دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
تأثیر درمان تعدیل سوگیری شناختی بر نشانههای اختلال وسواس- بیاختیاری: مقایسه اثربخشی آن و درمان شناختی رفتاری گروهی
1
25
FA
مجتبی
دلیر
دکتری روانشناسی و مدرس دانشگاه پیامنور، تهران (نویسنده مسئول) mojtaba_dalir@yahoo.com
mojtaba_dalir@yahoo.com
احمد
علیپور
. استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور، تهران alipor@pnu.ac.ir
alipor@pnu.ac.ir
حسین
زارع
null
استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور، تهران h_zare@pnu.ac.ir
h_zare@pnu.ac.ir
ولی
اله فرزاد
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران vfarzad@yahoo.com
vfarzad@yahoo.com
10.22054/jcps.2016.2382
اصطلاح تعدیل سوگیری شناختی اشاره دارد به تغییر سبکهای پردازش شناختی خاصی که به نظر میرسد در ایجاد اختلالها یا واکنشهای هیجانی ناخوشایند نقش دارند. هدف عمده پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان تعدیل سوگیری شناختی بر کاهش شدت نشانههای اختلال وسواس- بیاختیاری بود. بدین منظور نمونهای در دسترس از 60 دانشجوی دارای نشانههای این اختلال انتخاب شد. طرح پژوهش از نوع شبهآزمایشی و یک طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر به سؤالهای سه پرسشنامه وسواس- بیاختیاری مادزلی، مقیاس وسواس- بیاختیاری ییل براون و پرسشنامه باورهای وسواسی پاسخ دادند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که 1- درمان تعدیل سوگیری شناختی شدت نشانههای اختلال وسواس بیاختیاری، باورهای وسواسی و رفتارهای وسواسی را کاهش میدهد. 2- درمان تعدیل سوگیری شناختی اثربخشی بیشتری نسبت به درمان شناختی رفتاری گروهی در کاهش شدت نشانههای اختلال وسواس- بیاختیاری، باورهای وسواسی و رفتارهای وسواسی دارد. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان استفاده از درمان تعدیل سوگیری شناختی تفسیر را که به لحاظ سود<strong>-</strong>هزینه و اثربخشی از نظر تجربی حمایت شده است بهعنوان روشی نو و آسان در درمان نشانههای اختلال وسواس بیاختیاری به همه رواندرمانگران توصیه کرد.
درمان تعدیل سوگیری شناختی,درمان شناختی رفتاری گروهی,نشانههای اختلال وسواس- بیاختیاری,باورهای وسواسی,رفتارهای وسواسی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2382.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2382_3eac42e3c905b780ee87071825e1547c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
مدل پیشبین رضامندی زندگی بر اساس سازههای روانشناسی مثبتگرا
32
55
FA
محمود
نجفی
استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران m_najafi@ semnan.ac.ir
m_najafi@ semnan.ac.ir
حسن
احدی
. استادگروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Ahadi@atu.ac.ir
ahadi@atu.ac.ir
فرامرز
سهرابی
0000-0001-6505-6812
استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Asmar567@yahoo.com
asmar567@yahoo.com
علی
دلاور
ستادگروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Delavarali@yahoo.com
delavarali@yahoo.com
10.22054/jcps.2016.2383
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشبین رضامندی زندگی بر اساس سازههای روانشناسی مثبتگرا بود. بدین منظور 1000 نفراز کارکنان دانشگاههای تهران با روش نمونهگیرى خوشهاى چندمرحلهاى انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای بهزیستی معنوی، دینداری، امیدواری، خوش بینی، عزت نفس، خودکارآمدی و رضامندی زندگی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل8/7 به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل اولیه ارائه شده، تنها در بعضی شاخصها برازش داشت و بنابراین مدل تعدیلشده، برازش بهتری با دادهها نشان داد. نتایج حاکی از آن بود که متغیرهای معنویت، دینداری، امیدواری، عزتنفس و خودکارآمدی رابطه مستقیم معناداری با رضامندی زندگی دارند. همچنین بین متغیرهای معنویت و دینداری به واسطه متغیرهای امیدواری، خوشبینی، عزتنفس، و خودکارآمدی با رضامندی زندگی رابطه غیرمستقیم معنیداری بهدست آمد. بین متغیرهای جنس، وضعیت تأهل و وضعیت اقتصادی با رضامندی زندگی رابطه معناداری وجود نداشت. در نهایت در پژوهش حاضر نقش سازههای روانشناسی مثبتگرا در رضامندی زندگی تأیید شد که این یافته بیانگر اهمیت سازههای روانشناسی مثبتگرا در رضامندی زندگی است.
