دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122Comparison of Systematic Motivational Counseling with Pharmacotherapy on Decrease of Dysthymic Disorder Symptomsمقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظاممند گروهی با دارو درمانی در کاهش علائم اختلال افسرده خویی1231852FAفرانکرزاقیانکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه سمنانایمان الهبیگدلیدانشیار روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000000221163402Journal Article20150306Depressionis one of the most important kinds of affective disorders and has been presented as the first weakening factor in humanity society that its high prevalence and complex nature has made necessary it to use new treatments. Considering that pharmacotherapy is often used in depression treatment, the present study was aimed to investigate the effectiveness of systematic motivational counseling and comparison it with pharmacotherapy. This research conducted with pretest- posttest plan with control group. The sample of this experimental study was consisted of 30 dysthymic female patients referred to psychological clinic in university of Firdausi Mashhad during 9 months in 2011 that were selected by available sampling method and randomly assigned to three groups (10 patients per group), one experimental group for systematic motivational counseling with pharmacotherapy, one for mere pharmacotherapy and one group for control group. Collecting data instruments were consisted of Beck Depression Inventory and Personal Concerns Inventory. In order to analysis the data; descriptive statistics and covariance analysis in inferential statistics surface had been used. The results of covariance analysis after adjusting the pretest scores showed thatthere is a meaningful differences between posttest scores of two groups (p<0/05). Investigation of adjusted means is indicator for efficacy of systematic motivational counseling with pharmacotherapymore thanmere pharmacotherapyandtwo experimental groups in comparison of control group had more decrease in depression symptoms. According to the results of this research systematic motivational counseling with pharmacotherapyis more effective thanmerepharmacotherapy in the treatment ofdysthymic patients. <br /> افسردگی از مهمترین انواع اختلالات خلقی به شمار رفته و بهعنوان اولین عامل ناتوانکننده جامعهی بشری مطرح گردد که میزان وقوع بالا و ماهیت پیچیده آن بهکارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند.با توجه به اینکه غالباً در درمان افسردگی از دارودرمانی صرف استفاده میشود، لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظاممند گروهی (SMC) در اختلال افسردهخویی و مقایسه آن با دارودرمانی پرداخته است. این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه این پژوهش تجربی شامل 30 بیمار زن افسردهخو بودند که با استفاده از روش در دسترس از میان بیماران افسرده مراجعهکننده طی 9 ماه در سال 1390 به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد انتخابشده و بهطور تصادفی به سه گروه (هر گروه 10 نفر) یک گروه آزمایش تحت درمان برنامه مشاوره انگیزشی نظاممند همراه با دارودرمانی و یک گروه تحت درمان دارودرمانی صرف و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه افسردگی بک (BDI) و پرسشنامه اهداف و علایق فردی (PCI) بودند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون بین میانگین نمرات دو گروه در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p<). بررسی میانگینهای تعدیلشده نشان از اثربخشتر بودن آموزش برنامه مشاوره انگیزشی نظاممند گروهی همراه دارودرمانی نسبت به دارودرمانی صرف بوده است و همچنین دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در پسآزمون کاهش بیشتری را در علائم افسردگی نشان داد. بر طبق نتایج این پژوهش روش درمانی مشاوره نظاممند و دارودرمانی در درمان افراد مبتلابه افسرده خویی مؤثرتر از دارودرمانی صرف در درمان بیماران افسردهخو هست.https://jcps.atu.ac.ir/article_1852_6670c5fcbf8f1539b465dd0b16bbca72.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122construct and determine of the factor structure and reliability content analysis of manifest dream questionnaire in students of Arak university (MDQ.AU)ساخت و تعیین ساختار عاملی و پایایی پرسشنامه تحلیل محتوای آشکار رؤیای دانشجویان دانشگاه اراک (MDQ.AU)25541854FAسعیدموسوی پورعضو هیئت علمی و ریاست دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اراکمحمدرفیعیدانشیارگروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراکفرزانهغریبیدانشجوی دکترای علوم تربیتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد اراک، اراکJournal Article20150613Dream as divine gift always has been regarded by scholars and trying to make meaning and exploring its dimensions still continues. The aim of this study construct and determine of the factor structure and reliability content analysis of manifest dream questionnaire in students of Arak university (MDQ.AU) in the year of 2013. For this purpose, first were analyzed contents of 5688 reported students dreams, 73 items 5-choice with Likert scoring method and an open-ended questions