دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
18
2015
03
21
رواندرمانی های موج سوم: خاستگاه، حال و چشم انداز، با تاکید ویژه بر طرحواره درمانی
1
14
FA
فرامرز
سهرابی
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
asmar567yahoo.com
پژوهش حاضر که از نوع پژوهشهای مروری است به بررسی روند تحول رواندرمانیهای موج سوم با تاکید بر طرحوارهدرمانی میپردازد. رواندرمانیهای موج سوم اصولا نشات گرفته از رواندرمانیهای شناختی- رفتاری هستند که موج اول آن با نظریه رفتارگرایی کلاسیک و درمانهای مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد، موج دوم نیز بر فرایندهای شناختی و نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی و درمان اختلالات روانشناختی تاکید دارند و از ترکیب این دو موج مجموعهای از درمانها تحت عنوان درمانهای شناختی – رفتاری ایجاد شدهاند. موج سوم نیز، با تلفیق سنتهای معنوی شرقی، از جمله فنون مراقبه، تفکر نظارهای با رفتاردرمانی- شناختی سنتی است که از این تلفیق به عنوان موج سوم رواندرمانی یاد میشود. طرحوارهدرمانی هم به عنوان یکی از درمانهای موج سوم توسط جفری یانگ به عنوان یک مدل درمانی مطرح شد که بیشتر برای درمان اختلالات شخصیت و سایر اختلالات مزمنی که نسبت به درمان رفتاری- شناختی کلاسیک مقاومت نشان می دهند، به کار میرود.
رواندرمانی موج سوم,درمان شناختی- رفتاری,طرحوارهدرمانی
https://jcps.atu.ac.ir/article_1044.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1044_236591633259a6ba659e5951d5c5273c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
18
2015
03
21
طرحواره درمانی: شکلگیری چارچوب مدل مفهومی در گذرگاه تحول تاریخی
15
22
FA
حسین
اسکندری
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
.sknd40@gmail.com
نوشته حاضر به بحث پیرامون مسائل و چالش هایی که در برابر استفاده نامناسب و نا به جای طرحواره درمانی به وجود می آیند، پرداخته و در ادامه انتقادهایی که خود نظریه طرحواره با آنها رو به روست را مطرح کرده است و نهایتا به توضیح این امر می پردازد که با توجه به دشواری و پیچیدگی طرحواره درمانی، چه عواملی سبب رواج این درمان شده است.
طرحواره,درمان,انتقادات
https://jcps.atu.ac.ir/article_1045.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1045_a7385908adf4beb57de74ab585efaf14.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
18
2015
03
21
مقایس طرحوارههای ناسازگار اولیه و ریشههای والدینی آن و سبکهای مقابله ای در افراد مبتلا به دیابت نوع I و افراد مبتلا به پسوریازیس و افراد سالم
23
74
FA
مونا
عباسقلی زاده قانع
فوق لیسانس روانشناسی بالینی دانشگاه الزهرا
mona_ghane65@yahoo.com
زهره
خسروی
0000-0003-4881-3724
استاد دانشگاه الزهرا
zohreh_khosravi@yahoo.com
فریده
عامری
استادیار دانشگاه الزهرا
fameri@alzahra.ac.ir
پژوهش حاضر از نوع تحقیق علی- مقایسهای، روی بیماران مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران و مبتلایان به پسوریازیس مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تهران صورت گرفت. نمونه گیری به صورت در دسترس،30 مبتلا به پسوریازیس و25 مبتلا به دیابت نوع I و30 فرد سالم بودند. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه طرحواره ناسازگار و فرزندپروری یانگ و سبکهای مقابلهای لازاروس مورد ارزیابی قرارگرفتند. تحلیل واریانس یک راهه نشان داد مبتلایان به پسوریازیس در همه حوزهها و به جز طرحوارههای بی اعتمادی، استحقاق، وابستگی، گرفتار، و در مبتلایان به دیابت نوع I در حوزه دیگرجهتمندی، گوش بزنگی، محدودیتهای مختل، طرحوارههای آسیب پذیری به ضرر، ایثار و بازداری هیجانی بیشتر از افراد سالم است. طرحوارههای محرومیت هیجانی و معیارهای سرسختانه در مبتلایان به پسوریازیس بیشتر از مبتلایان به دیابت است. افراد مبتلا به پسوریازیس در حوزه طرحوارهای خودگردانی و عملکرد مختل وگوش بزنگی بیشتر از مبتلایان به دیابت است. نتایج بدست آمده در ریشههای والدینی پدر در حوزه دیگرجهتمندی و خودگردانی و عملکرد مختل و در طرحوارههای نقص، وابستگی، شکست، خودتحول نیافته و پذیرش جویی، در ریشههای والدینی مادران مبتلایان به دیابت در حوزهگوش بزنگی و بازداری، خودگردانی و عملکرد مختل ودیگرجهتمندی و در طرحوارههای آسیب پذیری به ضرر، معیارهای سرسختانه، بازداری هیجانی و پذیرش جوییدر گروه مبتلایان به دیابت بیشتر از گروه افراد سالم مشاهده شده است. در ریشههای والدینی پدر حوزهگوش بزنگی، و در والدین گروه مبتلایان به پسوریازیس در طرحواره پذیرش جوییبیشتر از گروه افراد سالم مشاهده شده است. و درحوزه خودگردانی و عملکرد مختل و طرحوارههای شرم، ایثار و خودتحول نیافته در پدران مبتلایان به دیابت بیشتر از مبتلایان به پسوریازیس مشاهده شده است. سبک مقابلهای خودکنترلی در مبتلایان به پسوریازیس بیشتر از گروه کنترل مورد استفاده قرار میگیرد.