سازههای روانشناسی مثبتگرا,دینداری,امید,خوشبینی,عزتنفس,خودکارآمدی رضامندی زندگی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2383.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2383_53a701764bb642f4aec9e5b659671fc1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
ارزیابی عملکرد حافظه کاری و بازداری پاسخ در افراد وابسته به متآمفتامین و افراد عادی
62
74
FA
کورش
اسکندری
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، سمنان. ایران kurosh_askandari@yahoo.com
kurosh_askandari@yahoo.com
ایماناله
بیگدلی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد. ایران(نویسنده مسئول) .ibigdeli@um.ac.
.ibigdeli@um.ac
علی
محمدرضایی
0000-0002-7848-0652
. استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران rezaei_am@yahoo.com
rezaei_am@yahoo.com
عاطفه
فدایی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه پیامنور واحد خواف fadaei.0057@yahoo com
fadaei.0057@yahoo.com
10.22054/jcps.2016.2384
هدف پژوهش حاضر مقایسه فرایندهای شناختی (حافظه کاری و بازداری پاسخ) در افراد وابسته به متآمفتامین بود.پژوهش حاضر از نوع علی–مقایسهای است. جامعه پژوهش کلیه افراد وابسته به متآمفتامین و افراد غیروابسته به مواد در شهر ایلام بودند. روش نمونهگیری پژوهش حاضر به شیوه دردسترس و نمونه پژوهش شامل 30 نفر وابسته به متآمفتامین، و 30 نفر از افراد عادی بود. از آزمون رنگ-واژه استروپ(نوع رایانهای) برای ارزیابی بازداری پاسخ و برای ارزیابی حافظه کاری نیز خرده آزمون فراخنای ارقام حافظه وکسلر(نوع رایانهای) مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با روش آماری واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد<em>. </em>نتایج نشان داد عملکرد افراد وابسته به متآمفتامین درمؤلفه های فراخنای ارقام رو به جلو و فراخنای ارقام معکوس با گروه بههنجار تفاوت معناداری دارد. همچنین عملکرد افراد وابسته به متآمفتامین در بازداری پاسخ تفاوت معناداری با گروه بههنجارداشت ولی در مؤلفههای زمان واکنش همخوان و زمان واکنش ناهمخوان و مؤلفههای بدون پاسخ ناهمخوان تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. نتایج پژوهش نشان داد که وابستگی به متآمفتامین تأثیر معناداری بر حافظه کاری و بازداری پاسخ افراد وابسته دارد.
بازداری پاسخ,حافظه کاری,وابستگی به مت آمفتامین,واکنش همخوان,واکنش نا همخوان
https://jcps.atu.ac.ir/article_2384.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2384_99ab912f9aa8c5db445d8e3a2f70de10.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
اثربخشی آموزش امید درمانی بر بهکارگیری روشهای مقابله مثبت با استرس در زنان دارای همسر معتاد
78
90
FA
محدثه
منوچهری
. نویسنده مسئول: کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه علامه طباطبائی، manochehrimohadeseh@yahoo.com
manochehrimohadeseh@yahoo.com
محمود
گلزاری
دانشیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، Mahmoud.golzari@gmail.com
mahmoud.golzari@gmail.com
عزتاله
کردمیرزا نیکوزاده
. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور- واحد البرز، knikoozadeh@yahoo.com
knikoozadeh@yahoo.com
10.22054/jcps.2016.2385
اعتیاد به عنوان یک پدیده شوم اجتماعی اثرات مخرب فراوانی از جمله استرس بر فرد معتاد و خانواده و بهویژه همسر وی دارد. آنچه که سلامت رفتار را با خطر روبرو میسازد، شیوه ارزیابی فرد از استرس و روشهای مقابله با آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش امید درمانی بر بهکارگیری روشهای مقابله مثبت با استرس در زنان دارای همسر معتاد انجام شده است.مطالعه حاضر از نوع نیمهتجربی(پیشآزمون- پسآزمون) با گروه کنترل و آزمون پیگیری میباشد. پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بر روی 30 زن دارای همسر معتاد در شیراز اجرا شد و این تعداد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش، چک لیست شیوههای مقابله با استرس (کارور، شیر و وینتراپ، 1989) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ویرایش 17 نرم افزار SPSS، از تحلیل کوواریانس و آزمون t همبسته استفاده شد.نتایج حاصل نشان داد آموزش امید درمانی بر بهکارگیری روشهای مقابله مثبت با استرس در سطح معناداری 001/0 P<مؤثر است، این نتایج در دوره پیگیری نیز پایدار بودند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان از آموزش امید درمانی بهعنوان یکی از روشهای کمک به زنان دارای همسر معتاد برای بهکارگیری روشهای مقابله مثبت با استرسهایشان استفاده کرد
امید درمانی,روشهای مقابله با استرس,زنان دارای همسر معتاد
https://jcps.atu.ac.ir/article_2385.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2385_a13c64b3fd2bd621a80a463c5a8e3b6f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
الگوی روانشناختی استدلالهای رأیدهندگان در انتخابات سیاسی بر پایه مفهوم درگیری