was designed. Face and content validity of the items and components of the proposed amendment was reviewed by experts. Questionnaire with a stratified random sampling proportional to size was carried out on 1084 students of Arak university. Validity of the questionnaire using factor analysis with rotational varimax method was explored. It is based on 10 factors were extracted in two steps. These factors, accordng to the theoretical research and content questions located on factors and experts consider , dream''s subtitle with content of nature, nightmare, relationship, religious, animals, disease and death, Physiological needs, flashbacks, manifest dreams and future- problem solving was named. Also the reliability of the questionnaire by the method of internal consistency using Cronbach''s alpha coefficient was calculated. Based on the results, Alpha coefficients of ten factors was satisfactory. The smallest alpha coefficients belonging to the ninth factor (lucid dream) and the tenth factor (future - problem Solving) equal to 0.601, each with 3 items, and the biggest alpha coefficients belonging to the first factor (nature) equal to 0.871 and with 11 items .Reliability coefficient of the questionnaire was 0.94 that is appropriate. The final questionnaire with 70 closed-response items and one open-response items will be accepted. According to the results of this research, MDQ.AU questionnaire has necessary conditions for use of content analysis of students'' manifest dreams.رؤیا به عنوان یک موهبت الهی همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است و تلاش برای معنی بخشی و بررسی ابعاد آن همچنان ادامه دارد. هدف پژوهش حاضر ساخت و تعیین ساختار عاملی و پایایی پرسشنامه تحلیل محتوای آشکار رؤیای دانشجویان دانشگاه اراک (MDQ.AU) در سال 1391 بود. برای نیل به این هدف ابتدا با تحلیل محتوای 5688 رؤیای گزارش شده دانشجویان 73 گویة 5 گزینه ای به روش نمره گذاری لیکرت و یک سؤال باز پاسخ طراحی شد. روایی صوری و محتوایی گویه ها و مؤلفه های پیشنهادی آن توسط متخصصان مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت. سپس پرسشنامه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم بر روی 1084 نفر از دانشجویان دانشگاه اراک اجرا شد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از تحلیل عوامل با روش چرخشی از نوع واریماکس بررسی و بر این اساس طی دو مرحله 10 عامل استخراج گردید. این عوامل با توجه به مبانی نظری تحقیق و محتوای سؤالات قرار گرفته روی عوامل و نظر متخصصان تحت عناوین رؤیا با محتوای طبیعت، کابوس، ارتباط، مذهبی، حیوانات، مرگ و بیماری، نیازهای فیزیولوژیک، بازگشت به گذشته، رؤیاهای روشن و آینده ـ حل مسأله نامگذاری شد. پایایی پرسشنامه نیز به وسیله روش همسانی درونی برآورد شد. براساس نتایج حاصل، ضرایب آلفای عوامل 10 گانه رضایت بخش بود. کوچکترین ضریب آلفا متعلق به عوامل نهم (رؤیای روشن) و دهم (آینده ـ حل مسأله) برابر با 601/0 هر یک با 3 گویه و بزرگترین ضریب آلفا متعلق به عامل اول (طبیعت) برابر 871/0 و 11 گویه بود. ضریب پایایی کل پرسشنامه نیز 94/0 بود که قابل توجه است. به این ترتیب پرسشنامه نهایی با 70 گویه بسته پاسخ و یک گویه باز پاسخ مورد قبول واقع شد. طبق نتایج این تحقیق پرسشنامه MDQ.AU واجد شرایط لازم برای بهره گیری به منظور تحلیل محتوای آشکار رؤیای دانشجویان می باشد.https://jcps.atu.ac.ir/article_1854_9e532b977a6e1fbd111410c0aae3b46f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122The Effect of Cartoon – Therapy on Impouring the Relationship aming Children and Their Parents with A and B Personality Typesتأثیر کارتون درمانی بر بهبود روابط بین فرزندان و والدین با تیپهای شخصیتیA و B55781860FAنوشینسودمندکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهرانفرامرزسهرابیدانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-6505-6812حامدبرماساستادیار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقاتJournal Article20150719The aim of this study is to determine effectiveness of cartoon therapy on relationship improvement between mother and child due to mother type A, B by quasi-experiment. First, the sample, 70 mothers who have common characteristics, have at least 1 child 3-12 years old and in region 22 in Tehran city, filled out questionnaire of types A and B, assessment scale of relationship between mother and child in pretest. Thus, giving kind of type A and B, they divided group that each group divided experiment and witness again. Experiment groups took part in 8 sessions of cartoon therapy (2 hours) and in the last training, they filled out questionnaires of types A and B of assessment scale of relationship between mother and child in post-test. The results of T-test after examining grades showed that cartoon therapy has a meanningful effect on relationship improvement between mother and child. In the other hand, the kind of mother’s type (A, B) doesn’t has meaningful effect on increasing and decreasing relationship between mother and child.پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی کارتون درمانی بر بهبود روابط مادر و کودک با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی A و B مادر، در پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی، انجام شد. ابتدا، نمونهای به تعداد 70 نفر از مادرانی با خصوصیت مشترک، شامل داشتن حداقل 1 فرزند در رده سنی 3-12 سال (دارای پدر و مادر) و عضو انجمن مادر و کودک خانههای سلامت از منطقه 22 شهر تهران، پرسشنامههای تیپ شخصیتی B و A (گنجی، 1384)، مقیاس ارزیابی رابطه مادر – کودک (رات، 1961) را در پیشآزمون تکمیل کردند. سپس با توجه به نوع شخصیت A و B به دو گروه و سپس هر گروه شخصیتی مجدداً به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروههای آزمایشی، در 8 جلسه 2 ساعته از کارتون درمانی، در خلال 8 هفته شرکت کردند و در پایان آموزش، برای بار دوم پرسشنامههای تیپ شخصیتی B و A، مقیاس ارزیابی رابطه مادر– کودک را در پسآزمون کامل کردند. بعد از بررسی نمرات نتایج آزمون آماری "t" نشان داد کارتون درمانی تأثیر معناداری بر بهبود روابط مادر و کودک دارد. از سوی دیگر یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که نوع شخصیت مادر (A و B) در افزایش یا کاهش روابط مادر و کودک تأثیر معناداری نداردhttps://jcps.atu.ac.ir/article_1860_7ab43562b16d3e7acf0cd1c455aa29fd.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122The effectiveness of group mindfulness –Based cognitive Therapy on obsessive-compulsive disorder, metacognition beliefs and ruminationاثربخشی گروهدرمانی شناختی مبتنی بر حضور ذهن بر وسواس فکری ـ عملی، باورهای فراشناخت و نشخوار فکری791091862FAسودابهاحمدی بجقکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مشاور دانشکده منابع طبیعی ساریباب الهبخشی پوراستادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه پیام نور ساریمحبوبهفرامرزی. استادیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابلJournal Article20150621obsessive- compulsive disorder is one of the serious complications of psychological health and imposes huge economic and social expenditures annually on society and its disabling symptoms impair the individual's interpersonal function ,job and life. The aims of this research were to analyze the effectiveness of group mindfulness based cognitive therapy on obsessive-compulsive disorder, metacognitive beliefs and rumination in female university students. This was an experimental study (pre-test& post-test –follow-up with control group plan). By applying simple random sampling method, out of 338 female students with age range 20-29 by Maudsley Obsessive-Compulsive inventory(MOCI), Metacognitive Beliefs Questionnaire (MCQ-30) & Rumination Responses Scale (RRS) and the eligible individuals diagnostic interview (with Obsessive-Compulsive diagnostic cut-off score ) based on DSM-IV-TR,16 subjects have been selected and randomly put in the experiment and control groups ( 8 for each group). The experiment group received 8 sessions of group mindfulness based cognitive therapy while the control group had no special treatment .Two months after the treatment was over, follow-up was executed subject in both groups before and after the intervention, and two-month follow-up questionnaire, MOCI, MCQ-30, RRS completed. Analyzing data, descriptive statistical methods and covariance analysis test have been employed. The results of covariance test showed a meaningful difference (p<0.005) in the two groups (control &experiment), in terms of Obsessive-compulsive, metacognitive beliefs & rumination scores. Regarding the mentioned findings, it can be concluded that group mindfulness based cognitive therapy is effective in decreasing obsessive- compulsive, metacognitive beliefs & rumination of the girl students with obsessive-compulsive disorder, and the therapeutic changes created almost remained stable after two-month follow-up.اختلال وسواس- اجبار، یکی از مشکلات جدی سلامت روانشناختی بوده و سالیانه هزینههای اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را بر جامعه تحمیل میکند و علائم ناتوانکننده آن کارکرد میان فردی، شغل و زندگی فرد را مختل میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروهدرمانی شناختی مبتنی بر حضور ذهن بر وسواس فکری- عملی، باورهای فراشناخت و نشخوار فکری دانشجویان دختر با اختلال وسواس فکری - عملی انجامشده است. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل) بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین 338 دانشجوی دختر در محدودهی سنی 29-20 سال به کمک پرسشنامههای وسواس فکری – عملی (MOCI)، باورهای فراشناختی (MCQ-30) و مقیاس پاسخهای نشخواری (RRS) و مصاحبه تشخیصی افراد واجد شرایط (دارای نمره برش تشخیصی وسواس فکری- عملی) بر اساس DSM-IV-TR، 16 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (برای هر گروه 8 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه گروهدرمانی مبتنی بر حضور ذهن را دریافت کردند، اما گروه کنترل تحت درمان خاصی قرار نگرفتند؛ و دو ماه پس از پایان درمان، پیگیری اجرا گردید. آزمودنیهای هردو گروه قبل و بعد از مداخله و دو ماه پیگیری، پرسشنامههای MOCI، MCQ-30، RRS را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها، روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس بهکاربرده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه (کنترل و آزمایش)، ازنظر نمرات وسواس فکری- عملی، باورهای