دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
تأثیر رواندرمانی مثبتگرای مبتنی بر خیرباوری بر کاهش علایم و نشانههای افسردگی غیربالینی- مطالعه تک آزمودنی چند خط پایه
1
29
FA
اعظم
نوفرستی
دکتری روانشناسی بالینی، جهاد دانشگاهی البرز
noferest88@yahoo.com
رسول
روشن
0000-0002-0721-8235
استاد روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد
rasolroshan@yahoo.com
لادن
فتی
0000-0001-5729-0596
استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
lfata@yahoo.com
حمید رضا
حسن آبادی
استادیار روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
hrhassanabadi@gmail.com
عباس
پسندیده
دانشیار معارف حدیث دانشگاه قرآن و حدیث
pasandide@hadith.ir
10.22054/jcps.2017.7130
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تأثیر رواندرمانی مثبتگرای مبتنی بر خیر باوری بر کاهش علایم افسردگی در افراد دارای افسردگی غیربالینی بود. برای انجام این پژوهش از طرح تک آزمودنی چند خط پایه با دوره پیگیری استفاده شد. ابتدا از بین افراد دارای افسردگی غیربالینی که به یک مرکز مشاوره در تهران مراجعه کرده بودند، 3 نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای هر کدام از شرکتکنندگان به صورت تصادفی بین 3 تا 7 هفته جلسه خط پایه در نظر گرفته شد. ارزیابیها با استفاده از مقیاس افسردگی بک، افسردگی هامیلتون-17 و مقیاس جهتگیری شادکامی در مرحله خط پایه، جلسات مداخله و چهار ماه بعد از پایان درمان (پیگیری) انجام گرفت. مداخله به صورت انفرادی بر اساس رواندرمانی مثبتگرای مبتنی بر خیر باوری در 8 جلسه توسط پژوهشگر انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هر سه مراجع با شروع مداخله روند کاهشی را در طراز نمرات افسردگی بک (75 درصد)، هامیلتون (85 درصد) و روند افزایشی را در طراز نمرات احساس لذّت (84 درصد)، مجذوب شدن (70 درصد) و احساس معنا (215درصد) نشان دادند. بخش عمدهای از این نتایج در پایان دوره پیگیری چهار ماهه نیز حفظ شد. به نظر میرسد رواندرمانی مثبتگرای مبتنی بر خیر باوری یک مداخله کوتاه مدّت مؤثر برای کاهش علایم افسردگی باشد.
افسردگی غیربالینی,رواندرمانی مثبتگرای مبتنی بر خیرباوری,طرح تک آزمودنی چند خط پایه
https://jcps.atu.ac.ir/article_7130.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7130_5b4ddb8c7e3c0bafa3a5d3e79f44e5ee.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
آموزش بازداری پاسخ، توانایی برنامهریزی و سرعت پردازش به کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی: مقایسه رویکرد توانبخشیشناختی-حرکتی با دارودرمانی
31
55
FA
سعید
اعظمی
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه سمنان
sa.azamy@semnan.ac.ir
سیاوش
طالع پسند
0000-0002-7534-5711
دانشیار علومتربیتی دانشگاه سمنان
stalepasand@semnan.ac.ir
مرتظی
نظیفی
استادیار روانشناسی دانشگاه بجنورد
nazifi@ub.ac.ir
اسحاق
رحیمیان بوگر
0000-0003-3029-9050
دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان
i_rahimian@semnan.ac.ir
10.22054/jcps.2017.7131
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی به عنوان یک اختلال عصبی- رشدی، علاوه بر نشانههای رفتاری خاص با نقص در کارکردهای شناختی همراه است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی دو رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی و دارو درمانی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. این یک مطالعه نیمه آزمایشی با سنجشهای پسآزمون و پیگیری بود که در یک طرح یکسر کور سه گروه را باهم مقایسه میکرد. 