96
113
FA
محمدعلی
حکیمآرا
ستادیار روانشناسی رسانه دانشگاه صدا و سیما؛ دانشکده ارتباطات و رسانه. hakimara@yahoo.com
hakimara@yahoo.com
10.22054/jcps.2016.2386
با نگاه روانشناختی، رأیدادن بهعنوان یک رفتار سیاسی، همان ابراز نگرش اجتماعی در حوزه عمل سیاسی است. نگرشهای سیاسی در سایه استدلالهایی ابراز میشوند که بیانگر نوع و سطح درگیریهای برخاسته از نیازها و آرمانهای مشارکتگنندگان است. در مباحث نگرشها در روانشناسی اجتماعی دو گرایش ابزاری و ابرازگر- ارزشی مفهومسازی شده است که بهترتیب دو نوع درگیری پیامدی و ارزشی را به بار میآورد. گرایش ارزشی به ویژگیهای شخصیتی مربوط است. به منظور دستهبندی و الگوپردازی استدلالهای منتهی به رفتار رأیدهی بر پایه درگیریهای مبتنی بر نگرش، در یک مطالعه کیفی، با مراجعه به 345 نفر از کسانی که دستکم یکبار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند پیرامون انگیزه و انتظاراتشان از منتخب مورد نظر مصاحبه شد. بیش از 3000 استدلال جمعآوری و پس از عملیات پالایشی به 609 گویه کاهش یافت. استدلالها در چهار گروه در قالب یک جدول 2×2، بر پایه سطح و نوع درگیری دستهبندی شدند. نتایج نشان داد الگویی از سوگیریهای استدلالی بر پایه سطح و نوع درگیریهای مبتنی بر نگرش قابل تمایز است: سوگیریهای نخبگان، متعهدان، نیازگشا، و شخص-محور؛ که بهترتیب بر محور مطالبات مدنی، فرهنگی-ایدئولوژیک، اقتصادی- معیشتی، و روانشناختی قابل شناسایی است.
نگرش ابزاری,نگرش ابرازگرانه-ارزشی,درگیری پیامدی,درگیری ارزشی,رفتار رأیدهی,روانشناسی سیاسی,سوگیری استدلالی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2386.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2386_4ffe1a49e36d5571d856a4901dcc77b9.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
اثربخشی و کارآمدی رواندرمانگری شناختی- تحلیلی در بهزیستی ذهنی و کاهش رفتارهای تکانشی مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
120
145
FA
علی
فرهادی
دانشیار گروه روانشناسی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، ایرانFarhady.ali@gmail.com
farhady.ali@gmail.com
مسلم
عباسی
استادیارگروه روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران (نویسنده مسئول) استادیارگروه روانشناسی دانشگاه سلمان
abbasi@kazeronsfu.ac.ir
محمد جواد
بگیان کولهمرز
0000-0002-0487-3461
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران Javadbagiyan@yahoo.com
javadbagiyan@yahoo.com
علیرضا
عظیم پور
استادیارگروه روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران a.azimpour@kazerunsfu.ac.ir
a.azimpour@kazerunsfu.ac.ir
10.22054/jcps.2016.2387
ماهیت پیچیده اختلال شخصیت مرزی، بررسی و بکارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند. پژوهش حاضر با هدف مداخلهای در بهزیستی ذهنی و کاهش رفتارهای تکانشی مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی: اثربخشی و کارآمدی رواندرمانگری شناختی- تحلیلی اجرا شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مراجعه کننده به مطبهای روانپزشکان و بیمارستان روانپزشکی فارابی شهر کرمانشاه در سال 1392 تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، براساس ارجاع متخصصان اعصاب و روان، 40 مرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، از بین 50 مراجعه کننده به مطبهای روانپزشکان و بیمارستان روانپزشکی فارابی، با توجه به پذیرش بیمار برای شرکت در پژوهش، در وهله اول، و انجام مصاحبه بالینی SCID-II براساس DSM-IV و آزمون میلون 3، انتخاب شدند. به این صورت که از بین مردان ارجاع داده شده افرادی که نمره بالاتر از (84<BR) در مقیاس شخصیت مرزی MCMI-III گرفته بودند و انجام مصاحبه بالینی با توجه به ملاکهای DSM، برای اختلالات شخصیت به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه). ابزارهای جمع آوری این پژوهش شامل مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات شخصیت، مقیاس بهزیستی ذهنی، آزمون میلون 3 وتکانشوری بود. از هر دو گروه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه به عمل آمد و برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) و آزمونهای تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که رواندرمانگری شناختی- تحلیلی بر بهبود بهزیستی اجتماعی، هیجانی و روانشناختی و کاهش تکانشوری مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مؤثر بوده است. تحلیل دادهها نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در بهزیستی اجتماعی، هیجانی، روانشناختی وتکانشوری تفاوت معنادار وجود دارد. بنابر یافتههای این مطالعه، درمان شناختی- تحلیلی به شیوه گروهی راهبرد مناسبی برای بهبود بهزیستی اجتماعی، هیجانی و روانشناختی و کاهش تکانشوری مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی است. و میتوان از آن بهعنوان یک روش مداخلهای مناسب سود جست.
