pediatrics, 94, 368-375.
14
Diclement, R. J., Wingood, G. M., Crosby, R., & et al. (2001). Parentalmonitoring: association with adolescents risk behaviors. Pediatrics,107, 8-136.
15
Eftekhari, A., Turner, A. p., Larimer, M. E. (2004). Anger expression, coping, and substace use in adolescent offenders.Addictive behaviors, 29, 1001-1008.
16
Fitzpatrick, M. A., & Ritchie, L. D. (1994). Communication schema within the family: Multiple perspectives on family interaction. Human Communication Research, 20, 275-301.
17
Franken-Ingmar, H. A., Hendriks, V. M., Judith-Haffmans, P. M., Vander Meer, C. V.(2003). Coping style of substance–abuse patients: Effects of anxiety and mood disorder on coping change. Journal of Clinical Psycholigy, 59, 1125-1132.
18
Gau, S.F., Lui, M. C., Chiu, Y. N., Liu, C. T., Lee, M. B. (2009). Individual and Family correlates for cigarette smoking among Taiwanese college studentds. ComprehensivPsychiatry, 50, 276-285.
19
Gregory, S. W., Mary, E. P., & Brian, R. (2005). Individual differences inadolescent health symptoms: The effects of gender and coping. Journal of adolescence, 40, 38-49.
20
Harakeh, Z., Scholte, R. H., Vermultd, A. A., Vries, H. Engels, R. C. (2004). Parental rules and communication: their association with adolescent smoking. Addiction, 100, 862-878.
21
Harakeh, Z., Scholte, R. H., Vermultd, A. A., Vries, H. Engels, R. C. (2010). The Relationships Between Parents Smoking, Ggeneral Parenting, Parental Smoking, Communication, And Adolescents’ Smoking. Journal of Research on Adolescence,20,140-165.
22
Jessor, R., Turbin, M.S., Costa, F. M. (1998). protective factors in adolescent health behavior. Journal of personality Social Psychology, 75,788-796.
23
Juntzer, A. M., Hoover, J. H., & Narloch, R. (2006). The relationship between school- age bullying and trust, shyness and quality of friendships in young adulthood: A preliminary research note. School Psychology International, 27, 146-156.
24
Koerner.A.F., & Cvancara, K. E. (2002). The influence of conformity orientation on communication patterns in family conversation. The Journal of Family Communication, 2, 133-152.
25
Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (1997). Family type and conflict: the impact of conversation orientation and conformity orientation on conflict in the family. Communication Studies,48, 59-78.
26
Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2002).Toward a theory of family communication. Communication theory, 12, 70-91.
27
Koerner, A.F. & Fitzpatrick, M. A. (2002). Understanding family communication patterns and family functioning: The roles of conversation and conformity orientation. Communication yearbook,26, 37-69.
28
Leatherdale, S.T., & Manske, S. (2005). The relationship between student smoking in the school environment and smoking onset in elementary school students. Cancer epidemiology, 14, 1762-1765.
29
Luk, J. W., Farhat, T., Lannotti, R. J., & Simons-Morton, B. G. (2010).Parent-child communication and substance use among adolescents: Do father and mother communication play a different role sons anddaughters? Addictive Behavior, 35, 210-217.
30
Ma, H., unger, J. B., Chou, C., Sun, P., & et al. (2008). Risk factors for adolescent amoking in Urban and rural China: Findings from the China seven cities study. Addictive Behaviors, 33, 1081-1085.
31
Mathers, C. D., & Loncar, D. (2006). Projection of global mortality and burden of disease from 2002 to 2030. PLOS Medicine,3 ,442-451.
32
Miller. T. Q., Volk, R. J. (2002). Family relationship and adolescent cigarette smoking: Research from a national longitudinal survey. Journal of Drug Issues,22, 95-97
33
Myong-Hune, G., Harold, D., Kennedy, D. P., Pollard, M., Tucker, J. S. (2010). Peer influence and selectioneffects on adolescent smoking. Drug and alcohol Depevdence, 109, 239-242.
34
Reno, R. R., & Kenny, D. A. (1992). Effects of self-consciousness and social anxiety on self-disclisure among unacquainted individuals: An application of the social relations model. Journal of Personality,60,79-94.