طرحواره ناسازگار اولیه,ریشههای والدینی,سبکهای مقابله با استرس,پسوریازیس, دیابت نوع I
https://jcps.atu.ac.ir/article_1046.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1046_594d66247ef26b671884397b3c0a288d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
18
2015
03
21
اثربخشی طرح واره درمانی دو وجهی در درمان وابستگی به هروئین همبود با اختلال شخصیت ضداجتماعی
75
97
FA
اسماعیل
ناصری
دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
enaseri7@yahoo.com
فرامرز
سهرابی
0000-0001-6505-6812
دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
asmar567@yahoo.com
احمد
برجعلی
0000-0001-6823-7600
دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
borjali@atu.ac.ir
محمدرضا
فلسفی نژاد
0000-0002-3227-102x
استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
falsafinejad@yahoo.co.uk
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی طرح واره درمانی دو وجهی در درمان مردان وابسته به هروئین مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی (ASPD) انجام شده است.
در یک طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه، سه آزمودنی مرد وابسته به ماده هروئین مبتلا به ASPD، بر اساس پرسشنامه چندمحوری میلون و مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور دو و به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مداخله درمانی، در 28 جلسه و در 24 هفته به کار گرفته شد و مرحله پیگیری نیز سه ماه پس از پایان درمان دنبال شد. آزمودنی ها نیمرخ اعتیاد مادزلی و فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای یانگ را تکمیل کردند و دادهها با استفاده از شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی تحلیل شدند.
نتایجنشان دادند که طرح واره درمانی دو وجهی بطور معناداری، موجب کاهش مصرف مواد و رفتارهای پرخطر و بهبود سلامت جسمانی و روان شناختی و کنش فردی و اجتماعی شد.طرح واره درمانی دو وجهی در درمان مردان وابسته به هروئین مبتلا به ASPD موثر است.
وابستگی به هروئین,اختلال شخصیت ضداجتماعی,طرح واره درمانی دو وجهی
https://jcps.atu.ac.ir/article_1047.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1047_f06287548a9fdf56cd6fcc6ab75ba39d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
18
2015
03
21
بررسی و تحلیل پژوهشی حوزه طرحواره درمانی
99
125
FA
منصوره
اعلمی نیا
کارشناسی ارشد بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
alamii64@gmail.com
مقاله حاضر به بررسی و تحلیل پژوهش ی حوزه طرحواره درمانی به روش تحلیلی و مروری پرداخته است. بدین منظور از میان پایان نامه ی انجام شده در دانشگاه علامه طباطبایی که طرحواره درمانی را به عنوان متغیر مستقل در مداخلات درمانی خود به کار بردهاند، 5 پایان نامه (4 پایان نامه دکتری و 1 پایان نامه کارشناسی ارشد) انتخاب گردیده و مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. در این راستا علاوه بر تحلیل و آسیب شناسی این پژوهش ، مسائل اساسی که اغلب در پژوهشی حوزه طرحواره درمانی مغفول واقع شده و سؤالات مهمی که بیپاسخ مانده و نیاز به بررسیای دقیق دارند نیز مطرح شده است.