48 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به شیوه نمونهگیری ملاکی انتخاب و بر اساس شدت اختلال همتا شده و به طور تصادفی به سه گروه توانبخشی شناختی- حرکتی (16 نفر)، دارو درمانی (16 نفر) و کنترل فعال (16 نفر) گمارده شدند. تمام شرکتکنندگان توسط فرم کوتاه سه خردآزمونی هوش وکسلر کودکان- تجدیدنظرشده و آزمونهای رنگ-واژه استروپ، برج لندن و رمزنویسی وکسلر مورد آزمون قرارگرفتند و والدین آنها، این کودکان را با پرسشنامه علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) رتبهبندی نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل ورایانس چند متغیری و آزمونهای تی وابسته با تصحیح بن فرونی به عنوان آزمونهای تعقیبی، تحلیل شدند. توانبخشی شناختی حرکتی به طور معناداری منجر به تغییرات موثر و پایدار در عملکرد آزمودنیها در مولفههای کارکرد اجرایی اعمّ از بازداری پاسخ، برنامهریزی و سرعت پردازش شد و تنها در مولفه سرعت پردازش، تغییرات ایجاده شده در مرحله پیگیری افت معنادار به سطوح پایینتر را نشان داد. بعلاوه، با وجود عملکرد بهتر کودکان گروه توانبخشی شناختی- حرکتی نسبت به گروه دارودرمانی، تغییرات ایجاد شده به لحاظ آماری معنادار نبود. به طور کلی این یافتهها بیانگر آن بود که توانبخشی شناختی- حرکتی رویکرد اثربخشی در درمان اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی است و میتوان از آن به عنوان یک فندرمانی مکمل دارودرمانی استفاده کرد.
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD),توانبخشی شناختی- حرکتی (CMR),دارو درمانی,کارکرد اجرایی
https://jcps.atu.ac.ir/article_7131.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7131_5ce1154be3d85d0f2830f4a8085e0ca3.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
برنامه ایمن سازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد آموزه های اسلامی: مقایسه اثربخشی و پایداری اثر آن با ایمن سازی در برابر استرس بر خطرپذیری دانش آموزان
57
84
FA
افسر
خلیلی صدرآباد
دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه امام رضا (ع) مشهد
khalilimail5@yahoo.com
فرامرز
سهرابی
0000-0003-0293-6120
استاد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی،
sohrabi@atu.ac.ir
اسماعیل
سعدی پور
0000-0001-5984-1320
دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
ebiabangard@yahoo.com
علی
دلاور
استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
delavar@yahoo.com
زهرا
خوشنویسان
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه امام رضا (ع)
khoshnevisan25@gmail.com
10.22054/jcps.2017.7132
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی و میزان پایداری اثر برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد<br />آموزههای اسلامی با ایمنسازی در برابر استرس بر خطرپذیری دانشآموزان است. روش تحقیق روش تجربی<br />با طرح پیشآزمون – پسآزمون با دو گروه آزمایشی و گروه آزمایش بود. نمونهی پژوهش 94 دانشآموز<br />دارای رفتار پرخطر بود که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مقیاس رفتارهای<br />پرخطر زادهمحمدی و همکاران بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس کاهش معنادار را در میانگین نمرههای<br />خطرپذیری دو گروه آزمایش، و نتایج آزمون توکی تفاوت معنادار در نتایج دو گروه را نشان داد. همچنین<br />آزمون t زوجی نشان داد که اثر آموزش ایمنسازی تربیتی- اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی به مدت<br />شش ماه پایدار است. این پایداری در برنامه ایمنسازی در برابر استرس ثابت نشد. یافتهها حاکی از آن است<br />که هر دو برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی و ایمنسازی در برابر استرس را<br />میتوان به عنوان گزینههایی برای کاهش خطرپذیری دانشآموزان در نظر گرفت؛ لیکن برنامه ایمنسازی<br />مبتنی بر آموزههای اسلامی پایداری اثر بیشتری دارد .<br /><br />
ایمنسازی تربیتی– اجتماعی,مذهب,ایمنسازی در برابر استرس,رفتارهای پرخطر,نوجوان
https://jcps.atu.ac.ir/article_7132.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7132_62d9f5bc3705ceddb2c4fca0b872cfaa.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
درمان اختلال استرس پس از ضربه در زنان با تجربه خیانت همسر
85
106
FA
مونا
شیورانی
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
mona.shivarani@gmail.com
پرویز
آزادفلاح
دانشیارروانشناسی دانشگاه تربیت مدرس
azadfallahparviz@gmail.com
علیرضا
مرادی
0000-0001-5351-6017
استاد روانشناسی دانشگاه خوارزمی
moradi90@yahoo.com
حسین
اسکندری
دانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