فراشناخت و نشخوار فکری تفاوت معناداری وجود دارد (005/0 > p). با توجه به یافتههای فوق میتوان چنین نتیجه گرفت که گروهدرمانی شناختی مبتنی بر حضور ذهن در کاهش وسواس فکری- عملی، باورهای فراشناخت و نشخوار فکری دانشجویان دختر با اختلال وسواس فکری – عملی مؤثر است و تغییرات درمانی ایجادشده در پیگیری دوماهه تقریباً پایدار باقی ماند.https://jcps.atu.ac.ir/article_1862_0794bb9d7a6a99a6ef0b2367bba239c8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122Comparing neuropsychological profiles in Obsessive Compulsive Disorder and Obsessive Compulsive Personality Disorder with normal groupمقایسمقایسهی نیمرخ عصب - روانشناختی بیماران مبتلابه اختلال شخصیت وسواسی و اختلال وسواس فکری - جبری با جمعیت سالم1071321864FAنگینپاستکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه الزهراء، گروه روانشناسی0000-0003-0772-6245زهرهخسرویاستاد دانشگاه الزهراء0000-0003-4881-3724سید ابوالقاسممهری نژاددانشیار دانشگاه الزهراء،گروه روانشناسیJournal Article20150706There is a few research that have examined on neuropsychological deficits in Obsessive Compulsive Personality disorder (OCPD). In addition, neuropsychological disfunction can also be in relationship with obsessive compulsive personality symptoms. OCPD symptoms like rigid bounds to rules, can be compensation for cognitive deficits, and in other hand, considering the relation between OCPD and obsessive compulsive disorder (OCD), and regarding neuropsychological functions pattern in OCD, It is hypothesized that patients with OCPD also showed deficits in neuropsychological assessments. So neuropsychological profile of patients with OCPD and OCD have been compared with control healthy participants. In the present study, a neuropsychological test battery was administered to patients with OCPD, OCD and control healthy participants . Results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that there is a significant difference in neuropsycological assessments of cognitive flexibility, problem solving and working memory between patients with OCPD and OCD. Our results suggest that OCD and OCPD patients have cognitive impairment in cognitive flexibility, problem solving and working memory. However impairment pattern was differed between OCD and OCPD patients.پژوهشهای معدودی نقصهای عصبشناختی را در افراد مبتلابه اختلال شخصیت وسواسی بررسی کردهاند. بهعلاوه بدکارکردهای شناختی میتواند در ارتباط با صفات شخصیت وسواسی نیز رخ دهند. ویژگیهای شخصیت وسواسی مانند پایبندی خشک به قواعد میتوانند بهعنوان راهبردی جبرانی در پاسخ به نقایص شناختی باشند. از طرفی با توجه به ارتباط این اختلال با اختلال وسواس فکری و با توجه به الگوی کارکردهای عصبشناختی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس چنین فرض شد که افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی نیز نقایصی در مجموعه ارزیابیهای عصبشناختی نشان دهند، برای بررسی این فرض نیمرخ عصبروانشناختی بیماران مبتلابه اختلال شخصیت وسواسی و اختلال وسواس فکری - جبری با گروه سالم مقایسه شد. در پژوهش حاضر، بیماران مبتلابه اختلال شخصیت وسواسی، اختلال وسواس فکری - جبری و گروه سالم در یک مجموعه ارزیابیهای عصبشناختی بررسی شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که افراد مبتلابه اختلال شخصیت وسواسی و اختلال وسواس فکری - جبری تفاوت معناداری در ارزیابیهای عصبشناختی از انعطافپذیری شناختی، حل مسئله و حافظهی کاری دارند. این نتایج نشاندهندهی نقص در انعطافپذیری شناختی، حل مسئله و حافظهی کاری در این بیماران هست.درحالیکه الگوی اختلالات عصبشناختی در این دو اختلال متفاوت هست.https://jcps.atu.ac.ir/article_1864_f9e4cbad7da4e92dd513aa2563bb7289.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122The effectiveness of group mindfulness –Based cognitive Therapy on obsessive-compulsive disorder, metacognition beliefs and ruminationاثربخشی آموزش گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) بر بهبود کیفیت زندگی و کاهش تکانشوری بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک1331611867FAاحمدبرجعلیدانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-6823-7600محمدجوادبگیان کوله مرز. دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی عمومی دانشگاه رازی، کرمانشاه، محمدعلییزدان پناهکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامیمسلمرجبیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدانJournal Article20150608The aim of this study was to determine the effectiveness of a dialectical behavior therapy (DBT) on improving the quality of life and reducing impulsivity in patients with bipolar disorder type I was. This quasi-experimental study using pre-test and post-test approach with control group. The population of this study, and all of men with bipolar disorder, a psychiatric clinic and hospital psychiatric ward of Imam Reza in Khorramabad up in 2014. Using purposeful sampling, by referring neurologist, 40 patients with Bipolar I Disorder, Of the 50 admitted to the psychiatric clinic and hospital psychiatric ward of Imam Reza, with regard to admission to the study, in the first place, and clinical interview based on DSM-IV were selected. That is, the men referred to those who score higher than (T >80) on a scale of hypomania were MMPI-2 test according to the DSM-5 criteria Clinical Interview, for axis I disorders sampling method selected and randomly assigned to experimental and control groups(20 cases and 20 controls). Collecting data, structured clinical interview, scale quality of life (SF-36) and the Barratt Impulsiveness scale were used. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that training dialectical behavior therapy (DBT) and impulsivity symptoms significantly reduce quality of life increases (p<0/001). According to the findings of this research skills dialectical behavior therapy (DBT), by providing the ability to understand their relations with others can reduce impulsive behavior and improve the quality of life in patients with bipolar and use of this therapy for people with bipolar disorder in the community is recommended.هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) بر بهبود کیفیت زندگی و کاهش تکانشوری بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک بود. این پژوهش به شیوهی شبه آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه مردان مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک مراجعهکننده به مطبهای روانپزشکان و بخش روانپزشکی بیمارستان امام رضا شهر خرمآباد در سال 1392 تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، بر اساس ارجاع متخصصان اعصاب و روان، 40 مرد مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک، از بین 50 مراجعهکننده به مطبهای روانپزشکان و بخش اعصاب و روان بیمارستان امام رضا، با توجه به پذیرش بیمار برای شرکت در پژوهش، در وهله اول و انجام مصاحبه بالینی بر اساس DSM-IV انتخاب شدند. به این صورت که از بین مردان ارجاع دادهشده افرادی که نمره بالاتر از (80<T) در مقیاس هیپومانیا آزمون MMPI-2 گرفته بودند و انجام مصاحبه بالینی با توجه به ملاکهای DSM-5، برای اختلالات محور یک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه). برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بالینی ساختاریافته، مقیاس کیفیت زندگی (SF-36) و مقیاس تکانشوری بارات استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که آموزش گروهی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) علائم تکانشوری را بهطور معنیداری کاهش داده و کیفیت زندگی این بیماران را افزایش میدهد (001/0>P). با توجه به یافتههای این پژوهش آموزش مهارت رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)، با فراهم کردن توانایی درک روابط خود با دیگران میتواند به کاهش رفتارهای تکانشی و بهبود کیفیت زندگی بیماران دوقطبی نوع یک شده و استفاده از این روش درمانی برای مبتلایان به اختلال دو قطبی نوع یک در جامعه ایرانی پیشنهاد میشود.https://jcps.atu.ac.ir/article_1867_6c20c39f4e96edad8989a9386310d0b6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122The Effectiveness of Executive Functions Training Program on Social and Communication Skills of Children who have Autism spectrum disordersاثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم1611851868FAهادیهاشمی رزینیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی تهرانمینوکرم پورکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی از دانشگاه تهرانJournal Article20150824The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Executive Functions Training Program on Social and Communication Skills of Children who have Autism spectrum disorders. This was a quasi-experimental research, and a pre-test, post-test, follow-up and control group. To do so, 10 Autisms 7 to 12 years from special clinics of Beautiful Mind in Tehran city were selected by accessible sampling method. Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV) and Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ) for diagnosis of Autism were used and them were randomly distributed into experimental and control groups. Social and communication skills were assessed by Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC). Experimental group received executive Functions Training for 15 one hour sessions. For analyzing statistical data, a repeated measure is used. Results indicated that there is a meaningful difference between the social and communication skills in both control and experimental group in post-test and follow up stages. It could be concluded that Executive Functions Training is effective on Decrease Clinical Symptoms of Children who have Autism spectrum disorders and can be used as an effective intervention to eliminate or decrease clinical symptoms.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان طیف اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، بنیادی و از نظرگردآوری دادهها، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل هست. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالا سنین 12-6 سال میباشند. از جامعه آماری مورد نظر تعداد 10 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از ویرایش چهارم آزمون هوشی وکسلر و پرسشنامه غربالگری درخودماندگی با عملکرد بالا و آسپرگر از کلینیک ذهن زیبا به صورت در دسترس انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 5 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه درمانی را در قالب پانزده جلسه دریافت کرد و گروه کنترل برنامه عادی خود را پیگیری نمود. مهارتهای اجتماعی و ارتباطی با استفاده از فهرست ارزشیابی درخودماندگی ارزیابی و دادهها با روش اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری میان مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان گروه آزمایش و گروه کنترل در پسآزمون و پیگری وجود دارد. در نتیجه این روش میتواند به عنوان یک مداخله در کاهش نشانگان بالینی کودکان طیف اتیسم مورد استفاده قرار گیرد.https://jcps.atu.ac.ir/article_1868_d2d409411496d13dc5ed5691e6f07b3b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122Providing a Protocol Based on Short Term Psychodynamic Sand Tray Group Therapy for Bereaved Juvenilesارائه پرتوکل روانپویایی شندرمانی گروهی کوتاه مدت در نوجوانان داغدیده1872021869FAروبن زادهشرمیندانشجوی دوره دکترا روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسعلیرضاعابدیناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150708<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US;">Losing a beloved person with whom one is deeply<br />involved is like falling into an abyss of infinity leading to an undesirable<br />feeling which in turn may cause mourning. The grief reactions differ from<br />person to person depending on the circumstances of the occurred calamities,<br />religious, social and cultural beliefs and in general the perceived meaning of<br />the death for the bereaved. Adolescents are one of the vulnerable groups in<br />facing the loss. Belongingness during adolescence is of an essence, as the<br />adolescent seeks to shape ego identity in oneself. The grief process may<br />nullify the personal assumptions regarding the world (spiritual assimilation),<br />relations with others, and personal identity (inner world). Hence, it is<br />indispensable to provide interventions for healing the wounds stemming from the<br />loss. Among various approaches, play therapy is one of the best treatments for<br />grief in the juveniles. Play therapy is the process of making conscious and<br />verbalization of the unconscious and the nonverbal issues. Sand tray therapy is<br />a sort of play therapy which provides people an opportunity to express<br />themselves in a creative and nonverbal way. Currently this kind of therapy is<br />considered as an effective method to work with children and adolescents.<br />However, despite the high rate of mortality in Iran, there is not enough<br />research conducted in this regard. In light of the great significance of<br />cultural differences in the resolution of grief, it is essential to evaluate a<br />variety of theories effective in resolving this process in order to construct a<br />custom-made protocol for sand tray therapy in Iranian population. Subsequently,<br />25 volunteers, who had lost one of their close relatives between the previous<br />two months to two years, were selected through convenient sampling as the<br />subjects of the study; they completed the Grief Experience Inventory, Adjective<br />Check List, and two researcher made questionnaires named Life Story and Dream<br />Memo Questioners. Ultimately, a protocol to induce reduction of the severity of<br />grief experience was developed via collecting data from the questionnaires<br />(descriptive and inferential statistics) and the theories relevant to the<br />resolution of the grief process</span>از دست دادن عزیزی که فرد با او رابطه عمیقی داشته است بهمثابه سقوط در گودالی بیانتها، احساس ناخوشایندی است که میتواند باعث سوگ در فرد شود. این واکنشها بسته به چگونگی رخداد حادثه، اعتقادات اجتماعی، فرهنگی و بهطورکلی مضمون و معنای که مرگ از دید افراد دارد متفاوت است. یکی از گروههای آسیبپذیر در برابر فقدان، نوجوانان هستند. احساس تعلقداشتن در این دوره از اهمیت ویژهای برخوردار است. سوگ میتواند فرضیات شخص درباره جهان (انطباق معنوی)، ارتباط با دیگران و هویت شخصی (دنیایی درونی) را برهم زند. از اینرو انجام اقداماتی برای التیام زخمهای ناشی از فقدان، ضروری هست. در میان رویکردهای گوناگون بازیدرمانی، یکی از بهترین درمانها داغدیدگی برای نوجوانان است. بازیدرمانی، هوشیارسازی و کلامیساختن آن چیزی است که ناهشیار و غیرکلامی است. شندرمانی، نوعی از بازیدرمانی است که برای افراد فرصتی را فراهم میکند تا خود را خلاقانه و بهصورت غیرکلامی بیان کنند. با توجه به اینکه تفاوتهای فرهنگی در حل و فصل این فرآیند از اهمیت ویژهای برخوردار است، لازم است نظریات گوناگون حل فرآیند سوگ مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند تا پروتکل شن درمانی برای نمونه ایرانی حاصل شود. بدین منظور 25 نفر از افرادی که ظرف دو ماه تا دو سال گذشته یکی از بستگان درجه یک خود را ازدستداده بودند بهصورت در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای تجربه سوگ و فهرست صفات و آزمون محقق ساخته دستنوشته رؤیا و داستان زندگی من و شخص متوفی را تکمیل کردند. در نهایت از طریق ادغام دادههای حاصل از پرسشنامهها (آمار توصیفی و استنباطی) و نظریات مرتبط با حل فرآیند سوگ پروتکل مدون برای کاهش تجربه شدت سوگ تهیه گردید.https://jcps.atu.ac.ir/article_1869_bfd9c18b0001ffdb2f94de5f493ca907.