35
Ritchie, L. D., & Fitzpatrick, M. A. (1990). Family communication patterns: Measuring intrapersonal perceptions of interpersonalrelationship. Communication Research Research,12, 35-42.
36
Twigg, L., Moon, G., & Walker, S. (2004). The smoking epidemic in England. London: Health Development Agency.
37
Siqueira, L. K., Diab, M., Bodian, C., Rolnitzky, L. (2000). Adolescents becoming smokers: the roles of stress and coping methods. Journal of Adolescence Health, 21, 389-401.
38
Siqueira, L. K., Rolnitzky, L. m., Richert, V. I. (2001). Smoking cessation in adolescents: the role of nicotine dependence, stress, and coping methods. Journal of Adolescence Health, 27, 399-408.
39
Weiss, J. W., Garbanati, J. A., Tanjassari, S. p., Palmer, P. ( 2006). Effects of family functioning and self-image on adolescent smoking initiation among Asian-American subgroups. Journal of Adolescent Health, 39, 221-228.
40
Wills, T. A. (1986). Stress and coping in early adolescence: relationships to substance use in urban school samples. Journal of Health Psychology, 5, 29-38.
41
Wills, T. A., Sandy, J. M. ,Yaeger, A. M ., Cleary, S. D., Shinar, O. (2001). Coping dimensions, life stress, and adolescent substant use: a latent growth analysis. Journal of Abnormal Psychology, 110, 309-316.
42
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر رفتار درمانی شناختی و روان درمانی معنوی- مذهبی بر کاهش اضطراب پنهان
پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی رفتار درمانی شناختی و روان درمانی معنوی- مذهبی بر کاهش میزان اضطراب پنهان دانشجویان پسر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است. این پژوهش از جمله پژوهشهای نیمه آزمایشی است. با اجرای آزمون اضطراب کتل به منظور غربالگری، از بین دانشجویان خوابگاهی که دارای اضطراب بودند تعداد 45 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به طور گمارش تصادفی در سه گروه به حکم گروه آزمایشی اول (مداخله رفتار درمانی شناختی)، گروه آزمایشی دوم (مداخله روان درمانی معنوی- مذهبی) و گروه کنترل قرار گرفتند. اعضای گروههای آزمایشی هر یک در دوازده جلسه مداخله درمانی به صورت گروهی دو ساعت در هفته شرکت کردند و در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. در پایان مداخله درمانی، هر سه گروه بار دیگر با آزمون یاد شده مورد سنجش قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو شیوه درمانی در کاهش میزان اضطراب دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد، و هر دو شیوه درمانی به طور معنا داری (05/0 < P) در کاهش میزان اضطراب پنهان دانشجویان مؤثر است.
https://jcps.atu.ac.ir/article_2072_1f454c7748cccff454cf8d86870c4baf.pdf
2012-06-21
151
169
: اضطراب پنهان
رفتار درمانی شناختی
روان درمانی معنوی- مذهبی
معنویت
مذهب
حسن
یعقوبی
yaghoubi.hassan@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسئول) yaghoubi.hassan@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
فرامرز
سهرابی
asmar567 @ yahoo.com
2
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی
محمد زاده
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
منابع فارسی
1
بهرامی احسان، هادی. (1381). رابطه بین جهت گیری مذهبی، اضطراب و حرکت خود، مجله روانشناسی، 24، 6(4).
2
پرون و پرون. (2002). روان شناسی بالینی، آزمایش بالینی و فرایند تشخیص (چاپ دوم)، ترجمه پریرخ دادستان؛ محمود منصور، تهران: بعثت، 1381.
3
جان بزرگی، مسعود. (1378). بررسی اثر بخشی روان درمانگری کوتاه مدت «آموزش خود مهارگری» با و بدون جهت گیری مذهبی(اسلامی) بر مهار اضطراب و تنیدگی، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
4
دلاور، علی. (1383). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، (چاپ سوم) انتشارات رشد، تهران.
5
سیف، علی اکبر. (1383). تغییر رفتار و رفتار درمانی نظریهها و روشها، (چاپ ششم)، تهران: نشر دوران.
6
فری، مایکل ال. (1999). راهنمای عملی شناخت درمانی گروهی، چاپ اول ترجمه مسعود محمدی، فرنام، رابرت (مترجمان، 1384)، چاپ اول، تهران: رشد، 1384.