knd40@gmail.com
10.22054/jcps.2017.7133
استرسپسازضربه و افسردگی، شایعترین بیماریهای مرتبط با حادثه آسیبزا هستند. هدف پژوهش حاضر تشخیص اثربخشی درمان مواجهه روایی بر کاهش علائم استرسپسازضربه و افسردگی همبود است. درمان مواجههروایی دربرگیرنده بسیاری از مؤلفههای مواجههسازی است و البته توجه مضاعفی دارد بر مستندسازی روشن فجایعی که قربانی متحمل شدهاست. در این مطالعه 24 نفر از زنان تهرانی با تجربه خیانت همسر و دارای استرسپسازضربه و افسردگی، با گمارش تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش قرارگرفتند. همه افراد، مورد مصاحبهبالینی قرارگرفتند، سپس مقیاس تجدیدنظرشده تأثیررویداد (IES-R) و سیاههافسردگی بک (BDI) را تکمیلکردند؛ گروه آزمایش هشت جلسه درمان را پشتسر گذاشتند و افراد هر دوگروه مقیاس و سیاهه را دوباره بلافاصله پس از درمان و سه ماه پس از آن تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازههای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل آماری نشان داد استرسپسازضربه و دومولفه از سهمولفه آن (افکارناخواسته و برانگیختگی) در گروه آزمایش بلافاصله پس از درمان و سه ماه پس از آن به طور معنادار کاهش پیدا کردهاست. افسردگی نیز در گروه آزمایش بلافاصله پس از درمان به طور معنادار کاهش پیدا کرده و سیر نزولی خود را تا سه ماه بعد حفظ کردهاست. برطبق این پژوهش درمان حاضر میتواند در حیطه مسائل اجتماعی و برای درمان استرس پسازضربه نیز به صورت مؤثر به کار گرفته شود. موفقیت این درمان را در بستر فرهنگ ایرانی میتوان مدیون جنبه روایی درمان تلقی کرد. پژوهش حاضر همچنین تأیید میکند که روابط فرازناشویی، میتواند منجر به استرسپسازضربه در فرد قربانی شود.
"استرس پس از ضربه","افسردگی","درمان مواجهه روایی","خیانت همسر","روابط فرازناشویی"
https://jcps.atu.ac.ir/article_7133.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7133_072defa205b94249e898ee8cb7d0976f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
پیشبینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابلهای و نشانههای اختلال شخصیت مرزی
107
128
FA
مجید
محمود علیلو
استاد روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز
m_aliloo@yahoo.com
زینب
خانجانی
استاد روانشناسی دانشگاه تبریز
zeynabkhanjani@yahoo.com
احمد
بیات
0000-0002-2198-5246
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز
bayata61@yahoo.com
10.22054/jcps.2017.7134
دوران نوجوانی یکی از دورههای تحولی مهم است. مشکل در تنظیم هیجان، مقابله و نیز وجود نشانههای شخصیت مرزی میتواند منجر به اختلالات اضطرابی شود. هدف این پژوهش پیشبینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابلهای و نشانههای اختلال شخصیت مرزی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیشبینی بود. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان تویسرکان در سالتحصیلی 94- 1393 بود که 331 نفر از آنان به روش طبقهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای تنظیم هیجان گراس و جان، راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر، اختلال شخصیت مرزی (BPI) و اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که تنظیم هیجان، راهبردهای مقابلهای و نشانههای اختلال شخصیت مرزی نوجوانان میتواند نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب را پیشبینی کند (05/0 > P). همچنین بین تنظیم هیجان با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، راهبردهای مقابلهای با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب و نشانههای اختلال شخصیت مرزی با نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب، از نظر آماری همبستگی معنادار وجود دارد (05/0 > P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تنظیم هیجان، شیوهی مقابلهی نوجوانان و میزان بروز نشانههای اختلال شخصیت مرزی در بروز نشانههای اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نقش مهمی دارد و میتوان با توجه به ویژگیهای روانشناختی مذکور بروز یا عدم بروز این دسته از اختلالات را در نوجوانان پیشبینی کرد.