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122Structural model of emotional regulation and symptoms of generalized anxiety disorder in studentsمدل ساختاری نظم بخشی هیجانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان2032261870FAفروغادریسیروانشناسی بالینیمصطفیخانزادهدانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه شهید چمران، اهوازعبدالمجیدبحرینیاندانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهرانJournal Article20150905Introduction: This research aims to dtermine Structural Model of Emotion regulation and symptoms of Generalized Anxiety Disorder (GAD) in students. <br />Method: for this aim, 462 students of Shiraz University (223 female, 241 male) were selected using stratified random sampling as statistical sample. This participant responded to Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), Penn State Worry Questionnaire (PSWQ) and Generalized Anxiety Disorder Questionnaire-IV (GADQ-IV). Data analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). <br />Results: results of SEM showed that among difficulties in emotional regulation, limited access to emotional regulation strategies effect on symptoms of GAD directly and indirectly, with mediating of worry. Also, these results indicate that difficulties engaging in goal-directed behaviors can only effect directly on symptoms of GAD. <br />Conclusion: in general, these results show that emotional regulation components can affect symptoms of GAD in general population, so that increasing difficulties in emotional regulation due to increasing worry and symptoms of GAD.<span style="font-size: medium;">پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل ساختاری نظمبخشی هیجانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان انجام شد.</span><span style="font-size: medium;">برای دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 462 (223 دختر و 241 پسر) دانشجوی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس مشکلات در نظمبخشی هیجانی، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا و پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که از بین مؤلفههای دشواری در نظمبخشی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردهای نظمبخشی هیجانی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطهگری نگرانی و مؤلفه دشواری در انجام رفتار هدفمند تنها بهصورت مستقیم بر علائم اختلال اضطراب تعمیمیافته تأثیر میگذارند. بهطورکلی این نتایج نشان میدهد که مؤلفههای نظمبخشی هیجانی میتوانند بر علائم اختلال اضطراب فراگیر در جمعیت عمومی تأثیرگذار باشد، بهطوریکه افزایش دشواریها در نظمبخشی هیجانی منجر به افزایش نگرانی و علائم اختلال اضطراب فراگیر در آنها میشود.</span>https://jcps.atu.ac.ir/article_1870_8eac17aa1c9305ab43a1c540c918b298.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122The effect of Insight-oriented psychotherapy in treating a case of dependent personality disorderاثربخشی روان درمانی مبتنی بر بینش در درمان یک مورد اختلال شخصیت وابسته2272431851FAآیدافرشامدانشگاه الزهراءروشنکخدابخشدانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه الزهراء0000-0002-2077-8843Journal Article20150701Purpose: The purpose of the present research is to investigate the effect of Insight-oriented psychotherapy in depending and reducing the depression. <br />Method: The present research uses case study. A 26 year old female participant, which based on clinical interview, diagnostic criterion DSM-IV_TR, and Rorschach test, had dependent identity disorder, participated and by using Back Depression Inventory (Back, 1978), and the Defense Style Questionnaire (Andros and et.al., 1993), was investigated. The effect of remedy by using observation, self-reporting of references, and the repetition of depression questionnaire was investigated.<br />Result: There was a significant decreasing in the amount of patient’s dependence, and in the Back Depression Scale, the scores of references from 19 in the first session, decreased to 8 in the last session.<br />Conclusion: Insight-oriented psychotherapy is effective in curing the dependent personality disorder, by relying on free association and emotional evacuation.<br /><br />Keywords: Dependent personality Disorder, Insight-oriented psychotherapy, Case Study.<br />key wordهدف: هدف پژوهش حاضر, تعیین اثر بخشی روان درمانی مبتنی بر بینش در وابستگی و کاهش افسردگی مراجع بود.<br />روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعه موردی بود. یک آزمودنی 26 ساله دختر که با استفاده از مصاحبه بالینی، ملاکهای تشخیصی DSM-IV-TR و آزمون رورشاخ مبتلا به اختلال شخصیت وابسته تشخیص داده شد، شرکت کرد و با استفاده از مقیاس افسردگی بک (1978) و پرسشنامه مکانیسم های دفاعی (آندروز و همکاران, 1993) مورد ارزیابی قرار گرفت. اثربخشی درمان با استفاده از مشاهده, خود گزارشی مراجع و تکرار پرسشنامه افسردگی انجام شد.<br />یافته ها: در میزان وابستگی بیمار کاهش قابل ملاحظه ای مشاهده شد و در مقیاس افسردگی بک, نمره مراجع از 19 در جلسات اول به 8 در جلسه آخر کاهش یافت.