اختلال شخصیت مرزی,بهزیستی اجتماعی,روانشناختی,هیجانی,تکانشوری,روان درمانگری شناختی- تحلیلی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2387.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2387_bf45ecafd2ce20f91997e98151535697.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی اجتماعی و نشخوار فکری در دانشجویان با اختلال اضطراب اجتماعی
152
172
FA
زینب
حیدریان فرد
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریZ.Heidarian232@gmail.com
z.heidarian232@gmail.com
باب اله
بخشی پور
. استادیار گروه روانشناسی و مشاور دانشگاه پیام نورba_ bakhshipour@yahoo.com
ba_ bakhshipour@yahoo.com
محبوبه
فرامرزی
استادیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابل،mahbob330@ yahoo.com
mahbob330@ yahoo.com
10.22054/jcps.2016.2388
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی اجتماعی و نشخوار فکری دانشجویان دختر انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (طرح پیشآزمون و پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل) بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین 338 دانشجوی دختر در محدودهی سنی 29-20 سال به کمک پرسشنامههای اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (SAQ)، پرسشنامه خودکارآمدی برای موقعیتهای اجتماعی (SESS) و مقیاس پاسخهای نشخواری (RRS) و مصاحبه تشخیصی افراد واجد شرایط( دارای نمره برش تشخیصی اضطراب اجتماعی) بر اساس DSM- IV-TR ، 16 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (برای هر گروه 8 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان شناختی – رفتاری گروهی را دریافت کردند، اما گروه کنترل تحت درمان خاصی قرار نگرفتند. و دو ماه پس از پایان درمان پیگیری اجرا گردید. آزمودنیهای هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و دو ماه پیگیری، پرسشنامههای SAQ، SESS، RRS را تکمیل کردند. برای تحلیل داداهها، روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس بکار برده شد. نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی اجتماعی و نشخوارفکری دو گروه (کنترل و آزمایش) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج در پیگیری دو ماهه نیز تفاوت معناداری را نشان داد(05/0≥P). با توجه به یافتههای فوق میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان شناختی ـ رفتاری گروهی در کاهش اضطراب اجتماعی و نشخوار فکری و افزایش خودکارآمدی اجتماعی دانشجویان دختر با اختلال اضطراب اجتماعی مؤثر است و تغییرات ایجاد شده در پیگیری دو ماهه تقریباً پایدار باقی ماند
اضطراب,خودکارآمدی,نشخوار فکری,درمان شناختی و رفتاری
https://jcps.atu.ac.ir/article_2388.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2388_43a02122ef6e796a00308c381924cef0.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
رابطه همخانگی در ایران: بررسی کیفی علل و انگیزههای گرایش به آن
178
197
FA
نادر
کریمیان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، بندرعباس، ایران(نویسنده مسئول) Naderk65@yahoo.com
naderk65@yahoo.com
سمانه
سالاری ،
فوق لیسانس مشاوره خانواده، دانشگاه هرمزگان nfcounselor@yahoo.com
nfcounselor@yahoo.com
بختیار
ملکاری
دانشجوی دکتری مشاوره خانواده، استاد مدعو گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور واحد سردشت honeybaran1390@yahoo.com
honeybaran1390@yahoo.com
10.22054/jcps.2016.2389