7
کرمی، فریبا. (1384). بررسی رابطه جهت گیری مذهبی (درونی و برونی) با میزان تنیدگی دانشجویان دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
8
محمدی، محمدرضا؛ داویدیان، هارتون؛ نوربالا، احمدعلی؛ ملک افضلی، حسین؛ نقوی، حمیدرضا؛ پوراعتماد، حمیـدرضا؛ باقـری یزدی، سیدعباس؛ رهگذر، مهدی؛ علاقبندراد، جـواد؛ امینـی، همـایون و رزاقـی، عمـران مـحـمد. (1380). همه گیر شناسی اختلالات روانپزشکی در ایران. حکیم، 64 (6).
9
وست، ویلیام. (2004). روان درمانی و معنویت، ترجمه شهریار شهیدی، و سلطانعلی شیرافکن، تهران: رشد، 1383.
10
منابع لاتین
11
Azhar, M. Z., Varma, S, L. (1995). Religious psychotherapy as management of bereavement. Acta Psychiatric a Scandinavia, 90, 1-3
12
Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., & Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26(1), 17-31.
13
Durham, R. C., Chambers, J. A., MacDonald, R. R., Power, K. G., & Major, K. (2003). Does cognitive- behavioral therapy influence the long-term outcome of generalized anxiety disorder? An 8-14 year follow-up of two clinical trials. Psychological Medicine, 33, 499-509.
14
Elkins, D. N. (1995). Psychotherapy and spirituality: Toward a theory of the soul. Journal of Humanistic psychology, 35(2)78-98.
15
Enright, R. D., Freedman, S., Riqus, J. (1998). The psychology of Interpersonal forgiveness: Lawrenee Erlbaume Association.
16
Genia, V. (1998). Religiousness and psychological adjustment in college students. Journal of College student psychotherapy. 12(3); 67-71.
17
Heble, J.H., Enright, R, D. (1993). Forgiveness as a psychotherapeutic goal with elderly females. Psychotherapy, 30, 658-667.
18
Hill, P. C., Pargament, K.I. (2003). Advances in the conceptualization and measurement of religion and spirituality. Implications for physical and mental health research. Journal of American Psychologist, 58(1), 64-78.
19
Jesse, H. W, Monica, R. B, & Michael, E. T. (2006). Learning Cognitive- Behavior Therapy: an illustrated guide. American psychiatric publishing. Inc.
20
Koenig, H. G., Mc Cullough, M. E., & Larson, D. B. (2001). Handbook of religion and health, Oxford, N.Y: Oxford University press.
21
Maltby, J. (1998). Church attendance and anxiety change. Journal of Social psychology, 139(4), 537-538.
22
Merikangas, K. R. (2005). Anxiety disorders Epidemiology. In B. J. Sadock & V. A. Sadock (Eds). Comprehensive Textbook of psychiatry (pp.1720-1727). Philadelphia. Lippincott Williams & wilkins.
23
Miller, W. R, Thoresen, C.E. (2003). Spirituality, religion, and Health, an emerging research field. Journal of American Psychologist, 58(1), 24-35.
24
Piedmont, R. L. (2004). The logoplex as a paradigm for understanding spiritual Transcendence. Research in the social scientific study of Religion, 15, 262-284.
25
Propst, L. R. (1998). Psychotherapy in a religious framework: Spirituality in the emotional healing process. New York: Human Sciences Press.
26
Richards, P. S, & Bergin, A.E. (2004). Casebook for A spiritual strategy in counseling and psychotherapy. Washington, DC. American psychological Association.
27
Richrsds, P. S., & Bergin, A.E. (1997). A spiritual strategy for counseling and psychotherapy. Washington DC: American Psychological Assocition.
28
Salsman, J.M., Tramara, L., Brechting, E.H. & Carlson, C.R. (2005). The Link between religion and spirituality and psychological adjustment: The mediating role of optimism and social support. Journal of Society and Social Psychology, 31(4), 522-535.
29
Schaefer, C. A., Gorsuch, R. L. (1991). Psychological adjustment and religiousness; The multivariate belief- motivation theory of religiousness. The scientific study of Religion; 3(4) 448-461.
30
Tehrani, J. (1996). Islamic theory and humanistic psychology. Journal of the Humanistic Psychologist, 44(3), 341-346.
31