<br />نتیجه گیری: روان درمانی مبتنی بر بینش با تکیه بر تداعی آزاد و تخلیه هیجانی, در درمان اختلال شخصیت وابسته مؤثر می باشد.<br />کلید واژه: اختلال شخصیت وابسته, روان درمانی مبتنی بر بینش, مطالعه موردیhttps://jcps.atu.ac.ir/article_1851_b04197eebc33d4e9deb50f6e3c9130a6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318952020151122Collaborative - Parent – Child play effectiveness in reducing attention deficit / hyperactivity symptoms in male students primary school of Isfahanاثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر علائم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی در دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان2452621871FAسعیدهسبزیانکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان - اصفهان- ایرانمهردادکلانتریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان – اصفهان - ایرانحسینعلیمهرابیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان – اصفهان - ایرانJournal Article20150719<span style="font-family: Times New Roman;">The goal of this study was to investigating the effect of collaborative mother-child play training on attention Deficit hyperactivity disorder symptoms in male school students of Isfahan thus, in a quasi-experimental design with a control group and pretest – post test & follow up assessment, 32 male student, with high scores in behavioral disorders selected and assigned randomly in experimental and control group (n1=n2=16). experimental group received an eight-sessions a weekly basis with the participation of mothers and playing with the children. While the control group received no intervention and remain in waiting list. two groups were evaluated by parent form of child symptoms check list(CSI-4). the results of the analysis of covariance showed that intervention with mother-child playing reduces the57.9% symptoms of attention deficit , 28.2% of hyperactivity symptoms and can reduce 55% reduction of the composite of symptoms This disorder in post test (p<0.05).in addition, this intervention reduced 54.2 % attention deficit symptoms, 22.5% hyperactivity symptoms and 58.1% symptoms of the composite type’s in follow up(p<0.05). based on these findings, it can be concluded the mother-child playing is suitable to reduce symptoms of attention deficit hyperactivity disorder effective and with this empirical practical interment can reduce severity of attention deficit and hyperactivity symptoms. this model can improve mother child relation can prevent in convert ADHD and other childhood behavioral disorders </span><span style="font-size: medium;">هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر علائم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی در دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان بود. بر این اساس، در قالب یک مطالعه نیمه تجربی همراه با گروه کنترل و با ارزیابی بهصورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، تعداد 32 دانشآموز پسر دارای نمره بالا در دسته مقیاسهای اختلالات رفتار ایذایی </span><span style="font-size: medium;">CSI-4</span><span style="font-size: medium;"> از مدارس ابتدایی شهر اصفهان به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (</span><span style="font-size: medium;">16=</span><span style="font-size: medium;">n</span><sub><span style="font-size: small;">2</span></sub><span style="font-size: medium;">=</span><span style="font-size: medium;">n</span><sub><span style="font-size: small;">1</span></sub><span style="font-size: medium;">). آزمودنیهای گروه آزمایش یک دوره هشت جلسهای بهصورت هفتگی با مشارکت مادران و بازی با کودک دریافت کردند، درحالیکه آزمودنیهای گروه کنترل در لیست انتظار مداخله قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه با استفاده از فرم والد چکلیست مرضی کودکان (</span><span style="font-size: medium;">CSI-4</span><span style="font-size: medium;">) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله بازی مشترک مادر - کودک باعث کاهش 9/57% علائم کمبود توجه و کاهش 2/28% علائم بیشفعالی و کاهش 55% علائم نوع مرکب این اختلال در پسآزمون میشود </span><span style="font-size: medium;">(05/0</span><span style="font-size: medium;">p<</span><span style="font-size: medium;">). علاوه بر این، مداخله در مرحله پیگیری هم باعث کاهش </span><span style="font-size: medium;">2/54% علائم کمبود توجه، کاهش 5/22% علائم بیشفعالی و کاهش 1/58% علائم نوع مرکب این اختلال شد </span><span style="font-size: medium;">(05/0</span><span style="font-size: medium;">p<</span><span style="font-size: medium;">).</span><span style="font-size: medium;">بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش بازی مشترک مادر - کودک در کاهش علائم کمبود توجه و بیش فعالی مؤثر بوده است و با استفاده از این روش مداخلهای، ضمن کاهش شدت علائم بیش فعالی - کمبود توجه، میتوان در جهت بهبود رابطه مادر و کودک بیشفعال و جلوگیری از تبدیل این اختلال به سایر اختلالات رفتاری استفاده کرد.</span>https://jcps.atu.ac.ir/article_1871_36840c41c838a9bfd39289339eb70921.pdf