با توجه به ظهور شکلهای جدید روابط قبل از ازدواج در سالیان اخیر در میان جوانان، مطالعه حاضر با هدف کشف علل و انگیزههای افراد برای انتخاب این سبک زندگی انجام شد. در این مطالعه، روششناسی کیفی بهعنوان روششناسی غالب انتخاب گردید. جهت یافتن افراد نمونه از تکنیک نمونهگیری گلولهبرفی بهره گرفته شد. بعد از یافتن چند نمونه اول از طریق دوستان و آشنایان، همان نمونهها پس از مصاحبه و فرایند جلب اعتماد، رابط و واسطی شدند برای آشنایی و مصاحبه با نفرات بعدی. برای گردآوری اطلاعات از 23 زن و مرد که دارای رابطه همخانگی بودند مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته به عمل آمد. افراد شرکتکننده اکثراً در شهرهای بندرعباس، کرمان و تهران سکونت داشتند. دادههای بهدستآمده با رویکرد تفسیری تحلیل شدند. بعد از تجزیهوتحلیل دادهها با رویکرد تفسیری، 6 مقولهی اصلی با عناوین: آمادگی برای ازدواج و نگرانی از پیامدهای آن، مزایای اقتصادی، نیازهای عاطفی و جنسی، نگرانی از پیامدهای طلاق، کمرنگ شدن نقش نظارتی و حمایتی خانواده، آزمودن سازگاری و ازدواج آزمایشی، بهعنوان دلایل گرایش افراد به روابط همخانگی استخراج گردید.شیوع آرام و خزنده روابط همخانگی، آمار بالای طلاق، وفور خیانتهای عاطفی و جنسی افراد متأهل و شیوع سبکهای غربی روابط قبل از ازدواج همگی بنیان خانواده ایرانی را نشانه رفتهاند. و حل این معضلات نیازمند عزم جدی مسئولان و متخصصان در سطح کلان جهت بازنگری در سیاستگذاریهای شغلی، کارآفرینی، محتوای رسانه ملی، تحصیلات عالی و حوزه فرهنگ میباشد.
همخانگی,آزمون مکملیت,ازدواج آزمایشی,مزایای اقتصادی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2389.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2389_f639cb4ad939f6ab1c4302f864be80be.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات روانشناسی بالینی
2322-3189
2476-6410
6
21
2016
02
20
خود و اسکیزوفرنی (مطالعه مورد پژوهی)
202
225
FA
معصومه
امینی خو
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران aminkhoo@gmail.com
aminkhoo@gmail.com
حسین
اسکندری
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، (نویسنده مسؤل)
.sknd40@gmail.com
محمدرضا
فلسفی نژاد
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
falsafinejad@yahoo.com
احمد
برجعلی
. دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
borjali_atu@yahoo.com
شهلا
پزشک
استادیار گروه کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
pezeshk_sh@yahoo.com
10.22054/jcps.2016.2390
به علت غلبه رویکرهای اثباتگرایانه در روانشناسی، بررسی تجارب فاعلی بیماران مورد غفلت قرار گرفته است، این امر در مورد بیماران اسکیزوفرن برجستهتر است. ما معنای تجربه زیسته و ادراک آنان از خود را نمیدانیم. اخیراً محققان اهمیت کسب اطلاعات اول شخص از بیماران را مورد تأکید قرار دادهاند. این پژوهش به منظور فهم تجربه خود در اسکیزوفرنی انجام شده است. این پژوهش یک موردپژوهی کیفی است. از آنجا که هدف این تحقیق بررسی تجربه زیسته مشارکتکننده بود، در این پژوهش از طرح پدیدارشناسی استفاد شد. مشارکتکننده این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شد. وی مذکر، 36 ساله و مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن است. مصاحبه نیمهساختاریافته و عمقی با وی انجام گرفته و ثبت شد. منابع بیرونی و پرونده مشارکتکننده نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی تفسیری IPA)) استفاده شد. مضامین اصلی بهدست آمده، عبارت بود از: زمانبندی و مکانبندی خود، عاملیت کاهشیافته، استعاره خود و بیزاری آینهای و بدنی. یافتههای این تحقیق، نظریههای روانکاوی، روایت و خودگفتگویی را مورد تأیید قرار دادند.
تجربه خود,اسکیزوفرنی,پدیدارشناسی,موردپژوهی
https://jcps.atu.ac.ir/article_2390.html
https://jcps.atu.ac.ir/article_2390_59e7fc7b9319fd5273b4f895566c5251.pdf