اضطراب,تنظیم هیجان,راهبردهای مقابلهای,اختلال شخصیت مرزی
https://jcps.atu.ac.ir/article_7134.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7134_939d0e539a4cfa1491329c72bff995e1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
اثربخشی آموزش مدیریت شرم در کاهش خشم نوجوانان دختر در محیط مدرسه
129
148
FA
پروانه
علائی
استادیار مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
p.alaie@yahoo.com
منصور
بیرامی
استاد روانشناسی دانشگاه تبریز
dehaghani77@gmail.com
10.22054/jcps.2017.7135
خشم و تجربهی آن در محیط مدرسه از هیجانهای رایج دورهی نوجوانی است که همواره مورد توجه روانشناسان بوده است. بر اساس نظریهی تانگنی، احساس شرمساری پیشزمینهی بروز هیجان خشم محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت شرم در کاهش خشم نوجوانان دختر در محیط مدرسه انجام گرفت. برای تحقق آن، از روش تحقیق نیمه آزمایشی، طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. در این راستا، دانشآموزان دورهی راهنمایی دو مدرسهی دولتی دخترانهی شهر تبریز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و غربال شدند. در نهایت، سی نفر از هر مدرسه به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر نتایج مقیاس خشم چندبعدی مدرسه انتخاب شدند. در هر مدرسه دو گروه 15 نفری تشکیل شد؛ مدارس به صورت تصادفی، گروههای آزمایشی و کنترل فرض شدند و به ترتیب بستهی آموزشی و پلاسیبو را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیرهی یکراهه پس از بررسی و تحقق پیشفرضهای آن، نشان داد که مداخله اثربخش بوده (04/11 = F ، 01/0 >P) و آموزش مدیریت شرم در طی هشت جلسهی هفتگی 75 دقیقهای، 17% تغییرات خشم مدرسهای را تبیین میکند. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیرهی یکراهه از میان مولفههای خشم چندبعدی (خشم، خصومت و مقابلهی سازنده و مخرب)، نمرهی خردهمقیاس خشم کاهش معنیداری یافت (15/0= Eta ، 82/8 = F ، 01/0 >P). مطابق با یافتههای پژوهشی و با در نظر گرفتن محدودیتهای آن، بکارگیری بستهی آموزشی حاضر برای کاهش خشم مدرسهای نوجوانان دختر پیشنهاد میشود.
خشم,دختر,مدرسه,مدیریت شرم,نوجوان
https://jcps.atu.ac.ir/article_7135.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7135_2ac618191ea30f985e6a0ae8743da325.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
مقایسه پردازش حسی و معنایی اطلاعات در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و افراد بهنجار
149
171
FA
مهرداد
حاجیحسنی
استادیار مشاوره دانشگاه شهرکرد
mehrdadhajhasani@gmail.com
عفت السادات
محمود پناهی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران (واحد مازندران)
panahisana@yahoo.com
بهرام
میرزاییان
استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
bahrammirzaeian@gmail.com
10.22054/jcps.2017.7136
پردازش حسی و معنایی اطلاعات دو عامل مهم در تعیین واکنشهای رفتاری میباشند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه پردازش حسی و معنایی اطلاعات در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و افراد عادی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود و جامعه آماری پژوهش شامل افراد مراجعه کننده به مرکز روانپزشکی ایران بود که به روش نمونهگیری هدفمند 30 بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و 30 فرد عادی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پردازش حسی و معنایی اطلاعات از طریق پرسشنامه نیمرخ حسی بزرگسالان براون و آزمون افتراق معنایی آزگود مورد ارزیابی قرار گرفتند. از روش تحلیل واریانس چند متغیره(مانووا) جهت تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مولفه های حساسیت حسی و دورجویی حسی و نیز در تمامی مولفه های پردازش معنایی اطلاعات (بعد زندگی) با افراد عادی تفاوت معناداری دارند(05/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی نقایصی در حساسیت حسی و دوری جویی حسی دارند. به علاوه، در مقایسه با افراد عادی، بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی زندگی را قدرتمندتر، ناآرامتر، خطرناکتر و منفیتر ارزیابی میکنند. این یافته ها مورد بحث قرار گرفتند.
