TY - JOUR ID - 1498 TI - هنجاریابی پرسشنامه احساس شکست و ارتباطش با ناامیدی و افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی JO - مطالعات روان‌شناسی بالینی JA - JCPS LA - fa SN - 2322-3189 AU - ترصفی, مهدیه AU - کلانتر کوشه, سید محمد کلانتر کوشه AU - لستر, دیوید AD - کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استاد روانشناسی دانشگاه استوکتن، ایالت نیوجرسی، ایالات‌متحده آمریکا Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 19 SP - 81 EP - 98 KW - احساس شکست KW - افسردگی KW - پایایی KW - روایی KW - ناامیدی KW - نظریه جایگاه اجتماعی DO - N2 - نظریه جایگاه اجتماعی نظریه‌ای در مورد افسردگی و رفتارهای منجر به خودکشی است. الگوی نظریه مذکور احساس شکست و احساس ناکامی در حیوانات است؛ که درنهایت منجر به افسردگی آنان می‌شود. بر این اساس، گیلبرت و آلن (1998) پرسشنامه‌ای را برای سنجش احساس شکست ابداع نموده‌اند. پژوهش حاضر به‌منظور هنجاریابی اکتشافی پرسشنامه احساس شکست و بررسی روایی و پایایی آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه انجام‌شده است. نمونه‌ای مشتمل بر 306 نفر (102 مرد و 204 زن) از دانشجویان به روش تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس بکار گرفته شد؛ همچنین به‌منظور محاسبه روایی همگرا از پرسشنامه‌های ناامیدی و افسردگی بک استفاده شد. اگرچه نسخه اصلی پرسشنامه بدون خرده مقیاس است، پژوهش حاضر وجود سه عامل به نام‌های "احساس رکود"، "احساس بازندگی" و "احساس رضایتمندی" را نشان می‌دهد. درمجموع این سه عامل قادر به تبیین حدود 63% از واریانس کل هستند. ضریب پایایی روش آلفای کرونباخ برای کل آزمودنی‌ها 91/0، در جامعه زنان 91/0 و مردان 92/0 به دست آمد. همچنین همبستگی بالایی بین پرسشنامه‌های ناامیدی و افسردگی بک با پرسشنامه احساس شکست و نیز سه خرده مقیاس آن به دست آمد. بر اساس نتایج پژوهش، مقیاس احساس شکست از روایی و پایایی مناسبی در میان دانشجویان ایرانی برخوردار است. UR - https://jcps.atu.ac.ir/article_1498.html L1 - https://jcps.atu.ac.ir/article_1498_f05832428a8321066c07fe16d40fd65c.pdf ER -