TY - JOUR ID - 2061 TI - اثربخشی آموزش و تمرین‌های تن‌آرامی ‌بر اضطراب و ظرفیت حافظه کاری JO - مطالعات روان‌شناسی بالینی JA - JCPS LA - fa SN - 2322-3189 AU - کلانتر قریشی, منیر AU - برجعلی, دکتر احمد AU - زامیاد, دکتر عباس AU - درتاج, دکتر فریبرز AD - - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی. AD - استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان. AD - دانشیاردانشگاه علامه طباطبائی. Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 6 SP - 65 EP - 88 KW - تن‌آرامی ‌ KW - اضطراب KW - حافظه کاری KW - نوجوانی DO - N2 - در این پژوهش برای آزمایش تأثیر آموزش و تمرین‌های تن‌آرامی ‌بر میزان اضطراب و ظرفیت حافظه کاری در نوجوانان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دو مرحله‌ای، پس از غربالگری با استفاده از آزمون خودسنجی اضطراب زونگ (1970)، 40 نفر از دانش‌آموزان دوره راهنمایی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه ظرفیت حافظه کاری دانیمن کارپنتر (1980) پاسخ دادند. در مرحله بعد گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی یک ساعته (هر هفته 3 جلسه)، تحت آموزش و تمرین‌های تن‌آرامی ‌قرار گرفت (به گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی ارائه نشد.) پس از پایان جلسات آموزشی، آزمون‌های خودسنجی اضطراب زونگ و ظرفیت حافظه کاری دانیمن کارپنتر مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده‌های به دست امده با آزمون‌های t مستقل و وابسته و تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش و تمرین‌های تن‌آرامی ‌موجب کاهش میزان اضطراب و افزایش ظرفیت حافظه کاری نوجوانان UR - https://jcps.atu.ac.ir/article_2061.html L1 - https://jcps.atu.ac.ir/article_2061_bc80eebf98794bf62e153b204604a073.pdf ER -