پردازش حسی,پردازش معنایی,اختلال شخصیت مرزی,افراد عادی
https://jcps.atu.ac.ir/article_7136.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7136_8909790e69d13c3035c7019cb190adaf.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
تأثیر سن ازدواج، الگوهای همسرگزینی و تفاوت سنی زوجین بر کیفیت زندگی زناشویی زنان شهر تهران
173
190
FA
مریم
ولد خانی
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبائی
عبدالباسط
محمود پور
کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه علامه طباطبائی
mahmoudpour.counsellor@yahoo.com
کیومرث
فرحبخش
دانشیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
حسین
سلیمی بجستانی
دانشیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
h.salimi@atu.ac.ir
10.22054/jcps.2017.7137
امروزه، با گذر جوامع از مرحله سنتی و جمعگرا به مرحله مدرنیته و فردگرا، شاهد افزایش سن ازدواج (و خصوصاً در میان بانوان) و تمایل به همسرگزینی بر اساس انتخاب فردی هستیم. از طرف دیگر، همچنان شاهد افزایش نارضایتی، ناسازگاری، بی تعهدی، طلاق و بهطورکلی؛ کاهش کیفیت زناشویی زوجها هستیم که موجب آسیب به کانون گرم و مقدس خانواده و پیکره اجتماع میگردد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر سن ازدواج، تفاوت سنی و سبکهای همسرگزینی، بر کیفیت زندگی زناشویی زنان متأهل شهر تهران صورت پذیرفت. طرح پژوهش از نوع علّی مقایسهای میباشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر زنان تهرانیاند که ۴۰۰ نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس غیر احتمالی و با مراجعه به پارکهای عمومی در سطح شهر تهران انتخاب شدند و به مقیاس کیفیت زناشویی، فرم تجدیدنظر شده (RDAS) و پرسشهای مرتبط با الگوهای همسرگزینی و سن ازدواج، پاسخ دادند. از یافتههای قابل توجّه این پژوهش میتوان به تأثیر منفی ازدواج در سنین نوجوانی و ازدواج بر اساس سبکهای همسرگزینیای که به نوعی با اجبار همراهند بر کیفیت زندگی زناشویی اشاره کرد. همچنین در این پژوهش نشان داده شد که تفاوت سنی زوجین تأثیر معناداری بر کیفیت زندگی زناشویی ندارد.
سن ازدواج,تفاوت سنی,الگوهای همسرگزینی,کیفیت زندگی زناشویی
https://jcps.atu.ac.ir/article_7137.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7137_0b74b5baa50c37b2b3ed0e184ffab379.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
7
25
2017
02
19
مطالعه بسترهای طلاق در افراد مطلقه: پژوهشی پدیدارشناسانه
191
211
FA
یوسف
کریمی
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
yukarimi@yahoo.com
سکینه
الماسی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
psy_276@yahoo.com
رزگار
محمدی
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
rzgarmohammadi@yahoo.com
حسن
فاضلی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
hasan.fazeli@gmail.com
10.22054/jcps.2017.7138
در سالهای اخیر با توجه به افزایش آمارهای طلاق در کشور و آسیبها و مشکلات ناشی از طلاق، توجه به علل این پدیده مورد توجه قرارگرفته شده است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی بسترهای طلاق در تجربه افراد مطلقه شهر رشت است. از میان روشهای تحقیق کیفی برای بررسی تجربه طلاق روش پدیدارشناسی بکار گرفتهشده است. 25 شرکتکننده بهوسیله نمونهگیری هدفمند و با استراتژی نمونهگیری معیار انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای پدیدارشناسی از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. یافتهها در زمینه بسترهای طلاق شامل 9 زیر مضمون بود که در چهار بزرگ مضمون کلان، میانی، خرد و تعاملی طبقهبندی میشود. ساختار تجربه مشارکتکنندگان نشاندهنده سیستمی بودن ابعاد طلاق، چرخشی بودن عوامل طلاق و روابط ساختاری میان بسترهای طلاق است؛ بنابراین برای هرگونه برنامه پیشگیرانه، مشاوره و مداخله در بحران طلاق باید به این روابط ساختاری، چرخشی و چند علتی توجه شود.
تجربه زیسته,بسترهای طلاق,افراد مطلقه,پژوهش پدیدارشناسی
https://jcps.atu.ac.ir/article_7138.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_7138_7041977c199fe201f5d07ec28150fbff.pdf