طرحواره درمانی. یانگ. متغیر واسطهای. متغیر تعدیل کننده. CBT
https://jcps.atu.ac.ir/article_1048.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1048_9e6c68640dd0b5c61976615eba44690e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
18
2015
03
21
مقایسه طرحوارههای سازش نیافته اولیه در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت وسواس- اجباری و گروه غیربالینی
127
142
FA
حبیب الله
نادری
استادیار دانشگاه مازندران, دانشکده علوم انسانی و اجتماعی, گروه علوم تربیتی
naderihabibollah@yahoo.com
رقیه
رمضان زاده عالیزمینی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه علوم پزشکی بابل
roghayeh ramazani@yahoo.com
هدف از این تحقیق بررسی طرحوارههای سازش نیافته اولیه در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت وسواس- اجباری و گروه غیربالینی بوده است. به این منظور تعداد 50 آزمودنی در دو گروه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت وسواس- اجباری (7 زن و 18 مرد) و گروه غیربالینی(8 زن و 17 مرد) به روش تصادفی انتخاب و پرسشنامه طرحوارههای سازش نایافته اولیه (EMSs) یانگ- فرم90 سؤالی را تکمیل نمودند. نتایج میانگین و انحراف استاندارد بین دو گروه در برخی طرحوارهها معنادار بود. تحلیل نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون <em>t </em> مستقل نشان داد که تفاوت دو گروه در طرحوارههای ایثار( <em>t</em> (2, 48)= 4.17; <em>p</em><.001)، بازداری هیجانی ( <em>t</em> (2, 48)= 18.81; <em>p</em><.001)، معیارهای پشتکار ( <em>t</em> (2, 48)= 18.6; <em>p</em><.001)، محق بودن/برتری داشتن ( <em>t</em> (2, 48)= 2.82; <em>p</em><.005)، خودتنبیهی ( <em>t</em> (2, 48)= 3.19; <em>p</em><.005) معنادار می باشد. با توجه به یافتهها به نظر می رسد که مطالعهطرحوارهها یکی از روشهای کارآمد برای پی بردن به عوامل زیربنایی مرتبط با مشکلات شخصیتی است. پیشنهاد میشود در پژوهشهای بعدی، دیگر اختلالات شخصیتی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
طرحواره سازش نایافته اولیه,اختلال شخصیت,بیماران,وسواس- اجباری
https://jcps.atu.ac.ir/article_1049.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1049_73ca0ca89eac97e04867bf253fd39216.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
18
2015
03
21
مقایسه اثربخشی تکنیکهای شناختی و هیجانی طرحوارهدرمانی بر کاهش طرحوارههای ناسازگار اولیه افراد افسرده
143
166
FA
افسانه
دارابی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
afsanehdarabi75@yahoo.com
احمد
برجعلی
0000-0001-6823-7600
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
borjali@atu.ac.ir
یوسف
اعظمی
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
yaazami@yahoo.com
پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی تکنیکهای شناختی و هیجانی طرحوارهدرمانی بر کاهش طرحوارههای ناسازگاراولیه افراد افسرده مراجع کننده به مراکز مشاوره و روانشناسی شهر تهران انجام شد. برای این منظور 34 نفر از افراد افسرده با استفاده از اجرای پرسشنامه افسردگی بک (II-BDI) انتخاب شدند. مصاحبه تشخیصی ساختاریافته بر اساس DSM-IV و فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ به منظور غربال نهایی اجرا گردید و در نهایت ده نفر به طور تصادفی انتخاب شدند که آموزش تکنیکهای شناختی طرحوارهدرمانی بر روی 5 نفر و تکنیکهای تجربی بر روی 5 نفر دیگر اجرا شد. از طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه استفاده شد و با استفاده از روش تحلیل نمودار، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی، دادههای حاصل، تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد، کاهش شدت طرحوارههای ناسازگاراولیه در هر دو گروه معنادار میباشد اما از طریق آموزش تکنیکهای شناختی طرحوارهدرمانی درصد بهبودی بیشتری حاصل شد و کاهش شدت طرحوارههای ناسازگار اولیه تا یک ماه و نیم پس از درمان نیز تداوم یافت.
تکنیکهای شناختی طرحواره درمانی,تکنیکهای تجربی طرحواره درمانی,طرحوارههای ناسازگار اولیه,افراد افسرده
https://jcps.atu.ac.ir/article_1050.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1050_6e090c665bfd7adb68af770e2f6b8353.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
5
18
2015
03
21
گزارشی از چند کتاب در زمینه طرحواره درمانی:
167
180
FA
نرگس
هنردوست
کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
https://jcps.atu.ac.ir/article_1051.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_1051_3962d4161b23d3ac08f6a16c834090a4.pdf